Čeština pro neslyšící jako cizí jazyk II (2019/2020)
Section outline
-
-
Zprávy v ČZJ (Česká televize)
Zpráva ze dne 2.5.2020
Evropské centrum pro moderní jazyky uspořádalo v prosinci loňského roku odbornou konferenci u příležitosti 25. výročí založení. Na ní byl k připomínkování předložen dokument, který nyní vychází jako deklarace představující komplexní vizi kvalitního jazykového vzdělávání. K naplnění vize slouží 9 základních pilířů mezi nimiž je i důraz na uznání znakových jazyků. Dále také důraz na zajištění toho, aby uživatelé znakových jazyků měli plný přístup ke stejnému rozsahu vzdělávacích příležitostí, která jsou nabízena uživatelům mluvených jazyků. Dalším bodem je například důraz na vývoj materiálů pro učitele znakových jazyků.
-
-
-
Zabývali jsme se organizačními otázkami (a taky Čnesáky na sněhu:-)).
DÚ: (a) "novinky" (to je dlouhodobé)
(b) zpětná vazba k pracovním listům k výuce češtiny jako druhého jazyka u neslyšících žáků (NÚV)
-
-
Josefína studovala Moodle a sylaby Češtiny jako cizí jazyk I a II. Ostatní holky zadávaly do OBD své publikační/odborné výstupy za rok 2019.
Pak jsme se dívaly na DÚ: pracovní listy na češtinu jako cizí jazyk pro neslyšící žáky "z NÚV" + snažili jsme se je oštítkovat podle systému vytvořeného "staršími navazujícími magistrami".
DÚ: Dokončit oštítkování prac. listů a vytvořit na ně komplexní zpětnou vazbu.
-
-
Tuto výuku jsme - jak se za nedlouho ukázalo - velmi prozíravě věnovali zejm. tomu, že jsme si prošli následující úkoly odpovídající výuce 12. 3. a 19. 3. 2020 (tzn. do 26. 3. máme tyto úkoly; na 26. 3. a dále budou následovat úkoly další):
- Kontrola domácího úkolu: NÚV – NPI R - metodiky: "ověřování" + štítkování - A. Hudáková musí odevzdat do 9. 3. 2020 - proto vytvořen sdílený dokument: https://docs.google.com/document/d/1mgccdMpAfjbLTZVWgt23ccGzT_uvoZnNzIyMtO-4jhk/edit?ts=5e60f8e1
- Na základě práce s různými zdroji (viz zejm. Moodle) pro sebe zvládnout první tři tematické okruhy ze sylabu
(i) Jazyky a jejich místo ve vzdělávání neslyšících dětí, žáků a studentů v našem vzdělávacím systému
(ii) Jazyky a jejich místo v rámcových/školních vzdělávacích programech
(iii) Variabilita přístupů a metod ve vzdělávání obecně a ve vzdělávání jazykovém
- Vytvořit (s využitím úryvku s knihy R. Čapka o vztahu RVP a ŠVP) ideovou kostru ŠVP (popř. IVP k "obecnému ŠVP") pro žáky/a-uživatel ČZJ (vycházet z RVP ZV, popř. RVP PV či RVP SV)
- Umět používat všechny nástroje (resp. alespoň se s nimi seznámit a zkusit je umět používat, promyslet si možnosti jejich využití) zmíněné v rukopisu textu K. Šormové, A. Hudákové a kol. Čeština jako druhý jazyk. Metodická perspektiva)
- Kromě toho přibyl jeden průběžný úkol, a to PORTFOLIO (viz zde na Moodlu úplně dole)
-
-
Na tento týden jsme si práci zadali v 3. hodině (5. 3. 2020).
-
-
-
Na tento týden jsme si práci zadali v 3. hodině (5. 3. 2020).
-
-
-
-
V tomto týdnu bych chtěla dosáhnout těchto cílů:
1. Každá z Vás bude mít vyzkoušené všechny "elektronické technikálie a instrumenty", zmiňované v publikaci Šormová, Hudáková (2019).
