Section outline
-
-
Trvalý odkaz na výuku tohoto předmětu na ZOOMu (vždy v úterý v 9.10 se připojte sem):
Andrea Hudáková is inviting you to a scheduled Zoom meeting.
Join Zoom Meeting
https://cuni-cz.zoom.us/j/94932530261?pwd=NzNVbExDUWw2YWcra2xmWXFDSmNOZz09Meeting ID: 949 3253 0261
Passcode: 074011
-
V úterý 6. 10. 2020 bude výuka probíhat v čase 7.30-9.45.
-
Co jsme dělali:
- Organizace výuky, Moodle, SIS, tlumočení, portfolio, atestace...
- Obsah výuky a její cíle
- Praxe: organizace, Moodle, SIS, DPP, výkaz a potvrzení o praxi, deník z praxe, zkušenosti z dosavadních praxí..., MAHARA
Domácí úkoly:
- Koupit si pracovní sešit, pracovní učebnici, kartičky nebo "cokoli dalšího", co je "Hejného matematika" a dá se do toho psát (vše další, jako metodické příručky, vyplněné pracovní sešity, učebnice aj. vítáno). DOPLNĚNÍ: Klidně si začněte už něco vyplňovat, když Vás to bude lákat:-)
- INSPO: https://www.helpnet.cz/aktualne/konference-inspo-2020-probehne-12-rijna-online (pokud budete chtít).
- Poslat A. Hudákové aktualizace excelové tabulky s přehledy praxí (viz Moodle kurz Praxe komunikační 2020/2021).
-
-
-
Co jsme dělali:
- Dolaďovali jsme organizační a technické záležitosti (Moodle, ZOOM...).
- Distanční vzdělávání (a) pomocí SWOT analýzy a následné diskuse ve dvojicích a pak v celé třídě; b) diskusí nad články o distanční výuce z jara 2020).
- Nová sekce Aktuality a tematické okruhy v Moodlu (vkládat sem průběžně různé informace; příp. připojit ponámku, že chceme, aby se toto téma probíralo na společné online výuce, chatovat lze nepřetržitě).
Domácí úkoly:
- Podívat se na záznam z "INSPO online 2020", naučit se pracovat s aplikací BEEY (příští týden nám každá ukáže, jak s ní umí pracovat, co automaticky otitulkovala nebo přepsala).
- Vložit do sdílených dokumentů k jednotlivým tematickým okruhům na Moodlu min. jednu "věc" z dnešní výuky.
- Příští týden si na online výuku přinést pracovní sešit, pracovní učebnici, kartičky... s "Hejného matematikou".
-
-
-
V úterý 20. 10. 2020 bude výuka probíhat v čase 7.30-10.40.
-
Co jsme dělali:
- Dívali jsme se na AKTUALITY a snažili jsme se je zařadit do sdílených dokumentů k jednotlivým tematickým okruhům.
- Ukazovali jsme si zajímavé knihy k četbě k tomuto semestru.
- Krátce jsem si povídali o INSPO a o ASISTIVNÍCH TECHNOLOGIÍCH. Ukazovali jsme si, jak jsme se popasovali s automatickým titulkováním/přepisem v BEEY.
Domácí úkoly:
- Dát vše, co jsme dnes dělali, do tematických okruhů.
- Hledat co nejvíce informací o distanční výuce a vkládat je do AKTUALIT, příp. přímo do sdíleného dokumentu k DISTANČNÍ VÝUCE.
- Udělat v QUIZLET "test na distanční výuku" - na Moodlu.
-
-
-
Co jsme dělali:
- Ve skupinách jsme si ještě jednou v rychlosti zopakovali to, co jsme dělali minulý týden.
- Ve skupinách jsme si "plánovali" distanční výuku + pak jsme o tom všechny společně diskutovali.
- V ZOOMu v POLLS jsme si ujasňovali další okolnosti týkající se těchto témat: "Distanční x domácí x individuální vzdělávání; individualizované x individuální vzdělávání; komunitní školy".
PSYCHOHYGIENU jsme přesunuli na další společnou výuku.
MATEMATIKU PROF. HEJNÉHO začneme sami doma a při společné výuce se k ní vrátíme.
Domácí úkoly:
- Na základě práce v dnešní hodině každá vloží KE KAŽDÉMU TEMATICKÉMU OKRUHU V Tematické okruhy ze sylabu - sdílené dokumenty - průběžně doplňujte během celého semestru alespoň jednu informaci (u vložených informací se prosím PODEPIŠTE).
- Najít si co nejvíce informací k "MATEMATICE PROF. HEJNÉHO". Časové informace zpracujte pomocí nástroje https://www.timixi.com/. Časové osy vložte do Modul pro vkládání domácích úkolů = časových os vztahujících se k "matematice prof. Hejného".
