Psychologie celoživotního vývoje
Section outline
-
V letním semestru 2024 pro vás budou přednášet:
Garant kurzu: PhDr. Miroslava Nováková Schöffelová, Ph.D. (miroslava.NovakovaSchoffelova@fhs.cuni.cz)
Vyučující: Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D., doc. PhDr. Iva Poláčková Šolcová, Ph.D., doc. Iva Holmerová, doc. Mgr. Jitka Lindová, Ph.D.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ROZPIS TÉMAT JEDNOTLIVÝCH TÝDNŮ
22.2.
MNSCH
úvodní přednáška, požadavky, Psychický vývoj- základní témata
29.2.
MNSCH
Kognitivní vývoj v celoživotní perspektivě
7.3.
LMN
Vývoj osobnosti a identity v celoživotní perspektivě
14.3.
LMN
Erikson: psychosociální vývoj s akcentem na školní věk a dospělost
21.3.
MNSCH
Nástup školní docházky, školní zralost 28.3.
XXXXX
Výuka odpadá, zelený čtvrtek
4.4.
MNSCH
Mladší školní věk
11.4.
LMN
Puberta a adolescence
18.4.
MNSCH
Vynořující se dospělost
25.4.
LMN
Raná dospělost
2.5.
IPŠ Střední a pozdní dospělost 9.5.
JL Vývoj sociálních vztahů, sociální kognice a komunikace v celoživotní perspektivě 16.5.
IH
Stáří
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CÍL KURZU:
Cílem tohoto kurzu je nabídnout studentům základní orientaci v oblasti vývojové psychologie školního věku a dospělosti. Kurz volně navazuje na znalosti studenta z kurzu Vývojová psychologie (zimní semestr) proto je také kurz otevírán v letním semestru.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jak pracovat se studijními materiály
Výuka v přednáškovém cyklu předmětu Psychologie celoživotního vývoje probíhá prostřednictvím prezenční výuky.
Základní studijní orientující přehled kurzu ale tvoří tyto studijní opory (kurz na Moodle), kde vás v průběhu celého přednáškového cyklu budeme provázet. Ke každému přednáškovému týdnu zde budete postupně nacházet vodítka a podklady pro samostudium. Zpravidla půjde o prezentaci k tématu týdne doplněné o slovní komentáře a upřesnění části povinné literatury (kniha Thorové), kterou doporučujeme v daném týdnu přečíst.
Upozorňujeme, že osová četba povinné literatury (vybrané kapitoly z Thorové) je dosti informačně bohatá. Jedná se v podstatě o základní studijní materiál k tématu vývojová psychologie u SZK. I z tohoto důvodu věnujeme práci s povinnou literaturou v přednáškovém cyklu pozornost.
Přednáškový cyklus vám má pomoci číst povinnou literaturu strukturovaně a průběžně. V každém z týdnů přednáškového cyklu vás proto provedeme určitým tématem, ke kterému vám vybereme konkrétní pasáže knihy Thorové. Četbu pak vždy bude doplňovat prezentace od vyučujícího. Pro každý týden přednáškového cyklu tak v podstatě kombinujeme základní četbu a přednášku (ve formě powerpointové prezentace s audio nahrávkami nebo prezentace s přednáškou v MSTeams ). Celkový požadovaný rozsah četby z knihy Thorové je upřesněn v SIS. Zde pouze připomínáme:
Předepsaná studijní literatura:
Thorová, Kateřina. Proměny lidské psychiky od početí po smrt . Praha: Portál, 2015, str. 27- 127, 245- 306 a 402- 504. ISBN 978-80-262-0714-6.
Vybrané kapitoly.
- OBECNÁ VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE (19 - 74)
- METODOLOGIE, KRITICKÉ MYŠLENÍ A ETICKÉ OTÁZKY VE VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGII (103-130)
- TEORIE PSYCHICKÉHO VÝVOJE VÝVOJ MYŠLENÍ - VYBRANÉ ČÁSTI (245-306)
- PERIODIZACE VÝVOJE, POPIS CHARAKTERISTIK DÍLČÍCH OBDOBÍ (402-504)
Dle uvážení vyučujícího také další doporučené texty, PAK JSOU UVEŘEJNĚNY V ZÁLOŽCE PŘÍSLUŠNÉHO TÉMATU.
