Osnova sekce

  • V kurzu se budeme soustředit na etnografii jako specifický metodologický přístup. Zaměříme se na výklad konkrétních terénních praktik, klíčových pro realizaci kvalitního etnografického výzkumu: reflexivita a etika bádání, identifikace výzkumného problému a terénu, vstup do terénu a pohyb v něm, vytváření a záznam dat (pozorování, interview, dokumenty, materiální stopy lidské činnosti atd.), analýza. Zvláštní pozornost budeme věnovat způsobům prezentace etnografického výzkumu. Atestace proběhne na základě písemného testu.

    Seminář k předmětu Etnografické metody je určen k praktickému nácviku postupů, s nimiž se studující seznámí v předmětu. Hlavní náplní semináře je práce v terénu podléhající supervizi vyučujících, hlubší seznámení s analytickými postupy, vyzkoušení prezentace výzkumných závěrů a společné debaty literatury, ale i zkušeností z terénu, problémů a dilemat. Od studujících se očekává značný objem samostatné terénní práce z hodiny na hodinu. Kontaktní výuka bude probíhat jednou za dva týdny. Hovoříme-li o etnografii jako o „metodě a žánru“, poukazujeme mimo jiné na mnohovrstevnatost tohoto svébytného způsobu prozkoumávání a reprezentace reality. V semináři chceme zdůraznit dimenzi etnografie jako „řemesla“, tedy jako dovednosti, kterou si lze osvojit jen skrze přímou, teoreticko-epistemologicky ukotvenou a důsledně reflektovanou praxi. V průběhu semináře se tudíž zaměříme na výklad, diskusi i nácvik konkrétních terénních postupů a praktik, které musíme zvládnout, abychom byli schopni realizovat kvalitní etnografický výzkum. Klíčovými tématy semináře budou: identifikace výzkumného problému a terénu, vstup do terénu a pohyb v něm, způsoby vytváření dat (pozorování, interview, studium materiálních stop lidské činnosti…), zaznamenávání poznatků (terénní poznámky, deníky), analýza. Zvláštní pozornost chceme věnovat etice výzkumu i etnografického psaní.

    • Ačkoli jsou hodiny v tomto kurzu rozdělené, budou se přednáškové hodiny a semináře v praxi prolínat.

      Každá přednáška a následující seminář tvoří jakýsi menší propojený "blok" (tedy Hodina 1. a 2., pak 3. a 4. atd.) Bude třeba vypracovat všechny úkoly, konkrétní deadliny dám vědět vždy v čas dle postupu kurzu. 

    • Atestace

      Pro kurz je klíčová pravidelná účast a práce z hodiny na hodinu.

      Atestace přednáškové části kurzu: v průběhu semestru (tj. do posledního dne výuky v semestru, ovšem nejpozději týden před přistoupením ke zkoušce) mají studující povinnost přečíst knihu MADDEN, R. Being ethnographic. A Guide to the theory and practice of ethnography, a každou kapitolu shrnout v rozsahu 200 – 400 slov. Zaslání práce a její přijetí vyučující je podmínkou přistoupení k písemnému testu. Shrnutí nebude hodnoceno známkou, musí ale být přijato vyučující.

      Dále je třeba během semestru přečíst zadané práce a vyhotovit úkoly dle zadání. Tyto práce budou hodnoceny a je možno z nich získat maximálně 50 bodů. (Bourgois a Burawoy po 10ti bodech, ostatní po 6ti bodech).

      Závěrečná Atestace proběhne na základě písemného testu z probrané látky, který bude obsahovat tři otevřené otázky. Maximální zisk – 50 bodů. V ROCE 2023 TEST Z DŮVODU ROZSÁHLEJŠÍHO VÝZKUMU BĚHEM SEMESTRU ZRUŠEN.