2. Každá z Vás bude mít v nastudované všechny výstupy "ohledně metodiky NÚV" (odkazy viz níže), bude v tom mít jasno, bude to mít promyšlené.
3. Každá z Vás se bude snažit projít odkazy uvedené v oddílu "Výuka na dálku". Domnívám se, že asi nelze detailně projít všechno a orientovat se v tom, ale je tam mnoho dobrých věcí a prokousat se tím stojí za to.
A co s tím vším uděláte?
ad 1/ Vymyslíte si, jakým způsobem nás seznámíte s vybraným "nástrojem" - popis + možnosti a limity použití dle Vaší úvahy. Své "výstupy" mi pošlete mailem a já je sem vložím.
ad 2/ Zpracovat to nějak pomocí Vennových diagramů (Venn diagrams). Ty mi pošlete mailem a já je sem vložím.
ad 3/ Tuto část budete potřebovat ještě v další části semestru, protože uvedenými nástroji výuky na dálku se prolínají věci důležité ke všem zbývajícím tem. okruhům (tj. 4-9).
-
"Metodiky NÚV"
- Čeština, 1. část el. publikace: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?t=63OPTgySoukxAKQCvMpt
- Čeština, 2. část el. publikace: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=15563
- Čeština, pracovní listy: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=16133
- ČZJ, 1. část el. publikace: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=16167
"Metodika pro sluchově postižené": You Tube:
-
-
-
V tomto týdnu bychom za normálních okolností neměli spolu hodinu, protože pan děkan na Zelený čtvrtek (tj. 9. 4. 2020) vyhlásil děkanské volno.
Vše je ale jinak a nám se možná právě v tomto týdnu podaří spustit náš aktuální projekt Doučování online:-)
Když se podíváte do sylabu (https://dl1.cuni.cz/course/modedit.php?add=label&type=&course=9167§ion=11&return=0&sr=0), tak uvidíte, že máme hotové tem. okruhy 1, 2, 3 a průběžně se věnujeme tématu 9. Na druhou půlku semestru nám tedy zbývají tem. okruhy 4, 5, 6, 7, 8 a průběžně stále okruh 9.
Temat. okruh č. 7 (Didaktická prezentace vybraných jazykových a řečových jevů – systém jazyka a jeho užívání) bude předmětem našeho/Vašeho seminárního úkolu (viz níže) v Moodlu na tento týden.
Takže shrnutí k atestaci: "Podmínky zakončení předmětu" (abyste se v tom dobře orientovali):
- Aktivní účast v semináři (min. 75 %) - to teď samozřejmě padá;
- plnění průběžně zadávaných úkolů - zůstává - vše uvedeno v Moodlu, vše je potřeba "odevzdat" před zápočtem, není nutné úkoly plnit/odevzdávat průběžně;
- seminární práce - viz temat. okruh č. 7;
- úspěch u závěrečného testu (jeho součástí je i diskuse nad testem; test se odevzdává a diskuse nad ním probíhá ve zkouškovém období, tzn. student má na splnění této části atestace tři pokusy, k nimž se zapisuje v SIS) - to je ta esej/reflexe + náhled do portfolia (portfolio slouží hl. Vám k utřídění Vašich myšlenek, informací a zkušeností; sekundárně Vám samozřejmě může pomoci při plnění úkolů, sem. práce i eseje/reflexe).
Upřímně: Velmi jsem zvažovala, zda Vám ten seminární úkol z tem. okruhu č. 7 zadávat, nebo ne (zejm. vzhledem k neuvěřitelné práci, kterou odvádíte při Online doučování). Ale nakonec jsem se po několik bezesných nocích rozhodla, že ano. Více můžeme probrat osobně.
-
SEMINÁRNÍ ÚKOL
- Vychází z temat. okruhu 7: Didaktická prezentace vybraných jazykových a řečových jevů – systém jazyka a jeho užívání.
