Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty
Podívejte se nejdřív na to, jaká témata jsou již zpracovaná a neduplikujte pojmy (stane se, že nevíte o tom, že už někdo jiný na tématu pracuje/ještě není zveřejněné, ale pokud už je vidět pro všechny, tak ho znovu nedělejte).
Zadání:
Projděte si znovu dnešní přednášku vyberte si zajímavý pojem/osobnost a zpracujte krátký slovníkový vstup (definice, další důležité informace, souvislosti - rozsah cca půl strany, může být v bodech).
U zpracovaného hesla vždy uveďte všechny využité zdroje, čerpejte primárně z odborných zdrojů (knihy, recenzované časopisy, nevhodné wikipedie a neověřené webové stránky). Můžete čerpat ze zdrojů, ze kterých čerpám v přípravě přednášky.
Po vložení se váš příspěvek zařadí "do fronty" a čeká na schválení z mé strany.
@ | A | Ä | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | Ö | P | Q | R | S | T | U | Ü | V | W | X | Y | Z | Alle
A |
---|
Adolescence
[1] VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Karolinum. Praha: 2017. ISBN: 978-80-246-2153-1, s. 367-368 [2] VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Karolinum. Praha: 2017. ISBN: 978-80-246-2153-1, s. 369-370 [3] MACEK, P.: Adolescence. Portál. 2. aktualizované vyd. Praha: 2012. ISBN (PDF): 978-80-262-0321-6. Ukázka z knihy dostupná: https://nakladatelstvi.portal.cz/nakladatelstvi/aktuality/79892/vyvojove-zmeny-v-adolescenci [4] VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Karolinum. Praha: 2017. ISBN: 978-80-246-2153-1, s. 370-371 | |||
AsimilaceASIMILACE - v sociologii – proces začlenění určité minoritní (např. migrující) společenské skupiny do skupiny dominantní (majoritní), a skrze déle trvající kontakt až k úplnému splynutí (inkorporaci) jejich členů. Tento proces může být i částečně oboustranný, kdy některé kulturní znaky předává i minoritní skupina a ty jsou následně integrovány majoritou. - v psychologii – proces začleňování nových poznatků a zkušeností do již osvojeného souboru poznatků a zkušeností (kognitivních schémat).V psychologii pojem ASIMILACE zavedl a dále rozvíjel švýcarský psycholog Jean Piaget ve svých teoriích vývoje dítěte. Při postihování mechanismu vývoje senzomotorické inteligence u dětí hovoří Piaget o předpokladu, že ten spočívá v asimilaci nových spojů, tedy v jejich integraci do dřívějšího (již vytvořeného) motorického schématu, či struktury. Ve schématu podnět – reakce předpokládal reciproční vztah, kdy se subjekt zároveň stává citlivým převážně k těm vnějším podnětům, které dovede asimilovat do předem vytvořených struktur. Taková „asimilační schémata“ označil za určující pro vytváření prvních zvyků a zvnějšku vyvolaných podmíněných reflexů. Zdroje: https://encyklopedie.soc.cas.cz/ Sociologická online encyklopedie Sociologického ústavu AV PIAGET Jean, INHELDEROVÁ Bärbel, Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010, 143 s. | |||
B |
---|
