Historická regionalistika českých zemí
Section outline
-
Motta:
"Znát zámky na Loiře není špatné, praktičtější je ale znát místo, kde žijeme a pracujeme."
"Na internetu není zdaleka vše, natož bez chyb a manipulací, a totéž platí i o literatuře. Pokud chceme minulost skutečně pochopit, bez přímých pramenů se často neobejdeme."
"Není malých dějin. Historie i té nejmenší obce je součástí velkých dějin, které nejen odráží, ale zčásti i spoluutváří."
Regionální dějiny pohledem RVP: "Obecné historické problémy jsou konkretizovány prostřednictvím zařazování dějin regionu i dějin místních."
P. S. Fotodocházky a fotografické studijní opory naleznete na adrese: https://eu.zonerama.com/klastery/113021
-
Aktivní účast na cvičeních a minimálně 80% docházka. Tzn. je možné bez ohlášení chybět na 2 cvičeních ze 12 za předpokladu dohnání toho, co se probíralo.
Úspěšné složení testu minimálních znalostí (podrobněji níže). První termín: ... v Aule, druhý termín: ... , třetí termín: ... Přihlášení přes SIS netřeba.
Seminární práce o rozsahu cca 8 normostran (při zařazení pracovního listu 5 NS), využívající zčásti primární prameny a obsahující poznámkový aparát pod čarou obdobně jako u práce bakalářské (podrobněji níže). Prosím o odevzdání do konce zkouškového období (o možnost prodloužení termínu je nutné požádat). Průběžně aktualizované připomínky k letošním pracím viz nástěnka na Zoneramě: Regionalistika a KDDD | Zonerama.com
Hlavní doporučená literatura: Jaroslav HEROUT, Slabikář návštěvníků památek, Praha 1980 a řada dalších vydání, nebo jiný slovník stejného zaměření. Další doporučovaná literatura viz číslované studijní opory.
-
A) Procvičování schopnosti ověřovat faktografii a kriticky pracovat se sekundárními a terciárními zdroji informací.
1. Vyhledejte nejstarší zmínku o vaší lokalitě v primárním písemném pramenu. Jako pomůcku lze použít Profousova Místní jména (https://mjc.ujc.cas.cz/) a na Moravě obdobnou publikaci Hosáka a Šrámka.
2. Vyhledejte originální, tedy většinou latinský text dotyčného pramene, obvykle v tištěném editovaném přepisu, který bývá často již naskenován a přístupný online (není tedy nutné luštit středověké písmo na pergamenu :)). Lze použít např. databázi středověkých pramenů na stránkách Centra medievistických studií: https://sources.cms.flu.cas.cz/src/index.php.
3. Z textu primárního pramene, případně z doprovodného aparátu jeho edice, zjistěte co nejvíce údajů o okolnostech, za nichž byla vaše lokalita poprvé zmíněna.
4. Porovnejte zjištěné informace s tím, co se o první zmínce píše např. na internetových stránkách dotyčné obce či města, případně v sekundární a terciární literatuře. Nalezli jste při svém výzkumu něco, co by bylo možné na tyto internetové stránky, případně do této literatury, doplnit nebo v nich opravit!?
P. S. Písemná příprava není nutná, pokud si informace pamatujete. V písemné formě budou odevzdávat pouze ti, kteří nestihnou vystoupit na seminářích.
B) Heuristická příprava předcházející výběr vhodného tématu závěrečné seminární práce (SP srov. níže) čili procvičení schopnosti vyhledávat relevantní informační zdroje.
1. Archivní fondy týkající se vaší lokality v příslušném Státním okresním archivu (max. 3).
2. Příklad či příklady vizuálního pramene využitelného případně při tvorbě seminární práce a pracovního listu, tedy např. historická grafická veduta, starý plán města či soubor starých fotografií.
3. Nejdůležitější monografická zpracování dějin vaší lokality, pokud existují (první odbornější vznikala již od konce 19. století).