- Vyberte si v jakékoli učebnici češtiny pro cizince (tj. učebnici češtiny jako cizí či druhý jazyk) jakýkoli jazykový či řečový jev (např. slovosled v přívlastku shodném; užívání předložky na; užívání dubletních tvarů sloves typu sází – sázejí; užívání rozkazovacího tvaru sloves v kuchařských receptech) a zpracujte ho jako "pracovní list" pro neslyšící žáky/studenty, jejichž prvním jazykem je ČZJ. (Pracovní list = lekce v učebnici či pracovní učebnici.)
- Vycházejte ze zpracování ve vybrané učebnici. Pokuste se zachovat, co Vám přijde funkční, dobré, vhodné. Změňte, doplňte, vynechte, modifikujte..., co Vám funkční, dobré..., nepřijde nebo co Vám tam chybí. Při změnách/doplněních/modifikacích mj. použijte nějaký "nástroj", který jste se naučili používat v tomto předmětu v tomto akademickém roce (v ZS nebo v LS), tj. např. korpus, prostředí pro tvorbu myšlenkových map, schemat, komiksů, automatických titulků, práci se slovíčky..., online výuková prostředí...
- Zaměřte se vždy jen na opravdu maličký krok. Jedno z hlavních kouzel dobré didaktiky je rozdělit vše na co nejmenší kroky (= pravidlo jedné náročnosti). Je nadmíru důležité, aby úkol byl zpracován co nejlépe metodicky a didakticky. Obecná metodika a didaktika je základ. Na něj se pak "nabaluje" lingvodidaktika" a "lingvodidaktika češtiny jako druhého jazyka" a "lingvodidaktika češtiny jako druhého jazyka u uživatelů ČZJ".
- Pracovní list prosím oanotujte pomocí "štítků z ValMezu" a doplňte "Metodikou pro dospělého průvodce" (= učitele, asistenta pedagoga, rodiče...).
- Při zpracování sem. úkolu samozřejmě vycházejte ze všeho, co znáte a umíte, včetně zkušenosti s "pracovními listy na češtinu z NÚV".
- Pracovní list prosím zpracujte elektronicky nebo do elektronické podoby převeďte. Pošlete mi ho prosím e-mailem (nebo přes Úschovnu). Spolu s ním mi prosím pošlete vyfocenou původní lekci v učebnici, ze které jste vycházeli (+ její bibl. údaj).
-
-
-
První dobrovolné neformální setkání k tomuto předmětu na ZOOM: čtvrtek 16. 4. 2020, 9.00-cca 10.00.
Ačkoli spolu velmi čile komunikujeme (a já jsem za to velmi ráda!), myslím, že je potřeba mít možnost (kdo chce a může si na to udělat čas) sejít se (alespoň přes obrazovku) a probrat cokoli, co souvisí s tímto předmětem, s vaším studiem...
SETKÁNÍ SE USKUTEČNILO A BYLO - MYSLÍM - VELMI PŘÍJEMNÉ A SUPER BÝT SPOLU ZASE NA VÝUCE!
DOMÁCÍ ÚKOL NA DALŠÍ ZOOM SETKÁNÍ (tj. na čtvrtek 23. 4. 2020, od 9.00 do cca 10.30)
- Projít si vše, co jsme dosud dělali, co je v Moodlu (i úkoly, nejen texty) atd. a na setkání se zeptat na vše, čemu nerozumíme, co nás k různým tématům napadlo... CÍL: mít ve všem jasno a taky se naučit něco z toho, co se v tomto semestru "máme naučit"
- Připravit si z nějaké učebnice cizího jazyka (asi z angličtiny, abychom tomu všechny rozuměly, ale lze vybrat i jiný jazyk, když "úkol" pochopíme:-)) lekci a/nebo stránku a /nebo cvičení a/nebo aktivitu: na ZOOMu ji všem ukázat a říct, co si myslíte, že by jí mohlo/mělo předcházet a co by na ni mělo/mohlo navazovat; buď si to vymyslet, nebo najít přímo v učebnici a říci, zda to je podle Vás dobrý postup, špatný postup (a proč) a jak by šel příp. modifikovat (a proč). CÍL: uvědomit si, jak se "KROKUJE" = jak je v didaktice nutné vést děti/studenty co nejmenšími krůčky (pravidlo jedné náročnosti), aby sice cupitavě, ale bezpečně a vlastně rychle postupovaly/i vpřed (namísto toho, abychom po nich chtěli najednou složité obrovské úkoly vedoucí nakonec k tomu, že se nehnou z místa, někdy začnou i couvat...); mj. je tento úkol přípravou na seminární úkol.
