Jimmy Gore v Praze: Chci, aby všechny neslyšící děti na světě uměly číst a psát ****************************************************************************************** * Jimmy Gore v Praze: Chci, aby všechny neslyšící děti na světě uměly číst a psát ****************************************************************************************** V zimním semestru letošního akademického roku do Prahy zavítal americký neslyšící vědec a Gore z Gallaudetovy Univerzity. Během svého působení v Mediatéce Jazykového centra Filozof UK představil unikátní metodu Manipulative Visual Language (MVL) určenou k výuce angličtin jazyka u neslyšících studentů, s níž dosáhl pozoruhodných výsledků. Jak byste shrnul svůj přístup k výuce angličtiny? Co znamená MVL a v čem je manipulativní? Má metoda je prostá. Různé tvary a barvy představují různé kategorie slov. Ta navzájem kom manipulujeme s nimi tak, abychom vytvořili vzorec dané věty. Např. ve větě John has a ball jeden dílek vlastní jméno, jiný sloveso, další člen atd. Neslyšící často v takových větách člen, ale když se naučí pracovat s tímto schématem, uvědomí si, že vzorec, v němž chybí čl nesprávný. Pokud pak napíšou větu, která se neshoduje s modelovým vzorcem, dokážou ji snad Takto manipulujete s jednotlivými dílky, a tím i manipulujete s pojmy v myslích uživatelů manipulativnost. Zároveň jde o vizuální zobrazení jazyka, ve kterém je věta ztvárněna jako tvarů a barev. Samotný vizuální vjem ale nestačí. Je důležité zapojit i ostatní smysly, ab mohli těchto součástek dotýkat a cítit je, podobně jako když slyšíte mluvit lidi kolem seb Ke stimulaci hmatového vnímání používáte tyto dřevěné, na dotek příjemné pomůcky. Vybral j materiál záměrně? Ještě před zhruba šestnácti lety, když jsme začali na této metodě učení pracovat, jsem dan vystřihoval z papíru. Moc se však neosvědčily, protože se velmi rychle opotřebovaly. Vždyc velmi zručný v práci se dřevem, tak mě napadlo zkusit je vyrobit z tohoto materiálu a výsl V současné době se samozřejmě nabízejí digitální technologie, takže se snažím přizpůsobit i takovému formátu. Obzvláště mladší studenti s oblibou používají své iPady nebo tablety s obrazovkou. Stále je však mnoho lidí, kteří si nemůžou tablet dovolit, proto pořád máme i Co vás nejvíce inspirovalo při vytváření MVL? Měl jsem pár dobrých učitelů. Některé aspekty jejich výuky jsem převzal a zahrnul je do sv stylu učení. Také jsem vnímal, jak smýšlejí o výuce angličtiny a o angličtině vůbec. Promý jak např. naučit neslyšícího studenta sloveso to be. Vysvětlení pro slyšícího a neslyšícíh musí nutně lišit. Navštěvoval jsem školy, kde převládala komunikace v mluvené angličtině. říci, že vyrůstat v takové škole bylo pro mě jako neslyšícího studenta velmi obtížné. Prot stát lepším učitelem, než byli ti, které jsem měl. Když se nás jednou ve škole ptali, čím já řekl, že učitelem, odpověděli mi, že to přece nejde. Nemohl jsem tomu uvěřit. A vidíte, učitelem (smích). MVL vychází z toho, že angličtina je pro neslyšící žáky druhým jazykem, a to i v anglicky (kde mateřským jazykem je britský, americký, australský aj. znakový jazyk). Ovšem i u mluv zemí jste dosáhl značných úspěchů a pobyt v České republice doprovázíte vlastním výzkumem Bude fungovat i ve výuce neslyšících v českém prostředí? V Americe je řada lidí proti mé metodě, proto jsem s nadšením přijel do této země, abych o pomocí MVL lze učit angličtinu i zde. Sbíral jsem data z obou mých tříd, které jsem tady u mohl porovnat s těmi, které jsem získal ve Spojených státech. Ještě to tedy není kompletní těším, až budu objevovat podobnosti či rozdíly. U obou zemí vycházím ze stejné hypotézy, j že život zde a ve Spojených státech je jiný, stejně jako to, jak se lidé učí a jak si osvo To je podmíněno kulturně. MVL se soustředí na studenty a na to, jak se učí jazyk. Nejdůlež aby přijali celý proces za vlastní, aby byli motivovaní učit se efektivně. Není to tedy je a metodě, ale spíše o jejich motivaci. I tady v Praze reflektuji to, co mi studenti sděluj to vychází z jejich perspektivy. Často mi kladou mnoho otázek, to mi pak umožňuje patřičně metodologii. Spolupracuji také se základní a střední školou pro sluchově postižené v Hradc s českými učiteli se snažím aplikovat MVL na výuku češtiny. Mohlo by to skutečně pomoci, p mohu potvrdit, že sedmiletý žák předčil během velmi krátké doby svou čtenářskou gramotnost to jen zásluhou MVL. Jaká je, dle vašeho soudu, budoucnost výuky neslyšících? Jak bude vypadat za deset, dvacet Domnívám se, že neslyšící lidé budou v budoucnu mnohem více číst. Dosud se stává, že řada i dospělých má v tomto směru problémy. Nikdo neví, co přinese budoucnost, ale umět dobře č neslyšícím lépe porozumět své vlastní kultuře, a to v jakékoli době. A to je také můj sen svět a dosáhnout toho, že se všechny neslyšící děti skutečně naučí číst a psát. Poznámka: Rozhovor probíhal v angličtině za přítomnosti tlumočníka angličtina – americký z češtiny přeložila Štěpánka Čechová. Jimmy Challis Gore je neslyšící pedagog z Gallaudetovy univerzity ve Washingtonu D.C. [ UR angličtiny jako druhého jazyka. Metoda MVL [ URL "http://green-bridge.org/"] , patentovaná