Section outline

  • V praktické činnosti učitele se prolínají pedagogické a sociální situace, které nelze jednoduše odlišit. Každé pedagogické působení probíhá v sociální situaci, každé pedagogické rozhodnutí má sociální kontext a sociální dopady. Vždy se jedná o sociální kontakt mezi lidmi, i když v základu vymezený pedagogickým vztahem. Pro učitele je proto nutností orientovat se v sociální psychologii nejen teoreticky, ale také si uvědomovat sociální kontext a sociální dopady, které jsou součástí jeho pedagogického působení.

    Cíle lekce:

    - seznámení se s vybranými teoriemi využívanými v sociálně-psychologickém pohledu na vzdělávání

    - znalost interpersonálních faktorů školní úspěšnosti

    - porozumění vlivu vrstevnických vztahů

    - seznámení se s intrapersonálními faktory školní úspěšnosti

    Klíčových výchozím textem pro nás nyní bude kapitola Orosová (2019). Člověk a vzdělávání, od str. 488 In Výrost, Slaměník, Sollárová, E. (Eds.). Sociální psychologie. Praha, Grada. Díky nastalé situaci přikládám níže sken kapitoly. 

    V lekci naleznete: 

    • prezentaci s audiokomentářem
    • sken 2 klíčových kapitol
    • navazující úkol
    • test procvičující pojmy z prezentace