Big Five- test označovaný u nás jako „Velká pětka“, též NEOPS - patří k nejprestižnějším koncepcím v psychologii osobnosti posledních dvou desetiletí - vychází z pětifaktorového modelu osobnosti (lze též nazývat 5 rozměrů, dimenzí osobnosti) - model neposkytuje ucelenou teorii osobnosti, což ani není původním posláním této taxonomie, hlavním cílem je deskripce strukturálních vztahů nejobecnějších osobnostních rysů - faktory (+ příklady dílčích charakteristik) na nichž je test založený, jsou: 1. NEUROTICISMUS (neklidný - klidný, zranitelný - odolný, nejistý - jistý) 2. EXTROVERZE (samotářský - společenský, tichý - mnohomluvný, inhibovaný - spontánní) 3. OTEVŘENOST (konvenční - originální, bojácný - odvážný, konzervativní - liberální) 4. PŘÍJEMNOST (popudlivý - srdečný, necitelný - soucitný, sobecký - nesobecký) 5. SVĚDOMITIOST (bezstarostný - opatrný, nespolehlivý - spolehlivý, nedbalý - svědomitý) - uvedený seznam je často používán za východisko reprezentativních výzkumů osobnosti, není však jednoznačně potvrzeno, zda vystihuje hlavní zdroje variability osobnosti NEOPS - zkratka počátečních písmen faktorů (viz výše) x OCEAN - zkratka v angličtině, odvozena podle prvních písmen jejich anglických názvů: Openness to Experience (Otevřenost vůči zkušenosti), Conscientiousness (Svědomitost), Extraversion (Živost), Agreeableness (Přívětivost), Neuroticism (Emocionální stabilita) Zdroje: SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2009. Studium (Barrister & Principal). ISBN 978-80-87029-62-6, s. 375. VÝROST, Jozef, Ivan SLAMĚNÍK a Eva SOLLÁROVÁ, ed. Sociální psychologie: teorie, metody, aplikace. Praha: Grada, 2019. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5775-9, s. 65, 66, 68. | |||
Big five (Velká pětka)Definice: Pojem "Big five" se v psychologii používá jako pětifaktorový model struktury osobnosti. Nejčastěji je k diagnostice modelu "Big five" používáno dotazníkové šetření. Zabývá se pěti hlavními faktory a jim podřízeným rysům, které určují strukturu dané osobnosti. Těmito faktory jsou:
Důležité informace: Koncepce "Big five" je v posledních dvaceti letech jeden z nejpoužívanějších psychologických nástrojů k určení různorodých vlastností osobnosti. Tato koncepce ovšem není uzavřená, dále v této oblasti pokračuje vědecký výzkum a stále se zpřesňují diagnostické metody. Souvislosti: Výzkum G. H. Allporta z roku 1936 měl za úkol vypsat všechny slovníkové pojmy, kterými lze označit různé vlastnosti člověka. Takových slov se v anglickém jazyce objevilo cca. 18 000. Dále tato slova seskupili podle podobnosti a dostali se k výstupu 200 různých kategorií, které dle autorů lze chápat jako základní stavební kameny osobnosti. Ale ne všechny tyto vlastnosti musí být u jedince přítomny. Na Allporta navázal R. B. Cattel svým šestnáctifaktorovým dotazníkem o 187 položkách (významná pomůcka v diagnostice osobnosti). Další autoři dospěli pomocí faktorové analýzy k pěti hlavním položkám, které mají zásadní význam k určení rozdílů mezi lidmi. Pro těchto pět faktorů se používá akronym OCEAN.
Zdroje: HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4675-3. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3133-9. VÝROST, Jozef, Ivan SLAMĚNÍK a Eva SOLLÁROVÁ, ed. Sociální psychologie: teorie, metody, aplikace. Praha: Grada, 2019. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5775-9. | |||
D |
---|
Dichotomie jednotlivec-společnostJedno z největších témat sociální psychologie. Rozpor mezi vnímáním člověka jako individuality nebo člověka, který je ovlivněn společností. Veškeré konání člověka lze brát jako výsledek rozhodování jednotlivců - mají svůj názor, jednají podle vlastních rozhodnutí. Na druhé straně jsou však názory, že ti jednotlivci jsou ovlivněni společností (sociálními skupinami), ve které žijí, tak moc, že člověka nemůžeme brát čistě jako individualitu.