      Hodnocení:

      Výborně: 86 – 100 b

      Velmi dobře: 70 – 85 b

      Dobře: 55 – 69 b

      Atestace semináře proběhne na základě krátkých úkolů, zadávaných a odevzdávaných z hodiny na hodinu v průběhu semestru, a závěrečné prezentace.

      Úkoly: 1) zápis terénních poznámek, terénní deník, 2) realizace a zápis pozorování, 3) realizace a přepis rozhovoru, 4) krátký esej (max. 2000 slov) na téma reflexivity a etiky výzkumu, 5) prezentace. Každý úkol je hodnocen max. 20ti body a k absolvování je třeba úspěšně realizovat všechny úkoly (musí být přijaty s hodnocením alespoň 10 bodů).

      Hodnocení:

      Výborně: 86 – 100 b

      Velmi dobře: 66 – 85 b

      Dobře: 51 – 65 b

       

      ÚKOLY Z HODINY NA HODINU JE TŘEBA ODEVZDAT NEJPOZDĚJI V PÁTEK, PŘEDCHÁZEJÍCÍ DANÉ HODINĚ, do 12:00.

  • Povinná literatura:
    HAMMERSLEY, M., ATKINSON, P. Ethnography: Principles in practice. London: Routledge, 2007. ISBN 9780415396042
    MADDEN, R. Being ethnographic. A Guide to the theory and practice of ethnography. London: Sage, 2010. ISBN: 9781412946971
    PRYKE, M. ed. Using social theory: Thinking through research. London: Sage, 2003. ISBN 9780761943778

    Doporučená literatura:
    ATKINSON P., COFFEY, A.,DELAMONT, S., LOFLAND, L., ed. Handbook of ethnography. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage, 2007. ISBN 978-1-4129-4606-3
    ROBBEN, A., SLUKA, J. (eds.). Ethnographic fieldwork. An anthropological reader. Wily - Blackwell, 2007. ISBN 9781405125932
    LATOUR, B. Reassembling the social: an introduction to actor-network-theory. Oxford: Oxford Univ. Press, 2007. ISBN 9780199256044

    STÖCKELOVÁ, T., ABU GHOSH, Y (eds.). 2013. Etnografie. Improvizace v teorii a terénní praxi. Slon.

  • Doporučená literatura k tématu etnografie:

    Gay y Blasco, P., Wardle, H. 2007. How to read ethnography. Routledge (s. 1-75)

    Geertz, C. 2000. Interpretace kultur. Slon. Kap. 1 a 15

    Malinowski, B. 1922.  Argonauts of the Western Pacific: Introduction

    Massey, D. 2003. Imagining the Field. In: Pryke, M., Rose, G., Whatmore, S. (eds). Using Social Theory: Thinking through Research. SAGE

    Nader, L. 2011. Ethnography as Theory. HAU 1 (1): 211 – 219   https://www.haujournal.org/index.php/hau/article/view/hau1.1.008/9

    Okely, J. 2012. Anthropological Practice. Fieldwork and the Ethnographic Method. Berg Publishers

    Stöckelová, T., Abu Ghosh, Y (eds.). 2013. Etnografie. Improvizace v teorii a terénní praxi. Slon, s. 7 – 35

    Doporučená literatura k tématu etiky:

    D´Andrade, R., Scheper-Hughes, N. 1995. Objectivity and militancy: A debate. Moral models in anthropology. Current Anthropology, 36 (3): 399-440

    FASSIN, D. (2009): Nad rámec etických pravidel: Zamyšlení nad etnografickým výzkumem praktik zdravotní péče v Jižní Africe. Biograf, (49): 25-41

    GUILLEMIN, M. / GILLAM, L. (2004): Etika, reflexivita a "eticky důležité okamžiky" ve výzkumu. Biograf, (35): 47 odst. Dostupné na adrese http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=3502

    Mauthner, M., Birch, M., Jessop, J.  & Tina Miller, eds. 2002. Ethics in qualitative research. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage. str. 14-31.

