Topic outline

  • General

  • Vstup do didaktiky matematiky

    • Forum icon
      Reflexe k 1. setkání KS dne 21.2.2019 Forum

      Zde napište reflexi našeho dlouhého přednáško-semináře a přání, která by pomohla naplnit Vaše očekávání.

      Not available unless: You belong to KS2019
    • Forum icon
      Komentáře k našenu setkání 20.3.2019 - pro KS2019 Forum

      Zde vložte komentáře ke druhému a poslednímu setkání v rámci DM I.

      Not available unless: You belong to KS2019
  • Užitečné a zajímavé odkazy a soubory

    • V čem by se mělo proměnit vyučovaní, aby odpovídalo potřebám současné společnosti?

    • Celá desetiletí školy testují hypotézu, zda úspěšnost dětí a studentů u akademických testů je opravdu ta jediná věc, na které záleží. A výsledky tohoto experimentu nejsou příliš pozitivní: úzce zaměřené testování znalostí dětí ve školách je hloupý nápad, který systematicky zabíjí kreativitu, spokojenost a iniciativu dětí. Přesně to jsou ale „neakademické kvality“, které od dětí každý očekává, a to včetně zaměstnavatelů. Jaké existují alternativy? Co mohou dělat jejich rodiče, učitelé a všichni ostatní, kteří se o ně zajímají? Co teď můžeme udělat my, abychom děti připravili na nejistou a komplexní budoucnost plnou výzev, které mají čelit?

    • Známá přednáška K. Robinsona z února 2006. (titulky jsou i v češtině)

    • Jana Nováčková je psycholožka, členka a lektorka Společnosti pro mozkově kompatibilní vzdělávání (www.zkola.cz/respektovat). Je přesvědčená, že ani nejlepší výchovné cíle nemohou ospravedlnit fakt, že se s dětmi často zachází méně slušně než s dospělými. Jak jinak je možno provázet děti na jejich cestě, aby se mohly stát zodpovědnými dospělými s vysokou sebeúctou, popsala spolu s dalšími třemi spoluautory v knize Respektovat a být respektován (30 000 prodaných výtisků); lektoruje také stejnojmenný kurz. Tvrdí, že tradiční školství se prohřešuje proti přirozenému fungování našeho mozku a promarňuje potenciály dětí. Své názory vyjádřila v seriálu článků Mýty ve vzdělávání publikovaných v Lidových novinách a vydaných pak knižně.

    • Vítek je hercem a učitelem zároveň. Je i jedním z inspirativních učitelů, kteří mají svůj medailonek na www.chciucit.cz

    • Adreas Schleicher - náměstek ředitele pro vzdělávání Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD)

      "U nás mají k matematice děti odpor, obtěžuje je. Ale matematika, to dnes není specializace, to je základ naší společnosti. Nejen pro matematiky, programátory, ale pro každého. My jsme se v České republice ptali dětí, co je třeba k tomu, aby člověk zvládl dobře matematiku, a odpověď v drtivé většině případů byla, že člověk na to musí mít talent. Když jsme tutéž otázku položili v Číně, v Japonsku, v Singapuru, tak devět z deseti dětí řeklo, že k tomu, aby dobře zvládlo matematiku, je třeba mít jen dobrého učitele, který mě ji dokáže naučit."

    • Profesor kybernetiky na ČVUT, vedoucí Katedry řídicí techniky Elektrotechnické fakulty a spoluzakladatel Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky. Pracoval na ETH Zurich, CH; Twente Universiteit, NL; a v Akademii věd ČR. Je často citovaným odborníkem na teorii automatické řízení, síťové a multiagentní systémy, formace robotů, autonomních aut, letadel a satelitů. Publikoval stovky vědeckých článků ve špičkových světových časopisech. Založil firmu PolyX. Vedl desítky projektů EU, NATO, mezinárodních a tuzemských. Koordinuje smluvní výzkum katedry pro Honeywell, Porsche, US Navy, Volkswagen a další. Přednáší oblíbený i obávaný bakalářský kurz Automatické řízení, o kterém studenti dokonce skládají písně. Na ČVUT vytvořil elitní studijní program Kybernetika a robotika. Spoluzaložil magisterský program SpaceMaster, kde jsou studenti každý semestr na jiné evropské univerzitě. Vychoval desítky doktorandů, dnes úspěšně působících po celé Evropě. Pracoval ve vedení Mezinárodní federace automatického řízení IFAC a zorganizoval její 16. Světový kongres. Založil populární Robosoutěž pro střední a základní školy z celé ČR. Získal Cenu Wernera von Siemense pro nejlepšího pedagoga. Neúnavně bojuje za zlepšení kvality našich škol a zabývá se metodami jejich řízení. Rád se zamýšlí nad budoucností a dopady technologických změn na společnost. Vystoupil na konferenci TEDx.

