Section outline

    • 1. Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. st. ZŠ. Praha: UK v Praze, PedF, 2014

      2. Jirotková, D.: Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie, Praha : UK v Praze, PedF, 2010

      3. Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.

      doplňková:

      4. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky http://mdisk.pedf.cuni.cz/SUMA/MaterialyKeStazeni/PublikaceKnihy/25KapitolZDM.pdf

      zejména tyto kapitoly:

      Naďa Stehlíková: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice
      Milan Hejný: Mechanizmus pojmotvorného procesu
      Milan Hejný: Komunikační a interakční strategie učitele v hodinách matematiky
      Milan Hejný: Chyba jako prvek edukační strategie učitele
      Milan Hejný: Koncepce matematické přípravy budoucích učitelů prvního stupně ZŠ
      Darina Jirotková: Konstruktivistický přístup k vyučování geometrii
      Milan Koman: Pravidelnosti aritmetiky a geometrie číselných dvojčat
      Jana Kratochvílová: Triády jako prostředí výzkumu a výuky

      5. Hošpesová, A. Stehlíková, N., Tichá, M. (Eds) Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice. České Budějovice : Jihočeská Univerzita v Českých Budějovicích, 2007. - dostupné na KMDM

      6. Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7

    • Reflexe k 1. setkání KS dne 21.2.2019 Forum

      Zde napište reflexi našeho dlouhého přednáško-semináře a přání, která by pomohla naplnit Vaše očekávání.

      Non disponible à moins que : Vous soyez membre de KS2019
    • Komentáře k našenu setkání 20.3.2019 - pro KS2019 Forum

      Zde vložte komentáře ke druhému a poslednímu setkání v rámci DM I.

      Non disponible à moins que : Vous soyez membre de KS2019
    • ODKAZY:

      www.h-mat.cz - stránky společnosti H-mat, o.p.s. (12 klíčových principů, rozhovory, články, videa a mnoho dalšího)

      www.suma.jcmf.cz - stránky Společnosti učitelů matematiky (SUMA)

      http://class.pedf.cuni.cz/newsuma/Default.aspx?PorZobr=20 - odkazy ke stažení ze SUMA

      http://www.csicr.cz/ - Česká školní inspekce (výsledky mezinárodních výzkumů PISA, PIRLS,TIMSS,...)

      PŘEDNÁŠKY NA YOUTUBE:

       - přednáška z TEDx - Milan Hejný: Matematika jako zdroj radosti

       - další přednáška prof. Hejného

    • V čem by se mělo proměnit vyučovaní, aby odpovídalo potřebám současné společnosti?

    • Celá desetiletí školy testují hypotézu, zda úspěšnost dětí a studentů u akademických testů je opravdu ta jediná věc, na které záleží. A výsledky tohoto experimentu nejsou příliš pozitivní: úzce zaměřené testování znalostí dětí ve školách je hloupý nápad, který systematicky zabíjí kreativitu, spokojenost a iniciativu dětí. Přesně to jsou ale „neakademické kvality“, které od dětí každý očekává, a to včetně zaměstnavatelů. Jaké existují alternativy? Co mohou dělat jejich rodiče, učitelé a všichni ostatní, kteří se o ně zajímají? Co teď můžeme udělat my, abychom děti připravili na nejistou a komplexní budoucnost plnou výzev, které mají čelit?

    • Známá přednáška K. Robinsona z února 2006. (titulky jsou i v češtině)

    • Jana Nováčková je psycholožka, členka a lektorka Společnosti pro mozkově kompatibilní vzdělávání (www.zkola.cz/respektovat). Je přesvědčená, že ani nejlepší výchovné cíle nemohou ospravedlnit fakt, že se s dětmi často zachází méně slušně než s dospělými. Jak jinak je možno provázet děti na jejich cestě, aby se mohly stát zodpovědnými dospělými s vysokou sebeúctou, popsala spolu s dalšími třemi spoluautory v knize Respektovat a být respektován (30 000 prodaných výtisků); lektoruje také stejnojmenný kurz. Tvrdí, že tradiční školství se prohřešuje proti přirozenému fungování našeho mozku a promarňuje potenciály dětí. Své názory vyjádřila v seriálu článků Mýty ve vzdělávání publikovaných v Lidových novinách a vydaných pak knižně.

