Osnova témat

  • Nástin dějin divadla pro děti a mládež (LS 2017)

    Vyučující: Mgr. Luděk Horký (manažer dětské tvorby České televize - ČT:D; dramaturg, režisér, dramatik) > kontakt: ludek.horky@email.cz

    . . .

    Kurz je koncipován jako volné pokračování kurzům věnovaným dramatické tvorbě pro děti a mládež v divadle a v televizi a modernímu divadlu pro děti a mládež (z letního semestru akademického roku 2013/2014 a zimního/letního semestru 2015/2016). Předmět mohou ovšem navštěvovat i studenti, kteří předcházející předměty neabsolvovali.

    . . .

    V letní semestru 2016/2017 je kurz volným pokračováním nástinu historie divadla pro děti a mládež (zejména v našem prostředí) ve druhé polovině 20. století (v návaznosti na období od konce 19. století do poválečné situace probrané v zimním semestru).

    . . .

    Přednášky se konají zpravidla v pátek od 9:30h do 12:30h (v uč. 408) 

    . . .

    První výuková hodina se koná v pátek 17. března 2017. Dále bude pokračovat dle smluveného harmonogramu

    . . .

    další termíny výuky (případné změny harmonogramu vyhrazeny):

    . . .

    • pátek 7. dubna > 

    • pátek 21. dubna > 

    • pátek 28. dubna > 

    • náhradní a závěrečná hodina > 2. června 

  • Nástin dějin divadla pro děti a mládež (ZS 2016)

    • pátek 14. října > úvodní informační setkání (zadání úkolů, četba, organizační informace)

    . . .

    • pátek 21. října > divadlo pro děti a mládež 1880-1918

    > > > studenti si na tuto hodinu přečtou následující tituly:

    . . .

    • 4. listopadu - 6. listopadu > festival divadla pro děti Popelka Rakovník (v rámci festivalu se bude konat přednáška/beseda o práci s dětským publikem a diváckých průzkumech dětského publika (s Marií Poesovou); pro zájemce bude zajištěno ubytování a vstup na všechny akce

    . . .

    • pátek 11. listopadu > divadlo pro děti a mládež 1918-1935 - předpokládaný host/pamětník: herec, někdejší ředitel Divadla Jiřího Wolkera Karel Richter (*1926)

    . . .

    • pátek 25. listopadu > další meziválečné aktivity v oblasti divadla pro děti a mládež (malé Osvobozené divadlo, V. Merten, kašpárkiády, S+H, Dismanovo divadlo)

    . . .

    • pátek 2. prosince > od aktivit J. Vaňátka (malé Déčko) až ke vzniku Divadla Jiřího Wolkera

    . . .

    • pátek 9. prosince > Divadlo Jiřího Wolkera + regionální scény hrající pro děti a mládež

    . . .

    • pátek 16. prosince > Ústřední loutkové divadlo + regionální loutkové scény (ČB, Liberec aj.)

    . . .

    • pátek 6. ledna > ochotnické a amatérské divadlo pro děti a mládež + tuzemské festivaly - předpokládaný host: Jan Císař

    . . .

  • MOŽNÁ TÉMATA NA PŘÍSPĚVKY K VÝZKUMU DĚJIN DIVADLA PRO DĚTI (pro závěrečné práce k ZS 2016)

    Zájemci si mohou vybrat některá z nabízených témat a pokusit se v rozsahu ca. 5 stran (možno i přesáhnout) o dokumentaci/analýzu/reflexi/sledování kritických ohlasů etc. vybraných inscenací či zmapování informací/dat k vybraným tématům.

    Vybraná témata, prosím, směřujte @mailem na doc. Christova (u již zabraných témat se objeví patřičné poznámky - jedno téma je určeno jednomu studentovi). Máte-li zájem o téma vlastní, předem ho, prosím, zkonzultujte.

