Didaktika interpretace kulturního dědictví 1
Osnova sekce
-
-
Podmínky k zápočtu
- Recenze odborné publikace
- Aktivní účast při řešení úkolů v Moodlu
- Tvorba a revize didaktické pomůcky (pracovní list)
-
Publikace k recenzování
- BRABCOVÁ, A. (ed.), Brána muzea otevřena. Průvodce na cestě muzea k lidem a lidi do muzea, Náchod: JUKO 2003. ISBN 80-86213-28-5.
- DROBNÝ, Tomáš - SIXTA, Václav (edd.), Metodika edukace soudobých dějin v muzeu, Praha, Brno: ÚSTR, MZM. ISBN 978-80-88292-81-4. [online] Dostupné z: https://www.ustrcr.cz/wp-content/uploads/2021/12/METODIKA_digital.pdf
- DRYÁKOVÁ, Kateřina - KASSL, Nikola (edd.), Postupme si dále! 3. Budoucnost minulosti. Metodika parcipativní péče o kulturní dědictví na dobrovolnické bázi, Praha: Národní památkový ústav, 2022. ISBN 978-80-7580-164-8
- FULKOVÁ, M. – HAJDUŠKOVÁ, L. – SEHNALÍKOVÁ, V., Galerijní a muzejní edukace 1: Vlastní cestou k umění: Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011, Praha: Pedf.UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.
- FULKOVÁ, M. – JAKUBCOVÁ, L. – KITZBERGEROVÁ. L. – SEHNALÍKOVÁ, V., Galerijní a muzejní edukace 2: umění a kultura ve školním kontextu: učení z umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012 a 2013, Praha: Pedf.UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum 2013. ISBN 978-80-7290-700-7.
- FULKOVÁ, M. – JAKUBCOVÁ HAJDUŠKOVÁ, L. – SEHNALÍKOVÁ, V., Možnosti realizace vzdělávacího programu v galerii a muzeu ve spolupráci se školou 1–3, 2013 [online]. Dostupné z: http://www.upm.cz/indephp?language=cz&page=207.
- HAVLŮJOVÁ, H. – HUDEC, P. – INDROVÁ, M. – JORDÁNOVÁ, K. a kol., Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní dědictví bez bariér, Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80- 906167-0-7.
- HAVLŮJOVÁ, H. – HUDEC, P. – INDROVÁ, M. a kol., Památky nás baví 1. Objevujeme kulturní dědictví s předškoláky a žáky prvního stupně základních škol. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro primární vzdělávání, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-6-2.
- HAVLŮJOVÁ, H. – CHARVÁTOVÁ, K. – INDROVÁ, M. a kol., Památky nás baví 2. Předáváme péči o kulturní dědictví žákům 2. stupně základních škol a středoškolákům. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro sekundární vzdělávání, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-7-9.
- HUDEC, Petr (ed.) Postupme si dále! 2. Mnoho podob interpretace. Metodika inovativních přístupů k prezentaci a interpretaci historických interiérů a exteriérů, Praha: Národní památkový ústav, 2022. ISBN 978-80-7580-163-1
- JAREŠ, Jakub (ed.) Postupme si dále! 1. Rozvíjíme tradici aneb Od výkladu k interpretaci. Metodika průvodcovské činnosti v historických interiérech a exteriérech, Praha: Národní památkový ústav, 2022. ISBN 978-80-7580-162-4.
- JAROLÍMKOVÁ, Liběna a kol., Interpretation of European Nature Heritage in Tourism, Praha: Vysoká škola ekonomická, 2023. ISBN 978-80-245-2493-1. [online]. Dostupné z: https://oeconomica.vse.cz/publikace/nterpretation-of-european-nature-heritage-in-tourism-ebook/
- JAROLÍMKOVÁ, Liběna, ELSS, Valerie a kol., Guidelines. Interpretation of European Nature Heritage in Tourism, Praha: Vysoká škola ekonomická, 2023. ISBN 978-80-245-2494-8.[online]. Dostupné z: https://oeconomica.vse.cz/publikace/guidelines-interpretation-of-european-nature-heritage-in-tourism/
- MIKEŠOVÁ, V. – OPATRNÁ, M. a kol., Edukace a prezentace archeologického kulturního dědictví. Certifikovaná metodika, 2014 [online]. Dostupné z: http://www.archeologienadosah.cz/sites/default/files/naki/metodika_edukace_a_prezentace_archeologickeho_kulturniho_dedictvi.pdf.
