Dobrý večer,
Zasíláme naši modelovou lekci hodiny k filmu Bětka a chytré hlavičky.
Děkujeme popřípadě za Vaši zpětnou reakci.
Držte se a mějte se krásně.
Pichlová
Dobrý večer,
Zasíláme naši modelovou lekci hodiny k filmu Bětka a chytré hlavičky.
Děkujeme popřípadě za Vaši zpětnou reakci.
Držte se a mějte se krásně.
Pichlová
Co na připravených aktivitách, které rozvíjejí téma filmu, nejvíce oceňujete (uveďte nejméně dva vlastní postřehy)?
Oceňuji experimentaci s nástroji a emocemi, může z toho vzejít něco zajímavého.
Zakončení zamyšlením se nad vlastními realizovanými dobrými skutky.
Jaká úskalí pří práci s žáky by podle Vás mohla během realizace nastat? Jak by se dala ošetřit?
Někdo by mohl mít prarodiče ve špatném zdravotním stavu, nebo po nedávné smrti. Mohlo by to vyvolat pláč. Mohli bychom to opřít o nějaké momenty z filmu, kde se řeší, že duše jen odlétne z těla jako motýl z kukly.
Jaké další náměty, které by mohly přispět k rozvinutí tématu/aktivit vás napadly?
Možná bych tam zařadila otázky týkající se vnímání smrti dětmí, protože toto téma se moc neřeší ve školách. Pokud by se s tím citlivě zacházelo, mohlo by to být velmi zajímavé.
Dále můžete připsat jakýkoliv svůj další komentář toho, co Vás v souvislosti s filmem zaujalo nebo oslovilo, a rádi byste to sdíleli s ostatními.
Velmi mě oslovila aktivita dívky v tak nízkém věku. Ale asi na to má vliv i to, že žije na vesnici, což zřejmě ovlivňuje i vnímání a přistupování k věcem.
Milé Terezky a Aničko,
děkuji za vložení zajímavých materiálů. Připojuj několik svých osobních postřehů a berte je jako inspiraci pro další zamyšlení nad tématem.
Vlasta své komentáře vložila přímo do vašeho souboru s textem – nahrála jsem jej do přílohy.
Mějte se hezky!
Petra Horská
Bětka a chytré hlavičky
Zvolili jste si velmi zajímavý snímek, který mě osobně velmi oslovil. Myšlenkové mapa je dobrá pro úvodní zachycení představ dětí o tématu. Přemýšlela jsem o lístečcích a jejich lepení na tabuli. Není jasné, zda jde o prosté lepení lístečků na tabuli nebo jestli mezi jednotlivými postřehy budou děti hledat nějaké spojitosti, vazby? To by bylo klíčové pro to, abyste naplnili podstatu myšlenkové. Jinak jste spíše u brainstormingu.
Vyjádření emoce podle zvuku mně přijde jako zajímavý nápad. Návrat k myšlenkové mapě a sledování dalších postřehů žáků je fajn. Podle reakci dětí by bylo možná také fajn podpořit jejich aktivitu kladením konkrétnějších otevřených otázek.
Jak by bylo možné zpřesnit zadání aktivity „zamyšlení se žáků nad dobrým skutkem“ vzhledem k cílům, které jste si na začátku lekce vytkli? Tip pro vás: zkuste si propojit jednotlivé aktivity dětí s cíli. Bylo by třeba lekci více přitáhnout k cílům – třeba právě u této aktivity (viz cíl 2 a 3)? Jak by pak znělo zadání této aktivity?
Poslední aktivita „Bětka“ je pro žáky inspirativní výzvou. Osobně mě napadlo, jestli by mělo význam zařadit tuto aktivitu v lekci i dříve. Například v reflexi po filmu kladete na závěr otázku: Proč chodila Bětka do domova seniorů? Pak by bylo docela hezké, se Bětce a tomu, jaká byla, věnovat. Tady by vznikla provázanost a „Dobrý skutek“ by byl tečkou na závěr.