4. Hesla týkající se vaší lokality v historických a umělecko-historických kompendiích (max. 5, srov. seznam vhodných titulů ve studijní opoře).
5. Případné studie v odborných periodicích (zvláště těch regionálních) a sbornících, a to se zaměřením na využitelnost pro vámi zamýšlenou seminární práci.
P. S. U publikací pro vás relevantních jako celek nezapomeňte uvést počet stran (aby se dalo rozlišit, zda jde o pidibrožurku nebo monumentální veledílo) a u jednotlivých článků či encyklopedických hesel stránkový rozsah (od strany, do strany). Seznamy literatury a pramenů není třeba tisknout. Raději je mějte v elektronické podobě, abyste je mohli případně ukázat ostatním kolegům v semináři.
C) Orientace na dobových mapách, zejména stabilního katastru, a jejich využití při představení urbanistického a architektonického vývoje vaší lokality. Pokud jste nepředstavovali svou lokalitu na mapách SK v semináři, prosím zašlete mapu s vyznačením pěti objektů a s vysvětlivkami, jaký konkrétní fenomén byste jimi ve výuce ilustrovali.
-
Cílem prvních paralelních exkurzí bude expozice městského muzea v domě U Zlatého prstenu. Tématem bude historický urbanismus, historická architektura a vizuální prameny (veduty). Následující cíle exkurzí vyberu z vašich návrhů tak, aby byly zastupeny objekty související se staršími i s novějšími dějinami. Fotodocházky z exkurzí: https://eu.zonerama.com/klastery/Album/315476
Srazy jednotlivých paralelek U Zlatého prstenu (Týnská 6/630): 23. X. 11:10, 13:00 a 14:40; 24. X. 14:30 (společný sraz i pro část následující paralelky). Prosím připravte si 70-80 Kč v drobných na vstupné. Pokud se někdo opozdí, nahlašte, že patříte k naší skupině.
Níže exkurze z minulého akademického roku, 2023/24:
Sraz dopolední paralelky 8. XI. 11:10 uvnitř Písecké brány (2 min. od metra Hradčanská nebo tram. zastávky Královský letohrádek). Pokud se někdo opozdí, zastihne nás o cca 20 min. později v Bílkově vile, mějte připraveno 20 Kč na zlevněné vstupné. Srazy dvou odpoledních paralelek 8. XI. před kostelem Panny Marie Vítězné (Pražské Jezulátko) 13:00 a 14:40. Počítejte s tím, že trochu polezeme po "žebřících".
Exkurze ve čtvrtek 16. XI.: sraz první paralelky bude ve 14:40 na terase před kostelem benediktinského opatství Emauzy čili Na Slovanech (dostaneme se až na půdu kostela a k betonovým věžím v průčelí). Sraz druhé paralelky bude v 16:25 před dominikánským konventním kostelem sv. Jiljí v Husově ulici (předpokládám, že vyjdeme rovněž až na půdu kostela). V případě Emauz mějte prosím připraveno 60 Kč v drobných na vstupné.
Sraz na exkurze ve středu 29. XI. bude v 11:10, 13:00 a 14:40 v Informačním a rezervačním centru Židovského muzea (Maiselova 15, kousek od stanice tramvaje Právnická fakulta).
Sraz na první exkurzi ve čvrtek 30. XI. bude v 14:40 v Informačním a rezervačním centru Židovského muzea (Maiselova 15, prosím připravte si 50 Kč v drobných na vstupné). Prosím o dochvilnost, dotované vstupné musíme koupit současně. Příslušný pracovní list zde (stačí ho mít na mobilu online či offline): https://c.jewishmuseum.cz/files/program-a-vzdelavani/Metodiky/pracovni-listy.pdf
Sraz na druhou exkurzi bude v 16:20 před expozicí kubismu Uměleckoprůyslového muzea v domě U Černé Matky Boží (roh Celetné a Ovocného trhu, kousek od tramvaje a metra Náměstí Republiky, prosím připravte si 40 Kč v drobných na vstupné). Pracovní listy dostaneme na místě.