  • Východiska pro výuku Hejného matematiky

  • Poznávací proces - Teorie generického modelu

  • Číslo - budování představ o čísle

  • 4 základní operace

  • Evaluace

  • Vymezení matematické gramotnosti

    • Forum icon
      komentáře k 1. setkání KS v zimním semestru 2017 Forum

      Zde napište své komentáře, kritické poznámky, náměty na doplnění či změny pro příští setkání. Také zde napište, jaká témata z didaktiky matematiky byste chtěli, aby do konce LS zazněla.

      Not available unless: You belong to Kombinované studium
    • Zde vkládejte úlohy či náměty na rozvoj matematické gramotnosti v jiných předmětech. Popište, o jakou položku MG zejména jde. Napište, zda a jakou zkušenost s úlohou máte a jak si s úlohou žáci poradili.

  • Jak má vypadat příprava na výuku v rámci praxe?

  • Přednáška a materiály na téma zlomky a další témata související

    • Forum icon
      Komentáře k 1. přednášce pro PS Forum

      Pro prezenční studium: Zde vkládejte své komentáře k 1. přednášce, své otázky, náměty, podněty k práci v seminářích.

      Not available unless: You belong to prezenční studium
    • Forum icon
      Komentáře k 2. setkání 20.10.2017 Forum

      Kombinované studium: Zde vkládejte své komentáře k našemu setkání 20.10.2017, své otázky, náměty, podněty k další práci, témata, která byste chtěli probrat..

      Not available unless: You belong to Kombinované studium
    • Řeště úlohy, případně modifikujte jejich pbtížnost. Komentujte řešitelský postup váš, nebo vašeho žáka.

    • okopírovaná část učebnice 6. roč., kde je patrné, co se od žáků přicházejících do 6. roč. očekává.

    • Zde si také můžete vybrat výzvy ke zpracování jako DÚ

    • Zde jsou uvedeny tři výzvy., které můžete zpracovat jako dobrovolný úkol. Vypracováním 6 a více dobrovolných úkolů tak, aby pokrývaly téměř všechny témata můžete kompenzovat psaní písemné práce ke zkoušce.  

    • Assignment icon
      Dobrovolné domácí úkoly Assignment

      Vkládejte zde zpracované výzvy, které můžete vzít i z přednášky.

      Pouze pro KS

      Not available unless: You belong to Kombinované studium
    • Assignment icon
      Dobrovolné domácí úkoly Assignment

      Vkládejte zde zpracované výzvy, které můžete vzít i z přednášky.

      Pouze pro PS

      Not available unless: You belong to prezenční studium
  • Téma protoalgebra

    Highlighted
    • Materiál k prostudování před přednáškou

    • Některé z uvedených úloh můžete zpracovat jako dobrovolné úlohy, ale doplníte k nim: a) didaktický komentář, b) své řešené podrobný popis toho, co se vám odehrávalo v hlavě při řešení, c) didaktický komentář k vašemu řešitelskému procesu, d) případně komentované žákovské řešení.   Můžete vkládat níže.

    • Další náměty na dobrovolné domácí úkoly

    • Assignment icon
      Dobrovolné úkoly - KS Assignment

      Zde vkládejte dobrovolné úkoly

      Not available unless: You belong to Kombinované studium
    • Assignment icon
      Dobrovolné úkoly PS Assignment

      Zde vkládejte dobrovolné úkoly

      Not available unless: You belong to prezenční studium
  • Strukturace schémat, relace a sématické prostředí RODINA

    • Zde najdete v boech obsah přednášky i s formulací nějakých úkolů. Například zpracovat schematicky dvě ukázky ze života - Burian, Tučný. 