-
-
-
Domácí úkol
- ÚKOL NA 10. 11. 2020: Pomocí kartiček z Flippity se naučit, jaké jsou zákl. rysy transmisivního vs. konstruktivního/konstruktivistického vzdělávání (viz níže v Moodlu: kartičky vždy tvoří "protiklady").
- ÚKOL NA 24. 11. 2020: Vybrat si jeden z textů dr. Jany Nováčkové (lze si vybrat text zveřejněný zde http://blog.aktualne.cz/blogy/jana-novackova.php nebo jakýkoli jiný text, rozhovor...) a porovnat vybrané klíčové myšlenky s principy, zásadami, materiály atd. "Hejného matematiky". Výsledek zpracovat pomocí Vennových diagramů (nezapomeňte prosím uvést zdroje) a doplnit, ke kterým tematickým okruhům ze sylabu našeho předmětu se úkol vztahuje. Jedná se o poměrně náročný a komplexní úkol, ale myslím, že ho v pohodě zvládnete:-)
-
-
-
Co jsme dělali:
- Týna velmi kráce mluvila o přednášce Paddyho Ladda, která proběhla 31. 10. 2020 online.
- V návaznosti na to jsme mluvili o daších online akcích, které nám jsou teď "díky koronaviru" přístupné, např. https://www.nocvedcu.cz/ a https://www.openhouseworldwide.org/ (obě akce budou mít některé příspěvky pželožené do ČZJ nebo MZS).
- Psychohygiena s Týnou.
- Matematika prof. Hejného (pedagogika x didaktika, řešení příkladů...)
Domácí úkoly:
- Zůstává úkol z 3. 11. na 24. 11. 2020: Modul pro odevzdávání 2. ÚKOLU = Vennových diagramů "dr. Nováčková" vs. "matematika prof. Hejného".
- Nový úkol: Počítat si doma "matematiku prof. Hejného", psát si poznámky, zlepšováky, tipy..., které pak probereme na výuce 24. 11. 2020.
K předcházejícím úkolům, na které jsme se dneska nestihli podívat, se ještě vrátíme.
-
-
-
17. listopadu výuka není:-)
-
-
-
Co jsme dělali:
- Krátce jsme mluvili o 17. listopadu a o tom, co čteme za knihy, články... k tomuto předmětu, jaká témata nás aktuáůně v literatuře zajímají.
- Samostatně s možnou poradou se spolužačkami jsme si vyplňovali prac. sešity a prac. učebnice s matematikou prof. Hejného. Pak jsme o tom diskutovali.
- Samostatně s možnou poradou se spolužačkami jsme si vyplňovali Pedagogika prof. Hejného v souvislostech. Pak jsme o tom krátce diskutovali.
Domácí úkoly:
- Všechny si prosím dodělejte úkol ze 4. týdne: Na základě práce v dnešní hodině každá vloží KE KAŽDÉMU TEMATICKÉMU OKRUHU V Tematické okruhy ze sylabu - sdílené dokumenty - průběžně doplňujte během celého semestru alespoň jednu informaci (u vložených informací se prosím PODEPIŠTE). (Týna ho má hotový.)
- K úkolu Modul pro odevzdávání 2. ÚKOLU = Vennových diagramů "dr. Nováčková" vs. "matematika prof. Hejného" doplnit další min. jeden ped. směr (Komenský, RVP ZV, ZVP PV, "vl. zkušenosti z vl. vzdělávání", http://www.alternativniskoly.cz/...) a vytvořit nové Vennovy diagramy (popř. jinou vizualizaci; Týna už toto udělala v "prvním úkolu", tak tento "druhý úkol" udělá "nějak smysluplně" podle sebe:-)). Úkoly vložte prosím sem: Modul pro odevzdávání domácího úkolu = Vennových diagramů "dr. Nováčková" vs. "matematika prof. Hejného" vs. min, jeden další "ped. směr"
- Každá byste měla "umět" vše odtud: Pedagogika prof. Hejného v souvislostech. Tato aktivita slouží k tomu, abyste si věci samy procvičily a hlavně ujasnily a zasadily do kontextu. Dělat ho nemusíte, diskutovat v něm nemusíte, ale myslím, že by Vám to mohlo pomoct:-) To, s čím si nebudete jisty, si můžete připravit jako "dotazy" na příští týden:-)
-
-
-
Co jsme dělali:
- Cílem hodiny bylo uzavřít "téma ped. koncepce prof. Hejného", skrze nějž pronikáme do různých tematických oblastí, jež nás v tomto semestru zajímají.
