Dějiny a divadlo, aneb Divadlo a dějiny
Osnova sekce
-
Všichni víme, že divadlo má svoje dějiny. Ale jakou roli hrají dějiny v divadle?
Také v současnosti sledujeme (jako na divadle!) živé debaty o historii a jejích výkladech, do níž zasahují i ti, kteří se zabývají divadlem.
Ale jak se promítají a v minulosti promítaly historické události do dramatické a divadelní tvorby?
Co mají společného Aischylovi Peršané s dokumentárním dramatem o terorismu? A kolik odkazů na současné politické dění bychom našli v "historické" hře V+W o Césarovi?
A proč se v jisté hře o Janu Husovi Jan Hus ani neobjeví?
Na záhady tohoto a jiných historických světů se pokusíme hledat odpovědi v našem komparativním divadelně-historickém (nebo snad historicko-divadelním) semináři.
Společnou četbou, sdílenými diskusemi nad vybranými tématy z historie (jako takové) a z dějin divadla a dramatu. To vše pod dohledem historika Michala Stehlíka a teatrologa Petra Christova.
Protože kdo by nechtěl probrat Jana Žižku od Jiráska, V+W s Césarem, samozřejmě Brechta nebo Oldřicha Daňka. Nebude chybět ani Duchcovský viadukt, Buchsteinerův NordOst a jedna Slovenka...!
-
- výuka probíhá vždy ve čtvrtek v čase 14h10-15h40
- kurz byl zahájen ve čtvrtek 8. října
- od studentů se předpokládá znalost probíraných textů, tj. zejména divadelních her (dle programu semináře)
- očekávána je též ochota a schopnost zapojit se do společné diskuse
- !!! to vše platí i pro setkání, která budou konána formou online seancí !!!
- formát setkání: MS TEAMS [přihlášení studenti byli přidáni do skupiny, v níž bude výuka probíhat]
- NAPLÁNOVANÉ TERMÍNY SEMINÁRNÍCH SETKÁNÍ:
- čtvrtek 15. října
- čtvrtek 22. října
- čtvrtek 5. listopadu
- čtvrtek 12. listopadu
- čtvrtek 19. listopadu
- čtvrtek 26. listopadu
- čtvrtek 3. prosince
- čtvrtek 10. prosince
- čtvrtek 17. prosince
- čtvrtek 7. ledna 2021
- ▶︎▶︎ čtvrtek 14. ledna 2021 ☛ závěrečné setkání, aneb kulatý on-line stůl, či snad tlustá čára seminářem?
-
- pro každou hodinu (od 22.10. dále) si vybraní studenti připraví krátkou reflexi (max. 10-12 minut) k historiografickým studijním textům k tématu
- cílem je "zpravodajsky" představit ostatním dané texty
- předpokládáme skupinovou práci (max. po dvojicích)
- na výše uvedeném odkaze najdete sdílený dokument, do kterého se, prosím, rovnou zapište k tématu/textům, které vás zajímají
- předpokládáme, že se této aktivity chopí zejména studenti historie, nicméně aktivita teatrologů je taktéž vítána
- v rámci každé skupinky/tématu se, prosím, domluvte individuálně na konkrétní podobě vaší prezentace
-
ZÁVĚREČNÁ PRÁCE
- jako zakončení našeho společného semináře bychom si od vás rádi přečetli písemnou práci (max. 3-5 normostran, tj. max. ca 9.000 znaků) na volné téma, které se sami vyberete a ve kterém se budou prolínat naše dvě témata, tedy dějiny/historie a divadlo/drama
- můžete se inspirovat něčím během seminářů probíraným, případně něčím, na co jsme jen letmo narazili, ale také můžete sáhnout i do sfér zcela jiných (k nimž vás semináře inspirovaly)
- téma, prosím, zkonzultujte předem @mailem s vyučujícím ✏︎ tedy: zkuste navrhnout vlastní téma, o němž byste chtěli psát, a společně zjistíme, zda to dává smysl, má cenu se o to pokusit a případně probrat jak na to
- termín konzultace tématu: ideálně ca. do 20. ledna
- termín odevzdání: během zkouškového období (případně dle domluvy)
-
-
- pokus o slazení časových os a osudových milníků z pohledu historika a teatrologa
-
a také o nástin historické tématiky v dějinách dramatu/divadla
- Aischylos: Peršané (472 př. n. l.) a bitva u Salamíny jako historický (nebo?) současný námět tragédie
- W. Shakespeare: Richard III. (1591?) a záporná postava volně inspirovaná historií
- Friedrich Schiller: Marie Stuartovna (1800) a skotský boj za nezávislost z pohledu preromantika
- T. S. Elliot: Vražda v katedrále (1935) a spory mezi státem a církví v básnickém dramatu
- ale i pojmy jako historické drama, politické divadlo, dokumentární drama, "verbatim", propaganda, agitka, živé noviny aj.