    MURPHY, E., DINGWALL, R. 2001. The ethics of ethnography. In: P. Atkinson, A. Coffey, S. Delamont, J. Lofland & L. Lofland, eds.: Handbook of ethnography. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage. str. 339 -351.

    SCHEPER-HUGHES, N. 2004. Parts unknown: Undercover ethnography of the organs-trafficking underworld. Ethnography, 5(1), str. 29–73. Dostupné na adrese https://doi.org/10.1177/1466138104041588

    SCHEPER-HUGHES, N. 1983. Saints, Scholars and Schizophrenics: Mental Illness in Rural Ireland. Berkeley: University of California Press  (Preface a Prolog s.2-56, pro zájemce Kapitola 3 s.134-170 a Epilog).

    Virtová, T., T. Stöckelová, H. Krásná. 2017. „On the track of c/overt research: Lessons from taking ethnographic ethics to the extreme.“ Qualitative Inquiry First published online October 9, 2017. https://doi.org/10.1177/1077800417732090.

    • Úkol na další (druhou) hodinu:

      Na hodinu přečtěte tyto texty, vytiskněte je/mějte k dispozici elektronicky tak, abyste s nimi mohli v hodině pracovat

      Gay y Blasco, P., Wardle, H. 2007. How to read ethnography. Routledge. S. 1 – 34

      Scheper-Hughes, N. 2001. Saints, Scholars and Schizophrenics: Mental Illness in Rural Ireland. Berkeley: University of California Press  (Preface to the 1982 paperback editition, s. xv – xxi)

      Murphy, E., Dingwall, R. 2001. The ethics of ethnography. In: P. Atkinson, A. Coffey, S. Delamont, J. Lofland & L. Lofland, eds.: Handbook of ethnography. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage. str. 339 -351.

    • -        kvalitativní a kvantitativní výzkum a místo etnografie v něm

      -        historický exkurz – zrod a specifika etnografie

      -        reflexivita, zúčastněná objektivace

      -        situovanost, „being there“ a perspektiva aktéra

      -        etika výzkumu

      Určení tématat pro výzkum

    • Úkol na hodinu:

      Na hodinu přečtěte tyto texty, vytiskněte je/mějte k dispozici elektronicky tak, abyste s nimi mohli v hodině pracovat

      Gay y Blasco, P., Wardle, H. 2007. How to read ethnography. Routledge. S. 1 – 34

      Scheper-Hughes, N. 2001. Saints, Scholars and Schizophrenics: Mental Illness in Rural Ireland. Berkeley: University of California Press  (Preface to the 1982 paperback editition, s. xv – xxi)

      Murphy, E., Dingwall, R. 2001. The ethics of ethnography. In: P. Atkinson, A. Coffey, S. Delamont, J. Lofland & L. Lofland, eds.: Handbook of ethnography. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage. str. 339 -351.

    • Úkol na další seminář: rešerše literatury k výzkumnému tématu

  • Doporučená literatura k tématu První kroky výzkumu:

    AMIT, V. 2000. Constructing the Field. Ethnographic Fieldwork in the Contemporary World. Routledge

    BOURDIEU, P., WACQUANT. L. 1992. An Invitation to Reflexive Sociology. Chicago: University of Chicago Press.

    BOURGOIS, P. 2003. In search of respect: Selling crack in El Barrio. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, Introduction + kap. 1 (s. 19 - 47)

    Gupta, A., Ferguson, J. 1997. Discipline and Practice: „The Field“ as Site, Method, and Location in Anthropology. In Anthropological Locations, s. 1-47.

    Marcus, G. E. 1995. Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-Sited Ethnography. Annual Review of Anthropology. 24 , pp. 95–117.

    Rabinow, P. 1978. Reflections on Fieldwork in Morocco. University of California Press, 1978 (Introduction s. 1-7, kapitola 2 s. 20-30, kapitola 6 s. 125-130, kapitola 7 s. 131-141).