    • Vítek je hercem a učitelem zároveň. Je i jedním z inspirativních učitelů, kteří mají svůj medailonek na www.chciucit.cz

    • Adreas Schleicher - náměstek ředitele pro vzdělávání Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD)

      "U nás mají k matematice děti odpor, obtěžuje je. Ale matematika, to dnes není specializace, to je základ naší společnosti. Nejen pro matematiky, programátory, ale pro každého. My jsme se v České republice ptali dětí, co je třeba k tomu, aby člověk zvládl dobře matematiku, a odpověď v drtivé většině případů byla, že člověk na to musí mít talent. Když jsme tutéž otázku položili v Číně, v Japonsku, v Singapuru, tak devět z deseti dětí řeklo, že k tomu, aby dobře zvládlo matematiku, je třeba mít jen dobrého učitele, který mě ji dokáže naučit."

    • Profesor kybernetiky na ČVUT, vedoucí Katedry řídicí techniky Elektrotechnické fakulty a spoluzakladatel Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky. Pracoval na ETH Zurich, CH; Twente Universiteit, NL; a v Akademii věd ČR. Je často citovaným odborníkem na teorii automatické řízení, síťové a multiagentní systémy, formace robotů, autonomních aut, letadel a satelitů. Publikoval stovky vědeckých článků ve špičkových světových časopisech. Založil firmu PolyX. Vedl desítky projektů EU, NATO, mezinárodních a tuzemských. Koordinuje smluvní výzkum katedry pro Honeywell, Porsche, US Navy, Volkswagen a další. Přednáší oblíbený i obávaný bakalářský kurz Automatické řízení, o kterém studenti dokonce skládají písně. Na ČVUT vytvořil elitní studijní program Kybernetika a robotika. Spoluzaložil magisterský program SpaceMaster, kde jsou studenti každý semestr na jiné evropské univerzitě. Vychoval desítky doktorandů, dnes úspěšně působících po celé Evropě. Pracoval ve vedení Mezinárodní federace automatického řízení IFAC a zorganizoval její 16. Světový kongres. Založil populární Robosoutěž pro střední a základní školy z celé ČR. Získal Cenu Wernera von Siemense pro nejlepšího pedagoga. Neúnavně bojuje za zlepšení kvality našich škol a zabývá se metodami jejich řízení. Rád se zamýšlí nad budoucností a dopady technologických změn na společnost. Vystoupil na konferenci TEDx.

    • komentáře k 1. setkání KS v zimním semestru 2017 Forum

      Zde napište své komentáře, kritické poznámky, náměty na doplnění či změny pro příští setkání. Také zde napište, jaká témata z didaktiky matematiky byste chtěli, aby do konce LS zazněla.

      Non disponible à moins que : Vous soyez membre de Kombinované studium
    • Zde vkládejte úlohy či náměty na rozvoj matematické gramotnosti v jiných předmětech. Popište, o jakou položku MG zejména jde. Napište, zda a jakou zkušenost s úlohou máte a jak si s úlohou žáci poradili.

    • Vzhledem k tomu, že při praxi musíte předkládat přípravu na hodinu a reflexe, zde je jeden pomocník:

      Příprava na hodinu obsahuje:

      1. Základní údaje: kdo, kdy, kde učí, počet hochů a dívek ve třídě, popis uspořádání lavic ve třídě

      2. Způsob evidence výuky (video, foto, magnetofon, sběr žákovských prací, poznámky kolegů). Posluchač, který vede, výstup požádá aspoň jednoho kolegu, aby se snažil důležité momenty zachytit včetně autentických výpovědí učitele a žáků.