-
Studijní opory I. a II.
-
Úkol zadaný paralelkám v době distanční výuky
-
Nejen k ověřování prvních zmínek o vašich lokalitách
-
Užitečná příručka k problematice písemných pramenů a archivů
-
Studijní opora III.
Členění úkolu regionalistika3 zadaného paralelkám při distanční výuce: a) samostatné monografie (případně i popularizační a kvalifikační práce), b) studie v odborných časopisech nebo kapitoly v monografiích, c) encyklopedická hesla (srov. přednáška), d) kvalitní webové stránky nebo jejich části. Celkově max. 15 titulů, které považujete za nejdůležitější. P. S. Část titulů nalezenete v Národní digitální knihovně, ale neomezujte svůj heuristický výzkum pouze na ni. Prosím o plné bibliografické citace včetně počtu stran.
-
V nové akreditaci historické regionalistiky se již recenze nepíše. Zde jedna z lepších studentských recenzí. Je ovšem přímočaře ostrá. Pokud vám vyhovuje diplomatičtější jazyk, rozhodně to nevadí.
-
Naprostá klasika české historické regionalistiky.
-
Studijní opora IV.
-
Kartografickým pramenem využitelným téměř u všech lokalit jsou mapy stabilního katastru, zvláště jejich císařské otisky.
-
I. vojenské mapování je starší než mapy stabilního katastu, tzn. vhodné pro komparaci.
-
-
Typologie a terminologie: I. Farní kostely a funkčně navazující objekty, II. Katedrální kostely a funkčně navazující objekty, III. Klášterní kostely a funkčně navazující objekty, IV. Poutní kostely a funkčně navazující objekty, V. Drobné sakrální památky
-
-
Pokus Václava Mencla o rozčlenění lidové architektury č. z. do základních rámcových okruhů: I. Podunajský hliněný a kamenný dům na Moravy a Čech a jeho styčná pásma (příklad Slovácko), II. Západoevropský hrázděný dům v severozápadních Čechách (zejména Chebsko), III. Český a moravský roubený dům. Roubený dům slezského pohraničí (příklad Krkonoše), IV. Roubený dům karpatského oblouku a jeho styčná pásma (zejména Valašsko), V. Alpský dům v Pošumaví (příklad Volary), VI. Novodobé překryvy (příklady jihočeské tzv. "selské baroko" nebo klasicizující architektura Broumovska)
K vyhledání typu/ů lidového domu ve vašem regionu srov. např.: https://old.lidova-architektura.cz/cr-regiony/cechy-morava-slezsko.htm
-
Studijní opora V.
Čemu u historické architektury věnovat pozornost:
I. Typologie. Jaké typy staveb byly pro určitá období charakteristické z hlediska funkce.
II. Terminologie. Jak výrazné prvky na stavbě správně označit.
III. Datace. Jak stavbu správně přibližně časově zařadit bez toho, abychom si o ní museli něco přečíst.
Malá ochutnávka názvosloví: ambit https://cs.wikipedia.org/wiki/Ambit, bergfrit https://cs.wikipedia.org/wiki/Bergfrit, krakorec https://cs.wikipedia.org/wiki/Krakorec, parkán https://cs.wikipedia.org/wiki/Park%C3%A1n https://cs.wikipedia.org/wiki/, rizalit https://cs.wikipedia.org/wiki/Rizalit (ne všechna hesla na wikipedii jsou však dobře zpracovaná, pro soustavnější studium je dosud použitelnější Herout).
-
Základní doporučená příručka (v odkazu hodnocení čtenářů). V době covidové distanční výuky byla VŠ studentům vcelku bez problému přístupná online. Tento užitečný ilustrovaný bestseller vyšel opakovaně ve velkém nákladu, případní zájemci ho díky tomu mohou levně sehnat také v antikvariátech.