Rozsah požadovaných znalostí určují studijní opory v Moodle- konkretizace četby z Thorové (2015), studijní texty a prezentace z jednotlivých přednáškových témat vyvěšené či odkazované v Moodle.
-
22. 2. 2024
Pasáže z Thorové:
str. 19 - 64 (Základní pojmy vývojové psychologie, Biologické a sociální determinační teorie...)
Doporučená literatura:
Říčan (2013, starší vydání): Cesta životem. Praha,. Portál. Kap. 1 Co je a jak se dělá biodromální psychologie.
-
29. 2. 2024
Studijní literatura:
Kapitola "Vývoj myšlení, teorie kognitivního vývoje" z Thorové, str. 245 - 266.
+ prezentace k tématu (přiloženo)
Při četbě kapitol věnovaných jednotlivý životním obdobím věnujte pozornost otázkám kognitivního vývoje (tj. od str. 402 v Thorové, kde začíná kapitola věnovaná dětem mladšího školního věku. Obecně je téma kognitivních procesů a myšlení pokryto v Thorové především v kapitolách věnovaných školním dětem.
-
7. 3. 2024
Povinná literatura: Thorová
1) kap. Vývoj osobnosti (str. 267 - 295) - kromě Freuda, Junga, Eriksona
2) kap. Rozdíly ve vývoji mezi pohlavími (str. 297 - 305)
Doporučená literatura:
Pace, U., & Passanisi, A. (2018). The role of the family in personality development. In The SAGE Handbook of Personality and Individual Differences: Volume II: Origins of Personality and Individual Differences (pp. 146-163). SAGE Publications Ltd, https://doi.org/10.4135/9781526470317
-
14. 3. 2024
K tématu Eriskonova stádia psychosociálního vývoje je k dispozici předepsaná četba s hutným popisem všech stádií psychosociálního vývoje a powerpointová prezentace.
Studenti, kteří se s Eriksonovou teorií seznámili v průběhu zimního semestru v kurzu Vývojová psychologie, mají malinko výhodu, protože jim Eriksonova konceptualizace nebude úplně cizí. Na druhou stranu, v průběhu zk období zimního semestru se ukazovalo, že Eriksonova periodizace není úplně snadno uchopitelná. Povinný studijní text se věnuje celé Eriksonově teorii jako celku, zahrnuje tedy i popis těch období života, které jsou mimo rámec tohot kurzu (rané dětství a předškolní věk). Doporučuji Vám studijní materiál přečíst celý, to vám umožní porozumět, jak Erikson při konstrukci teorie "osmi věku" přemýšlí, co ustavuje jednotlivá životní období. Klíčový a podle mého názoru cenný moment Eriksonovy teorie je problémové, dynamické uchopení jednotlivých životních fází člověka. Právě na tento aspekt Eriksonovy teorie se prosím při samostudiu zaměřte a nepřehlížejte jej.
Předepsaná povinná četba:
Erikson, E. Osm věku člověka (1963).Childhood and society, kap. Eight ages of Man - v překladu FF UK z roku 1995 ( přiloženo)
Doporučená literatura:
kapitola Teorie psychosociálního vývoje osobnosti Erika Eriksona z Thorové - str. 281 -285
-
21. 3. 2024
K tomuto tématu prosím čtěte základní literaturu, str. 396-402
-
4. 4. 2024
Jako základní literaturu k tématu mladšího školního věku předepisuji Thorovou, pasáže ze str. 402 - 414.
Thorová ovšem nabízí spíše přehledový orientující pohled na mladší školní a věk a nevěnuje se v detailu osvojování klíčových školních dovedností a neuvažuje nijak výrazně o významu školy pro psychický vývoj dítěte. Z tohoto důvodu vás prosím pracujte pro seznámení se a pochopení psychologické podstaty mladšího školního věku s textem Kučery (přiloženo níže). Kučerův text umožnuje nahlížet nástup do školy a svět mladších školáků prostřednictvím činností a typických aktivit, kterým se mladší školáci věnují.