-
Cíl, kterého bych chtěla, abyste každá v tomto týdnu dosáhla:
Na základě analýzy učebnic (učebních textů) popsané v DP L. Makovské (Rozumí neslyšící žáci učebním textům?) provést vlastní analýzu vybrané konkrétní učebnice/učebního textu (resp. části učebnice/učebního textu). K analýze si prosím vybírejte učebnice/učební texty, které jsou nyní mimořádně volně přístupné online.
Analýzu - s Vaší interpretací ukotvenou ve Vámi načrtnutém kontextu - vkládejte do "diskusního fóra".
-
-
-
Druhé dobrovolné ZOOM setkání: čtvrtek 23. 4. 2020; 9.00-cca10.30
Sešly jsme se ve složení Adéla, Hanka, Markéta. Josefina byla v televizi.
Řešily jsme Online doučování (hl. zda a příp. jak přejít "pod FF UK", nebo ne) a pak jsme se věnovaly:
a) domácímu úkolu z minulé hodiny: jak prezentovat "jazykové jevy" v jazykové výuce,
b) Kahootu na téma výuka prvopočátečního čtení a psaní a jazyková výuka (viz první tem. okruhy našeho sylabu). Příště si ten Kahoot dáme na začátku výuku znovu:-)
-
-
-
Třetí dobrovolné ZOOM setkání: čtvrtek 23. 4. 2020; 9.00-cca10.30 (rezervace je do 11.00)
Sice se mohly připojit jen Hanka a Markéta, ale zase jsme to protáhli skoro na tři hodiny:-)
Většinou jsme se zabývali Kahootem na téma VÝUKA PRVOPOČÁTEČNÍHO ČTENÍ A PSANÍ + JAZYKOVÁ VÝUKA
Příště se setkáme ve čtvrtek 7. 5. 2020 opět v 9.00.
Úkol na tento týden: Postupně si projít odkazy na "MVL" a pak na tomto základě vytvořit myšlenkovou či pojmovou mapu (zasadit MVL do širčího kontextu) za použití nástroje https://cs.contextminds.com/ nebo jiného podobného nástroje. Úkol prosím vložte to "fóra".
Sledujeme tím dva cíle: Obsahový (MVL) a "formový/technický" (myšlenková/pojmová mapa).
-
Zadejte si do vyhledávače "MVL" nebo "Manipulative Visual Language"
-
Zadejte si do vyhledávače "Montessori pedagogy + language", "Montessori slovní druhy" apod.
-
-
12. hodina: týden od 4. do 10. 5. 2020 (téma týdne: 4. tem. okruh: Funkční gramotnost, texty (a jejich adaptace) ve vzdělávání obecně a ve vzdělávání jazykovém)
-
Čtvrté dobrovolné setkání: pondělí 7. 5. 2020; 9.00-cca 10.45
Sešly jsme se téměř všechny. Řešily jsme nejdříve Online doučování (nové účty, vstupy, maily...) a pak jednak prostředí ContextMinds a jednak MVL.
Sejdeme se opět příští čtvrtek (14. 5. 2020) od 9.00 do cca 10.45.
-
Pomalu se blíží konec semestru a my už máme splněno téměř vše ze sylabu. Chtěla bych, abyste si to co nejvíce uvědomili, zhmotnili a uchopili.
Úkol na tento týden bude proto "shrnující a propojující": Podívejte se do:
(1) všech metodik a metodických listů, s kterými jsme v tomto semestru pracovali (tj. "NÚV" a Šormová, Hudáková) a zaměřte se tam na GRAMOTNOST a práci s texty;
(2) zdrojů k tomuto týdnu (zde v Moodlu, v "sylabu" v SIS, i dle vl. vyhledávání);
(3) do ostatních tematických okruhů.