- Parkan, František a kol. Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví: metodická příručka. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, katedra dějin a didaktiky dějepisu, 2008. 168 s. ISBN 978-80-7290-287-3.
- PTÁČEK, L. – RŮŽIČKA T. (edd.), Jak pře(d)kládat svět: Základy dobré interpretace, Brno: Nadace partnerství, 2012. ISBN 978-80-904018-5-4.
- SCHEP, Mark - KINTZ, Pauline (edd.), Průvodcovství je profese: Muzejní průvodce v uměleckých a historických muzeích, Praha: PedF UK, 2022. ISBN 978-90-5006-201-5. [online] Dostupné z: https://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2022/12/15/pruvodcovstvi-je-profese/
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra: Muzejní edukace. Olomouc: PedF UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4.
- SVOBODOVÁ, A., EHRLICH, M., VITOCHOVÁ KADEŘÁBKOVÁ, K. : Objevujeme krajinu společně s památkáři - katalog výstavy, NPÚ, Územní pracoviště v Českých Budějovicích, 2020. ISBN 978-80-85033-92-2. [online] Dostupné z: https://www.npu.cz/cs/e-shop/68652-objevujeme-krajinu-spolecne-s-pamatkari-katalog-vystavy
- TROYER, Veerle De et al.: Heritage in the Classroom. A Practical Manual for Teachers. Antwerp 2005.
-
TROYER, Veerle De et al.: Heritage in the Classroom. A Practical Manual for Teachers. Antwerp 2005
-
-
-
-
-
Prozkoumejte vzdělávací možnosti, které nabízí školám vybrané paměťové instituce.
-
-
-
Textová opora k přednášce Muzeum jako místo vzdělávání.
-
Fórum slouží k diskusi obsahu přednášky a zkušeností z virtuálních exkurzí do Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, Moravské galerie v Brně, Muzea umění Olomouc a Slezského zemského muzea v Opavě.
-
-
-
Doporučený postup:
1. Přečtětě si přiložený text jako výchozí materiál pro Vaše virtuální exkurze.
2. Prozkoumejte webové stránky uvedených institucí a zaměřte se na dvě oblasti:
a) Jaké možnosti edukace nabízejí? Na které cílové skupiny se zaměřují?
b) Jak využívají pro podporu edukace nová média?
3. Zhodnoťte webové stránky uvedených institucí: Která podle Vás nejlépe podporuje edukační záměry dané instituce a proč? (Otázku zodpovězte písemně a své závěry zdůvodněte. Diskutujte teze z textu, uveďte konkrétní příklady z webových stránek.)
4. Prozkoumejte i další webové stránky muzeí a galerií v ČR nebo jinde ve světě. Vyberte jednu, která Vás zaujala a doporučte ji svým kolegům.
Úkol zpracujte a odevzdejte do 1. dubna 2021.
-
Přiložený text vyšel jako HAVLŮJOVÁ, H. – ŠTŮLOVÁ VOBOŘILOVÁ, L. Digitální média v muzeu a galerii: „kvadratura kruhu“ nebo „koně pod kapotou“? In: Muzeum a změna III: Sborník z mezinárodní muzeologické konference, Praha 17. – 19. února 2009. Praha: Asociace muzeí a galerií ČR, 2009, s. 194 – 207. ISBN 978-80-86611-34-1.
-
-
-
Rámcové vzdělávací programy (RVP) tvoří obecně závazný rámec pro tvorbu školních vzdělávacích programů škol všech oborů vzdělání v předškolním, základním, základním uměleckém, jazykovém a středním vzdělávání v ČR. Proto se po svém zavedení staly důležitou platformou také pro spolupráci zdejších kulturních institucí a škol. Obeznámenost s RVP je klíčem k vytváření takových edukačních programů, které jsou uplatnitelné také ve formálním vzdělávání.
Úkoly:
1) S pomocí webových stránek Národního ústavu pro vzdělávání se seznamte se systémem RVP, které jsou platné v ČR. Podrobně si poté prostudujte RVP pro základní vzdělávání (RVP ZV): Aktuální verzi programu si stáhněte, pročtěte a označte si pasáže, ve kterých najdete průnik s edukačními záměry paměťových a památkových institucí. Pozornost věnujte zejména klíčovým kompetencím, vzdělávacím oblastem Člověk a jeho svět (1. stupeň ZŠ), Člověk a společnost, Umění a kultura (2. stupeň ZŠ) a průřezovým tématům.