     

    • Hledání a formulace tématu výzkumu a výzkumného problému pro seminární práce, diskuse témat:

       -        rešerše literatury

      -        designy výzkumu a používané strategie vytváření dat

      -        případová studie a rozšířená případová studie

      -        konstrukce místa výzkumu

      -        vstup do terénu a jeho úskalí

    • Úkol na další seminář: realizace pozorování a zápis terénních poznámek.

  • Doporučená literatura k tématu Vstup do terénu:

    Abu-Lughod,L. 1986. Veiled Sentiments: Honor and Poetry in a Bedouin Society. University of California Press, s. 1-25, kap. 4

    BOURGOIS, P. 2003. In search of respect: Selling crack in El Barrio. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, Introduction + kap. 1 (s. 19 - 47)

    Sanjek, Roger (ed.). 1990. Fieldnotes: The Making of Anthropology. Ithaca: Cornell University Press (speciálně Clifford, J. 1990. Notes on (Field)Notes. In Sanjek (ed.). Fieldnotes: The Making of Anthropology. Cornell University Press)

    Wacquant, L. 2002. Body and Soul: Ethnographic Notebooks of an Apprentice Boxer. Berkeley: University of California Press. Prologue (s. 3 – 13)

     

    Doporučená literatura k tématu Pozorování, terénní deník:

    Angrosino, M. 2007. Doing Ethnographic and Observational Research. London: SAGE Publications.

    J. Clifford. 1990. Notes on (Field)Notes. In Sanjek (ed.). Fieldnotes: The Making of Anthropology. Cornell University Press

    Wacquant, L. 2002. Body and Soul: Ethnographic Notebooks of an Apprentice Boxer. Berkeley: University of California Press. Kap. Scientifically Savage Practice, s. 58-76 a  You Scared I Might Mess Up, s. 152-158

    • Úkol na hodinu: 

      Přečtěte si oba níže uvedené texty a zpracujte úkoly.

      Bourgois: napište stručně, čemu se etnografie věnuje. Zaměřte se na téma vstupu do terénu: jaké klíčové dimenze vstupování do terénu Bourgois reflektuje? Jak souvisí se zkoumaným tématem? Jaké strategie vstupování do terénu odkrývá? Na jaké problémy poukazuje, jak se poučil z vlastních chyb? Rozsah max. 2500 slov. 

      Madden: vytvořte si zápisky, které shrnou obsah kapitol a budou Vám sloužit při psaní DP.

      BOURGOIS, P. 2003. In search of respect: Selling crack in El Barrio. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, Introduction + kap. 1 (s. i - 47).

      MADDEN, R. 2010. Being ethnographic. A Guide to the theory and practice of ethnography. London: Sage, 2010. kapitoly 5 a 6

  • Práce s podklady studujících a diskuse k tématům:

    -        charakteristické rysy etnografické participace: zacílenost, výběrovost, vymezenost tématickými otázkami

    -        typy etnografické participace: stávání se (becoming), pohroužení se (immersion), kolísavá participace (step-in-step-out)

    -        paradigmatické uspořádání podle typů záznamů: zápis (inscription), přepis (transcription), popis (description)

    -        členění terénního deníku a povaha záznamů (průběžné poznámky, konsolidované poznámky)

    -        polyvokalita, temporalita

    • Úkol na další hodinu: realizace a přepis rozhovoru, pasportizace

      Zadání úkol na 8. hodinu – realizace rozhovoru přepis a pasportizace

      Realizujte, přepište a pasportizujte rozhovor s někým, kdo má nějakou vazbu k místu vašeho terénního tréninku (provozní, barmani*ky, zákazníci…). Podrobnější návod:

      1)      Oslovte někoho, kdo je nějak spojen s vámi vybraným terénem ohledně rozhovoru (mailem, osobně na místě, etc.). Ti*y z vás, kteří*é zkoumáte stejné místo, zkuste postupovat společně, tedy, rozdělte si, kdo koho osloví. Pokud se obáváte oslovit někoho cizího, vezměte s sebou na místo někoho, koho znáte a realizujte rozhovor s ním.