-
Fotografická studijní opora k novější architektuře
-
Studijní opora VI.
-
Možné typy úkolů: doplňovačky, křížovky, labyrinty apod. Vhodné využívat též časové osy.
-
Fotografická studijní opora využitelná pro tvorbu pracovních listů
-
Studijní opora VII.
-
Sbírkové instituce II. Muzea a galerie
-
-
Studijní opora VIII.
-
Studijní opora IX.
-
Příjemně stručný přehled hlavních období vývoje kulturní krajiny, který ve formě článku na Wikipedii nedávno zpracovala jedna ze studentek magister. studia jako seminární práci.
-
Test je prezenční. Přihlašování přes SIS není potřeba, místa je dost pro všechny. Před testem je třeba mít splněny úkoly zadávané v semináři a schválené zadání seminární práce. 40 otázek, z toho cca 10 týkajících se Vaší lokality a jejího okolí, ostatní strukturované podle jednotlivých studijních okruhů (viz výše opory I. až IX.).
AKADEMICKÝ ROK 2023/24
III. TERMÍN 30. I. 24BRČ 28; BEN.D 27,5; GJU 27; KAF 27. Prosím o opakování: ŠTO 22.II. TERMÍN 17. I. 24MOR 34; BUČ 33,5; SOU 33; ŠŤA 33; ZAH 32; TRČ 31,5; HRU 30; POL 29,5; KOV.A 28,5; BRA 28; KOS 28; JAK 25,5; SOB 25,5; POS 25. Prosím o opakování: BEN.D 23; GJU 23; ŠTO 19,5; KAF 12,5.I. TERMÍN 10. I. 24HRO 39,5; TAL 38; TYL 37,5; BUM 37; MYS 37; POL 37; SMO 37; ČÍŽ 36,5; HAV 36,5; LAN 36,5; NIK 36,5; RYT 36,5; ŘÍH 36,5; JAN.P 36; GRA 36; KAČ 36; SUCH 36; ZÁL 36; VOR 35,5; AJK 35; KUB 35; LIŠ 35; PÉC 35; PIČ 35; ŠOL 35; ČEK 34,5; HUM 34,5; SAL 34.5; DOL.V 34; KUC 34; NER 34; PLU 34; VÁCH 34; END 33,5; HAM 33,5; TUH 33,5; GAR 33; KLU 33; KOL.A 33; KOT 33; KOU 33; SEK 33; ŠES 33; BEN.J 32,5; DOL.J 32,5; RŮZ 32,5; ZRN 32,5; FOB 32; JAH 32; JAN.I 32; JON 32; KAM 32; KOP 32; MUD 32, NOV 32; STR 32; JIR 31,5; NĚM 31,5; PROK 31,5; ŠKO 31,5; ZAD 31,5; DOU 31; CHEN 31; KON 31; KOV.K 30,5; KRÁ 31; LUK 30,5; MAT 30; VAŠ 30; POD 29,5; ŠPA.I 29,5; VÁC 29,5; ROD 28,5; ŠTĚ 28,5; VRB 28,5; BLO 27,5; LOU 27,5; KÖS 27; MIČ 27; SYR 26; SRB 25,5; KRO 25; NEK 25. Méně než 25, prosím o opakování (řazeno abecedně): BRA; HRU; JAK; KOL.Z; KOS; KOV.A; MOR; SOB; SOU, ŠTO; VÉN; ZAH.AKADEMICKÝ ROK 2022/23
V. TERMÍN 9. II. 23
ŠOU 34,25
