V navázání na Tylora a v kritické pozici vůči němu formuloval teorii o původu náboženství jeho žák a dlouholetý spolupracovník Robert Ranulph Marett. Podle Maretta je původem náboženství víra, že svět a život v něm ovlivňují síly, které je třeba uctívat, respektovat.  Svou teorii označoval snad s úcty k Tylorovi jako pre-animismus (pre-animistic religion), nebo (animatismus < animatus  lat. oživený — vše je oživeno). Někdy je Marettova teorie označována jako dynamismus.  Marett navázal na výzkumy anglického misionáře Roberta Henry Codringtona (1830-1922), jenž během svého pobytu na ostrově Norfolk v Melanésii pozoroval, že zdejší domorodci věří v nějakou moc či sílu (mana), spatřovanou stejně v přírodních úkazech, různých zvířatech i v člověku. Marett zobecnil Codringtonova pozorování. Termín pre-animistické náboženství, později dynamismus, užívá jako souhrnný termín pro uctívání neosobních sil. Ačkoli je Marett považován za badatele, který usiloval o odkrytí počátků náboženství v lidských dějinách starších než Tylorův animismus, jak upozornil H. G. Kippenberg, zaměřoval Marett svou argumentaci na psychologii náboženství. 

Stručná biografie

  • 1866 ostrov Jersey — 1943 Oxford
  • studium filosofie a klasických jazyků v Oxfordu
  • stejně jako Frazer posun od klasické filologie k antropologii/etnologii
  • dlouholetá spolupráce s Tylorem
  • 1899 přednáška Preanimistic religion 
  • 1910 University reader in Social anthropology
  • po 1. sv válce už jen rozpracovává svá témata pro širší publikum
  • „klasik přechodu“ od evoluční k funkcionalistické etnologii, od individuální psychologie k sociální psychologii

Pro nás relevantní díla

Codrington, Robert Henry, The Melanesians, Oxford 1891.

Marett, Robert Ranulph, The Threshold of Religion, London 1909, 21914.

Marett, Robert Ranulph, Anthropology 1912.

Struktura výkladu

  • Codringtonova pozorování
  • Marettovo pojetí náboženství a náboženské zkušenosti
  • formule mana/tabu
  • vývoj náboženství
  • recepce dynamismu v religionistice, etnologii a sociologii

Vymezení, s nimiž pracujeme

„Mana“ dle Codringtona

„Veškerý úspěch a prospěch jsou následkem prospěšného užití tohoto mana; každé zlo, jež se děje, je zapříčiněno tím, že duchové, přízraky či lidé užili tuto moc ke škodlivým účelům. V každém případě však tato moc působí pouze pod vedením a kontrolou nějaké osoby – živého člověka, přízraku nebo ducha.“

(Codrington, Robert Henry, art. „Melanesians“, in: Hastings, James (ed.), The Encyklopedia of Religion and Ethics, Vol. 8, 1915, 529—538, 520)

Doporučená četba

Marett, Robert Ranulph, "The Tabu-Mana formula as a minimum definition of religion" (odkaz v Moodle)

Rozšiřující četba

Marett, Robert Ranulph, „Pre-Animistic Religion“, in: týž: The Threshold of Religion, London 1909, 21914, 1–29.

 

Modifié le: dimanche 8 novembre 2020, 17:04