Na tomto podkladě pak téma tohoto týdne zpracujtu v programu https://cs.contextminds.com/, https://miro.com/, https://sketchboard.io/ nebo v jiném podobném programu/aplikaci. Výslednou "infografiku" vložte do modulu "domácí úkol".
Asi jste pochopily, že mým cílem je, abyste se na tuto "problematiku" podívaly jednak nepovrchně, jednak "nově", jednak v souvislostech.
-
-
1. část textů: GRAMOTNOST/I OBECNĚ
-
2. část textů: ČTENÁŘSKÁ/TEXTOVÁ GRAMOTNOST
-
Zkuste si do vyhledávače zadat "RWCT", "Reading and Writing for Critical Thinking" apod.
-
Zkuste si do vyhledávače dát "reading comprehension", "reading strategies", "reading comprehension organizers" apod. A dále to samé s doplněním slova "deaf".
-
3. část: zkuste vyhledat různé české i zahraniční projekty a aktivity na PODPORU ČTENÁŘSTVÍ
-
4. část textů: TEXTY A NESLYŠÍCÍ ČTENÁŘI
-
Diplomové a bakalářské práce zejm. ze speciální pedagogiky z UPOL (vedené většinou doc. Souralovou), popř. ze "speciálních pedagogik" jiných PedF.
-
Zkuste si do vyhledávače zadat "deaf reading", "deaf book adaptation", "deaf book modification", "book in sign language" apod.
-
V čem se didakticky liší toto http://pikto.piktomag.cz/produkt/zviratkova-abeceda-eduplakatyke-stazenia4-a-a3-kopirovat/ a toto grafické znázornění abecedy https://www.google.com/url?sa=i&url=http%3A%2F%2Fwww.comeniascript.cz%2F&psig=AOvVaw1re0WQWG7dxMUdQC1yPUQl&ust=1589486423099000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCJCu_L7QsekCFQAAAAAdAAAAABAG?
-
-
13. hodina: týden od 11. do 17. 5. 2020 (téma týdne: Testování jazykových a komunikačních kompetencí (s konkrétními příklady vztahujícími se k testování kompetencí v češtině/mluvených jazycích a v českém znakovém jazyce/znakových jazycích))
-
Páté dobrovolné setkání, čtvrtek 14. 5. 2020, 9.00-cca 10.45
Sešli jsme se téměř všechny a nejvíce jsme se věnovali čtenářským dílnám a ECML 25th Anniversary Declaration QUALITY LANGUAGE EDUCATION FOR A DEMOCRATIC AND SOCIALLY COHESIVE EUROPE: NINE ECML CORNERSTONES (https://www.ecml.at/Portals/1/2019/declaration-EN.pdf).
Příště, tj. 21. 5. 2020 se budeme věnovat testům a testování a celkově budeme opakovat a shrnovat vše, co jsme se spolu učili.
-
V tomto tématu bych chtěla, aby Vám bylo jasné:
1. Kde se ve vzdělávacím systému u nás plošně testuje (jak testování vypadá, kdy bylo zavedeno a co tomu předcházelo, jak je to s neslyšícími a nedoslýchavými žáky a studenty),
2. Jak a proč se mohou používat didaktické testy, jak vypadají a v čem se liší od testů jazykových, "testů čtenářské gramotnosti" a testů dalších (např. psychologických),
3. Jaké jsou základní vlastnosti testů,
4. Jaké existují technické parametry testů (např. testových úloh),
5. Co u nás testuje ČŠI,
6. O mezinárodních testech, do kterých se ČR zapojuje,
7. Jak v různých testech dopadají neslyšící a nedoslýchaví žáci a studenti,
8. O testování ve znakových jazycích.
Jak toho dosáhnete:
1. Prostudujte si odkazy v tomto tématu + ze sylabu + ty, co sami naleznete,
2. Vyzkoušejte si online testy (odkazy zde + další),
3. Pokuste se jakýmkoli způsobem "téma" zpracovat - výsledek vložte prosím do "fóra",
4. Připravte si v jakémkoli prostředí (Kahoot, Quizlet...) krátký test (5 minut) na další hodinu pro své spolužačky - primárně na toto téma, sekundárně na vše, co jsme se spolu učili (pokud byste test neměli připravený na příští hodinu, tak ho prosím vložte do "fóra").