IV. TERMÍN 2. II. 23
MAR 27/ PRO.D. 27III. TERMÍN 26. I. 23
TŘÍ 25/ FEI 24,5/ FES 23 (+ bonus za velmi přesné určování architektury)
II. TERMÍN 19. I. 23
AND 30,5/ NEK 28,5/ KŘT 28/ ČOR 27,75/ PRA 27,5/ ČER.J 25,5/ RAŠ 25,5/ NOV.M 24,5/ KOŠ 24. Prosím o opakování FES, VAL
I TERMÍN 12. I. 23
VÝSLEDKY: DAN 40/ LÍK 39,5/ RYT 38,5/ KUČ 38/ LEJ 37,5/ BRČ 37/ HÁJK 37/ BÁR 36,5/ HÁJE 36,5/ HOS 36,5/ SVO 36,5/ CIP 36/ VÉB 36/ JIN 35,5/ NOV.A 35,5/ PRO.P 35/ LEI 34,5/ KHO 34/ KUK 34/ MRÁ 34/ FRA 33,5/ HAN 33,5/ ŠUB 33,5/ BEN.K 33/ LUK 32,5/ PER 32,5/ PEŠ 32/ POLÁ 32/ URB 32/ KUB 31/ VEL 31/ FIL 30,5/ KAL 30,5/ MIL 30/ PAŠ 30/ POL.N. 30/ ULM 30/ VLČ 29,5/ KMÍ 29/ LOK 29/ MAT 29/ TOJ 29/ BAL 28,5/ BOH 28,5/ BRO 28,5/ HEJ 28,5/ JEŽ 28,5/ MÁCH 28,5/ VES 28,5/ VET 28,5/ HOR 28/ DEM 27,5/ TKA 27,5/ TOM 27,5/ HAR 26,5/ HRO 26,5/ VAV 26,5/ ČER.M 26/ PAL 26/ POL.V 26/ PRO.E 26/ BEN.M 25,5/ SUK 25,5/ BLÁ 25/ FOL 25/ GOL 25/ KOW 25/ KRO 25/ LED 25/ NOV.T. 25/ PEK 25/ ŠEV 25/ VÁL, VÍT 25. Méně než 25, prosím o opakování AND, ČER.J, ČOR.V, FEI, FES, GJU, KOŠ, KŘT, MAR, NEK, NOV.M, PRA, PRO.D, RAŠ, ŠOU, TŘÍ, VALAKADEMICKÝ ROK 2021/22
1. termín testu 4. V. 22: KOP 38; MAŘ 38; MRÁ 38; ČÍŽ 37,5; FIL 37,5; BRE 37; FAN 36,5; ŠIM 36,5; VACH 36,5; TIN 36; ROU 35,5; FIA 35; KRE 35; ŘEH 35; VLN 35; KRÁ 34,5; SVĚ 34,5; ŽÁK 34,5; KLIM 33,5; KUB 33,5; NEU 33,5; WÁG 33,5; CAS 33; FRÜ 33; JEL 33; POR 33; VAL 33; BUCH 32,5; HOR 32; HUS 32; SEDM 32; ŠVI 32; VOL 32; VON 32; KOU 31,5; PECH 31,5; ČAD 31; KUL 31; SEDL 31; WIL 31; HÁL 30,5; HUD 30,5; KRB 30,5; TAU 30,5; ČUCH 30; HYP 30; INE 30; VOC 30; KLIN 29,5; LAN 29,5; SCHA 29; DUŠ 28,5; JUN 28,5; VRB 28,5; ZEN 28,5; BAJ 28; BŘE 28; DOLá 28; MAR 28; SÝK 28; BIZ 27,5; HYL 27; SOV 27; DOLa 26; TŮM 26. Méně než 25: NOV; PET (prosím o opakování). Oceňuji, že mnozí skutečně dokázali uvést to nejbližší, byť méně známé raně středověké hradiště či poutní místo. Nejzábavnější odpověď: Ve svatostánku v synagoze Židé ukrývají Korán. Dobrý nápad, tam ho muslimové určitě nenajdou. :)
2. termín 18. V. 22: NOV 29, PET 25, PAŘ 24, ŠAL 24. Méně než 24, prosím o opakování: POK, STE.
