Osnova témat

  • Úvod

    Anotace:

    K nejstarším oborům kulturní antropologie patří výzkum příbuzenství jako integračního principu všech typů společností. Na jeho základě vznikly všechny typy malých skupin, včetně rodiny, jejíž evropská forma je mylně považovaná za univerzální. Předmět seznamuje nejen s pojetím rodiny a rodinných rolí v různých kulturách světa, nýbrž zasazuje tuto problematiku i do širšího rámce studií příbuzenských systémů. Zkoumá rovněž to, jakou funkci mohou příbuzenské systémy získávat v různých typech společností. Z antropologické a sociologické perspektivy nahlíží předmět nejen na elementární pojmy, které si typicky spojujeme s termínem rodina v českém prostředí, nýbrž i na takové projevy sociality, o jejichž společenský status se vedou spory ve veřejném (a koneckonců i soukromém) prostoru.

    Cíl: 

    Studující se seznámí se základní terminologií, kterou používá antropologie v oblasti studia příbuzenství a rodiny, dále s vývojem rodiny v evropských dějinách a seznámí se s odlišnostmi rodin v různých kulturách.

    Atestace:  zápočet

    Podmínky atestace:

    • Docházka – max. 2 absence
    • Prezentace připravená ve skupině k danému tématu o rozsahu 20 minut zakončená otázkou do diskuse
    • Otázky pravidelně odevzdávané každou skupinou v hodinách cvičení

     

    Povinná literatura:

    ERIKSEN, T. H. Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál. 2008.

    GOODY, J. Proměny rodiny v evropské historii : historicko-antropologická esej. Praha, 2006. 

    HORSKÝ, J.; SELIGOVÁ, M., Rodina našich předků. Praha, 1997.

    MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť, Praha, 2003. 

    MOŽNÝ, I. 2011. Rodina a společnost. Praha: SLON. 

    MURPHY, R. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha, 2006.

    Doporučená literatura a studijní pomůcky:

    BOLOGNE, J. C. Svatby : dějiny svatebních obřadů na Západě. Praha, 1997. 

    HORSKÁ, P.; KUČERA, M.; MAUR, E.; STLOUKAL, M. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha, 1990. 

    MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha, 2003. 

  • 1 Příbuzenství a původ

    Eriksen, T. H. "Příbuzenství a původ." In: Eriksen, T. H., Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál. 2008, s. 121-138.

    Osnova a témata k přemýšlení

    1. Incest a exogamie
    2. Korporované skupiny
    3. Dědictví a následnictví
    4. Způsoby určování příbuznosti
    5. Kognatický a bilaterální původ
    6. Patrilineární a matrilineární systémy
    7. Klany a rody
    8. Biologie a příbuzenství

  • 2 Manželství a aliance

    Eriksen, T. H. "Manželství a aliance." In: Eriksen, T. H., Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál. 2008, s. 139-156.

    Osnova a témata k přemýšlení

    1. Věno a cena nevěsty
    2. Moiety a manželství
    3. Výměna a rozdíly mezi společenskými vrstvami
    4. Původ a teorie aliance
    5. Elementární a komplexní struktury příbuzenství
    6. Přibuzenství, příroda a kultura
    7. Příbuzenství a byrokracie
    8. Metaforické příbuzenství
    9. Příbuzenství a gender
  • 3 Rodina jako proměnlivá instituce

    Možný, I. "Rodina jako neměnná instituce?" In: Možný, I., Rodina a společnost. Praha: SLON. 2011. s. 13-27.  

    Osnova a témata k přemýšlení

    1. Rodina se mění a přitom je stabilizujícím prvkem společnosti
    2. Etapy ve vývoji lidské rodiny
    3. Základní typy rodiny
  • 4 Rodina jako základ nerovnosti

    Možný, I. "Rodina jako základní stavební kámen nerovnosti" In: Možný, I., Rodina a společnost. Praha: SLON. 2011. s. 93-114.  

    Osnova a témata k přemýšlení

    1. Sociální stratifikace, manželství a rodina
    2. Třídně zakotvené rozdíly v rodinném chování
    3. Mimoekonomická stratifikace: kognitivní třídy
  • 5 Založení rodiny

    Možný, I. "Založení rodiny: sňatkový trh, láska a sex" In: Možný, I., Rodina a společnost. Praha: SLON. 2011. s. 115-146.  

    Osnova a témata k přemýšlení

    1. Sňatkový trh
    2. Sociální a kulturní podmíněnost výběrového párování
    3. Sex, láska a jiné poměry mezi pohlavími
  • 6 Rodiče, dítě a socializace

    Možný, I. "Rodiče, dítě a socializace v rodině" In: Možný, I., Rodina a společnost. Praha: SLON. 2011. s. 147-174.  

    Osnova a témata k přemýšlení

    1. Rodičovství 
    2. Socializace dítěte: Mead, Freud a Piaget
    3. Vrstevnická skupina a mimorodinná socializace

  • 7 Konec rodiny?

    Možný, I. "Konec rodiny?" In: Možný, I., Rodina a společnost. Praha: SLON. 2011. s. 233-256.  

    Osnova a témata k přemýšlení

    1. Rodina z hlediska teorie individualizace
    2. Transformace lásky v důsledku individualizace a její důsledky pro rodinu
    3. Intelektuální vize lásky a intimity a první testy této vize v sociologii
  • 8 Alternativní formy soužití

    Dokumentární film Extended Family a následná diskuze

    Otázky do diskuze:

    1. Charakterizujte povahu vztahů mezi hlavními aktéry filmu v komparativní perspektivě.
    2. Jaké výhody a jaká omezení přinášejí typy vztahů prezentované v daném filmu?
    3. Znáte podobné vztahy ze svého okolí?
  • 9 Současná rodina v praxi

    Goody, J. "Současná rodina v praxi." In: Goody, J. Proměny rodiny v evropské historii : historicko-antropologická esej. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. 2006. s. 178-195.

    Osnova a témata k přemýšlení

    1. "Zaměstnaná manželka" a struktura zaměstnanosti
    2. Rozvod
    3. Státní podpora
    4. Sekularizace
    5. Rozdělení domácnosti
    6. Osamělí rodiče
    7. Párová rodina
  • 10 Perspektivy rodiny: závěrečná diskuze

    Perspektivy rodiny: závěrečná diskuze porovnávající pohledy na rodinu v doposud probraných materiálech a ve článku Václava Bělohradského "Co nás opravdu ohrožuje"

    Text k diskuzi: Bělohradský, V. Co nás opravdu ohrožuje? Právo, 15. 2. 2018, s. 7.

    Otázky do diskuze:

    1. V jakém ohledu platí a v jakém naopak neplatí teze, že rodina je zdroj naší jistoty?
    2. Jakými argumentačními prostředky vztahuje autor téma rodiny na širší problémy současných evropských společností? 
    3. V čem má podle vás Bělohradský pravdu a kde podle vás je jeho argumentace naopak napadnutelná?
  • Téma 11

  • Téma 12

  • Téma 13

  • Téma 14