Prohlédněte si studii Topit a svítit dávno nestačí, která mapuje inspirativní praxi spolupráce mezi obcemi a řediteli jimi zřizovaných škol. Přečtěte text k alespoň k jedné z oblastí spolupráce (První úkol zřizovatele je výborná infrastruktura; Ve škole musí být řídící učitel; Základem dobrých vztahů je otevřenost a důvěra; Ředitel potřebuje ve zřizovateli partnera; Sdílená strategie je polovina úspěchu; Skrze školu pomáhat komunitě) a vztáhněte ji ke své zkušenosti. Jak spolupráce v této oblasti vypadá u vás v obci? Napadají vás další příklady fungující spolupráce nebo naopak víte o nějakém nefunkčním nastavení? Napište do fóra krátkou reakci a otázky, které vás k tématu napadají.
Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Jaké spolupráce jsou vhodné pro znevýhodněné školy, když na mezinárodní spolupráce často nedosáhnou a lokální spolupráce často jen pracují na řešení akutních problémů, a ne na zvýšení budoucích příležitostí pro žáky a jejich rozvoji mimo standartní výuku?
Nefunkční nastavení vidím v tom, že ředitelé mohou být voleni několikrát po sobě do funkce, někdy je změna prospěšná, škola dostane více přístupů. Školní vzdělávací program bývá také často upravován podle potřeb zřizovatele. Například v mé obci je většina obyvatel zaměstnána v sekundárním sektoru, takže je tento typ výuky upřednostňován.
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Z podání této kapitoly ve studii mám pocit, že se jedná o osobu, která by změnila pozici třídních učitelů. Tento řídící učitel by nabral na sebe hlavní problémy třídních učitelů (vytváření korikulí nebo dohled na well-being žáků). Ale jednalo by se i o důležitou osobu pro učitele. Se stresem, který učitelství přináší může tato pozice ulevit učitelům, kteří se budou moci zaměřit na důležitější věci. Z vlastní zkušenosti vím jak učitelé mají problém se vzládáním žáků. A primárně ve složitějších třídách. Tato pozice pedagogického leadera by mohla pomoci s fungováním a bližším vztahem mezi žáky a třídními učiteli.
Pokud by pedagogický leader byl zároveň učitelem, jednalo by se o samostatnou práci nebo by to byla putující pozice?
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
První úkol zřizovatele je výborná infrastruktura
Dle mého se jedná o důležitou oblast, na kterou je třeba nezapomínat. Investovat do osob je dle mého důležitější než do vzhledu školy. I když je pravda, že na mou základní školu, která měla velmi moderní budovu a moderní vybavení, chodilo mnohem více dětí než na základní školu ve vedlejší vesnici. Škola si vybudovala i svými pedagogy jistou pověst a do vedlejší základní školy děti chodily jen pokud je na tu první nevzaly nebo jejich obec nebyla spádová. Samozřejmě je výhodné investovat do nepedagogických osob a více je zkusit integrovat do “společenské vrstvy” pedagogů. Změní se tak celkový přístup i žáků, například pokud školní kuchařky budou lépe finančně ohodnoceny a budou pracovat v přívětivém prostředí, budou třeba více příjemné na studenty a studenti se na druhou stranu budou chovat slušně a více využívat školní jídelny. To platí třeba i o zlepšení kvality jídel. U všech nepedagogických zaměstnanců by se také vytvořil větší respekt ze strany studentů, který v mnoha případech chybí. Mimo jiné pozice které se věnují naplno administrativě a organizaci školy tak od této záležitosti uvolní pedagogy, kterým to ubírá energii, kterou by mohli vložit do zlepšení učebních metod. Otázkou pro mě je, zda je reálné, že pokud má škola finance, bude investovat do modernizace školní kuchyně, když by mohla finance investovat např. do zmodernizování koupelen nebo do vybudování další studovny, i když to není zcela nutné?