-
průběžná metodologicko-historická četba k semináři:
-
Spengler, O.: Zánik Západu. Obrysy morfologie světových dějin, Academia/Europa, Praha 2017, s. 311-386 [pátá kapitola: Obraz duše a životní pocit].
-
Dawson, G. F.: Documentary Theatre in the United States (An Historical Survey and Analysis of Its Content, Form, and Stagecraft), Grenwood Press, Westport, 1999. [zejména úvod a první kapitola: Defining Documentary Theatre]
-
-
pár rozhlasových inscenací historických her k poslechu (a pro radost):
-
překlad: Zdeněk Urbánek; rozhlasová úprava a režie: Josef Červinka
-
-
režie: Hana Kofránková, Hana Burešová
-
- prezentace z úvodní "divadelní" přednášky z 8. října
- pojmy, jména a náhledy pro snazší orientaci v tématu
-
- metodologický vhled k práci historiků (od starých básníků/historiků, přes pozitivisty ke škole análů a Vondruškovi)
-
historická četba k semináři:
-
Činátl, K.: Dějiny a vyprávění, Argo, Praha 2011.
-
-
- prezentace z přednášky 15. října
- nástin témat a oblastí, s nimiž se budeme v průběhu seminářů potýkat a potkávat
-
- Jiráskova husitská trilogie a mýtus českého husitství (mj. v komparaci s Janem Žižkou Petra Čorneje)
-
- In. Jirásek, Alois. Husitská trilogie. Orbis. Praha, 1984.
-
Čornej, P.: Jan Žižka, Paseka, Praha/Litomyšl 2019, s. 589-609 [kapitola Tvář ve stínu].
-
Kopal, P.: Film a dějiny, Lidové noviny, Praha 2005. [kapitoly autorů - Petr Čornej: Husitská trilogie a její dobový ohlas; Pavel Helan: Filmové hry s postavou Jana Husa (Dva alternativní životy); Luboš Ptáček: Filmová bitva jako mýtus, historie a příběh]
-
- tvorba V+W v Osvobozeném divadle a česká reál politika přelomu dvacátých/třicátých let 20. století
-
- In. Voskovec, Jiří; Werich, Jan. Hry II. Československý spisovatel. Praha, 1982. s. 249-360.
-
Rákosník/Spurný/Štaif: Milníky moderních českých dějin. Krize konsenzu a legitimity v letech 1848-1989, Argo, Praha 2018, s. 127-166 [kapitola: 1930: Hledání post-liberálního řádu. Význam alternativních periodizací meziválečného období].
-
Tigrid, P.: Kapesní průvodce inteligentní ženy po vlastním osudu, Odeon, Praha 1990 [kapitola šestá a sedmá; s. 71-109].