    Inscenace pro děti na scéně Národního divadla Praha

    • Karel Mašek: Kašpárkova maminka, 1919 >>> [KRISTÝNA KOZLOVÁ]
    • Vojtěška Baldessari-Plumlovská: Jura, 1919 >>> [TEREZA DOLINOVÁ]
    •  Vojtěška Baldessari-Plumlovská: Krakonoš, 1909, 1916 (obn.) >>> [NAOMI ADACHI]
    • Vojtěška Baldessari-Plumlovská: Pohádka o Sněhurce, 1904 >>> [ANETA BORKOVÁ]
    • Eliška Krásnohorská: Medvěd a víla, 1900 >>> [ANNA CVRČKOVÁ]
    • R. L. Stevenson/Vladislav Vančura: Poklad na ostrově, 16.10.1935 >>> [KRISTÝNA MAZÁNKOVÁ]

     

    Inscenace pro děti na scéně Městského divadla na Královských Vinohradech

    • Jaroslav Kvapil: Princezna Pampeliška, 1922 >>> [BÁRA SPUDILOVÁ]
    • Karel Burian: Jak se švec Ivánek  princem stal, 1926
    • Václav Říha (Václav Tille): Dvě Maričky aneb To dokáže jen Rýbrcoul, 1929 >>> [ELIŠKA SEVELDOVÁ]
    • Jan František Hruška (v dramatizaci L. Stejskalové-Rabasové): Vo ptáku Chčestí, 1929

     

    Inscenace Moderního studia

    • V. Lacina: Kocour Felix v Čechách, 1929

     

    Inscenace Nezávislého divadla:

    • Kluci z rybářské uličky (V. Vaňátko)

     

    inscenace DIVADLA MLÁDEŽE PŘI LEGII MALÝCH (Miloslav Jareš a Scéna Adeptů (dramatické oddělení Státní konzervatoře hudby, od 1924)

    • Lily Bubelová: Junák, sluníčko jasné
    • Karel Driml: Bacilínek
    • Vl. Michajlovič Volkenštejn: Mauglí, 1931
    • Petr Petrovič Gorlov: Uchvátitel ohně, 1931

     

    inscenace  Míly Mellanové

    Nové divadlo pro děti

    • Lily Weberová: FRANTA A MÍŤA LETÍ O CENU,  2/10 1935
    • G. Metvějev: MEDVÍDEK BÍLÉ BŘÍŠKO, 1/4 1936

     

    Pražské dětské divadlo - Míla Mellanová a skupina

    • S. Rozanov a N. Sacová: ČERNOUŠEK A OPIČKA, 8/1 1936
    • M. Pinčevský: ČAPÍ MLÁDĚ, 20/3 1937
    • Nikolaj Šestakov: VŠUDYBYL PAM, 19/12 1936 >>> [NICOLA ŠKVAROVÁ]
    • Jan PORT (dramatizace románu Fr. Langra): BRATRSTVO BÍLÉHO KLÍČE, 7/11 1936
    • KRÁL ŠEVCEM (text napsaly děti Domu dětství v Krnsku volně na motivy pohádky Dvě Maryčky od Bohumila Říhy), 3/4 1938
    • Václav Vaňátko: SEDM HAVRANŮ, 18/3 1939 >>> [LUKÁŠ KŘÍŽEK]
    •  J. Foglar: TÁBOR VE SLUNEČNÍ ZÁTOCE, 10/1 1940 >>> [ANEŽKA BEDNÁŘOVÁ]
    • Václav Vaňátko: Dětský rok na vsi, premiéra 15/12 1941 (13/2 1942) >>> [VOJTA VÁVRA]
    • Míla Mellanová:  Želva, ropucha a lesní duch, 15/11 1941
    • J. Křička: Dětské zpěvohříčky (Psaníčko na cestách – Podle K. Čapka + Doktor Faust – podle M. Kopeckého (pásmo, cenzura)
    • Václav Vaňátko: Bezzhlavý rytíř,  12/12 1942
    • Dominik Filip: To čert spískal , 27/3 1943
    • Fialový mstitel, 13/3 1944

     

    inscenace Miloslav Disman – Divadlo Broučků – Intimní divadlo dětem – Divadlo mladých diváků

    • Karafiátovi Broučci v dramatizaci Míly Koláře - 333 repríz!!!
    • Hrdina Zlatého kapradí (12letý autor Václav Ryšánek) >>> [DANA NEUMANNOVÁ]