      3. Scénář hodiny: a) vstupní aktivita

      b) úloha/y, které budou řešeny včetně modifikací pro potřeby individualizace

      c) organizace práce včetně předpokládaného časového průběhu

      d) alternativní časový průběh pro případ, že předpokládaný časový plán není dodržen

      e) závěrečná aktivita

      4. Didaktická analýza výstupu: a) které pojmy, vztahy, situace, procesy, argumentace budou předmětem objevování žáků; b) které izolované a které generické modely žáci asi objeví; c) které myšlenky budou žáky diskutovány; d) která matematická schémata budou rozvíjena a prohlubována; e) jaké chyby a nepřesnosti lze očekávat; f) jak bude učitel v těchto situacích reagovat;

      Reflexe výstupu (je psána až po následné skupinové diskusi):

      1. Popis průběhu hodiny zejména jevů zajímavých a překvapivých. Je to jako popis filmu bez vlastního hodnocení. Např. text Žák zazmatkoval a řekl 6. je více než popis. Slovo zazmatkoval je již hodnocení. Správný popis zní Žák řekl 6.)

      2. Analýza hodiny: a) Evidence jevů, které budou analyzovány: klima třídy, interakce žák-žák, žák-učitel, třída-učitel, organizace práce, struktura hodiny. b) Hledání příčin chování žáků i učitele v evidovaných jevech. c) Hodnocení evidovaných jevů.

      3. Návrhy alternativních postupů učitele, zejména tam, kde hodnocení jeho práce bylo kritické.

    • Komentáře k 1. přednášce pro PS Forum

      Pro prezenční studium: Zde vkládejte své komentáře k 1. přednášce, své otázky, náměty, podněty k práci v seminářích.

      Non disponible à moins que : Vous soyez membre de prezenční studium
    • Komentáře k 2. setkání 20.10.2017 Forum

      Kombinované studium: Zde vkládejte své komentáře k našemu setkání 20.10.2017, své otázky, náměty, podněty k další práci, témata, která byste chtěli probrat..

      Non disponible à moins que : Vous soyez membre de Kombinované studium
    • Řeště úlohy, případně modifikujte jejich pbtížnost. Komentujte řešitelský postup váš, nebo vašeho žáka.

    • okopírovaná část učebnice 6. roč., kde je patrné, co se od žáků přicházejících do 6. roč. očekává.

    • Zde si také můžete vybrat výzvy ke zpracování jako DÚ

    • Zde jsou uvedeny tři výzvy., které můžete zpracovat jako dobrovolný úkol. Vypracováním 6 a více dobrovolných úkolů tak, aby pokrývaly téměř všechny témata můžete kompenzovat psaní písemné práce ke zkoušce.  

    • Dobrovolné domácí úkoly Devoir

      Vkládejte zde zpracované výzvy, které můžete vzít i z přednášky.

      Pouze pro KS

      Non disponible à moins que : Vous soyez membre de Kombinované studium
    • Dobrovolné domácí úkoly Devoir

      Vkládejte zde zpracované výzvy, které můžete vzít i z přednášky.

      Pouze pro PS

      Non disponible à moins que : Vous soyez membre de prezenční studium
  • Marqué
    • Materiál k prostudování před přednáškou

    • Některé z uvedených úloh můžete zpracovat jako dobrovolné úlohy, ale doplníte k nim: a) didaktický komentář, b) své řešené podrobný popis toho, co se vám odehrávalo v hlavě při řešení, c) didaktický komentář k vašemu řešitelskému procesu, d) případně komentované žákovské řešení.   Můžete vkládat níže.

    • Další náměty na dobrovolné domácí úkoly

    • Dobrovolné úkoly - KS Devoir

      Zde vkládejte dobrovolné úkoly

      Non disponible à moins que : Vous soyez membre de Kombinované studium
    • Dobrovolné úkoly PS Devoir

      Zde vkládejte dobrovolné úkoly

      Non disponible à moins que : Vous soyez membre de prezenční studium
    • Zde najdete v boech obsah přednášky i s formulací nějakých úkolů. Například zpracovat schematicky dvě ukázky ze života - Burian, Tučný. 

