Osnova sekce

  • 4. 4. 2024

    Jako základní literaturu k tématu mladšího školního věku předepisuji Thorovou, pasáže ze  str. 402 - 414.

    Thorová ovšem nabízí spíše přehledový orientující pohled na mladší školní a věk a nevěnuje se v detailu osvojování klíčových školních dovedností a neuvažuje nijak výrazně o významu školy pro psychický vývoj dítěte. Z tohoto důvodu vás prosím pracujte pro seznámení se a pochopení psychologické podstaty mladšího školního věku s textem Kučery (přiloženo níže). Kučerův text umožnuje nahlížet nástup do školy a svět mladších školáků prostřednictvím činností a typických aktivit, kterým se mladší školáci věnují.

    Významná část přednášky se věnuje vývoji čtení a psaní, volně tedy rozšiřuje témata relevantní pro psychologii mladších školních dětí. Problematika čtení a psaní přestavuje zcela zásadní dovednosti pro život současného člověka. V prezentaci se proto v detailu věnujeme popisu psychologické podstaty vývoje dovedností číst a psát. Důraz je kladen na identifikaci procesů čtení a psaní jako psychických procesů zásadním způsobem závislých na kvalitě jazykových a kognitivních schopností dítěte. 

    Doporučený studijní materiál:

    Seidlová Málková, G. (2014). Gramotnost. In. Smolík, F., Seidlová Málková, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Garada, str. 131-144.