3. termín 1. VI. 22: Prosím všechny o opakováni.
4. termín 29. VI. 22: DOU 29. Ostatní prosím o opakování.
5. termín začátkem července po dohodě.
AKADEMICKÝ ROK 2020/21
1. termín testu 2021: 26. května od 13:00 v aule, kde lze snadno dodržet požadované rozestupy. Většinou stačí 40 minut, ale nechávám minimálně hodinu (a třeba i trochu více).
Výsledky, prošli: KOŘ 40; BUC 39; KUČ 38; BLA.T 37; BRÜ 37; CÍS 37; HÁJ 37; HOŘ 37; RŮŽ 36,5; NĚM 36; CIH 35,5; DVO.S 35,5; SVO 35,5; ŠPI 35; CHOCH 34,5; ZYD 34,5; HOF 34; GAB 33,5; KOB 33,5; LEI 33,5; MAR.V 33,5; MIS 33,5; BAŠ 33; DVO.T 33; REJ 33; KRÁ 32,5; BAL 32; DUR 32; HAV 32; LÁZ 32; NOVO.M 32; HAM 31,5; KLB 31,5; ŠIM 31; HYN 30,5; KLIM 30,5; PRO 30,5; KOC 30; KYN 30; STR 30; GRU 29,5; KOH 28,5; MRÁ 28,5; SOM 28,5; SKU 28; KLÁ 27,5; CHAD 27; KRÁ.P 27; HOR 26,5; POP 26,5; ŠVE 26,5; ČÍŽ 26; KRA 26; VES 25,5; BUR 25; FRA 25; HVĚ 25; RAC 25; ŠTU 25. Prosím o opakování, tzn. méně než 25 (řazeno abecedně, nikoliv podle bodů): BLÁ.D; DAN; ECK; EICH; JEL; LYS; MAK; NOVÁ.M; PECÁ; PET; POL, RAI; ŠTĚP; URB. Nabízím případně konzultace. Trochu překvapivě scházely některým potřebné body zejména v oddíle "Vaše lokalita a její okolí" (dlouhé řadě jiných ale naopak právě tyto otázky výrazně pomohly).
Celkově byla průměrná úroveň znalostí velmi vysoká. Děkuji za Vaši přípravu. Z opakujících se chyb upozorňuji na neporozumění termínům typu "raně středověké hradiště" či "národopisný skanzen". Dost častá byla také záměna české novorenesance poslední třetiny 19. století a prvorepublikového národního dekorativismu (tedy rondokubismu). Vzhledem k tomu, že tyto styly si nejsou vůbec podobné, doporučuji více využívat příslušnou fotografickou oporu (viz výše odkaz "Architektura od 1800").
P. S. Odpověď, která nejvíce zaujala: "Smolná kniha je soupis kácení v lesích." :) Nečekané překvapení: Větší počet kolegů měl problém s pochopením termínu "raně středověké hradiště".
2. termín testu 21: 16. června ve 13:00, místnost M006, tzn. přízemí budovy PedF v Myslíkově 7
Výsledky, prošli: LAN 39; POL 38; LYS 37; FUS 35,75; JEL 33; ŠTĚP 32; PECH 31,25; ŠTEF 31; URB 30; PET 30; ECK 29; PECÁ 29, HOR 28,5; MAK 27; HLA 26,5; BLÁ.D 26; VÁG 25,5; KOR 25; NOVÁ.M 24,5. Prosím o opakování, tzn. méně než 24 (řazeno abecedně, nikoliv podle bodů): BEN; EICH, HEJ; JIR; POK.M; RAI; SED; STE; TŮM
Bonus pro všímavé získalo 6 kolegyň a kolegů. Budova, v níž test probíhal, je – jak správně určili – secesní ze závěrečných let monarchie (1907).