    • Projděte následující materiály a připravte se na jejich řešení v semináři.

    • zde najdete vytažené úlohy z učebnic z několika geometrických prostředí. Studenti, kteří mají toto téma na starosti, vyberou, co si myslí, že je důležité dělat  semínářích.

    • v přednášce najdete i úkoly do semiářů

    • napište Váš pohled na přednášku o 2D geometrii. Vaše názory nás zajímají. Můžete otevřít i téma seminářů - jak jste spokojeni, zda se učíte něco nového, co by se dalo vylepšit.

    • Zde najdete obsah přednášky Míra ve 2D ze dne 13.12.2017 - cca do strany 28. Je zde také mnoho výzev, které můžete zpracovat jako dobrovolný úkol. Doporučuji některé úkoly doprovodit zkušeností s dětmi.

      Na s. 20 je zadání této úlohy: Z 9 vyjmenovaných údajů určete 2 a ostatní dopočítejte. Kolik úloh můžete vytvořit? Uspořádejte je podle obtížnosti a zdůvodněte.

      Dále je uvedena i Míra ve 3D.

    • Zde je text k přednášce

    • Opora k 6. přednášce na téma 3D geometrie

    • Článek s návodem na hlavolamy a scénář pracovní dílny (vyučovací hodiny).

    • Zde najdete návod na složení krychle z 6 čtverců. Učebnice Hejný a kol, 4. roč. s. 70.

    • Zde je pro studenty opora v seznamu probraných okruhů z Didaktiky, kam mohou směrovat otázky examinátorů a kam by měly směrovat didaktické komentáře studentů.

    • Obsah kurzu:

      1. Pojmotvorný proces v geometrii - Od manipulace k imaginaci. Transfer reprezentací od fyzikálního modelu přes obrázek, ikonu, symbol až k představě.
      2. Zpracování pojmu obvod a obsah, např. trojúhelníku, vyvození obsahu lichoběžníku zejména stříháním a manipulacemi
      3. Struktura geometrického pojmu; edukační koncepce aritmetiky a geometrie z hlediska a) objektů, b) nástrojů a c) edukačních strategií. Pohled historický.
      4. Geometrické konstrukce, procesy v geometrii
      5. Rovnice a jejich propedeutika
      6. Práce s daty - třídění, klasifikace, hierarchizace, schématizace, uspořádání
      7. Statistika
      8. Kombinatorika
      9. Pravděpodobnost
      10. Propedeutika teorie grafů - didaktická prostředí závislá na grafech (Dětský park/Cykostezky, Autobusové linky, grafy dělitelnosti, vývojové diagramy, ... )
      11. rezerva, téma dle výberu (Direktivní a dialogická edukační strategie. Transmisivní a konstruktivní styl vyučování.)
      12. rezerva, téma dle výběru (Chyba jako didaktický fenomén. Překonávání memických předsudků. Chyba žáka, chyba učitele. Dvě dimenze individualizace. Vygotského zóna bezprostředního vývoje.

    • Zde pište svá očekávání, přání, náměty, návrhy, které by mohly přispět na zefektivnění kurzu DM ps PX III v LS 2017/2018. Rovněž uvádějte náměty, co byste rádi probrali v posledních seminářích. Týká se všech studentů, jak PS, tak KS.

    • Prostředí vláčky pracuje s číslem jako s veličinou, rovnost pojímá konceptuálně, argumentace opírá o percepce. Připravuje přostředí Děda Lesoň.

    • Sémantická prostředí připravující myšlenku rovnice

    • zde vkládejte řešené výzvy jako podklad pro hodnocení

    • Zde může student vkládat další úkoly, pokud má již provní složku uzavřenu.

    • Zde student vkládá další soubory, které se  mu nevešly do části I. a II.

    • zápočtová práce pro KS2019, LS 2019 Devoir

      Zde nahrajte Vaši práci pro zápočet, a prosím, dejte mi avizo, že jste již vložily finální podobu.

      Non disponible à moins que : Vous soyez membre de KS2019