     

    (velké) D41

    • scénická skica Pohádky Boženy Němcové, 1939 >>> [KATEŘINA KORYCHOVÁ]

     

    inscenace Václava Vaňátka v „ d41“

    • Rozpustilý Janeček
    • JEDNOU RANOU 300 ZABIL
    • Robinsonka
    • NEOHROŽENÝ MIKEŠ

    1913 založena revue o literatuře pro mládež Úhor

    • Otakar Pospíšil a Ant. Skála: Dětské jeviště (bibliografie her pro děti)
    • články a stati např. z let 1920-30… (např. O. Svoboda, O. Pospíšil, J. E. Topol, A. Skála, Q. M. Vyskočil, V. F. Suk /zastánce V. Mertena!/, Karel Scheinpflug)
    • Bachtinovy publikace v Úhoru o sovětské praxi

     

    časopis Dělnické divadlo

    • jak reflektuje Komunistické dýchánky (1919 Košíře - Karkulka a DŠB) >>> [LUCIE CHOCHOLOUŠOVÁ]
    • Vyprávění (děti organizuje Helena Malířová, čte Marie Majerová)
    • také mládežníci Jindřich Honzl a Antonín Kurš (organizátor všech přípravných výborů...) - oba UČITELÉ!!!

    Knihy

    • Antonín Kurš a Mil. Disman: Sborové recitace >>> [ELIŠKA SOUKUPOVÁ]
    • Antonín Kurš: Dětská divadla v SSSR a u nás (Dědictví Komenského 1936) >>> [TEREZA MARKOVÁ]

     

    Kašpárek Vojta Merten – inscenace a kritika (Úhor…)

    • komik Divadla Komedie Kašpárek Vojta Merten ,od 1924, podnikatel Antonín Meisner, píšící dramaturg Antonín Santner ...Mertenovo divadlo. ZMAPOVAT CELKOVĚ – např. reakce v Úhoru a jiném tisku; případně titulově (Jak Kašpárek se Šmidrou vysvobodili královnu, K a Š mezi indiány, Jak Kašpárek v jedné vesnici se sousedy honil opici); během roku 64 her; každou středu a neděli byla premiéra; rostoucí popularita - Rozhlas, gramodesky

     

    inscenace Malého osvobozeného divadla

    • programové prohlášení x realita >>> [BÁRA TRUKSOVÁ]
    • V+W: Děti kapitána Bublase, 1933
    • Karel Steklý: Alibaba a 39 loupežníků, 1936
    • M. Twain v dramatizaci Hanuše Burgera: Tom Sawyer a Frantík Finn, 1936 

     

  • Závěrečné práce (recenze) z letního semestru 2016:

  • Cílová skupina divadla pro děti a mládež a jeho současný stav a podoba v ČR

    Témata k diskusi a dalšímu přemýšlení:

    Cílová skupina (=> klady a zápory dělení na věkové stupně, jejich podoba a návaznost na zkušenosti a výzkumy vývojové a dětské psychologie)

     Stav divadelní produkce pro děti a mládež v ČR

      • statutární (loutková) divadla pro děti (Minor, Naivní, Alfa, DRAK, Malé divadlo, Radost, Lampion, Rozmanitostí, Loutek) – činohra x loutky
      • bývalá statutární činoherní divadla pro děti – Divadlo v Dlouhé (a Divadlo Petra Bezruče) 
      • produkce městských a oblastních divadel určená dětem (včetně baletu a opery! a včetně ČS Ústí)
      • produkce národních divadel určená dětem (včetně baletu a opery!)
      • studentské divadlo pro děti (Damúza, Pidivadlo)
      • stálá závislá/nezávislá divadla jako Gong dětem Praha, Polárka Brno
      • zájezdová profesionální divadla
      • amatérské divadlo pro děti (křehká hranice mezi amatéry a /polo/profesionály…)
      • nezávislé divadlo (Formani, Buchty a Loutky, Líšeň, Toy Machine, Bratři v tricku
      • festivaly (Dítě v Dlouhé, Festival 13+, Mateřinka, Skupova Plzeň, Přelet nad loutkářským hnízdem, ASSITEJ, Letní Letná, Popelka, Dětská scéna…)
      • velké estrádní agenturní programy (lední show apod.)
      • sociální divadlo 
      • dětské divadlo (děti dětem, včetně Dětské opery, baletního studia ND)
    • a všudypřítomné memento: "Mýtus divadla pro děti" Aleny Urbanové
  • Úvod do problematiky divadla pro děti a mládež (sylabus kurzu z LS 2013/2014)

