Aplikace sociální psychologie v oblasti školy
Section outline
-
V praktické činnosti učitele se prolínají pedagogické a sociální situace, které nelze jednoduše odlišit. Každé pedagogické působení probíhá v sociální situaci, každé pedagogické rozhodnutí má sociální kontext a sociální dopady. Vždy se jedná o sociální kontakt mezi lidmi, i když v základu vymezený pedagogickým vztahem. Pro učitele je proto nutností orientovat se v sociální psychologii nejen teoreticky, ale také si uvědomovat sociální kontext a sociální dopady, které jsou součástí jeho pedagogického působení.
Cíle lekce:
- seznámení se s vybranými teoriemi využívanými v sociálně-psychologickém pohledu na vzdělávání
- znalost interpersonálních faktorů školní úspěšnosti
- porozumění vlivu vrstevnických vztahů
- seznámení se s intrapersonálními faktory školní úspěšnosti
Klíčových výchozím textem pro nás nyní bude kapitola Orosová (2019). Člověk a vzdělávání, od str. 488 In Výrost, Slaměník, Sollárová, E. (Eds.). Sociální psychologie. Praha, Grada. Díky nastalé situaci přikládám níže sken kapitoly.
V lekci naleznete:
- prezentaci s audiokomentářem
- sken 2 klíčových kapitol
- navazující úkol
- test procvičující pojmy z prezentace
-
Studijní materiály k lekci
-
Link v prezentaci bohužel už nefunguje, nabízím nový zdroj. Zde případně se dá zdarma udělat i popularizační test: https://www.psychologytoday.com/intl/tests/personality/locus-control-attributional-style-test
-
Průběžný úkol a test