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
V textu mě nejvíce zaujala a následně jsem se zaměřila na kapitoly sdílené strategie a také postavení ředitele. V podstatě jsem si nikdy neuvědomovala, kolik povinností a jak důležitou funkci zastává. Myslela jsem si, že reprezentuje naši školu jen navenek a všechny ostatní problémy řeší jeho zástupci a administrativní zaměstnanci. Jak jsem v posledním roce na naší škole zjistila, bylo to opravdu úplně jinak. Kvůli blízké spolupráci s naší paní zástupkyní na více školních akcích jsem pochopila, jak velkou práci a hlavně zodpovědnost nese. Následně vyřešení strategie pro celé fungování školy může být opravdu vyčerpávající pokud nedošlo k politické shodě a samotný ředitel ví, že pro chod školy musí dělat ústupky, které jeho vlastním žákům pouze uškodí.
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
V textu mě nejvíce zaujala část, která zmiňovala, že by školy měly více investovat a přijímat nepedagogické pracovníky jako jsou např. kuchařky, ekonomové, ale i administrativní pracovníci, kteří by řešili veškerou komunikaci ohledně zameškaných hodin, zpoždění či nadměrnou absenci. Když jsem navštěvovala základní školu a poté i gymnázium, kontrola omluvených hodin zabrala podstatnou část výuky a na probíranou látku už nezbýval dostatek času. V zahraničí jsou tito pracovníci, kteří nahrazují práci třídních učitelů úplně běžní. Zajímalo by mě, jestli se někdy v českém školství toto stane běžnou věcí.
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
V této kapitole musím naprosto souhlasit s důležitostí investovat do zázemí a lidí. Kvalita a vzhled zázemí byly pro mě velmi důležitými aspekty při výběru školy. Na mém gymnáziu ve Zlíně (Lesní čtvrť) jsme měli k dispozici spoustu moderních učeben opatřených interaktivními tabulemi, laboratorní učebny, výtvarné a hudební učebny, místnost pro hraní stolního tenisu nebo i zastřešenou venkovní učebnu. Už samotný příchod ke škole a moderní vzhled hlavní budovy člověka zaujme. Do takové školy, která má moderní učebny, sportoviště atd. se studentům hned chodí raději. Tyto investice jsou určitě hůře realizovatelné na menších školách nebo na školách v menších obcích, protože zřizovatel nemůže nabídnout potřebné peníze nebo čas. Na naší škole byly ale některé investice a např. opravy realizované ze školního fondu, kam bylo rodiči přispíváno. Příspěvek byl samozřejmě dobrovolný a rodiči mohli poskytnout libovolnou částku. Myslím si, že je to dobrá alternativa pro nalezení chybějících peněz pro určité školní záležitosti.
Co se týče investování do lidí, je rozhodně důležité dostatečně ohodnotit nepedagogické pracovníky a umožnit jim se dále vzdělávat, pořádat pro ně webináře atd. Určitě se vyplatí najmout i účetního. U nás na škole se zdálo, že integrace nepedagogických pracovníků do kolektivu je dobrá. Kuchařky, učitelé, asistenti, vypadalo to, že mají vztahy velmi přátelské. Samozřejmě těžko říct, jak to vypadalo za zavřenými dveřmi. Každopádně i kvalita jídelny je pro studenty důležitá. Když je stravování a administrativa kvalitní, určitě to řediteli ulehčuje práci, např. tím, že nedostává a nemusí řešit nějaké stížnosti. Na našem gymnáziu normálně působila knihovnice, sekretářka, dokonce i několik dní v týdnu psycholožka. Je podle mě velmi důležité, aby každá škola měla nějakého psychologa nebo alespoň osobu se kterou můžou studenti promluvit, které se můžou důvěrně svěřit s jejich problémy, trápeními. Na mojí zlínské základní škole nikdo takový dlouhou dobu nebyl a změnilo se to až, když se v jedné třídě objevila šikana, která následně vyústila školním vyšetřováním atd. Pokud by u nás už psycholožka (podobná osoba) byla, možná by ta šikana skončila mnohem dříve a předešlo by se některým dalším problémům s jinými žáky. Všichni tito pracovníci by se měli na půdě školy cítit dobře a měla by jim být dána šance se např. zapojit do plánování některých školních aktivit.
