Topic outline

  • Divadlo v dějinách, ale spíše dějiny v divadle

     

    Všichni víme, že divadlo má svoje dějiny. Ale jakou roli hrají dějiny v divadle? 

    Také v současnosti sledujeme (jako na divadle!) živé debaty o historii a jejích výkladech, do níž zasahují i ti, kteří se zabývají divadlem.

    Ale jak se promítají a v minulosti promítaly historické události do dramatické a divadelní tvorby?

    Co mají společného Aischylovi Peršané s dokumentárním dramatem o terorismu? A kolik odkazů na současné politické dění bychom našli v "historické" hře V+W o Césarovi?

    A proč se v jisté hře o Janu Husovi Jan Hus ani neobjeví?

    Na záhady tohoto a jiných historických světů se pokusíme hledat odpovědi v našem komparativním divadelně-historickém (nebo snad historicko-divadelním) semináři.

    Společnou četbou, sdílenými diskusemi nad vybranými tématy z historie (jako takové) a z dějin divadla a dramatu. To vše pod dohledem historika Michala Stehlíka a teatrologa Petra Christova.

    divadlo_histoire_image.jpg

    Protože kdo by nechtěl probrat Jana Žižku od Jiráska, V+W s Césarem, samozřejmě Brechta nebo Oldřicha Daňka. Nebude chybět ani Duchcovský viadukt, Buchsteinerův NordOst a jedna Slovenka...!

  • Chronologie, aneb komparativní dějiny divadla a dějiny dějin v datech a souvislostech

    • pokus o slazení časových os a osudových milníků z pohledu historika a teatrologa
    • a také o nástin historické tématiky v dějinách dramatu/divadla

      • Aischylos: Peršané (472 př. n. l.) a bitva u Salamíny jako historický (nebo?) současný námět tragédie
      • W. Shakespeare: Richard III. (1591?) a záporná postava volně inspirovaná historií
      • Friedrich Schiller: Marie Stuartovna (1800) a skotský boj za nezávislost z pohledu preromantika
      • T. S. Elliot: Vražda v katedrále (1935) a spory mezi státem a církví v básnickém dramatu
      • ale i pojmy jako historické drama, politické divadlo, dokumentární drama, "verbatim", propaganda, agitka, živé noviny aj.
  • Dějiny jako příběh, aneb příběh dějin ▶︎▶︎ 15. října

    • metodologický vhled k práci historiků (od starých básníků/historiků, přes pozitivisty ke škole análů a Vondruškovi)
  • Alois Jirásek: Jan Žižka (1903) ▶︎▶︎ 22. října

    • Jiráskova husitská trilogie a mýtus českého husitství (mj. v komparaci s Janem Žižkou Petra Čorneje)
  • V+W: César (1932) ▶︎▶︎ 5. listopadu

    • tvorba V+W v Osvobozeném divadle a česká reál politika přelomu dvacátých/třicátých let 20. století
  • Bertolt Brecht: Zadržitelný vzestup Artura Uie (1941) ▶︎▶︎ 12. listopadu

    • Hitlerův vzestup očima německého levičáka
  • Vojtěch Cach: Duchcovský viadukt (1950) ▶︎▶︎ 19. listopadu

    • sorelou formované aktuální dějiny, aneb dějiny "comme il faut"
  • Rolf Hochhut: Náměstek (1963) ▶︎▶︎ 26. listopadu

    • věčná otázka kolaborace církve s mocí (též v souvislosti s nedávným otevřením vatikánských archivů)
  • Oldřich Daněk: Vy jste Jan (1987) ▶︎▶︎ 3. prosince

    • otázka klíčových dějinných událostí a jejich dopadu na člověka na příkladu tuzemského mistra historického dramatu
  • Jana Juráňová: Misky strieborné, nádoby výborné (1997) ▶︎▶︎ 10. prosince

    • slovenské národní obrození po žensku
  • Torsten Buchsteiner: NordOst (2005) ▶︎▶︎ 17. prosince

    • ruská současnost v německém dokudramatu
  • Tomáš Vůjtek: Smíření (2017) ▶︎▶︎ 7. ledna

    • stylizace reálných událostí do emotivně působivého tvaru evokujícího dokument