-
-
14. hodina: týden od 18. do 24. 5. 2020 (téma týdne: Vybrané studie z oblasti osvojování/výuky prvního jazyka a jazyka druhého/cizího u neslyšících dětí (češtiny/mluvených jazyků a českého znakového jazyka/znakových jazyků))
-
Šesté dobrovolné setkání k předmětu ČNCJ, čtvrtek 21. 5. 2020, od 9.00 do cca 10.45
Setkaly jsme se téměř všechny. Kromě organizačních záležitostí (Online doučování, atestace, atestace v ostatních předmětech aj.) jsme se zabývaly hl. TESTY a TESTOVÁNÍM.
Příští středu (!), tj. 27. 5. 2020 budeme mít od 9.00 bonusovou - a už opravdu poslední :-( - hodinu na ZOOMu.
-
... na závěr:
Nezapomeňte, že UK získala přístup do digitální knihovny JSTOR. Až do 30. 6. je tak možné procházet plné texty všech kolekcí e-knih, e-časopisů a další kolekce, plné texty je možné stahovat. Ke zdroji prosím přistupujte přes Portál e-zdrojů: https://ezdroje.cuni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=921
Dále UK získala do 1. 6. přístup ke kolekcím e-knih producenta T&F. E-knihy je možné pouze prohlížet online. Zdroj je opět dostupný přes Portál e-zdrojů: https://ezdroje.cuni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=917
... takže: nyní máte jedinečnou příležitost načerpat si zdroje, ke kterým za pár týdnů už nebudete mít přístup: Domácí úkol: Najděte si v těchto "jindy nepřístupných zdrojích" nějakou studii o osvojování jazyka/řeči/komunikačních kompetencí u "neslyšících dětí" a zpracujte ji pro nás pomocí nástroje https://www.canva.com. Úkol vložte do fóra.
... a na úplný závěr: tady je jeden z mnoha tipů, jak na psaní odborné eseje/"reflexe": http://www.cemach.cz/jak-napsat-dobry-esej
-
-
-
Bonusová ZOOM hodina: středa 27. 5. 2020, 9.00-cca10.45
Věnovali jsme se hlavně "řeči orientované na neslyšící dítě"; trochu testům, testování a testologii a obecně mnoha otázkám:-)
Mj. jsme si zkoušeli testy vytvořený ve FLIPPITY a pokud byste si chtěli zkusit další/jiné "zábavné testování", můžete zkusit třeba https://quizlet.com/355348841/7-zobrazovaci-metody-vse-flash-cards/
-
-
-
PORTFOLIO: Prosím všechny, aby si z každé hodiny (resp. bloku výuky) a z každého zdroje, který četly/zhlédly mezi "Novinkami" na Moodlu, napsali stručnou vlastní "reflexi". Velmi doporučuji psát to opravdu hned po výuce (exkurzi, četbě, zhlédnutí). Protože s čím větším časovým odstupem to člověk dělá, tím je to těžší.
Reflexe si prosím shromažďujte, postupně tak budete tvořit svoje vlastní portfolio spjaté s tímto předmětem. Portfolio mi pak ukážete při atestaci.
Každá reflexe by měla mít tuto strukturu:
(1) Zákl. údaje: kdy, kde, co , kdo...
(2) Nová fakta, data, informace..., které jsem se dozvěděla (popř. i stará, která jsem si potvrdila, vyvrátila nebo změnila).
(3) Nové vztahy mezi fakty, daty, informacemi..., které jsem se dozvěděla (popř. i stará, která jsem si potvrdila, vyvrátila nebo změnila).
(4) K čemu (mi) to je? K čemu (mi) jsou nová fakta, data, informace... a vztahy mezi nimi?
(5) Co dál? Co bych si měla zjistit, prostudovat... dál? Kam mě to nasměrovalo?