- Dělali jsme vše, co je v Moodlu u dnešní hodiny + hlouběji, nepovrchně jsme se snažili promášlet a reagovat v Pedagogika prof. Hejného v souvislostech. O všem jsme diskutovali.
- K 5. 1. 2021 chceme mít v Tematické okruhy ze sylabu - sdílené dokumenty - průběžně doplňujte během celého semestru vše hotové, uzavřené, abychom se mohli v klidu připravovat na zkouškové období.
Domácí úkoly:
- Dodělat si všechny úkoly a všechny aktivity, které jsme dělali dosud - na každé studentce je, jak se k práci postaví, jak poctivě se jí bude věnovat, a co jí to tedy přinese.
- DOMÁCÍ ÚKOL Č. 1: Podívat se na Zpřístupnění modulu pro odevzdávání domácího úkolu = Vennových diagramů "dr. Nováčková" vs. "matematika prof. Hejného" vs. min, jeden další "ped. směr" a napsat otázky, postřehy, doplnění k jednotlivým úkolům sem DOMÁCÍ ÚKOL č. 1: Postřehy k DÚ spolužaček z minulé hodiny - Vennovy diagramy a 3-4 ped. koncepce (soubor má 6 listů).
- DOMÁCÍ ÚKOL Č. 2: Uzavření celého tematu "ped. koncepce prof. Hejného": DOMÁCÍ ÚKOL Č. 2: Plusy a mínusy - ped. koncepce pro. Hejného (odborně ukotvená argumentace)
-
DOMÁCÍ ÚKOL Č. 3: Vyberte si z Aktuality, novinky, zajímavosti - vkládejte + diskutujte celý semestr min. 10 AKTUALIT a zkopírujte (vložte) je do Tematické okruhy ze sylabu - sdílené dokumenty - průběžně doplňujte během celého semestru (u AKTUALIT, které si vyberete, že "zpracujete", napište prosím do diskuse dvé jméno; jednu AKTUALITU můžete samozřejmě zařadit do více temat. okruhů).
-
-
-
Co jsme dělali:
- Dívali jsme se na různé předchozí aktivity a úkoly. Stále mí smysl se k nim vracet, doplňovat je, dodělávat je a učit se z nich.
- V Moodlu přibylo: Parkoviště pro otázky.
- Rozdělili jsme si Tematické okruhy ze sylabu - sdílené dokumenty - průběžně doplňujte během celého semestru, které zpracujeme do 15. 12. 2020, 22. 12. 2020 a 5. 1. 2021 (rozpis je ve sdíleném dokumentu).
Domácí úkol:
- Snažit se dokončit vše, co bylo dosud.
- Podívat se na ty filmy, které jsme zatím neviděli, z těchto: Dokument - Radlice, 1957 - FILM S TITULKY, Svet ticha - dokument - Prešov, 1977 - FILM S TITULKY, Ostravské vteřiny: Výprava do světe ticha - dokument - Ostrava, 1963 - FILM S TITULKY.
- Na základě zhlédnutých filmů udělat toto: Staré filmy ze "škol pro sluchově postižené" - pedagogické působení
- Příští týden budeme dělat tři tematické okruhy, které jsou na seznamu vyznačeny červeně - bylo by dobré se na ně trochu připravit, něco nastudovat...
(všechny ostatní aktivity v Moodlu na tento týden jsou jen pro zajímavost a pro zábavu; prémiová otázka: když jsme se skrze ped. koncept prof. Hejného dostali ke všem temat. okruhům tohoto předmětu, byl to spíše induktivní, nebo spíše deduktivní pedagogický postup?)
-
-
-
Co jsme dělali:
- Dívali jsme se na různé předchozí aktivity a úkoly. Stále má smysl se k nim vracet, doplňovat je, dodělávat je a učit se z nich.
- Dívali jsme se na domácí úkol: Staré filmy ze "škol pro sluchově postižené" - pedagogické působení.
- Pracovali jsme s Tematické okruhy ze sylabu - sdílené dokumenty - průběžně doplňujte během celého semestru.
- Pracovali jsme s aktivitami, které jsou u tohoto týdne v Moodlu.
Domácí úkol:
- Snažit se dokončit vše, co bylo dosud.
- "Zpracovat tematické okruhy" dle rozpisu zde: Tematické okruhy ze sylabu - sdílené dokumenty - průběžně doplňujte během celého semestru.
-
-
-
Co jsme dělali:
- Dívali jsme se na různé předchozí aktivity a úkoly, např. na Parkoviště pro otázky. Stále má smysl se k nim vracet, doplňovat je, dodělávat je a učit se z nich.
