Žirafa v nesnázích - Pohlová, Čopíková, Slabá

Žirafa v nesnázích - Pohlová, Čopíková, Slabá

autor Kateřina Pohlová -
Počet odpovědí: 7

Dobrý večer,

posílám za sebe, Barču a Monču modelovou lekci k filmu Žirafa v nesnázích.

Předem děkujeme za komentáře a postřehy.

 

S pozdravem

Kateřina Pohlová

V odpovědi na Kateřina Pohlová

Re: Žirafa v nesnázích - Pohlová, Čopíková, Slabá

autor Denisa Richterová -

Co na připravených aktivitách, které rozvíjejí téma filmu, nejvíce oceňujete (uveďte nejméně dva vlastní postřehy)?

Propojení prvotního obrázku s aktivitou po filmu. Mloho by být zajímavé, jak budou zpětně uvažovat o tom, zda by na tom místě chtěli zůstat či nikoliv, proč ano , proč ne.

Velmi se mi líbí aktivita "Vlastní příběh", což vlastně navazuje na smyšlený příběh o žirafě a podněcuje to vlastní kreativitu a zapojení žáka jako tvůrce.

Oceňuji, že se holky zabývají tématikou domova, ačkoli je to jakési paradigma, je zásadní se o tom bavit.

 

Jaká úskalí pří práci s žáky by podle Vás mohla během realizace nastat? Jak by se dala ošetřit?

Pokud by byl ve třídě žák cizinec, který musel svou zemi opustit (nebo jeho rodina). Tento žák třeba ani kolikrát neví přesné důvody, proč žije mimo svou zemi. Asi by to bylo vhodné zjistit před promítáním.

Lekce by mohla na žáky být příliš dlouhá a možná že je to hodně sedící a psací. Pokud by měli vydržet celou dobu, tak by to chtělo proložit nějakou pohybovou aktivitou.

 

Jaké další náměty, které by mohly přispět k rozvinutí tématu/aktivit vás napadly?

Na závěrečné otázky, kdy žáci mají odpovídat do sešitu by bylo zajímavé pozvat člověka cizince co tady žije a přímo se ho ptát. A třeba to rozložit do více dní celou tuto přípravu, aby se pohli pozvat případní hosté.

 

 

 

V odpovědi na Kateřina Pohlová

Re: Žirafa v nesnázích - Pohlová, Čopíková, Slabá

autor Petra Horská -

Milá Báro, Katko a Moniko,

děkuji za odevzdání modelové lekce. Níže  připojuji několik postřehů jako prostor pro další inspiraci. :-) Vlasta vám udělala komentáře přímo do souboru s vaším textem. Narála jsem jej do přílohy.

Mějte se hezky a zdravím!

Petra Horská

 

Žirafa v nesnázích

Žirafa v nesnázích bude pro děti jistě svým provedením zajímavá a poutavá. Vedle promítání filmu jste navrhli do lekce poměrně dost různorodých aktivit. Kladla jsem si tak otázku, jaký je váš předpokládaný odhad trvání jednotlivých aktivit a udržení pozornosti dětí? Sami vlastně toto riziko zmiňujete v závěrečném komentáři. Pro kterou třídu je lekce přesně určena? Tipuji 4. - 5. třída? Tip pro vás: Které aktivity vzhledem k cílům lekce a tématu filmu považujete za stěžejní a nebylo by možné bez nich lekci realizovat (vytratil by se celkový smysl)?

Úvodní individuální zamyšlení o domově je fajn a hodnotově orientované, vede k osobnímu uvědomění si. V době dvě jsem přemýšlela, zda děti budou rozumět vaší otázce:  „Zažil jsi někdy střet s jinou kulturou?“ Jak by se dalo zeptat jazykem dětí? Fajn, že střídáte individuální práci s prací ve skupině i společné sdílení jako třída.

Dále jsem přemýšlela o aktivitě „Vysněná dovolená“ – přijde mně jako zajímavý nápad. Napadlo mě, že děti se v rámci této aktivity rozhodují na základě svého přání, svobodné volby. Vlastně tam není prvek odchodu z nutnosti. Zajímal by mě váš pohled  - s jakým záměrem jste tuto aktivitu zařadili? Co si tady mají děti vzhledem k tématu filmu a cílům lekce uvědomit?

Co v lekci rozhodně chybí je reflexe přímo po promítání filmu.

Aktivity „Vlastní příběh“ a „Cizí země“ svým charakterem souvisejí s filmem; navazují na sebe a vlastně mě napadalo, že by se klidně daly i více propojit a konfrontovat s tím, co prožívala žirafa (téma je rozvíjeno); děti si sami sebe představují v nějaké situaci a snaží se do ní vcítit i argumentovat. Mělo by nějaký smysl tyto aktivity zařadit před vlastní promítání? Jaký – kam by se lekce posunula? Jak by se v tomto případě dala lekce dále rozvinout po promítání filmu?

Reflektivní část lekci hezky uzavírá (otázky korespondují s cíli, vracíte se k zamyšlení o domově, kterým se začínalo).

Mějte se hezky a zdravím!

Petra Horská

V odpovědi na Kateřina Pohlová

Re: Žirafa v nesnázích - Pohlová, Čopíková, Slabá

autor Natálie Maurerová -

Co na připravených aktivitách, které rozvíjejí téma filmu, nejvíce oceňujete (uveďte nejméně dva vlastní postřehy)?

Tato příprava se mi velice líbila! Je patrné, že jsou dámy odbornicemi na první stupeň, aktivity jsou dynamické, často se střídají a myslím si, že budou všechny děti moc bavit. Zvláště pak oceňuji aktivitu bezprostředně před a po filmu, podle mého malování plakátu a následné zamyšlení nad problematikou v rámci něj funguje skvěle. 

Jaká úskalí pří práci s žáky by podle Vás mohla během realizace nastat? Jak by se dala ošetřit?

Lekce mi přijde opravdu dobře vymyšlená; možná jediný bod, který by mi dělal starosti je vymyšlení pěti bodů domova - ČR. Může se totiž stát, že takto malé děti nemají zkušenost s jinou zemí (nebo zemí znatelně etnicky, kulturně odlišnou), tudíž nemají srovnání a mohlo by jim dělat problémy vymyšlení konkrétních aspektů, jež jsou pro naší zemi typické, protože by je vnímali jako plošně normální.  

Jaké další náměty, které by mohly přispět k rozvinutí tématu/aktivit vás napadly?

Vzhledem k předchozímu bodu nevím, co bych měla doplnit, jsem takto s přípravou vážně spokojena. 

Dále můžete připsat jakýkoliv svůj další komentář toho, co Vás v souvislosti s filmem zaujalo nebo oslovilo, a rádi byste to sdíleli s ostatními.

Musím říci, že samotný dokument mě příliš nezaujal, o to více si vážím práce kolegyň. Jen na základě shlédnutí filmu bych se Žirafou pracovat nechtěla, ale nyní po seznámení s touto konkrétní přípravou již ano. :)