    • Projděte následující materiály a připravte se na jejich řešení v semináři.

  • 2D geometrie

    • zde najdete vytažené úlohy z učebnic z několika geometrických prostředí. Studenti, kteří mají toto téma na starosti, vyberou, co si myslí, že je důležité dělat  semínářích.

    • v přednášce najdete i úkoly do semiářů

    • napište Váš pohled na přednášku o 2D geometrii. Vaše názory nás zajímají. Můžete otevřít i téma seminářů - jak jste spokojeni, zda se učíte něco nového, co by se dalo vylepšit.

    • Zde najdete obsah přednášky Míra ve 2D ze dne 13.12.2017 - cca do strany 28. Je zde také mnoho výzev, které můžete zpracovat jako dobrovolný úkol. Doporučuji některé úkoly doprovodit zkušeností s dětmi.

      Na s. 20 je zadání této úlohy: Z 9 vyjmenovaných údajů určete 2 a ostatní dopočítejte. Kolik úloh můžete vytvořit? Uspořádejte je podle obtížnosti a zdůvodněte.

      Dále je uvedena i Míra ve 3D.

    • Zde je text k přednášce

  • 3D geometrie

  • Okruhy otázek ke zkoušce z DM s px II

    • Zde je pro studenty opora v seznamu probraných okruhů z Didaktiky, kam mohou směrovat otázky examinátorů a kam by měly směrovat didaktické komentáře studentů.

  • LS 2018/2019

    • Obsah kurzu:

      1. Pojmotvorný proces v geometrii - Od manipulace k imaginaci. Transfer reprezentací od fyzikálního modelu přes obrázek, ikonu, symbol až k představě.
      2. Zpracování pojmu obvod a obsah, např. trojúhelníku, vyvození obsahu lichoběžníku zejména stříháním a manipulacemi
      3. Struktura geometrického pojmu; edukační koncepce aritmetiky a geometrie z hlediska a) objektů, b) nástrojů a c) edukačních strategií. Pohled historický.
      4. Geometrické konstrukce, procesy v geometrii
      5. Rovnice a jejich propedeutika
      6. Práce s daty - třídění, klasifikace, hierarchizace, schématizace, uspořádání
      7. Statistika
      8. Kombinatorika
      9. Pravděpodobnost
      10. Propedeutika teorie grafů - didaktická prostředí závislá na grafech (Dětský park/Cykostezky, Autobusové linky, grafy dělitelnosti, vývojové diagramy, ... )
      11. rezerva, téma dle výberu (Direktivní a dialogická edukační strategie. Transmisivní a konstruktivní styl vyučování.)
      12. rezerva, téma dle výběru (Chyba jako didaktický fenomén. Překonávání memických předsudků. Chyba žáka, chyba učitele. Dvě dimenze individualizace. Vygotského zóna bezprostředního vývoje.

    • Zde pište svá očekávání, přání, náměty, návrhy, které by mohly přispět na zefektivnění kurzu DM ps PX III v LS 2017/2018. Rovněž uvádějte náměty, co byste rádi probrali v posledních seminářích. Týká se všech studentů, jak PS, tak KS.

  • Procesy v geometrii - KONSTRUKCE

  • Rovnice a jejich propedeutika

    • Prostředí vláčky pracuje s číslem jako s veličinou, rovnost pojímá konceptuálně, argumentace opírá o percepce. Připravuje přostředí Děda Lesoň.

    • Sémantická prostředí připravující myšlenku rovnice

  • Práce s daty - třídění, klasifikace, hierarchizace, schématizace, uspořádání

  • ÚKOLY ke vkládání

  • ÚKOLY ke vkládání II

  • ÚKOLY ke vkládání III

  • Prostředí založená na grafice

  • Materiály od studentů

  • Zápočtové práce - jen pro KS2019

    • Assignment icon
      zápočtová práce pro KS2019, LS 2019 Assignment

      Zde nahrajte Vaši práci pro zápočet, a prosím, dejte mi avizo, že jste již vložily finální podobu.

      Not available unless: You belong to KS2019