- Ještě jednou jsme se pokusily zamyslet nad činy pedagogů ve starých filmech ze škol v Radlicích, Olomouci a Prešově: Konstruktivní vs. transmisivní vzdělávání (výběr).
- Dívali jsme se společně na prezentaci ze semináře o formativním vzdělávání, na kterém byla A. Hudáková (viz níže).
- Dívali jsme se na Kritické myšlení. Dunning - Kruger efekt.
- Zabývali jsme se komunikací (viz níže).
Domácí úkol:
- Snažit se dokončit vše, co bylo dosud.
- "Zpracovat tematické okruhy" dle rozpisu zde: Tematické okruhy ze sylabu - sdílené dokumenty - průběžně doplňujte během celého semestru.
- V Moodlu jsou k dispozici ještě dvě krátká videa: Kritické myšlení. Misconceptions, Kritické myšlení. Pattern Illusion.
-
- Popisný jazyk, respektující komunikace: https://ndk.cz/view/uuid:ae3ae5b0-bb88-11e5-b5dc-005056827e51?page=uuid:fdb983f0-d666-11e5-b8d0-001018b5eb5c, https://scholar.google.com/scholar?hl=cs&as_sdt=0%2C5&q=mazlish+faber&btnG=
- Komunikace bez argumentačních faulů: https://www.gealfow.com/portfolio/argumentacni-fauly.pdf, http://www.hatefree.cz/co-delat-kdyz/argumentacni-fauly, https://bezfaulu.net/udalost/analyza-argumentacnich-faulu-o-koronaviru/, Argumentační faul – Stručně – Zdravě (strucne-zdrave.cz), https://www.seznamzpravy.cz/clanek/argumentacni-fauly-jak-manipulovat-v-diskuzi-89440
- Komunikace bez pasivní agrese: https://www.topvision.cz/blog/pasivne-agresivni-komunikace-v-praci, Jak na pasivní agresi | Psychologie.cz, Pasivní agrese | Psychologie.cz
-
-
-
Co jsme dělali:
- Snažili jsme se trochu rekapitulovat a uzavírat to, co jsme v tomto semestru spolu dělali (včetně Parkoviště pro otázky, Tematické okruhy ze sylabu - sdílené dokumenty - průběžně doplňujte během celého semestru aj.).
- Pracovali jsme s knihou FABER, A., MAZLISH, E. Jak mluvit, aby nás teenageři poslouchali, jak naslouchat, aby nám teenageři důvěřovali: zkoušeli jsme si různé způsoby "férové/respektující" a "neférové/nerespektující" komunikace.
- Krátce jsme pracovali s oblastmi: sebevědomí, sebedůvěra, sebepoznání, sebeúcta, sebehodnota, self-esteem, self-confidence, syndrom hodného dítěte… & DVVN.
Domácí úkol:
- Podívat se na: Bez rákosky, Komunikace pedagogů s žáky a rodiči, Rozhovor o šikaně s dr. Čápem (www.dvtv.cz, 26. 2. 2016). K šikaně se ještě vrátíme v letním semestru.
- Na začátku LS si budeme dělat myšlenkovou mapu, co jsme se naučili ve DVVN. Kdo si ji udělá předem, bude ji mít už hotovou:-)
-
-
-
PORTFOLIO: Prosím všechny, aby si z každé hodiny (resp. bloku výuky, včetně exkurzí) a z každého zdroje, který četly/zhlédly mezi "Novinkami" na Moodlu, napsali stručnou vlastní "reflexi". Velmi doporučuji psát to opravdu hned po výuce (exkurzi, četbě, zhlédnutí). Protože s čím větším časovým odstupem to člověk dělá, tím je to těžší (což si ověříte hned při doplňování reflexí z dosavadních tří výukových pondělků, kdy jste o tomto úkolu nevěděli).
Reflexe si prosím shromažďujte, postupně tak budete tvořit svoje vlastní portfolio spjaté s tímto předmětem. Portfolio mi pak ukážete při atestaci.
Každá reflexe by měla mít tuto strukturu:
(1) Zákl. údaje: kdy, kde, co , kdo...
(2) Nová fakta, data, informace..., které jsem se dozvěděla (popř. i stará, která jsem si potvrdila, vyvrátila nebo změnila).
(3) Nové vztahy mezi fakty, daty, informacemi..., které jsem se dozvěděla (popř. i stará, která jsem si potvrdila, vyvrátila nebo změnila).
(4) K čemu (mi) to je? K čemu (mi) jsou nová fakta, data, informace... a vztahy mezi nimi?
(5) Co dál? Co bych si měla zjistit, prostudovat... dál? Kam mě to nasměrovalo?