2) V publikaci Památky nás baví 2 si vyberte jeden z příkladů dobré praxe (s. 107 - 179) a s pomocí tabulky na s. 98 jej stručně popište. Poté odpovězte na otázku, do jaké míry podle Vás program koresponduje s požadavky RVP ZV - své závěry zdůvodněte. (Tabulka je v metodice předkládána jako pomůcka pro návrh programu, může však sloužit také jako pomůcka pro jeho reflexi.)
Odpovědi, prosím, odevzdejte do čtvrtka 15. 4. 2021.
-
Rámcové vzdělávací programy (RVP) tvoří obecně závazný rámec pro tvorbu školních vzdělávacích programů škol všech oborů vzdělání v předškolním, základním, základním uměleckém, jazykovém a středním vzdělávání v ČR. Představují také důležitou platformu pro spolupráci zdejších kulturních institucí a škol.
-
Památky nás baví 2: Předáváme péči o kulturní dědictví žákům 2. stupně základních škol a středoškolákům. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro sekundární vzdělávání (2015)
-
-
-
Kapitola z knihy Havlůjová, H. - Najbert, J. a kol., Paměť a projektové vyučování v dějepisu, Praha 2014, s. 74 - 98.
Úkol:
Po přečtení kapitoly Paměť věcí a míst se pokuste vytvořit návrh pracovního listu k historické fotografii nebo vyobrazení historického artefaktu, které naleznete na doporučených webových stránkách. Při tvorbě otázek využijte Tab. 3 a 4. Návrh připravte v tištěné podobě na seminář 4.5.2022. Vzájemně si poté návrhy posoudíte:-)
-
Digitální sbírka Europeana Collections nabízí přístup k více než 50 milionům digitalizovaných položek - knih, hudby, uměleckých a dalších děl - a vyspělé nástroje pro vyhledávání a filtrování, které vám pomohou najít to, co hledáte
-
-
-
Prozkoumejte virtuální nabídky uvedených institucí a zamyslete se, do jaké míry jsou vhodné pro školní děti. Jaké vzdělávací příležitosti nabízejí pro digitální vzdělávání žáků? V čem spočívají jejich limity? Své názory ilustrujte příklady.
-
Aktuální nabídka NM: "I když právě teď nemůžeš do Národního muzea, nevadí. Podívej se k nám online z počítače, čekají na tebe prohlídky výstav, tvoření, soutěže a Honzík s Fany!"
-
Aktuální nabídka Muzea romské kultury v Brně: "Muzeum je sice uzavřené, ale můžete si jej prohlédnout z pohodlí a bezpečí svého domova."
-
Aktuální nabídka Knihovny Václava Havla pro školy. Další lze najít také na https://havelchannel.cz.
-
-
Aktuální situace přináší řadu příkladů, jak se paměťové a památkové instituce snaží využít nových médií ke zpřístupnění svých fyzicky nedostupných sbírek a výstav. Využijte odkazy na tři takové příklady z ČR, které vznikly na jaře 2020 v souvislosti s koronavirovou krizí. Porovnejte nabízené přístupy a pak se zamyslete nad možnostmi, které tyto přísptupy nabízejí pro participaci návštěvníků. Pro srovnání doporučuji blíže prozkoumat příběh a dílo Stephena Ellocka, který již léta tvoří svou unikátní sbírku na sociálních sítích. Ponořte se na chvíli do digitálního světa a přemýšlejte o tom, jaký má jeho kurátorská činnost ohlas, jaké možnosti participace nabízí. Své reakce vložte, prosím, do diskuzního fóra.
-
Karina Miller, Stephen Elcock: The Facebook curator or the social media cabinet of wonder, in Toi Gallery Blog, 2016, dostupné z: https://www.toiartgallery.com/blogs/toi-gallery-blog/stephen-ellcock-the-fbk-curator-or-the-social-media-cabinet-of-wonder.
V češtině viz také
Jan H. Vitvar, Obrazová encyklopedie Všeho: Stephen Ellcock se stal králem Facebooku se svou nekonečnou studnicí našich představ o světě, v němž žijeme, Respekt, 31/16, s. 56 - 58.
-
- Které interpretace využívající nových médií Vás nejvíce zaujaly a proč?
- Lze zjistit, jaký ohlas veřejnosti vyvolaly?
- Nakolik podporují institucionální interpretace participaci návštěvníků-diváků?
- Co vyplývá ze srovnání institucionálních přístupů a nezávislé kurátorské činnosti Stephena Ellcocka?
-
Prostor pro odevzdání recenzí odborné literatury.
-