      2)      Připravte si informovaný souhlas v papírové podobě tak, aby odpovídal vašemu výzkumnému záměru. Upravte mustr ze stránek FHS: https://veda.fhs.cuni.cz/FHSVEDA-110.html

      3)      Vytvořte si question-list (guide-line) pro polostrukturované interview, který vychází z vaší výzkumné otázky (cca 6-10 otázek, klidně průběžně konzultujte).

      4)      Při realizaci rozhovoru nezapomeňte na bezpečností opatření ohledně nahrávání (aspoň dvě zařízení, pište si jednoduché poznámky apod.)

      5)      Rozhovor přepište (redigovaný přepis, selektivní protokol) do textového dokumentu, přidejte pasportizaci (popis aktéra, prostředí rozhovoru a další informace, které uznáte za vhodné) a vložte do Moodle.

  • Doporučená literatura k tématu Interview:

    Atkinson, R. 2004. ‘Life Story Interview’, in M. S. Lewis-Beck, A. Bryman, and T. F. Liao (eds), The Sage Encyclopedia of Social Science Research Methods. 3 vols. Thousand Oaks, CA: Sage.

    Bryman, A. 2012. Social Research Methods. 4th edition. Oxford: Oxford University Press.

    Fontana, A. 2001. Postmodern trends in interviewing. In Gubrium, J. F., & Holstein, J. A. Handbook of interview research: Context and Methods (pp. 160-175). : SAGE Publications, Inc. doi: 10.4135/9781412973588

    Fontana, A., Frey, J., M. 2008. The Interview: From Neutral Stance to Political Involvement. In: N. K. Denzin & Y. S. Lincoln, eds.: Collecting and interpereting qualitative materials. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Str. 115 - 160.

    Gubrium, J., Holstein, J. eds. 2001. Handbook of interview research: Context and Methods. Thousand Oaks, CA: Sage.

    Hurworth, R., Clark, E., Martin, J., & Thomsen, S. 2005. The use of photo-interviewing: three examples from health evaluation and research. Evaluation Journal of Australasia, 4(1-2), 52-62.

    Kusenbach, M. 2003. Street phenomenology: The go-along as ethnographic research tool. Ethnography, 4(3), 455-485. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/24047846

    Kvale. S., 2007. Doing Interviews. Sage qualitative research kit. SAGE

     

    Doporučená literatura k tématu Dokumenty, digitální technologie a materiální objekty:

    Boellstorff, Thomas et al. 2012. Ethnography and Virtual Worlds. Princeton: Princeton University Press

    Buchli, V., ed. 2002. The material culture reader. Oxford: Berg

    Miller, Daniel. 2010. Stuff. Polity Press

    Pink, Sarah - Horst, Heather A. - Postill, John - et al. (2016): Digital ethnography: principles and practice. Los Angeles: SAGE.

    Tilley, C., W. Keane, S. Küchler, M. Rowlands, and P. Spyer, eds. 2006. Handbook of material culture. London: SAGE

    Woodward, I. 2007. Understanding material culture. London: SAGE

     

    • Úkoly na hodinu:

      MADDEN, R. 2010. Being ethnographic. A Guide to the theory and practice of ethnography. London: Sage, 2010. kapitola 3. Přečtěte si kapitolu, udělejte poznámky.

    • VYBERTE SI JEDEN Z ÚKOLŮ K VYPACOVÁNÍ A ODEVZDÁNÍ, ZBYLÁ VIDEA POVINNĚ ZHLÉDNĚTE.

      K material culture si prostudujte stránku, https://www.ucl.ac.uk/anthropology/about/material-culture, speciálně tento projekt https://materialworldblog.com/ (obě stránky si prosím opravdu projděte, ukazují, co všechno se dá studovat z pozic material culture a jak).