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Myslím, že má obec je na tom ještě relativně dobře co se týče složení studentů na místních školách. Rozhodně ale u nás byl problém v přístupu k žákům. Asi za to může i přílišné vytížení učitelů (příliš žáků na málo učitelů, skoro žádní asistenti atd.), ale jediní, kterým se na škole skutečně dařilo byli děti ze zajištěných rodin. Učitelé se celkově více zajímali o žáky s dobrým prospěchem a ani v případě nedostatku pomůcek ze strany nezajištěných žáků nebyla škola moc nápomocná. Taktéž "lehčí" šikana (ta, u které neprobíhalo fyzické násilí) byla spíše přehlížena vedením školy. U tohoto problému by mě zajímalo, jak by to bylo nejlépe/nejefektivněji možné řešit, protože si myslím, že toto vyčleňování z kolektivu opravdu silně prohlubuje sociální nerovnosti a šikanovaní žáci si následky nesou možná i celý život.
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Během čtení této kapitoly se mi ihned vybavila situace na mé základní škole. Nemohu říct, že místní ředitel, který je ve funkci dodnes, by byl vyloženě špatný. Je ale pravda, že zde byl spíše jako onen manažer a po té učitelské stránce moc nefungoval a dal se zastihnout leda náhodou na chodbě, nebo ho člověk musel cíleně vyhledat. Co jsem se dozvěděl od učitelů, kteří zde dnes učí, tak se zde rozjel problém, že když si přijde stěžovat rodič za ředitelem školy, tak ředitel nestojí na straně učitelů, což si myslím, že by měl. Napadá mě tedy, zda není lepší, když se ředitelem stane někdo s učitelského sboru, kdo má s místními poměry zkušenosti, než sem dosadit někoho z venku?
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Ředitel měl 2 práce, on a jeho účetní byli obviněni z korupce, nebyl schopný zajistit potřebné finance na chod školy - např. nebyl toaletní papír a v zimě se moc netopilo. Dle mého se nesnažil budovat vztahy mezi žáky a učitelským sborem. Nekonaly se žádné výlety ani školní akce. (Jednou ročně akademie a halloween, kde učitelé nezasahovali) Takže nulový leadership. Neviděl jsem v něm tu funkci toho "tahouna" a rozhodně ne vzor. Nejspíš zastupoval nějakou administrativní roli, ale s malým úsilím. Třeba se mýlím a byl to velký hráč s obrovským vlivem. Řekl bych, že se snažil být ten řídící ředitel. Bral to jako firmu, ale Steve Jobs to z něj nebyl.
Abych nebyl pouze kritický, najdu i pozitiva. Snažil se děti motivovat ke sportu a pohybu. Studenti mohli reprezentovat školu právě ve zmíněném sportu a v posledním ročníku byl místo tělocviku lední hokej.
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Zaujala mě především část o pedagogickém leadershipu. Autoři sami v prologu zmiňují jistou specifičnost oboru, nutnost dodržování politické stability a kontinuity a těžkopádnost nejen jednotlivých změn, ale i iniciování pouhých diskusí o daných změnách. Status quo, které platí nyní, kdy se ředitelé především malých škol musí silně angažovat v ekonomicko-provozně-správní agendě a nemohou tak dobře plnit roli řídícího učitele, který by se hlubším způsobem staral o wellbeing nejen svých učitelů, ale i jednotlivých žáků, má nějaký praktický důvod. Doporučení, která jsou v rámci studie předkládána, já osobně velmi kvituji, obzvlášť potom 1. a 5. (snížení administrativní zátěže a duplicity úkonů + právní pomoc), ptám se však, zda zřizovatelé netrpí obdobnými překážkami, které takovéto pomoci bránili doposud. Tedy ve zkratce, je vůbec reálné, aby byla takováto pomoc zajištěna? Já osobně si to dokážu jen velmi těžko představit a vzhledem k mým zkušenostem s veřejným sektorem obecně jsem bohužel velmi skeptický.
