Osnova sekce

  •  

    Všichni víme, že divadlo má svoje dějiny. Ale jakou roli hrají dějiny v divadle? 

    Také v současnosti sledujeme (jako na divadle!) živé debaty o historii a jejích výkladech, do níž zasahují i ti, kteří se zabývají divadlem.

    Ale jak se promítají a v minulosti promítaly historické události do dramatické a divadelní tvorby?

    Co mají společného Aischylovi Peršané s dokumentárním dramatem o terorismu? A kolik odkazů na současné politické dění bychom našli v "historické" hře V+W o Césarovi?

    A proč se v jisté hře o Janu Husovi Jan Hus ani neobjeví?

    Na záhady tohoto a jiných historických světů se pokusíme hledat odpovědi v našem komparativním divadelně-historickém (nebo snad historicko-divadelním) semináři.

    Společnou četbou, sdílenými diskusemi nad vybranými tématy z historie (jako takové) a z dějin divadla a dramatu. To vše pod dohledem historika Michala Stehlíka a teatrologa Petra Christova.

    divadlo_histoire_image.jpg

    Protože kdo by nechtěl probrat Jana Žižku od Jiráska, V+W s Césarem, samozřejmě Brechta nebo Oldřicha Daňka. Nebude chybět ani Duchcovský viadukt, Buchsteinerův NordOst a jedna Slovenka...!

      • výuka probíhá vždy ve čtvrtek v čase 14h10-15h40
      • kurz byl zahájen ve čtvrtek 8. října 
      • od studentů se předpokládá znalost probíraných textů, tj. zejména divadelních her (dle programu semináře)
      • očekávána je též ochota a schopnost zapojit se do společné diskuse
      • !!! to vše platí i pro setkání, která budou konána formou online seancí !!!
      • formát setkání: MS TEAMS [přihlášení studenti byli přidáni do skupiny, v níž bude výuka probíhat]
      • NAPLÁNOVANÉ TERMÍNY SEMINÁRNÍCH SETKÁNÍ:
        • čtvrtek 15. října
        • čtvrtek 22. října
        • čtvrtek 5. listopadu
        • čtvrtek 12. listopadu
        • čtvrtek 19. listopadu
        • čtvrtek 26. listopadu
        • čtvrtek 3. prosince
        • čtvrtek 10. prosince 
        • čtvrtek 17. prosince
        • čtvrtek 7. ledna 2021
        • ▶︎▶︎ čtvrtek 14. ledna 2021 ☛ závěrečné setkání, aneb kulatý on-line stůl, či snad tlustá čára seminářem?

       

        • pro každou hodinu (od 22.10. dále) si vybraní studenti připraví krátkou reflexi (max. 10-12 minut) k historiografickým studijním textům k tématu
        • cílem je "zpravodajsky" představit ostatním dané texty
        • předpokládáme skupinovou práci (max. po dvojicích)
        • na výše uvedeném odkaze najdete sdílený dokument, do kterého se, prosím, rovnou zapište k tématu/textům, které vás zajímají
        • předpokládáme, že se této aktivity chopí zejména studenti historie, nicméně aktivita teatrologů je taktéž vítána
        • v rámci každé skupinky/tématu se, prosím, domluvte individuálně na konkrétní podobě vaší prezentace

    • ZÁVĚREČNÁ PRÁCE

      • jako zakončení našeho společného semináře bychom si od vás rádi přečetli písemnou práci (max. 3-5 normostran, tj. max. ca 9.000 znaků) na volné téma, které se sami vyberete a ve kterém se budou prolínat naše dvě témata, tedy dějiny/historie a divadlo/drama
      • můžete se inspirovat něčím během seminářů probíraným, případně něčím, na co jsme jen letmo narazili, ale také můžete sáhnout i do sfér zcela jiných (k nimž vás semináře inspirovaly)
      • téma, prosím, zkonzultujte předem @mailem s vyučujícím ✏︎ tedy: zkuste navrhnout vlastní téma, o němž byste chtěli psát, a společně zjistíme, zda to dává smysl, má cenu se o to pokusit a případně probrat jak na to
      • termín konzultace tématu: ideálně ca. do 20. ledna
      • termín odevzdání: během zkouškového období (případně dle domluvy)
    • pokus o slazení časových os a osudových milníků z pohledu historika a teatrologa
    • a také o nástin historické tématiky v dějinách dramatu/divadla

      • Aischylos: Peršané (472 př. n. l.) a bitva u Salamíny jako historický (nebo?) současný námět tragédie
      • W. Shakespeare: Richard III. (1591?) a záporná postava volně inspirovaná historií
      • Friedrich Schiller: Marie Stuartovna (1800) a skotský boj za nezávislost z pohledu preromantika
      • T. S. Elliot: Vražda v katedrále (1935) a spory mezi státem a církví v básnickém dramatu
      • ale i pojmy jako historické drama, politické divadlo, dokumentární drama, "verbatim", propaganda, agitka, živé noviny aj.
    •  
      průběžná metodologicko-historická četba k semináři:

      • Spengler, O.: Zánik Západu. Obrysy morfologie světových dějin, Academia/Europa, Praha 2017, s. 311-386 [pátá kapitola: Obraz duše a životní pocit].