      Úkol č. 1: napište v rozsahu max 500 slov, co Vás nejvíce METODOLOGICKY zaujalo a proč.

      Na prostudované stránce z UCL narazíte na jméno Daniel Miller (doporučuji si na jeho jméno kliknout a podívat se na knihy, které napsal, jedna zajímavější než druhá J!). D. Miller je jeden z nejvýznamnějších antropologů, který se věnuje material culture a digitální antropologii, kterou představuje na příkladu konkrétního projektu (týkajícího se sociálních médií – jedná se o projekt https://www.ucl.ac.uk/why-we-post/, studium této webovky je fakultativní) v tomto videu, na které se podívejte (povinné):


      Úkol č. 2: Napište v rozsahu max 500 slov, jak Millerův tým definuje sociální média (mají vlastní definici!) a co je podle nich pro sociální média a jejich používání v dnešní době charakteristické.

      Velice známá osoba je také Tom Boellstorff, který studoval virtuální světy, konkrétně hru Second life. Krátké video (povinné) shlédnete zde:

      .

      Pro zájemce, kteří by chtěli vědět více o Second Life a Boellstorffově výzkumu delší dokument zde (nepovinné): 

      Úkol č. 3: Je podle T. Boellstorffa něčím specifický etnografický výzkum ve virtuálním světě? Pokud ne, proč ne – pokud ano, čím? A jak hovoří o vztahu „virtuálního“ a „skutečného“ světa? (Max. 500 slov)

       

      FAKULTATIVNĚ

      Kdo by se rád dozvěděl o digitální antropologii víc, tady je moc dobrý rozhovor se Sarah Pink, další slavnou digiantropoložkou - .

      Hodně dalšího také najdete zde: https://www.ucl.ac.uk/anthropology/research/centre-digital-anthropology/research. (Aby to nevypadalo, že prosazuji UCL – nikoli, spíš je to hodně názorné, abyste viděli, co všechno se dá dělat + jsou tam odkazy na literaturu aj.)

      A zde ještě stránka k vizuální antropologii - http://www.visualanthropology.net/ (jistě si všimnete, že existuje i časopis - https://www.tandfonline.com/toc/gvan20/current).

      Seznam vybrané literatury je v SISu.

      I když je popis dlouhý, úkoly nejsou myslím nijak rozsáhlé a věřím, že Vás budou bavit.

  • Práce s podklady studujících a diskuse k tématům:

    -        rozhovor jako situovaná událost, specifická interakce a intervence

    -        typy rozhovorů dle míry strukturovanosti

    -        vedení rozhovoru

    -        pomocné techniky při vedení rozhovorů (mentální mapy, využití fotografií, materiálních artefaktů apod.)

    -        možnosti záznamu rozhovorů, pasportizace a přepis

    • Tento vzor je velice detailní a rozsáhlý, ošetřuje detailně úplně vše. Pro běžné potřeby byste si tento vzor zkrátili a upravili i jazykově aj.

    • Úkol na další seminář - 24. 4. 2023: shromáždění dokumentů, vizuálních materiálů, virtuálních dat, artefaktů aj. ke zkoumanému tématu. Odevzdáváte k týdnu 11 (deadline 22. 4. 2023)

       

  • Doma si pečlivě projděte prezentaci v moodle:

    • Práce s podklady studujících a diskuse k tématům:

      -        analýza dokumentů a mediálních obsahů (off-line i online)

      -        přístupy material culture

      -        vizuální antropologie

      -        digitální antropologie

       

  • Doporučená literatura k tématu Představení analytických postupů:

    Burawoy, M. 1998. The Extended Case Metod. Sociological Theory 16(1): 4-34.

    Flick, U. (ed.) 2014. The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis. London: SAGE

    Katz, J. 2001. From how to why: On luminous description and causual inference in ethnography (Part I).

    Strauss, A. L. - Corbin, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Brno : Boskovice: Sdružení Podané ruce

    Willig, C. 2014. Interpretation and Analysis. In: Flick, Uwe (ed.) The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis. London: SAGE, pp. 136–149.

