Osnova sekce

    • V tomto týdnu bychom za normálních okolností neměli spolu hodinu, protože pan děkan na Zelený čtvrtek (tj. 9. 4. 2020) vyhlásil děkanské volno.

      Vše je ale jinak a nám se možná právě v tomto týdnu podaří spustit náš aktuální projekt Doučování online:-)

      Když se podíváte do sylabu (https://dl1.cuni.cz/course/modedit.php?add=label&type=&course=9167&section=11&return=0&sr=0), tak uvidíte, že máme hotové tem. okruhy 1, 2, 3 a průběžně se věnujeme tématu 9. Na druhou půlku semestru nám tedy zbývají tem. okruhy 4, 5, 6, 7, 8 a průběžně stále okruh 9.

      Temat. okruh č. 7 (Didaktická prezentace vybraných jazykových a řečových jevů – systém jazyka a jeho užívání) bude předmětem našeho/Vašeho seminárního úkolu (viz níže) v Moodlu na tento týden.

      Takže shrnutí k atestaci: "Podmínky zakončení předmětu" (abyste se v tom dobře orientovali):

      - Aktivní účast v semináři (min. 75 %) - to teď samozřejmě padá;

      - plnění průběžně zadávaných úkolů - zůstává - vše uvedeno v Moodlu, vše je potřeba "odevzdat" před zápočtem, není nutné úkoly plnit/odevzdávat průběžně;

      - seminární práce - viz temat. okruh č. 7;

      - úspěch u závěrečného testu (jeho součástí je i diskuse nad testem; test se odevzdává a diskuse nad ním probíhá ve zkouškovém období, tzn. student má na splnění této části atestace tři pokusy, k nimž se zapisuje v SIS) - to je ta esej/reflexe + náhled do portfolia (portfolio slouží hl. Vám k utřídění Vašich myšlenek, informací a zkušeností; sekundárně Vám samozřejmě může pomoci při plnění úkolů, sem. práce i eseje/reflexe).

      Upřímně: Velmi jsem zvažovala, zda Vám ten seminární úkol z tem. okruhu č. 7 zadávat, nebo ne (zejm. vzhledem k neuvěřitelné práci, kterou odvádíte při Online doučování). Ale nakonec jsem se po několik bezesných nocích rozhodla, že ano. Více můžeme probrat osobně.

    • SEMINÁRNÍ ÚKOL

      - Vychází z temat. okruhu 7: Didaktická prezentace vybraných jazykových a řečových jevů – systém jazyka a jeho užívání.

      - Vyberte si v jakékoli učebnici češtiny pro cizince (tj. učebnici češtiny jako cizí či druhý jazyk) jakýkoli jazykový či řečový jev (např. slovosled v přívlastku shodném; užívání předložky na; užívání dubletních tvarů sloves typu sází –⁠ sázejí; užívání rozkazovacího tvaru sloves v kuchařských receptech) a zpracujte ho jako "pracovní list" pro neslyšící žáky/studenty, jejichž prvním jazykem je ČZJ. (Pracovní list = lekce v učebnici či pracovní učebnici.)

      - Vycházejte ze zpracování ve vybrané učebnici. Pokuste se zachovat, co Vám přijde funkční, dobré, vhodné. Změňte, doplňte, vynechte, modifikujte..., co Vám funkční, dobré..., nepřijde nebo co Vám tam chybí. Při změnách/doplněních/modifikacích mj. použijte nějaký "nástroj", který jste se naučili používat v tomto předmětu v tomto akademickém roce (v ZS nebo v LS), tj. např. korpus, prostředí pro tvorbu myšlenkových map, schemat, komiksů, automatických titulků, práci se slovíčky..., online výuková prostředí...  

      - Zaměřte se vždy jen na opravdu maličký krok. Jedno z hlavních kouzel dobré didaktiky je rozdělit vše na co nejmenší kroky (= pravidlo jedné náročnosti). Je nadmíru důležité, aby úkol byl zpracován co nejlépe metodicky a didakticky. Obecná metodika a didaktika je základ. Na něj se pak "nabaluje" lingvodidaktika" a  "lingvodidaktika češtiny jako druhého jazyka" a "lingvodidaktika češtiny jako druhého jazyka u uživatelů ČZJ".    

      - Pracovní list prosím oanotujte pomocí "štítků z ValMezu" a doplňte "Metodikou pro dospělého průvodce" (= učitele, asistenta pedagoga, rodiče...).

      - Při zpracování sem. úkolu samozřejmě vycházejte ze všeho, co znáte a umíte, včetně zkušenosti s "pracovními listy na češtinu z NÚV".

      - Pracovní list prosím zpracujte elektronicky nebo do elektronické podoby převeďte. Pošlete mi ho prosím e-mailem (nebo přes Úschovnu). Spolu s ním mi prosím pošlete vyfocenou původní lekci v učebnici, ze které jste vycházeli (+ její bibl. údaj).