Krásný den,
vkládám svou reflexi na film Bětka a chytré hlavičky.
S pozdravem
Karolína Floriánová
Co na připravených aktivitách, které rozvíjejí téma filmu, nejvíce oceňujete (uveďte nejméně dva vlastní postřehy)?
Oceňuji odvážnou aktivitu, ve které mají děti vyjádřit emoce zvukem nástroje.
Líbí se mi provázanost aktivit.
Jaká úskalí pří práci s žáky by podle Vás mohla během realizace nastat? Jak by se dala ošetřit?
Souhlasím s vaší obavou, že by mohl nastat chaos při aktivitě s nástroji. Ale myslím, že je to aspoň speciální a nevšední pojetí, které děti oceňují.
Jaké další náměty, které by mohly přispět k rozvinutí tématu/aktivit vás napadly?
Napadá mě, že by děti mohly zkusit vymyslet, jakou aktivitou by mohly zabavit a potěšit babičky a dědečky v domově důchodců oni.
Dále můžete připsat jakýkoliv svůj další komentář toho, co Vás v souvislosti s filmem zaujalo nebo oslovilo, a rádi byste to sdíleli s ostatními.
Krátce po sobě jsem zhlédla film Tančím pro tebe a Bětka a chytré hlavičky. Téma stáří mě nějakým způsobem dojímá. Přispívá k tomu i aktuální situace, kdy se se svými prarodiči nemůžeme vídat, nemůžeme je navštívit v domově důchodců a nějak je tím zabavit, rozveselit, třeba jako Bětka :)
Co na připravených aktivitách, které rozvíjejí téma filmu, nejvíce oceňujete (uveďte nejméně dva vlastní postřehy)?
Primárně oceňuji samotnou volbu dokumentu, silný a krásný film s mnohými podněty k zamyšlení. Moc se mi líbí, že jsou aktivity směřovány nenásilným směrem, tj. přirozeně vedou žáky k zamyšlení nad nezištnou pomocí druhým, ale zároveň nijak neapelují a nenařizují, aby šli žáci v Bětky šlépějích - pouze seznamují žáky s určitým přístupem a nechávají ho v nich rezonovat. Pravděpodobně většina takhle mladých žáků nezačne přímo v obdobných aktivitách, minimálně ale budou o těchto vzorcích chování přemýšlet a třeba se do nějaké takto prospěšné činnosti pustí v budoucnu.
Jaká úskalí pří práci s žáky by podle Vás mohla během realizace nastat? Jak by se dala ošetřit?
Napadla mě stejná možnost, kterou samy autorky zmiňují - tj. legrace kolem zvuků a snižování významu, to je bezesporu potřebné si pohlídat. Dále bych se vzhledem k počtu aktivit a krátkosti dokumentu bála, že dvouhodinový prostor na lekci bude příliš dlouhý, nachystala bych tedy ještě nějakou aktivitu do zásoby - např. u menších dětí výtvarné zpracování dokumentu, u starších tvůrčí psaní - vyprávění na téma co kdy nejhezčího udělali pro někoho jiného.
Jaké další náměty, které by mohly přispět k rozvinutí tématu/aktivit vás napadly?
Vyzvat žáky, aby zkusili vymyslet nějakou zábavnou aktivitu pro své vlastní prarodiče?
Plus mi v lekci chybí nějaká reflexe.
Dále můžete připsat jakýkoliv svůj další komentář toho, co Vás v souvislosti s filmem zaujalo nebo oslovilo, a rádi byste to sdíleli s ostatními.
Moc by se mi líbilo tuto lekci realizovat u starších žáků. Bětka je evidentně velice uvědomělá a vyzrálá dívka už v tak nízkém věku a rozhodně neříkám, že takových není více, ale já bych preferovala tento dokument použít při práci s adolescentními žáky/studenty, kteří mají vyšší sklony k sebestřednému životnímu postoji.