Významná část přednášky se věnuje vývoji čtení a psaní, volně tedy rozšiřuje témata relevantní pro psychologii mladších školních dětí. Problematika čtení a psaní přestavuje zcela zásadní dovednosti pro život současného člověka. V prezentaci se proto v detailu věnujeme popisu psychologické podstaty vývoje dovedností číst a psát. Důraz je kladen na identifikaci procesů čtení a psaní jako psychických procesů zásadním způsobem závislých na kvalitě jazykových a kognitivních schopností dítěte.
Doporučený studijní materiál:
Seidlová Málková, G. (2014). Gramotnost. In. Smolík, F., Seidlová Málková, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Garada, str. 131-144.
-
11. 4. 2024Povinná literatura:- kapitola z Thorové "Rozdíly ve vývoji mezi pohlavími" (str. 297 - 305)- pasáže z Thorové na str. 414 - 432 (jedná se o sekci "Adolescence (období pozdního dětství, 12/13 - 19 let")Doporučená literatura:Hines M. Gender development and the human brain. Annu Rev Neurosci. 2011;34:69-88. doi: 10.1146/annurev-neuro-061010-113654.Skvělé a zábavné video, na které se podíváme v hodině: The Mind, Explained - S2.E2: Teenage BrainOchutnávka:Doporučené zdroje od American Psychological Association (APA):APA Podcast Speaking of Psychology: Understanding the teenage brain, with Eva Telzer, PhD
-
18. 4. 2024
Literatura:
Thorová - s. 433 - 452
-
25. 4. 2024
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Beckmeyer, J. J., & Jamison, T. B. (2023). Empowering, Pragmatic, or Disappointing: Appraisals of Singlehood During Emerging and Established Adulthood. Emerging Adulthood, 11(1), 103-109. https://doi.org/10.1177/21676968221099123
Mehta, C.M., Arnett, J.J. Toward a New Theory of Established Adulthood. J Adult Dev 30, 1–5 (2023). https://doi.org/10.1007/s10804-023-09440-z
Mehta, C. M., Arnett, J. J., Palmer, C. G., & Nelson, L. J. (2020). Established adulthood: A new conception of ages 30 to 45. The American psychologist, 75(4), 431–444. https://doi.org/10.1037/amp0000600
Niederlová, M., Štěrbová, I. (2020). Strach být nezadaný v kontextu české populace. Psychologie pro praxi, 55(2), 11-25. https://doi.org/10.14712/23366486.2022.2
Reifman, A., Niehuis, S. Extending the Five Psychological Features of Emerging Adulthood into Established Adulthood. J Adult Dev 30, 6–20 (2023). https://doi.org/10.1007/s10804-022-09412-9
Dokument, na který jsme se dívali v hodině:
Kristova léta, dámy
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1049919479-kristova-leta-damy/
-
2. 5. 2023
-
16. 5. 2024
V rámci samostudia je třeba v souvislosti s tématem stáří věnovat pozornost kapitolám v knize K. Thorové (STR. 452-495)
POZDNÍ DOSPĚLOST
STÁŘÍ A DLOUHOVĚKOST
UMÍRÁNÍ A SMRT
Pro doplnění a hlubší porozumění konceptu integrity ve stáří nabízím ke studiu článek "Integrita a zoufalství ega v Eriksonově koncepci stáří"
(Poláčková Šolcová, I., Chrz, V., Dubovská, E., & Šolcová, I. (2019). Integrita a zoufalství ega v Eriksonově koncepci stáří. Československá Psychologie, 63(4), 369-385.)
-
Pro podporu samostudia, revize poznatků z jednotlivých témat a zejména pro potřeby zhodnocení tohoto přednáškového cyklu v přípravě pro SZK doporučujeme četbu přiložené kapitoly Vývojoví psychologové z knihy N. Hunta Dějiny psychologie (Praha: Portál 1995).
Knihu doporučujeme jako doplněk, provázející četbu nad rámec povinné literatury,což je Thorová:, Vývojová psychologie.