     Doporučená literatura k tématu Analýza:

    Konopásek, Z. (2005): Aby myšlení bylo dobře vidět: Nad novou verzí programu Atlas.ti. Biograf (37): 49 odst. Dostupné na adrese http://www.biograf.org/clanek.php?clanek=3706

    Miles, M. B., Huberman, A. M. 1994. Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage.

    • Úkoly NA 17.4:

      Madden, kap. 7 (je krátká) – přečíst, udělat si poznámky, vložit do Moodle.

      A k tomu jeden ze slavných metodologicko-teoretických textů, který vám umožní v budoucnu najít argumentaci pro to, že i etnografie je skutečná věda, nejen nějaká "propracovanější cestopisná literatura", případně lepší žurnalistika.

      Burawoy, M. 1998. The Extended Case Metod. Sociological Theory 16(1): 4-34.

      Text Michaela Burawoye The Extended Case Metod z roku 1998 (existuje stejnojmenná kniha z roku 2009, která je rozpracováním tezí z tohoto článku) ukazuje propojení etnografie a teorie a argumentuje, proč a jak je možné i na základě studia partikulárních případů (cases) vypovídat o obecnějších mechanismech, tedy proč a jak lze propojovat zkoumání mikro a makro úrovně sociálních procesů.

      Text není snadný, klidně si k němu najděte ještě další výklady, ale opravdu je pro pochopení etnografické praxe a analýzy klíčový. 

      Udělejte si z textu anotaci, v níž se pokuste dojít k tomu, že zformulujete zcela jasně, CO je to extended case method, jak se liší od „case method“ (tedy co „rozšiřuje“ a jak) a jak od dalších přístupů, vůči nimž se Burawoy vymezuje. Rozsah minimálně 1000 slov.

  • ÚKOLY NA VOLNÝ ČAS

    Ve volném čase mezi 24.4 a závěrečným setkáním (termín bude upřesněn) navštivte alespoň dvakrát terén (vytvořte další terénní poznámky, rozhovory etc.). Všechna během semestru vytvořená data následně podrobte segmentaci, kódování a následné analýze pro potřeby závěrečné prezentace.

    Pečlivě si projděte prezentace v Moodle

    Doporučená literatura k tématu Psaní etnografického textu (plus další odkazy v pdf níže!):

    Gay y Blasco, P., Wardle, H. 2007. How to read ethnography. Routledge (s. 1-75).

    Clifford, J. 1986. On ethnographic allegory. In Clifford, J., Marcus, G. (eds.). Writing Culture. The Poetics and Politics of Ethnography. University of California Press

    Humphreys, M., Brown, A. D., & Hatch, M. J. 2003. Is Ethnography Jazz? Organization, 10(1), 5–31

     

    Doporučená literatura k tématu Další typy výzkumného designu:

    Ellis, C., Adams, T. E., Bochner, A. P. 2010. Autoethnography: An Overview. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research. 12 (1).

    Feldman, G. 2011. “If Ethnography is More than Participant-Observation, then Relations are More than Connections: The Case for Nonlocal Ethnography in a World of Apparatuses.” Anthropological Theory 11(4): 375-395.

    Freidberg, S. 2001. On the trail of the global green bean: methodological considerations in multi-site ethnography. Global Networks [online] 1(4), 353-368. [cit. 29. 1. 2018]. Dostupné z: DOI: 10.1111/1471-0374.00020

    Hannerz, U. 2003. ‘Being there …. and there … and there!: Reflections on multi-site fieldwork.’ Ethnography 4(2): 201-16

    Law, J. 2004. After Method: Mess in Social Science Research. Routledge

    Rylko-Bauer, B., Singer, M., van Willigen, J. 2006. Reclaiming applied anthropology: its past, present, and future. American Anthropologist, 108 (1), str. 178–190.