    (s důrazem na specifika a problematiku specializované činohry pro děti) 

    Základní pojmy z oblasti divadla pro děti 

    Vymezení loutkového a činoherního divadla pro děti a mládež

    Profesionální, amatérské a nezávislé divadlo pro děti

    Vymezení pojmů divadlo pro děti a dětské divadlo (Dospělí dětem versus Děti dětem)

    Tvořivá dramatika (dramatická výchova) a divadlo ve výchově

    Funkce divadla pro děti a mládež (výchovné tendence a umělecké dílo)

    Dětský divák – divadlo pro děti různých věkových stupňů a pro mládež (vliv specializace na dramatiku, dramaturgii, na herectví, na režii)

    Dramatická literatura pro děti a mládež – žánry divadla pro děti (se zvláštním důrazem na pohádku a bajku); zvláštní obliba žánru pohádky a pohádkových postav v české dramatické literatuře nejen pro děti

    Základní přehled institucí, zabývajících se divadlem pro děti a mládež

    (stálá specializovaná divadla, festivaly, UNIMA (založena 1929); ASSITEJ (založena 1965), Sdružení pro tvořivou dramatiku, NIPOS Artama, projekt Dobré divadlo dětem atp.

    Stručný průlet historií českého divadla pro děti (a mládež) od 80. let 19. století po založení první profesionální specializované činohry pro děti v roce 1935 s přesahem do roku 1950

    (souboj výchovné tendence s uměleckou kvalitou, vzájemný vliv dramaturgie loutkových a činoherních divadel, komerční a nekomerční sféra, produkce činoherních Kašpárků v Praze (zejm. Vojta Merten) a v Brně (Karel Höger), vánoční hry a odpolední představení pro děti v Národním divadle a v Divadle na Královských Vinohradech (dále pak ve Švandově divadle, v Plzni a jinde); produkce pražských německých divadel určená dětem, produkce v předměstských divadlech (zejm. Uranie – Legie mladých, M. Jireš), praxe ochotnických divadel pro děti, projekt Pražské divadlo dětem (programová základna pro vznik specializované profesionální scény pro děti); práce M. Dismana (od počátků v roce 1918 po profesionalizaci DRDS v roce 1935, Divadlo Broučků, Intimní divadlo…); Malé Osvobozené divadlo, přednáška Natálie Sacové o sovětské praxi divadla pro děti - v pražské Městské knihovně; Pražské dětské divadlo (Míla Mellanová a skupina), teoretické podklady – A. Kurš: Dětská divadla v SSSR a u nás, 1936; Vaňátkovo Malé d 41 (později Obratník a Divadlo malých pionýrů), Pohádkové hodinky (vyprávění pohádek profesionálními herečkami v Sokolovnách, knihovnách a později ve školách + nahrávky na gramofonové desky), spolupráce divadel se školskými institucemi a osvětovými či vzdělávacími spolky, proměna divadelní sítě v Praze po roce 1945, vliv Svazu mládeže na provoz profesionálních divadel pro děti, založení pozdějšího Divadla Jiřího Wolkera.

