Psychologie celoživotního vývoje
Topic outline
-
V letním semestru 2022 pro vás budou přednášet:
PhDr. Lucie Klůzová Kráčmarová, Ph.D. (garantka kurzu) (lucie.kluzova@fhs.cuni.cz)
PhDr. Mirka Schöfelová Nováková, Ph.D., doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D., doc. PhDr. Iva Poláčková Šolcová, Ph.D., doc. Iva Holmerová
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ROZPIS TÉMAT JEDNOTLIVÝCH TÝDNŮ
24.2. LKK úvodní přednáška, požadavky, Psychický vývoj- základní témata 3.3. LKK Vývoj osobnosti a identity 10.3. GSM Erikson: psychosociální vývoj ve školním věku a v dospělosti 17.3. MNS Mladší školní věk_nástup školní docházky 24.3. MNS Mladší školní věk- vývoj myšlení 31.3. MNS Mladší školní věk: vývoj čtení a psaní 7.4. LKK Starší školáci (+ puberta): psychofyziologické změny, sociální a emoční vývoj 14.4. XXXXX XXXXXXXX ZELENÝ ČTVRTEK XXXXXXX 21.4. LKK Adolescence 28.4. LKK Vynořující se dospělost, Dospělost 5.5. LKK Hodina odpadá - nahrazeno domácím cvičením (odevzdání do Moodle) 12.5. IPŠ Dospělost - střední a pozdní dospělost 19.5. IH Stáří ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CÍL KURZU:
Cílem tohoto kurzu je nabídnout studentům základní orientaci v oblasti vývojové psychologie školního věku a dospělosti. Kurz volně navazuje na znalosti studenta z kurzu Vývojová psychologie (zimní semestr) proto je také kurz otevírán v letním semestru.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jak pracovat se studijními materiály
Výuka v přednáškovém cyklu předmětu Psychologie celoživotního vývoje probíhá prostřednictvím prezenční výuky.
Základní studijní orientující přehled kurzu ale tvoří tyto studijní opory (kurz na Moodle), kde vás v průběhu celého přednáškového cyklu budeme provázet. Ke každému přednáškovému týdnu zde budete postupně nacházet vodítka a podklady pro samostudium. Zpravidla půjde o prezentaci k tématu týdne doplněné o slovní komentáře a upřesnění části povinné literatury (kniha Thorové), kterou doporučujeme v daném týdnu přečíst.
Upozorňujeme, že osová četba povinné literatury (vybrané kapitoly z Thorové) je dosti informačně bohatá. Jedná se v podstatě o základní studijní materiál k tématu vývojová psychologie u SZK. I z tohoto důvodu věnujeme práci s povinnou literaturou v přednáškovém cyklu pozornost.
Přednáškový cyklus vám má pomoci číst povinnou literaturu strukturovaně a průběžně. V každém z týdnů přednáškového cyklu vás proto provedeme určitým tématem, ke kterému vám vybereme konkrétní pasáže knihy Thorové. Četbu pak vždy bude doplňovat prezentace od vyučujícího. Pro každý týden přednáškového cyklu tak v podstatě kombinujeme základní četbu a přednášku (ve formě powerpointové prezentace s audio nahrávkami nebo prezentace s přednáškou v MSTeams ). Celkový požadovaný rozsah četby z knihy Thorové je upřesněn v SIS. Zde pouze připomínáme:
Předepsaná studijní literatura:
Thorová, Kateřina. Proměny lidské psychiky od početí po smrt . Praha: Portál, 2015, str. 27- 127, 245- 306 a 402- 504. ISBN 978-80-262-0714-6.
Vybrané kapitoly.
- OBECNÁ VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE (19 - 74)
- METODOLOGIE, KRITICKÉ MYŠLENÍ A ETICKÉ OTÁZKY VE VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGII (103-130)
- TEORIE PSYCHICKÉHO VÝVOJE VÝVOJ MYŠLENÍ - VYBRANÉ ČÁSTI (245-306)
- PERIODIZACE VÝVOJE, POPIS CHARAKTERISTIK DÍLČÍCH OBDOBÍ (402-504)
Dle uvážení vyučujícího také další doporučené texty, PAK JSOU UVEŘEJNĚNY V ZÁLOŽCE PŘÍSLUŠNÉHO TÉMATU.
Rozsah požadovaných znalostí určují studijní opory v Moodle- konkretizace četby z Thorové (2015), studijní texty a prezentace z jednotlivých přednáškových témat vyvěšené či odkazované v Moodle.
-
Studium v týdnu od 25. 2. 2021
Pasáže z Thorové:
str. 19 - 64 (Základní pojmy vývojové psychologie, Biologické a sociální determinační teorie...)
Doporučená literatura:
Říčan (2013, starší vydání): Cesta životem. Praha,. Portál. Kap. 1 Co je a jak se dělá biodromální psychologie.
-
Téma probíráno 8/4/2021, přednáška je nahraná v MS Teams.
Povinná literatura: Thorová
1) kap. Vývoj osobnosti (str. 267 - 295) - kromě Freuda, Junga, Eriksona
2) kap. Rozdíly ve vývoji mezi pohlavími (str. 297 - 305)
-
Podklady ke studiu v týdnu od 4.3. 2021
K tématu Eriskonova stádia psychosociálního vývoje je k dispozici předepsaná četba s hutným popisem všech stádií psychosociálního vývoje a powerpointová prezentace.