3. termín testu 21: 7. července ve 13:00, místnost R112
Výsledky, prošli: JIR 36,5; POK 32; HOU 32; SED 26,5; HEJ 25,5; BAR; FLE 23. Prosím o opakování, tzn. méně než 23: BEN, NEU.
4. termín 21: 27. srpna ve 13:00, sraz u R456
Výsledky, prošli: EICH, NEU; RAI; ŽÁK. Prosím o opakování, tzn. méně než 22: BEN, MIK.
-
Práce se týká stejné lokality, kterou jste zkoumali během semestru a máte o ní již určitý přehled. Téma je zadáváno během cvičení na základě prodiskutovaného seznamu využitelných primárních pramenů a odborné literatury. Práce nemá být pouhou kompilací z literatury, i když sekundární literaturu je účelné v ní využít. Primární prameny nemusí být jen písemné. V diskusi na cvičení je probrán smysl, forma a realizovatelnost seminární práce (dostupnost pramenů).
Typy témat: Tematické zaměření SP je omezeno pouze přímou vazbou na dějiny Vaší lokality a regionu a existencí relevantních primárních pramenů. Nevhodné jsou ale celkové dějiny lokalit "od pravěku do současnosti".
Rozsah: V případě prezenčního vyučování 5 normostran (1 NS 1800 úhozů) a dvoustránkový pracovní list, pokud možno tématicky doplňující SP.
Forma: Poznámkový aparát pod čarou jako u bakalářských prací, dodržování citačních pravidel (včetně krácení).
Seznam zdrojů: Prosím o důsledné odlišování pramenů a literatury.
Doporučené citační úzy:
KRÁCENÍ PŘI OPAKOVÁNÍ PODLE ÚZU 1.: příjmení kapitálkami, rok vydání, strana (obdoba harwardského způsobu krácení, nevkládáno ale v závorkách do textu)
Tj. např. ÚDU KTF: https://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-ktf_18_version1_citacniuzus_upr.pdf?fbclid=IwAR2bzOVRbrjWXvDT6oyvz80NQH0VgOLxOwUqugZsSvqQjP7UQ6Z07YRmuCc
KRÁCENÍ PŘI OPAKOVÁNÍ PODLE ÚZUS 2.: iniciála křestního jména, příjmení velkými písmeny nebo kapitálkami, zkrácený název kurzívou, strana
Tj. např. ČČH: https://asjournals.lib.cas.cz/Ceskycasopishistoricky/pro-autory/citacni-pravidla
Poznámkový aparát, nejčastější formální nedostatky:
1) Odkazujete-li opakovaně na stejný titul, použijte vždy jeho zkrácenou variantu podle zvoleného citačního úzu.2) Pokud ale následují odkazy na stejný titul přímo za sebou, nahrazuje je Tamtéž, s. xy. (případně Ibidem, s. xy.).3) Pokud chybí v odkazu konkrétní strany, na něž odkazujete, není to jen drobná chybka (takový odkaz je pro uživatele v podstatě nepoužitelný).4) Není-li v odkazu konkrétní strana uvedena z důvodu, že se daná informace nachází v publikaci "porůznu", označte to např. připsáním "passim".5) Rozmezí stran (str. 7–11) a letopočtů (1348–1349) se píše s pomlčkou, která v češtine nahrazuje "až" (na klávesnici Alt + 0150 na numerické klávesnici). Neplést si s kratším spojovníkem.6) Každá poznámka začíná velkým písmenem a končí tečkou.7) U závěrečné bibliografie nezapomeňte u úplné citace uvést také počty stran nebo stránkové rozsahy.Vložené ilustrace a závěrečné přílohy: U map, fotografií, rodokmenů apod. je třeba uvádět zdroj (přímo u ilustrace nebo v seznamu ilustrací). Způsob citace se liší podle toho, zda jde o materiál z archivu, knihy, internetu nebo o vaše vlastní dílo. U některých typů témat působí pouhý text bez obrazové dokumentace jako nedokončený polotovar. Čtenář by neměl být nucen si podstatné informace nutné pro pochopení textu sám dohledávat. -
Oproti běžné SP je minimální rozsah zkrácen na 3 až 4 strany. Odkazy na prameny, sekundární literaturu a další zdroje se řídí zvyklostmi Wikipedie. Zařazeno do programu "Studenti píší Wikipedii". Termín dokončení: ..............