  • Metody v Pražském divadle pro mládež a v dalších pražských souborech, specializovaných na činohru pro děti v letech 1935 – 1950

    jevištní realizace textu dvanáctiletého autora (zprvu jen jako pedagogicko-umělecký experiment, později 50 repríz)

    optimalizace způsobu hereckého zpracování zvířecích postav v bajkách a pohádkách

    dramatické postavy dětí a způsob jejich herecké realizace 

    práce s dětským hercem, těsné propojení divadel s hereckými školami, dětská divadelní studia

    dramaturgie divadla pro děti různých věkových stupňů

    optimální poměr mluveného slova a tance či jevištních efektů

    kontaktní herecký projev a optimální velikost sálů

    poměr iluze a antiiluze v divadle pro děti

    průzkum dětského publika (přednášky před představením, besedy po představení, nahrávání reakcí dětí během představení a následná analýza, reflexe ve formě dětských obrázků a korespondence na základě viděného… 

    systém spolupráce divadla s učiteli, systém dětských důvěrníků (jakási dětská umělecká rada divadla)

    Disman a pokusy o divadlo pro neslyšící a pro nevidomé

    Dismanova hra Tři medvíďata a její testování na dětech různých věkových stupňů v různých vývojových fázích vzniku dramatického textu od námětu po jevištní realizaci hotového textu

  • Odkaz Vaňátkova Malého déčka a profesionálních produkcí dětských divadel pod vedením M. Dismana

    vliv herecké školy E. F. Buriana a Malé D41

    Dětský Rok na vsi

    nezávislé divadelní aktivity teenagerů od 15 let, recitační skupiny, politické divadlo, Obratník, letní divadelní tábory

    Divadlo mladých pionýrů

    mezinárodní úspěchy

    Dismanovo Divadlo mladých diváků a Divadlo Broučků (300 repríz dramatizace stejnojmenné předlohy)

    profesionalizace DRDS jako interního uměleckého tělesa Československého rozhlasu

  • Vliv divadelní praxe na televizní dramatickou tvorbu pro děti a naopak

    Začátek vysílání pro děti v roce 1953 a přenosy u divadel pro děti

    první komponovaná pásma, herečtí a loutkoví moderátoři, fenomén herečky Š. Haničincové 

    živé vysílán í prvních hraných pohádek (většinou adaptace z Devatera pohádek K. Čapka)

    loutkoherecká skupina ČST, černé divadlo v televizi

    televizní kabarety pro děti s aktivním dětským publikem v obraze

    dramatická a inscenační praxe studiových televizních pohádek a její vliv na inscenační praxi a dramaturgii divadla pro děti v 80. letech 20. století

    redakční versus producentský systém televizní tvorby 

    současná praxe vývoje televizních pořadů a programových formátů v ČT, struktura ČT a zejména dětského kanálu ČT:D, způsob práce s náměty a scénáři, současná dramaturgická praxe

    Mýtus divadla pro děti

    v dramatické literatuře, v práci s textem

    v režijní praxi

    v herectví

    v divadelním provozu, ve výši honorářů

    v dramaturgii při volbě témat

    divadlo pro děti jako užité umění

    nejsvětlejší místa v historii divadla pro děti

    Průzkum dětského publika 

    FEMAD, později Popelka Rakovník

    Divadlo Jiřího Wolkera

    Základní charakteristika dětského publika (mýtu zbavená)

    součást tohoto bloku: EXKURZE NA NATÁČENÍ  VYBRANÉHO POŘADU PRO DĚTI V ČT (např. Studio Kamarád, TvMiniUni, Kouzelná školka) 

    + předpokládaná diskuse s Jiřím Chalupou (dlouholetým dramaturgem a autorem Č(S)T)

  • Praktická dramaturgie

    DISKUZE O KONKRÉTNÍCH DIVADELNÍCH HRÁCH, SPOLEČNÁ ANALÝZA TEXTŮ (na základě domácí přípravy)

    Texty k diskusi:

    Vladimír Čort: O líných strašidlech

    František Pavlíček: Malá mořská víla

    + DISKUZE O KONKRÉTNÍCH DIVADELNÍCH INSCENACÍCH (např. Divadlo Minor – O Smolíčkovi; Divadlo v Dlouhé – Myška z bříška)

  • Tvořivá dramatika (dramatická výchova)

    Divadlo jako prostředek a jako cíl, děti dětem

    Divadlo ve výchově, Divadlo fórum

    Divadelní sporty, improliga

    Divadlo poezie

    současný kontext českého divadla pro děti a mládež