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
V Královehradeckém kraji je náměstek hejtmana Mgr. Arnošt Štěpánek, z osobní zkušenosti bych řekl, že zde sdílená strategie funguje na výbornou, náměstek školu navštěvuje a pod jeho vládou škola vzkvétala. O nefunkčních systémech asi znám jen z doslechu a ne podrobně.
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
a je kladen důraz na rychlou reakci v období krizí, jako je například v nedávné době pandemie COVIDu-19. Osobně si nepamatuji, že by SŠ (gymnázium), které jsem navštěvoval mělo problémy v tomto směru, ale obávám se, že tento problém je stále aktuální.
Podle mně základem fungující spolupráce je pravidelné setkávání a porady mezi "školou" a zřizovateli. Dále třeba podpora školních projektů, které mohou zkvalitnit vzdělávání. Na druhé straně úskalím může být nedostatečná podpora, komunikace či transparentnost. Otázky: Jakým způsobem se dají řešit vzniklé konflikty mezi zřizovatelem a školami? Jaká je role zřizovatele při podpoře profesního rozvoje pedagogického personálu ve školách?
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Zaměřila jsem se na kapitolu První úkol zřizovatele je výborná infrastruktura. Bydlím na malé vesnici, kde žádnou školu nemáme, proto jsem se zamyslela nad svou základní školou, která se nachází na Kladně. Když nad tím tak přemýšlím, infrastruktura mé základní školy byla opravdu výborná. Průběžně se rekonstruovaly prostory školy, ale i její fasáda. Ve třídách byly nové lavice a židle a ve většině tříd byly interaktivní tabule. Na chodbách byly gauče a pingpongové stoly. Moje základní škola měla dvě velké moderní tělocvičny, plavecký bazén, velké fotbalové hřiště, menší fotbalové hřiště s umělou trávou a dokonce i basketbalové hřiště. Když jdu po těch několika letech okolo, vidím, že budova vypadá vždy jinak a neustále se modernizuje. V tomto ohledu opravdu nemám co vytknout. Před těmi několika lety jsem cvičila aerobik a mé tréninky probíhaly v tělocvičné jiné kladenské základní školy. I když od sebe školy byly zhruba jen kilometr daleko, u této bylo už na první pohled vidět, že do ní tolik investováno není. Prostory staré a nemoderní, staré vybavení, a venkovní atletický ovál byl téměř neudržovaný. Nevím, co přesně tady bylo za problém, ale myslím, že je to velká škoda. Co se týče investice do lidí, myslím si, že to na mé základní škole bylo také na velmi dobré úrovni. Sice jsem do toho nikdy přímo neviděla a nemohu si tím být jistá, ale pedagogičtí i nepedagogičtí zaměstnanci byli vždy moc milí a bylo vidět, že je práce baví.
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Naše obec je poměrně malá, má okolo 1500 obyvatel, a zřizuje ZŠ a MŠ. Ukazuje se zde právě důraz obce na dobré, a hlavně dlouhodobé, vztahy s řediteli - od revoluce se totiž v ZŠ vystřídali pouze 3. Nejzajímavější byla ta první z nich. Nepocházela z prostředí místní ZŠ, ale konkurz vyhrála, následně se rozhodla přivést na školu nové vzdělávací metody - velký důraz na individualitu, žádné domácí úkoly, méňe času stráveného v lavici atd. Ovšem stalo se, že žáci pod jejím vedením začali dosahovat v různých srovnaních tak špatných výsledků, až se nakonec vzbouřili rodiče a vyžadovali od tehdejšího starosty odvolání ředitelky. Ten se jí dlouho zastával, naštvání rodičů bylo však velmi silné (ředitelka o rodičích mluvila velmi arogantně a vulgárně), ředitelka byla nakonec odvolána. Další ředitelka byla ukázkovým příkladem dobrého vztahu obce po celou dobu trvání jejího úřadu - 17 let (2002-2019), skončila až vlivem odchodu do důchodu. Třetí, stávající, ředitelka se ale pustila do jistých sporů s obcí - škole kriticky dochází kapacita, ale žáků každým rokem přibývá. Obec sice v posledních 20 letech posvětila vzrůst počtu obyvatel cca o 500 lidí, ale nedbala na rozšíření ZŠ.
