Aplikovaná sociální psychologie
Osnova sekce
-
Zapište se do kurzu s heslem (v nastavení, zápis sebe sama do kurzu), vyberte skupinu dle typu studia (prezenční, kombinované - viz výše).
Synchronní výuka probíhá online na platformě ZOOM dle vašeho rozvrhu (vždy stejný link a stejné údaje):
- Topic: Aplikovaná sociální psychologie
- Time: This is a recurring meeting Meet anytime
- Join Zoom Meeting
- https://cuni-cz.zoom.us/j/92493885782?pwd=S1FoZ3ZqSElDMTZvdjdMdjZLMzVRZz09
- Meeting ID: 924 9388 5782
- Passcode: 757248
Organizace kurzu:
Online setkání budou doplněna průběžnými úkoly a testy ke každé lekci (průběžné testy můžete 3x opakovat, započítá se nejvyšší známka). Některé lekce budou k dispozici nahrané s předstihem a online se potkáme k reflexi a společnému plnění úkolů. Prosím, sledujte pečlivě nově přidávané informace v Moodle, nastavte si notifikace změn.
Požadavky:
Závěrečná známka se skládá z těchto částí:
I. Průběžné úkoly v Moodle (25%)
II. Průběžné testy v Moodle (25%)
III. Závěrečný test - online (50%)
-
Cíle lekce:
- vyjasnit teoretická a související metodologická východiska sociální psychologie
- rozvíjet kritický a reflexivní náhled na vývoj poznání v sociální psychologii
- seznámit se s konkrétním tématem: prosociální chování - efekt přihlížejících
-
První průběžný test. Můžete opakovat 3x, započítá se nejvyšší hodnota.
Některé otázky vyžadují ruční vyhodnocení (slovní odpovědi, někde hraje roli i správné pořadí vybraných odpovědí) - zkontroluji až budete mít všichni.
-
Zajímavé video k možnostem zkoumání toho, jak naše chování (např. připravenost pomoci) mohou ovlivňovat situační faktory, bez ohledu na osobní charakteristiky.
Video je v angličtině, k dispozici je kompletní transkripce.
Ještě upozorním, že Bystander effect se zde objevuje jen ve zkratce a v běžné konceptualizaci rozptýlení zodpovědnosti.
-
-
Cíle lekce:
- porozumění východiskům v chápání pojmu identita
- porozumění identity ve vývojovém kontextu
V této části kurzu naleznete:
prezentaci klíčových informací k tématu psychologické koncepce identity a psychický vývoj v sociálně-psychologické perspektivě
v textu jsou uvedené zdroje, ze kterých můžete dále čerpat, doporučena doplňující videa
dále naleznete označené nabízené aktivity, díky kterým můžete aktivně uchopit toto téma - k aktivitám se následně váže průběžný úkol slovník a průběžný test
Pozor! Ve videonahrávce chybí několik prvních slidů, doplňte podle prezentace.
-
Záznam lekce k identitě a sociálně psychologickým aspektům. Omlouvám se, že začátek prezentace ve videu chybí, je potřeba doplnit z přiloženého powerpointu.
-
V praktické činnosti učitele se prolínají pedagogické a sociální situace, které nelze jednoduše odlišit. Každé pedagogické působení probíhá v sociální situaci, každé pedagogické rozhodnutí má sociální kontext a sociální dopady. Vždy se jedná o sociální kontakt mezi lidmi, i když v základu vymezený pedagogickým vztahem. Pro učitele je proto nutností orientovat se v sociální psychologii nejen teoreticky, ale také si uvědomovat sociální kontext a sociální dopady, které jsou součástí jeho pedagogického působení.
Cíle lekce:
- seznámení se s vybranými teoriemi využívanými v sociálně-psychologickém pohledu na vzdělávání
- znalost interpersonálních faktorů školní úspěšnosti
- porozumění vlivu vrstevnických vztahů
- seznámení se s intrapersonálními faktory školní úspěšnosti
Klíčových výchozím textem pro nás nyní bude kapitola Orosová (2019). Člověk a vzdělávání, od str. 488 In Výrost, Slaměník, Sollárová, E. (Eds.). Sociální psychologie. Praha, Grada. Díky nastalé situaci přikládám níže sken kapitoly.
V lekci naleznete:
- prezentaci s audiokomentářem
- sken 2 klíčových kapitol
- navazující úkol
- test procvičující pojmy z prezentace
-
Studijní materiály k lekci
-
Link v prezentaci bohužel už nefunguje, nabízím nový zdroj. Zde případně se dá zdarma udělat i popularizační test: https://www.psychologytoday.com/intl/tests/personality/locus-control-attributional-style-test
-
Průběžný úkol a test
-
V tomto tématu navážeme na sociálně psychologické porozumění procesů v oblasti vzdělávání a zaměříme se na téma šikany vyčleňováním.
Využijeme nahranou přednášku Dr. Lenky Kollerové z Psychologického ústavu AVČR a Katedry pedagogiky PeDF UK. V minulém roce jsme stihli ještě před omezením výuky sebrat se studenty dotazníky, tyto dotazníky kolegyně porovnává se vzorkem českých učitelů a dále téma kontextualizuje v rámci mezinárodních výzkumů.
