Psychologie celoživotního vývoje
Section outline
-
V letním semestru 2025 pro vás budou přednášet:
Garant kurzu: PhDr. Miroslava Nováková Schöffelová, Ph.D. (miroslava.NovakovaSchoffelova@fhs.cuni.cz)
Vyučující: Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D., doc. Iva Holmerová, doc. Mgr. Jitka Lindová, Ph.D.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ROZPIS TÉMAT JEDNOTLIVÝCH TÝDNŮ
27.2.
MNSCH
úvodní přednáška, požadavky, Psychický vývoj- základní témata
6.3.
MNSCH
Kognitivní vývoj v celoživotní perspektivě
13.3.
LMN
Vývoj osobnosti a identity v celoživotní perspektivě
20.3.
LMN
Erikson: psychosociální vývoj s akcentem na školní věk a dospělost
27.3.
JL
Vývoj sociálních vztahů v celoživotní perspektivě 3.4.
MNSCH
Nástup školní docházky, školní zralost
10.4.
MNSCH
Mladší školní věk
17.4.
LMN
Puberta a adolescence
24.4.
MNSCH
Vynořující se dospělost
15.5.
LMN
Dospělost
22.5.
IH Stáří ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CÍL KURZU:
Cílem tohoto kurzu je nabídnout studentům základní orientaci v oblasti vývojové psychologie školního věku a dospělosti. Kurz volně navazuje na znalosti studenta z kurzu Vývojová psychologie (zimní semestr) proto je také kurz otevírán v letním semestru.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Předepsaná studijní literatura:
Thorová, Kateřina. Vývojová psychologie Proměny lidské psychiky od početí po smrt . Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. Konkrétní části specifikovány u jednotlivých bloků.
-
Pasáže z Thorové:
str. 27-53 (Základní pojmy z vývojové psychologie a zákonitosti vývoje)
SAMOSTUDIJNÍ ČÁST:
Pasáže z Thorové:
str. 103-130 (metodologie, kritické myšlení a etické otázky ve vývojové psychologii)
-
Pasáže z Thorové:
str. 245-266 (Základní pojmy z vývojové psychologie a zákonitosti vývoje)
+ prezentace k tématu (přiloženo)
-
Studijní opory
1) Prezentace
- Vliv rodiny na vývoj osobnosti v dětství a dospívání
2) Povinná četba
- Thorová, K. (2015). Vývoj osobnosti. In Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt (pp. 267-295). Portál.
- Heslo je totožné s kódem kurzu v SIS.
3) Doporučená četba pro vážnější zájemce (zdrojové texty k prezentacím, klíčové teze jsou v prezentaci, zájemci si je mohou přečíst v úplnosti zde:)
- Pace, U., & Passanisi, A. (2018). The role of the family in personality development. In The SAGE Handbook of Personality and Individual Differences: Volume II: Origins of Personality and Individual Differences (pp. 146-163). SAGE Publications Ltd, https://doi.org/10.4135/9781526470317
4) Doporučené materiály od American Psychological Association pro vážnější zájemce (můj výběr oblíbených; všechny najdete zde: https://www.apa.org/topics/personality)
- Podcasty
- Philip Zimbardo on heroism, shyness, and the Stanford Prison Experiment
- Can a personality test determine if you’re a good fit for a job? With Fred Oswald, PhD
- Why psychopathy is more common than you think, with Abigail Marsh, PhD
- Understanding the mind of a serial killer, with Louis Schlesinger, PhD
- Can a pathological liar be cured? With Drew Curtis, PhD, and Christian L. Hart, PhD
- Why are some kids shy? With Koraly Pérez-Edgar, PhD
- Recognizing a narcissist, with Ramani Durvasula, PhD
- What is dissociative identity disorder? With Bethany Brand, PhD
- Perfectionism: When good is never good enough, with Gordon Flett, PhD, and Bonnie Zucker, PsyD
- Born bashful? Learning how to manage shyness, with Bernardo Carducci, PhD
- What studying twins can teach us about ourselves, with Nancy Segal, PhD
- Understanding mass violence, with Frank Farley, PhD
- Getting into a terrorist’s mind, with John Horgan, PhD
- The decline of empathy and the rise of narcissism, with Sara Konrath, PhD
- Why are more adults being diagnosed with ADHD? With Russell Ramsay, PhD
- Are ‘onlies’ lonely? Busting myths about only children, with Toni Falbo, PhD
- Why you should aim to be a "good enough" parent, with Tim Cavell, PhD, and Lauren Quetsch, PhD
-
Studijní opory
1) Prezentace
2) Povinná četba
- Erikson, E. H. (1996). Osm věků člověka. Propsy: Praha.
- Thorová, K. (2015). Teorie psychosociálního vývoje osobnosti Erika Eriksona. In Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt (pp. 281-285). Portál.
- viz zaheslovaný soubor přiložený k předchozímu tématu osobnosti a identity
3) Doporučená četba pro vážnější zájemce o téma
- Faberová, K. (2020). Generativita a její souvislosti – literárně-přehledová studie. Psychologie pro praxi, 55(2), 43-56.
- Millová, K., & Blatný, M. (2016). Generativity in contemporary empirical research. Československá psychologie, 60(6), 609-621.
- Poláčková Šolcová, I., Chrz, V., Dubovská, E., & Šolcová, I. (2019). Ego integrity and despair in Erikson's conception of old age. Československá psychologie, 63(4), 369-385.
4) Další doporučené materiály
- Erik H. Erikson: A Life's Work (dokumentární snímek, 38 min.)
-
Pasáže z Thorové:
Raný proces socializace: 131-144
část kapitoly činitelé socializace: 194-212
Morální vývoj: 212-224
-
Pasáže z Thorové:
str. 396-401 (Konec předškolního období, školní zralost)
-
Pasáže z Thorové:
str. 402 - 414 (Mladší školní věk)
Doporučený studijní materiál:
Seidlová Málková, G. (2014). Gramotnost. In. Smolík, F., Seidlová Málková, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Garada, str. 131-144.
-
Pasáže z Thorové:str. 297 - 305 (Rozdíly ve vývoji mezi pohlavími)str. 414 - 432 (Adolescence (období pozdního dětství, 12/13 - 19 let)Doporučená literatura:Hines M. Gender development and the human brain. Annu Rev Neurosci. 2011;34:69-88. doi: 10.1146/annurev-neuro-061010-113654.Skvělé a zábavné video, na které se podíváme v hodině: The Mind, Explained - S2.E2: Teenage BrainOchutnávka:Doporučené zdroje od American Psychological Association (APA):APA Podcast Speaking of Psychology: Understanding the teenage brain, with Eva Telzer, PhD
-
Pasáže z Thorové:
str. 433 - 440 (Začátek dospělosti)
-
Pro podporu samostudia, revize poznatků z jednotlivých témat a zejména pro potřeby zhodnocení tohoto přednáškového cyklu v přípravě pro SZK doporučujeme četbu přiložené kapitoly Vývojoví psychologové z knihy N. Hunta Dějiny psychologie (Praha: Portál 1995).
Knihu doporučujeme jako doplněk, provázející četbu nad rámec povinné literatury,což je Thorová:, Vývojová psychologie.