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Dochází mi, že být ředitelem je mnohem komplexnější než se může zdát, nejde jen o administrativní činnost. Z mé vlastní zkušenosti ze střední školy vím o workshopech pro pedagogický personál, ale vnímám že komunikace od ředitele byla minimální. Rodiče nebyli nikdy aktivně zapojováni. V naši škole fungovalo “studijní oddělení” které vyřizování omluvenky a žádosti, ale ne vždy, takže to cely proces omlouvání absence komplikovalo protože jsme nevěděli jestli zrovna dnes jít s omluvenkou za učitelem nebo na studijní.
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Ze zkušeností ze své střední školy vnímám, že naše ředitelka se o pedagogický leadership příliš nestarala a celkově byl ve škole cítit tlak od vedení na nejlepší výkony, aby škola vynikala s výsledky mezi ostatními školami. Bohužel toto bylo cítit i od učitelů, kteří často poukazovali na problémy v komunikaci s ředitelkou.
Na druhou stranu po přečtení vnímám, že ředitelé mají tak velkou administrativní zátěž, která je velkým ztížením pro jakýkoli pedagogický leadership.
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Naše obec je zřizovatelem základní školy do 5. třídy a mateřské školy. Jsme malá obec, takže o poměrech na obou se všeobecně ví. Obec dlouhodobě investuje do budovy a okolí obou zmíněných institucí, nicméně ve smyslu, který byl zmíněn v publikaci. Tedy pouze o vnější část budov a o to, aby bylo dostatek hřišť. Abych nekřivdil ZŠ, i třídy jsou vybavené velmi kvalitně. Dlouhodobě se ale do lidí příliš neinvestuje. Problém bych právě naopak hledal v dlouho trvajícím působení jak starosty obce, tak ředitelky ZŠ, které v dokumentu bylo považováno za pozitivní. Problémem je, že ředitelka ZŠ v ní začala už za totality a komunistický duch v obci stále vane, čemuž odpovídá i volba starosty. Jinými slovy, od totality jsme se sice posunuli zázemím, nikoli ale kvalitními pedagogy. Dokud se nepromění obyvatelstvo obce, jinak to nejspíš ani nebude.
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Důkežitou otazkou je za kě zdali by měl být ředitel školy obměňován častěji? Celkový názor na nějaké funkční období ředitele školy.
Re: Studie Topit a svítit dávno nestačí - postřehy z četby
Situace na střední škole, kterou jsem studovala, byla poněkud problematická, zejména v oblasti infrastruktury. Po mé absolvaci školy se ale změnila ředitelka a momentálně nemám žádné informace o tom, jak se věci vyvíjely od té doby. Nicméně z mého osobního zážitku vím, že za mého studia tam byly problémy s nedostatkem investic do infrastruktury a modernizace vybavení. Myslím si ale, že nová ředitelka může přinést nový pohled a změnu do školy, a doufám, že se podaří zlepšit situaci pro studenty a zaměstnance školy. A moje otázka zní: Jakým způsobem může být zapojena širší komunita, včetně rodičů a studentů, do rozhodovacího procesu ohledně infrastrukturních investic do škol? (Byla jsem totiž členkou školního parlamentu a totálně nás nikdo neposlouchal.)