V rámci předmětu se student seznámí s aktuálními problémy vlivu výživy na zdravotní stav člověka. Na stravování je zde pohlíženo jako na komplex biologických, sociálních a psychických faktorů, které významně ovlivňují kvalitu života každého z nás. Předmět se podrobněji zabývá výživovými potřebami vybraných skupin obyvatel (např. dětí, těhotných a kojících žen, seniorů). V rámci předmětu jsou také diskutovány postupy, jak co nejefektivněji předávat vědomosti o benefitech a rizicích vybraných způsobů stravování ve školním prostředí.
Požadavky k udělení zápočtu z předmětu Aplikovaná dietetika.
Zápočet se skládá ze dvou částí, a to z:
- vypracování všech úkolů zadaných k danému předmětu v Moodle a jejich odevzdání v předem daném termínu (nutné získat minimálně 60 b. z každého průběžného úkolu)
a
- úspěšného absolvování písemného testu (nutné dosáhnout min. 75 % z bodového hodnocení) - otevřené i uzavřené otázky.
Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k závěrečnému testu a nesplní tak všechny požadavky k zápočtu. Pokud tedy student bude chtít i nadále předmět úspěšně absolvovat, bude si ho muset opakovaně zapsat v dalším roce!!
Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o posunutí termínu odevzdání na jiný, předem určený, termín.
Student má na úspěšné absolvování písemného závěrečného testu celkem tři pokusy (jeden řádný a dva opravné).
Sylabus
1. Opakování znalostí z oblasti výživy, somatologie, technologie přípravy stravy a potravinářských komodit.
2. Nezbytné informace pro sestavení správného stravovacího a pohybového režimu osoby, která chce nebo musí změnit své stravování.
3. Specifické nároky na výživu u jednotlivých skupin obyvatel.
4. Formování nutričních návyků u dětí a dospívajících, prevence poruch příjmu potravy jako součást výchovy ke zdraví.
5. Onemocnění plynoucí z nesprávné výživy.
6. Onemocnění vyžadující změnu stravování. Léčebná výživa.
7. Zásady sestavování jídelníčku.
8. Problémy alternativního stravování ve školním prostředí.
9. Diabetes mellitus I. a II. typu – výživová specifika, hypoglykémie, hyperglykémie a první pomoc při těchto stavech.
10. Alergeny v potravinách.
Literatura
ERBEN, K. (2016). Jak pomoci tělu, aby se vyléčilo samo: homocystein, klíč ke zdraví. Praha: BVD.
FRAŇKOVÁ, S., PAŘÍZKOVÁ, J. & MALICHOVÁ, E. (2014). Jídlo v životě dítěte a adolescenta. Teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum.
HRONEK, M. & BAREŠOVÁ, H. (2012). Strava těhotných a kojících. Praha: Forsapi.
KOHOUT, P., RUŠAVÝ, Z. & ŠERCLOVÁ, Z. (2016). Vybrané kapitoly z klinické výživy. Praha: Forsapi.
MÜLLEROVÁ, D. (2003). Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech. 1. vyd. Praha: Triton.
SHARMA, S. (2018). Klinická výživa a dietologie: v kostce. Praha: Grada Publishing.
TAUBES, G. (2018). Doba jedová 9- Cukr. Praha: Stanislav Juhaňák – Triton.
ZLATOHLÁVEK, L. (2016). Klinická dietologie a výživa. Praha: Current Media.
Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky v předmětu Aplikovaná dietetika. Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření.