Themen dieses Kurses

  • Psychologie celoživotního vývoje

    V letním semestru 2021 pro vás budou přednášet :

    doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D. (garant kurzu)

    Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D.

    doc. PhDr. Iva Poláčková Šolcová, Ph.D.

    Mgr. Eva Richterová, Ph.D.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Cílem tohoto kurzu je nabídnout studentům základní orientaci v oblasti vývojové psychologie školního věku a dospělosti. Kurz volně navazuje na znalosti studenta z  kurzu Vývojová psychologie (zimní semestr) proto je také kurz otevírán v letním semestru. 

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Studijní opory v Moodle jednotlivá témata provází, strukturovaně nabízí přehled všech podstatných studijních materiálů.

    Výuka v přednáškovém cyklu předmětu Psychologie celoživotního vývoje  probíhá s využitím MS Teams, kde naleznete založený tým, ke kterému se můžete připojit:

    https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4c2d266361324af991617443f0a69b04%40thread.tacv2/conversations?groupId=2794a97b-d3b3-475f-be0e-13482741c440&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

    - kód týmu: 3oliued

    Základní studijní orientující přehled kurzu ale tvoří tyto studijní opory, kde vás v průběhu celého přednáškového cyklu budeme provázet. Ke každému přednáškovému týdnu zde budete postupně nacházet vodítka a podklady pro samostudium. Zpravidla půjde o prezentaci k tématu týdne doplněnou o slovní komentáře a upřesnění části povinné literatury (kniha Thorové), kterou doporučujeme v daném týdnu přečíst.

    Upozorňujeme, že osová četba povinné literatury (vybrané kapitoly z Thorové) je dosti informačně bohatá. Jedná se v podstatě o základní studijní materiál k tématu vývojová psychologie u SZK. I z tohoto důvodu věnujeme práci s povinnou literaturou v přednáškovém cyklu pozornost.

    Přednáškový cyklus vám má pomoci číst povinnou literaturu strukturovaně a průběžně. V každém z týdnů přednáškového cyklu vás proto provedeme určitým tématem, ke kterému vám vybereme konkrétní pasáže knihy Thorové. Četbu pak vždy bude doplňovat prezentace od vyučujícího. Pro každý týden přednáškového cyklu tak v podstatě kombinujeme základní četbu a přednášku (ve formě powerpointové prezentace s audio nahrávkami nebo prezentace s přednáškou v MSTeams ). Celkový požadovaný rozsah četby z knihy Thorové je upřesněn v SIS. Zde pouze připomínáme:

    Předepsaná studijní literatura:

    Thorová, Kateřina. Proměny lidské psychiky od početí po smrt . Praha: Portál, 2015, str. 27- 127, 245- 306 a 402- 504. ISBN 978-80-262-0714-6.

    Vybrané kapitoly.

    • OBECNÁ VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE (19 - 74)

    • METODOLOGIE, KRITICKÉ MYŠLENÍ A ETICKÉ OTÁZKY VE VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGII (103-130)

    • TEORIE PSYCHICKÉHO VÝVOJE VÝVOJ MYŠLENÍ - VYBRANÉ ČÁSTI (245-306)

    • PERIODIZACE VÝVOJE, POPIS CHARAKTERISTIK DÍLČÍCH OBDOBÍ (402-504)

    Dle uvážení vyučujícího také další doporučené texty, PAK JSOU UVEŘEJNĚNY V ZÁLOŽCE PŘÍSLUŠNÉHO TÉMATU.

    Rozsah požadovaných znalostí určují studijní opory v Moodle- konkretizace četby z Thorové (2015), studijní texty a  prezentace  z jednotlivých přednáškových témat vyvěšené či odkazované v Moodle.

  • Psychický vývoj- základní témata

    Studium v týdnu od 25. 2. 2021

    Pasáže z Thorové:

    str. 27 - 60 (Základní pojmy vývojové psychologie, Biologické a sociální determinační teorie...)

    Doporučená literatura:

    Říčan (2013, starší vydání): Cesta životem. Praha,. Portál. Kap. 1 Co je a jak se dělá biodromální psychologie.

  • Erikson: psychosociální vývoj ve školním věku a v dospělosti

    Podklady ke studiu v týdnu od 4.3. 2021

    K tématu Eriskonova stádia psychosociálního vývoje je k dispozici předepsaná četba  s hutným popisem všech stádií psychosociálního vývoje a powerpointová prezentace.

    Studenti, kteří se s Eriksonovou teorií seznámili v průběhu zimníhio semestru v kurzu Vývojová psychologie, mají malinko výhodu, protože jim Eriksonova konceptualizace nebude úplně cizí. Na druhou stranu, v průběhu zk období zimního semestru se ukazovalo, že Eriksonova periodizace není úplně snadno uchopitelná. Povinný studijní text se věnuje celé Eriksonově teorii jako celku, zahrnuje tedy i popis těch období života, které jsou mimo rámec tohot kurzu (rané dětství a předškolní věk). Doporučuji Vám  studijní materiál přečíst celý, to vám umožní porozumět, jak Erikson při konstrukci teorie "osmi věku" přemýšlí, co ustavuje jednotlivá životní období. Klíčový a podle mého názoru cenný moment Eriksonovy teorie je problémové, dynamické uchopení jednotlivých životních fází člověka. Právě na tento aspekt Eriksonovy teorie se prosím při samostudiu zaměřte a nepřehlížejte jej.

    Předepsaná povinná četba:

    Erikson, E. Osm věku člověka (1963).Childhood and society, kap.  Eight ages of Man - v překladu FF UK z roku 1995 ( přiloženo) 

    Doporučená literatura:

    kapitola Teorie psychosociálního vývoje osobnosti Erika Eriksona z Thorové - str. 281 -285

  • Mladší školní věk_nástup školní docházky

    Jako základní literaturu k tématu mladšího školního věku předepisuji Thorovou, pasáže ze  str. 402 - 414.

    Thorová ovšem nabízí spíše přehledový orientující pohled na mladší školní a věk a nevěnuje se v detailu osvojování klíčových školních dovedností a neuvažuje nijak výrazně o významu školy pro psychický vývoj dítěte. Z tohoto důvodu vás prosím pracujte pro seznámení se a pochopení psychologické podstaty mladšího školního věku s textem Kučery (přiloženo níže). Kučerův text umožnuje nahlížet nástup do školy a svět mladších školáků prostřednictvím činností a typických aktivit, kterým se mladší školáci věnují.

  • Mladší školní věk: vývoj čtení a psaní

    Přednáška ze dne 18.3. se věnuje vývoji čtení a psaní, volně tedy rozšiřuje témata relevantní pro psychologii mladších školních dětí. problematiku. Čtení a psaní přestavují zcela zásadní dovednosti pro život současného člověka. V prezentaci se proto v detailu věnujeme popisu psychologické podstaty vývoje dovedností číst a psát. Důraz je kladen na identifikaci procesů čtení a psaní jako psychických procesů zásadním způsobem závislých na kvalitě jazykových a kognitivních schopností dítěte. 

    Doporučený studijní materiál:

    Seidlová Málková, G. (2014). Gramotnost. In. Smolík, F., Seidlová Málková, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Garada, str. 131-144.

     

  • Mladší školní věk- vývoj myšlení a matematických dovedností

    Studijní literatura:

    Kapitola "Vývoj myšlení, teorie kognitivního vývoje" z Thorové, str. 245 - 266.

    + prezentace k tématu (přiloženo) 

    Při četbě kapitol věnovaných jednotlivý životním obdobím věnujte pozornost otázkám kognitivního vývoje (tj. od str. 402 v Thorové, kde začíná kapitola věnovaná dětem mladšího školního věku. Obecně je téma kognitivních procesů a myšlení pokryto v Thorové především v kapitolách věnovaných školním dětem.

  • Vývoj osobnosti a identity

    Téma probíráno 8/4/2021, přednáška je nahraná v MS Teams.

    Povinná literatura: Thorová

    1) kap. Vývoj osobnosti (str. 267 - 295) - kromě Freuda, Junga, Eriksona

    2) kap. Rozdíly ve vývoji mezi pohlavími (str. 297 - 305)

  • Starší školáci (+ puberta): psychofyziologické změny, sociální a emoční vývoj - plánováno 15/4, náhradní termín 19/4

    Přednáška "naživo" se uskutečnila v MS Teams v náhradním termínu 19/4 od 18:30 a tamtéž je ke stažení.
    Povinná literatura:
    - kapitola z Thorové "Rozdíly ve vývoji mezi pohlavími" (str. 297 - 305)
    - pasáže z Thorové na str. 414 - 432 (jedná se o sekci "Adolescence (období pozdního dětství, 12/13 - 19 let")
  • Adolescence

    Přednáška "naživo" ze dne 26.4. je k dispozici v Teams po dobu 20dní ke stažení. 
    Povinná literatura:
    - kapitola z Thorové "RAdolescence" ( str. 413 - 433)
    - pro kolegy, kteří neabsolvovali v zimním semestru přednáškový cyklus Vývojová psychologie  pak také kap. Teorie kognitivního vývoje J. Piageta  z Thorové na str. 254 - 267)  
  • Dospělost

    Přednáška 29/4 nahrána a po dobu 20 dní uchována v MS Teams.

    Kritéria dospělosti, vynořující se dospělost + mladá dospělost (klíčová slova a okruhy jsou uvedeny v prezentaci)

    Literatura:

    Thorová - s. 433 - 452

  • Dospělost, střední a pozdní dospělost

    Dospělost, střední a pozdní dospělost

  • Pozdní dospělost a stáří

    V rámci samostudia je třeba v souvislosti s tématem stáří věnovat pozornost kapitolám v knize K. Thorové (STR. 452-495)

    POZDNÍ DOSPĚLOST

    STÁŘÍ A DLOUHOVĚKOST

    UMÍRÁNÍ A SMRT

    Pro doplnění a hlubší porozumění konceptu integrity ve stáří nabízím ke studiu článek "Integrita a zoufalství ega v Eriksonově koncepci stáří" 

    (Poláčková Šolcová, I., Chrz, V., Dubovská, E., & Šolcová, I. (2019). Integrita a zoufalství ega v Eriksonově koncepci stáří. Československá Psychologie63(4), 369-385.)

  • Četba pro podporu opakování a revize poznatků

    Pro podporu samostudia, revize poznatků z jednotlivých témat a zejména pro potřeby zhodnocení tohoto přednáškového cyklu v přípravě pro SZK doporučujeme četbu přiložené kapitoly Vývojoví psychologové z knihy N. Hunta Dějiny psychologie (Praha: Portál 1995).

    Knihu doporučujeme jako doplněk, provázející četbu nad rámec povinné literatury,což je Thorová:, Vývojová psychologie. 

  • Informace ke zkoušení v LS 2021

    Tabulka převodu bodů z testu na známky

    Body z testu Známka do sis
    22 -21 -20 -19

    1

    18- 17-16-15

    2

    14-13-12-11 

    3

  • SEKCE ZKOUŠENÍ - TESTY PSYCHOLOGIE CELOŽIVOTNÍHO VÝVOJE

    • Psychologie celoživotního vývoje (27.05.2021, 14.00) Test
      Eingeschränkt Nicht verfügbar, es sei denn: Sie gehören zu Psychologie celoživotního vývoje (27.05.2021, 14.00)
    • Psychologie celoživotního vývoje (29.6.2020, 13:00) Test
      Eingeschränkt Nicht verfügbar, es sei denn: Sie gehören zu Psychologie celoživotního vývoje (29.6.2020, 13.00)
    • Psychologie celoživotního vývoje (1.6.2021, 14:00) Test
      Eingeschränkt Nicht verfügbar, es sei denn: Sie gehören zu Psychologie celoživotního vývoje (29.6.2020, 13.00)
    • Psychologie celoživotního vývoje (10.9.2020, 14:30) Test
      Eingeschränkt Nicht verfügbar, es sei denn: Sie gehören zu Psychologie celoživotního vývoje (10.9.2020, 14:30)
    • Psychologie celoživotního vývoje (09.09.2021, 14:00) Test
      Eingeschränkt Nicht verfügbar, es sei denn: Sie gehören zu Psychologie celoživotního vývoje (09.09.2021, 14:00)