Section outline

    • V rámci předmětu se student seznámí s aktuálními problémy vlivu výživy na zdravotní stav člověka. Na stravování je zde pohlíženo jako na komplex biologických, sociálních a psychických faktorů, které významně ovlivňují kvalitu života každého z nás.  Předmět se podrobněji zabývá výživovými potřebami vybraných skupin obyvatel (např. dětí, těhotných a kojících žen, seniorů). V rámci předmětu jsou také diskutovány postupy, jak co nejefektivněji předávat vědomosti o benefitech a rizicích vybraných způsobů stravování  ve školním prostředí.

      Požadavky k udělení zápočtu z předmětu Aplikovaná dietetika.

      Zápočet se skládá ze dvou částí, a to z:

      - vypracování všech úkolů zadaných k danému předmětu v Moodle a jejich odevzdání v předem daném termínu (nutné získat minimálně 60 b. z každého průběžného úkolu) 

      a

      - úspěšného absolvování písemného testu (nutné dosáhnout min. 75 % z bodového hodnocení)  - otevřené i uzavřené otázky.   

      Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k závěrečnému testu a nesplní tak všechny požadavky k zápočtu. Pokud tedy student  bude chtít i nadále předmět úspěšně absolvovat, bude si ho muset opakovaně zapsat v dalším roce!!

      Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o  posunutí termínu odevzdání na jiný, předem určený, termín.

      Student má na úspěšné absolvování písemného závěrečného testu celkem tři pokusy (jeden řádný a dva opravné).

       Sylabus

      1.  Opakování znalostí z oblasti výživy, somatologie, technologie přípravy stravy a potravinářských komodit.

      2.  Nezbytné informace pro sestavení správného stravovacího a pohybového režimu osoby, která chce nebo musí změnit své stravování.

      3.  Specifické nároky na výživu u jednotlivých skupin obyvatel.

      4.  Formování nutričních návyků u dětí a dospívajících, prevence poruch příjmu potravy jako součást výchovy ke zdraví.

      5.  Onemocnění plynoucí z nesprávné výživy.

      6.  Onemocnění vyžadující změnu stravování. Léčebná výživa.

      7.  Zásady sestavování jídelníčku.

      8.  Problémy alternativního stravování ve školním prostředí.

      9.  Diabetes mellitus I. a II. typu – výživová specifika, hypoglykémie, hyperglykémie a první pomoc při těchto stavech.

      10. Alergeny v potravinách.

      Literatura

      ERBEN, K. (2016). Jak pomoci tělu, aby se vyléčilo samo: homocystein, klíč ke zdraví. Praha: BVD.

      FRAŇKOVÁ, S., PAŘÍZKOVÁ, J. & MALICHOVÁ, E. (2014). Jídlo v životě dítěte a adolescenta. Teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum.

      HRONEK, M. & BAREŠOVÁ, H. (2012). Strava těhotných a kojících. Praha: Forsapi.

      KOHOUT, P., RUŠAVÝ, Z. & ŠERCLOVÁ, Z. (2016). Vybrané kapitoly z klinické výživy. Praha: Forsapi.

      MÜLLEROVÁ, D. (2003). Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech. 1. vyd. Praha: Triton.

      SHARMA, S. (2018). Klinická výživa a dietologie: v kostce. Praha: Grada Publishing.

      TAUBES, G. (2018). Doba jedová 9- Cukr. Praha: Stanislav Juhaňák – Triton.

      ZLATOHLÁVEK, L. (2016). Klinická dietologie a výživa. Praha: Current Media.

      Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky v předmětu Aplikovaná dietetika. Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření.

  • Dobrá znalost výživy člověka je společně ze základy somatologie a anatomie nezbytnou součástí nutričního poradenství. Někteří z Vás si vědomosti z Výživy člověka přináší již z bakalářského studijního programu, ale mezi studenty mohou být i studenti, kteří přicházejí z jiných škol, či jiných oborů a jejich vědomosti o výživě člověka nemusí být pro tento předmět dostačující. K doplnění znalostí, či jen k jejich zopakování slouží právě tato kapitola.