Sociální psychologie by pak měla řešit právě tento rozpor - dichotomii. Je to věda studující vlivy sociálních faktorů na jedince, jejich chování a prožívání v sociálních situacích. Zabývá se proto člověkem jako individuem a člověkem jako součástí sociální skupiny.
| |||
Diskurzivní psychologieDISKURZIVNÍ PSYCHOLOGIE - Patří mezi příklady teorií postmoderních přístupů - Je to nový pojem, který se neustále vyvíjí, a proto jeho definice zatím není ustálena - Vyvinula se z diskurzivní analýzy v 80.letech 20.století - Čerpá z mnoha jiných disciplín jako je rétorika, sociologie, diskurz
- Takto definují diskurzivní psychologii její hlavní představitelé Potter a Edwards: „Diskurzivní sociální psychologie aplikuje myšlenky diskurzivní analýzy na hlavní témata sociální psychologie. Nejedná se však o psychologii jazyka, nýbrž o přístup k psychologii, který využívá praktické a realitu vytvářející prvky diskurzu jako klíčové.“
- Hepburn a Wiggins definují diskurzivní psychologii takto:„Diskurzivní psychologie je obecný název pro řadu výzkumů prováděných v různých mezioborových souvislostech – komunikace, jazyk, sociologie a psychologie. Přesouvá teoretické a analytické zaměření z jednotlivých kognitivních událostí a procesů do situované interakce.“ Teoretické principy diskurzivní psychologie
Představitelé - Margaret Wetherell - Jonathan Potter | ||
Diskurzivní psychologieDiskurz Diskurzivní psychologie
DISKURZ = nejvyšší a nejsložitější úroveň lingvistické analýzy představuje zkoumání diskurzu, což je užití jazyka, které přesahuje rámec jednotlivých vět. K diskurzům patří rozhovory, přednášky, odborné články, kapitoly nebo celé knihy. Soudobé pojetí diskurzu ovlivnili představitelé tzv. strukturalismu, antropolog Claude Lévi-Strauss a filozof Michel Foucault. Autoři se domnívají, že myšlení každého člověka ovlivňují podvědomě přijaté významy, jež mu nabízí kultura a různé sociální skupiny. Klíčovými pojmy Michela Foucalta jsou epistémy a diskurz. Epistéma je způsob chápání světa daný určité době, který je všemi v ní žijícími lidmi zakoušen (tradicí, výukou, vzděláním). Diskurz je pojmový soubor tvrzení, která zdůvodňují podvědomě vstřebanou epistému. Zdůrazňuje, že různé diskurzy souvisejí s dělením společnosti na skupiny a s mocenskými vztahy. Sociální skupiny a instituce používají různé diskurzy, které podporují jejich existenci. Diskurzivní psychologie zdůrazňuje utváření poznání v procesech diskurzivní interakce. Př. „akční výzkumy“ Lewina, ve kterých řeší aktuální společenské problémy. Diskurzivní psychologie tedy neklade důraz na subjektivitu jedince, ale v centru jejich zájmu stojí sociální, společenské a lingvistické aspekty komunikace. Diskurzivní psychologie je vyvrcholením vícerých nezávislých proudů, které vycházejí z prací G. H. Meada a L. Vygotského. Zakladatelem americké sociální psychologie a sociálního behaviorizmu je George Herbert Mead. Tento přístup má za základ komunikace princip „sociálního aktu“ na mentální, lingvistické a institucionální úrovni. Komunikaci a fungování znakových systémů později rozpracoval Maedův žák Charles W. Morris, jeden ze zakladatelů sémiotiky.
Zdroje: PLHAKOVÁ, Alena, Učebnice obecné psychologie, ACADEMIA, 2003 Diskurzivní psychologie. Moodle – Česká zemědělská univerzita v Praze (CZU) [online]. Dostupné z https://moodle.czu.cz/scorms/kps/SCORM/SKR/UT/Sekce_2/resources/01_04_04_Diskurzivni_psychologie.htm [16.5.2021]
| |||
E |
---|
E. H. EriksonDefinice - Propojení identity z dětství Pojem - vývoj člověka z pohledu psychosociálního
E. H. Erikson Definice - Propojení identity z dětství
| |||||||||
E. H. EriksonPojem - Vývoj člověka z pohledu psychosociálního Definice - Propojení identity vyplývá z dětství | |||