-
- Hitlerův vzestup očima německého levičáka
-
- překlad: Ludvík Kundera, Rudolf Vápeník
-
Shirer, W. L.: Vzestup a pád Třetí říše, Nakladatelství Tomáš Krsek, Praha 2019, s. 113-216 [kapitola III. Triumf a Konsolidace].
-
Seibt, F.: Ta stará ošklivá melodie. Několik ohlédnutí za německou historií 1900-1945, s. 153-235, Prostor, Praha 2002 [kapitola: Legální podfuk].
-
📖 Bertolt Brecht: Pět obtíží při psaní pravdy
-
- sorelou formované aktuální dějiny, aneb dějiny "comme il faut"
-
- "Poctěno státní cenou 1951."
-
Pýcha, Č.: Dějiny ve veřejném prostoru: Proměny institucí paměti, disertační práce, FF UK, 2020, [kapitola 2].
-
Kaplan, K.: Kronika komunistického Československa. Klement Gottwald a Rudolf Slánský, Praha 2009, [zejména s. 101-135].
-
Křesťan, J.: Zdeněk Nejedlý. Politik a vědec v osamění, Paseka, Praha 2012, s. 319-409 [Kapitola sedmá, v níž „poslední husita“ odchází a vrací se svižné pimprle, 1945-1962].
-
- věčná otázka kolaborace církve s mocí (též v souvislosti s nedávným otevřením vatikánských archivů)
-
- Hochhuth, Rolf. Náměstek. Orbis. Praha, 1966.
- překlad: Marie Liehmová
-
Šmíd, M.: Vatikán a německý nacismus 1923–1945, Praha 2019.
-
- otázka klíčových dějinných událostí a jejich dopadu na člověka na příkladu tuzemského mistra historického dramatu
-
- "divadelní fuga"
- DILIA, 1988
-
Veyne, P.: Jak se píšou dějiny, Praha 2010. [zejména s. 125-241]
-
Šmahel, F.: Život a dílo Jeroným Pražského, Argo, Praha 2010.
-
Šmahel, F.: Jan Hus. Život a dílo, Argo, Praha 2013.
-
-
Oldřich Daněk: Vzpomínka na Hamleta
(rozhlasová inscenace, rež. Josef Henke, 1994; dramatizace jedné z částí Daňkova souboru Hříček o královnách)
-
- slovenské národní obrození po žensku
-
- In. Juráňová, Jana. Hry. Divadelný ústav. Bratislava, 2014. s. 47-96.
-
Krekovič/Mannová/Krekovičová: (eds.): Mýty naše slovenské, Premedia, Bratislava 2013.
-
- ruská současnost v německém dokudramatu
-
- překlad: Michal Kotrouš
-
Myers, S. L.: Nový car: Vzestup a vláda Vladimira Putina, Argo 2016.
-
Pomerantsev, P.: Nic není pravda a všechno je možné, Dokořán, 2016.
-
- stylizace reálných událostí do emotivně působivého tvaru evokujícího dokument
-
-
Beneš, Z. (ed.): Rozumět dějinám. Vývoj česko-německých vztahů na našem území v letech 1848–1948, Gallery 2002.
-
Frommer, B.: Národní očista. Retribuce v poválečném Československu, Academia, Praha 2010. [zejména kapitoly 3 a 6].
-
Staněk, T.: Perzekuce 1945. Perzekuce tzv. státně nespolehlivého obyvatelstva v českých zemích (mimo tábory a věznice) v květnu-srpnu 1945, Praha 1996.
-
-
rozhlasový pořad Aleny Zemančíkové: Pojď s námi budovat pohraničí [2019]
-
-
-
z cyklu KonTexty ČRo Vltava
- podle knihy Andrease Wiedemanna, německého historika žijícího v Česku
-
-
-
-
▶️ televizní záznam inscenace Vůjtkovy hry z ostravského divadla Komorní scéna Aréna (rež. Ivan Krejčí) lze aktuálně zhlédnout v archivu České televize i-vysílání