Studenti, kteří se s Eriksonovou teorií seznámili v průběhu zimníhio semestru v kurzu Vývojová psychologie, mají malinko výhodu, protože jim Eriksonova konceptualizace nebude úplně cizí. Na druhou stranu, v průběhu zk období zimního semestru se ukazovalo, že Eriksonova periodizace není úplně snadno uchopitelná. Povinný studijní text se věnuje celé Eriksonově teorii jako celku, zahrnuje tedy i popis těch období života, které jsou mimo rámec tohot kurzu (rané dětství a předškolní věk). Doporučuji Vám studijní materiál přečíst celý, to vám umožní porozumět, jak Erikson při konstrukci teorie "osmi věku" přemýšlí, co ustavuje jednotlivá životní období. Klíčový a podle mého názoru cenný moment Eriksonovy teorie je problémové, dynamické uchopení jednotlivých životních fází člověka. Právě na tento aspekt Eriksonovy teorie se prosím při samostudiu zaměřte a nepřehlížejte jej.
Předepsaná povinná četba:
Erikson, E. Osm věku člověka (1963).Childhood and society, kap. Eight ages of Man - v překladu FF UK z roku 1995 ( přiloženo)
Doporučená literatura:
kapitola Teorie psychosociálního vývoje osobnosti Erika Eriksona z Thorové - str. 281 -285
-
Jako základní literaturu k tématu mladšího školního věku předepisuji Thorovou, pasáže ze str. 402 - 414.
Thorová ovšem nabízí spíše přehledový orientující pohled na mladší školní a věk a nevěnuje se v detailu osvojování klíčových školních dovedností a neuvažuje nijak výrazně o významu školy pro psychický vývoj dítěte. Z tohoto důvodu vás prosím pracujte pro seznámení se a pochopení psychologické podstaty mladšího školního věku s textem Kučery (přiloženo níže). Kučerův text umožnuje nahlížet nástup do školy a svět mladších školáků prostřednictvím činností a typických aktivit, kterým se mladší školáci věnují.
-
File
-
-
Přednáška ze dne 18.3. se věnuje vývoji čtení a psaní, volně tedy rozšiřuje témata relevantní pro psychologii mladších školních dětí. problematiku. Čtení a psaní přestavují zcela zásadní dovednosti pro život současného člověka. V prezentaci se proto v detailu věnujeme popisu psychologické podstaty vývoje dovedností číst a psát. Důraz je kladen na identifikaci procesů čtení a psaní jako psychických procesů zásadním způsobem závislých na kvalitě jazykových a kognitivních schopností dítěte.
Doporučený studijní materiál:
Seidlová Málková, G. (2014). Gramotnost. In. Smolík, F., Seidlová Málková, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Garada, str. 131-144.
-
Studijní literatura:
Kapitola "Vývoj myšlení, teorie kognitivního vývoje" z Thorové, str. 245 - 266.
+ prezentace k tématu (přiloženo)
Při četbě kapitol věnovaných jednotlivý životním obdobím věnujte pozornost otázkám kognitivního vývoje (tj. od str. 402 v Thorové, kde začíná kapitola věnovaná dětem mladšího školního věku. Obecně je téma kognitivních procesů a myšlení pokryto v Thorové především v kapitolách věnovaných školním dětem.
-
Povinná literatura:- kapitola z Thorové "Rozdíly ve vývoji mezi pohlavími" (str. 297 - 305)- pasáže z Thorové na str. 414 - 432 (jedná se o sekci "Adolescence (období pozdního dětství, 12/13 - 19 let")
-
Přednáška "naživo" ze dne 26.4. je k dispozici v Teams po dobu 20dní ke stažení.Povinná literatura:- kapitola z Thorové "RAdolescence" ( str. 413 - 433)- pro kolegy, kteří neabsolvovali v zimním semestru přednáškový cyklus Vývojová psychologie pak také kap. Teorie kognitivního vývoje J. Piageta z Thorové na str. 254 - 267)
-
Kritéria dospělosti, vynořující se dospělost + mladá dospělost (klíčová slova a okruhy jsou uvedeny v prezentaci)
Literatura:
Thorová - s. 433 - 452
-
Dospělost, střední a pozdní dospělost
-
V rámci samostudia je třeba v souvislosti s tématem stáří věnovat pozornost kapitolám v knize K. Thorové (STR. 452-495)
POZDNÍ DOSPĚLOST
STÁŘÍ A DLOUHOVĚKOST
UMÍRÁNÍ A SMRT
Pro doplnění a hlubší porozumění konceptu integrity ve stáří nabízím ke studiu článek "Integrita a zoufalství ega v Eriksonově koncepci stáří"
(Poláčková Šolcová, I., Chrz, V., Dubovská, E., & Šolcová, I. (2019). Integrita a zoufalství ega v Eriksonově koncepci stáří. Československá Psychologie, 63(4), 369-385.)
-
Pro podporu samostudia, revize poznatků z jednotlivých témat a zejména pro potřeby zhodnocení tohoto přednáškového cyklu v přípravě pro SZK doporučujeme četbu přiložené kapitoly Vývojoví psychologové z knihy N. Hunta Dějiny psychologie (Praha: Portál 1995).
Knihu doporučujeme jako doplněk, provázející četbu nad rámec povinné literatury,což je Thorová:, Vývojová psychologie.