      • Dawson, G. F.: Documentary Theatre in the United States (An Historical Survey and Analysis of Its Content, Form, and Stagecraft), Grenwood Press, Westport, 1999. [zejména úvod a první kapitola: Defining Documentary Theatre]

    •  

      pár rozhlasových inscenací historických her k poslechu (a pro radost):

       

    • překlad: Zdeněk Urbánek; rozhlasová úprava a režie: Josef Červinka

    • režie: Lída Engelová

    • režie: Hana Kofránková, Hana Burešová

      • prezentace z úvodní "divadelní" přednášky z 8. října
      • pojmy, jména a náhledy pro snazší orientaci v tématu
    • metodologický vhled k práci historiků (od starých básníků/historiků, přes pozitivisty ke škole análů a Vondruškovi)
    • historická četba k semináři:

      • Činátl, K.: Dějiny a vyprávění, Argo, Praha 2011.

      • prezentace z přednášky 15. října
      • nástin témat a oblastí, s nimiž se budeme v průběhu seminářů potýkat a potkávat
    • Jiráskova husitská trilogie a mýtus českého husitství (mj. v komparaci s Janem Žižkou Petra Čorneje)
    • tvorba V+W v Osvobozeném divadle a česká reál politika přelomu dvacátých/třicátých let 20. století
      • In. Voskovec, Jiří; Werich, Jan. Hry II. Československý spisovatel. Praha, 1982. s. 249-360.

       

      • Rákosník/Spurný/Štaif: Milníky moderních českých dějin. Krize konsenzu a legitimity v letech 1848-1989, Argo, Praha 2018, s. 127-166 [kapitola: 1930: Hledání post-liberálního řádu. Význam alternativních periodizací meziválečného období].

      • Tigrid, P.: Kapesní průvodce inteligentní ženy po vlastním osudu, Odeon, Praha 1990 [kapitola šestá a sedmá; s. 71-109].

    • prezentace_caesar_prev.png

    • Hitlerův vzestup očima německého levičáka
      • překlad: Ludvík Kundera, Rudolf Vápeník

       

      • Shirer, W. L.: Vzestup a pád Třetí říše, Nakladatelství Tomáš Krsek, Praha 2019, s. 113-216 [kapitola III. Triumf a Konsolidace].

      • Seibt, F.: Ta stará ošklivá melodie. Několik ohlédnutí za německou historií 1900-1945, s. 153-235, Prostor, Praha 2002 [kapitola: Legální podfuk].

    • sorelou formované aktuální dějiny, aneb dějiny "comme il faut"
    • věčná otázka kolaborace církve s mocí (též v souvislosti s nedávným otevřením vatikánských archivů)
      • Hochhuth, Rolf. Náměstek. Orbis. Praha, 1966.
      • překlad: Marie Liehmová

       

      • Šmíd, M.: Vatikán a německý nacismus 1923–1945, Praha 2019. 

    • otázka klíčových dějinných událostí a jejich dopadu na člověka na příkladu tuzemského mistra historického dramatu
    • slovenské národní obrození po žensku
      • In. Juráňová, Jana. Hry. Divadelný ústav. Bratislava, 2014. s. 47-96.

       

      • Krekovič/Mannová/Krekovičová: (eds.): Mýty naše slovenské, Premedia, Bratislava 2013.

         

    • ruská současnost v německém dokudramatu
      • překlad: Michal Kotrouš

       

      • Myers, S. L.: Nový car: Vzestup a vláda Vladimira Putina, Argo 2016. 

      • Pomerantsev, P.: Nic není pravda a všechno je možné, Dokořán, 2016.

    • stylizace reálných událostí do emotivně působivého tvaru evokujícího dokument
      • Beneš, Z. (ed.): Rozumět dějinám. Vývoj česko-německých vztahů na našem území v letech 1848–1948, Gallery 2002.

      • Frommer, B.: Národní očista. Retribuce v poválečném Československu, Academia, Praha 2010. [zejména kapitoly 3 a 6].

      • Staněk, T.: Perzekuce 1945. Perzekuce tzv. státně nespolehlivého obyvatelstva v českých zemích (mimo tábory a věznice) v květnu-srpnu 1945, Praha 1996.

    • rozhlasový pořad Aleny Zemančíkové: Pojď s námi budovat pohraničí [2019]

          • z cyklu KonTexty ČRo Vltava

          • podle knihy Andrease Wiedemanna, německého historika žijícího v Česku
    • ▶️ televizní záznam inscenace Vůjtkovy hry z ostravského divadla Komorní scéna Aréna (rež. Ivan Krejčí) lze aktuálně zhlédnout v archivu České televize i-vysílání