Doporučení:
Ráda bych abyste si sami vyzkoušeli test implicitních asociací. Testy IAT jsou volně dostupné v anglickém jazyce. Prosím, pokud vám angličtina dělá obtíže, tak neváhejte využít online překladače/Chrome umí přeložit rovnou celou webovou stránku nebo si domluvte vzájemně pomoc, případně angažujte děti v rámci procvičení angličtiny :-)
Průběžný úkol:
Shlédnutí vybraného dílu z dokumentu Ptáčata, reflexe na základě dosavadních poznatků z oblasti aplikované sociální psychologie v oblasti vzdělávání.
Průběžný test:
Otázky vycházejí z nahrané přednášky.
-
Studijní materiály k lekci
-
Průběžný úkol a test
-
-
V textu O. Orosové (2019) jste se seznámili s dynamickou systémovou teorií, nyní půjdeme ještě dál v prohloubení porozumění interakcím ve školním systému. Seznámíte se s konceptem systemického přístupu, který se uplatňuje v rovině psychoterapie a terapeutických intervencí, ale třeba i v systemicky orientované poradenské práci se školními systémy.
Systemický přístup přináší odlišný pohled na:
- roli expertů v systému
- porozumění problému
- z toho vyplývající postupy při intervenci, resp. prevenci problémového chování ve škole.
Klíčové zdroje:
Schlippe, Schweitzer (2001). Systemická terapie a poradenství. Cesta.
Gjuričová, Kubička (2009). Rodinná terapie. Grada.
Úlehla, I. (2007). Umění pomáhat. SLON.
-
Studijní materiály
-
Záznam přednášky Aplikovaná sociální psychologie - systemický přístup naleznete na stream.cuni.cz
-
-
Záznam z diskuse odborníků, která se týkala duševního zdraví dětí v době covidu - zejména s ohledem na očekávaný návrat dětí do škol.
-
Průběžný úkol a průběžný test
-
-
Co je environmentální psychologie?
- představuje integrativní oblast sociálních věd, to znamená, že čerpá z celé řady sociálně-vědních disciplín a přístupů; někdy bývá zařazována jako samostatná disciplína v psychologii, ale můžeme ji podřadit i pod sociální psychologii
- je typická zaměřením na praktické intervence a jejich ověřování
- základním předmětem studia je interakce mezi jednotlivci a jejich fyzickým prostředím; v těchto interakcích jedinci mění prostředí, ale i jejich chování a zkušenosti jsou měněny prostředím
- prostředí chápe velmi široce, nejde jen o přírodu, ale i o sociální aspekty a lidmi vytvořené prostředí
Níže máte k dispozici několik zdrojů pro samostudium, včetně doporučených online přednášek (v angličtině). Další doporučený text pro samostudium: Naništová, E. (1998). Člověk a príroda: Environmentálna psychológia in Výrost, Slaměník (Eds.). Aplikovaná sociální psychologie I.. Praha: Portál. Kniha je dostupná přes Portál Kramerius Národní knihovny (https://kramerius-vs.nkp.cz/podminky-zpristupneni).
Cíle lekce:
-seznámit se s vybranými klíčovými pojmy
- prakticky ozkoušet možnosti aplikace do výuky
Tento modul bude probíhat "obráceně":
Samostudium - Test bude ze základních pojmů z článku Krajhanzl (2010). Environmentální a proenvironmentální chování. Škola a zdraví 21. V textu jsou označené klíčové pojmy, které byste měli znát pro test, případné nejasnosti můžeme diskutovat v rámci výuky.
Výukový materiál připravíte v menších skupinách v rámci plnění průběžného úkolu. Vybrané vámi vytvořené materiály si v rámci výuky představíme.
-
Průběžný úkol a test
-
Tento text bude výchozí pro naše téma. V souboru máte označené klíčové pojmy, které budou předmětem průběžného testu.
-
Zdroje k tématu:
-
List 18 přednášek z kurzu Environmental Psychology s profesorem D. Stokolsem (https://faculty.sites.uci.edu/dstokols/). Přednášky jsou v angličtině.
-
-
Na test se budete zapisovat jako na zkoušku prostřednictvím SISu - přesně v termínu, na který jste se zapsali v SISu bude test otevřený zde v Moodle. Pro vstup do testu obdržíte heslo. Nelze test absolvovat bez zápisu do SISu, ani v jiném termínu, který neodpovídá zápisu v SISu. Nevyplnění testu v zapsaném termínu (pokud nedodáte oficiální omluvu) znamená promeškaný termín.
- Test bude zahrnovat 30 náhodně vybraných otázek z databáze otázek z průběžných testů (otázky projdou ještě drobnými úpravami, nebudou tedy zcela identické, ale obsahově se nebudou významně měnit).
- Test má časový limit 17 minut.
- Není možné vracet se.
- Test bude automaticky vyhodnocen, ale je možné, že bude nutná ruční kontrola některých otázek (krátké tvořené odpovědi).
- Pro absolvování kurzu je minimum 60% testových otázek správně.
Výsledná známka z kurzu zohlední vaše body za průběžné úkoly (25%) za průběžné testy (25%) a za závěrečný test (50%).
K testu se hlaste v případě, že máte splněnou průběžnou práci (50% známky).