Instruktáž s panem Jaroslavem Zastoupilem z neziskové organizace Wikimedia ČR (wikipedista Gampe) proběhne .......................... (délka cca 2 hodiny, možnost se odpojit). Předmětem instruktáže, probíhající prostřednictvím MS Teams (tým Wikitým), budou jednak technické náležitosti, jednak forma úpravy článků. Gampe nabízí rovněž průběžné konzultace a technickou pomoc při zveřejňování článků (před schválením budou neveřejné, umístěné na tzv. pískovišti).
P. S. Pan Zastoupil v případě potřeby objedná pro Vaše články výřezy z map stabilního katastru.
V LS 2021 články na Wikipedii psali:
Dušan Bláha
Kryštof Burger
Tomáš Dvořák
Tereza Hamzová
David Chadraba
Marie-Anna Kociánová
Petr Koryčan
Marie Krátká
Lukáš Lázňovský
Ukázky formální úpravy článků na Wikipedii, vytvořených jako seminární práce v tomto ZS (1. ročník, NMag Edukace a interpretace kulturně-historického dědictví):
https://cs.wikipedia.org/wiki/Novorenesan%C4%8Dn%C3%AD_Roudnice_nad_Labem
https://cs.wikipedia.org/wiki/Drobn%C3%A1_sakr%C3%A1ln%C3%AD_pam%C3%A1tka
https://cs.wikipedia.org/wiki/Elektr%C3%A1rna_Oslavany
https://cs.wikipedia.org/wiki/Hab%C3%A1nsk%C3%A1_faj%C3%A1ns
-
Úvodní přednáška:
a) představení smyslu předmětu
b) představení tématických okruhů
c) seznámení se s požadavky na absolvování, včetně vyzkoušení si závěrečného testu
P. S. Platforma Moodle doplňuje, leč nenahrazuje základní formu výuky probíhající online přes MS Teams. Využívání Moodlu je ale doporučováno.
-
Úkol zadaný úvodním paralelkám v době distanční výuky
-
Ukázka obrazových příloh závěrečného testu
-
Starší, ale pro vážné zájemce o historickou regionalistiku stále v lecčems nepřekonané dílko
-
-
V případě nařízené distanční výuky budou exkurze virtuální. Jako první se uskuteční exkurze po okolí fakulty, využívající mimo jiné některá hesla na wikipedii zpracovaná jako seminární práce studenty historické regionalistiky. Na cestu vyrazíme z někdejší Židovské zahrady (tedy z prostoru naší fakulty) a přes středověkou klášterní ves Opatovice a kolem největší soustavy mlýnů v českých zemích (ve třech řadách mlýnů zde bývalo více než čtyřicet mlýnských kol) dojdeme ke klášteru Strážců Božího hrobu na Zderaze a ke královskému hradu na dnes již odtěžené Břežské skále nad Vltavou. Přestože od fakulty ujdeme jen několik set metrů čeká nás na cestě mimo jiné sedm gotických či románských kostelů. Některé z nich dnes ovšem známe jen díky písemným a vizuálním pramenům (virtuální exkurze v tomto směru naváže na příslušné přednášky).
-
V případě nařízené distanční výuky budou exkurze opět virtuální. První exkurze LS bude věnována klíčovým místům dějin husitského hnutí a současně představení gotické architektury v okolí fakulty. Exkurzi zahájíme u Husova Betléma a sousedního, již zaniklého Milíčova Jeruzaléma. Dále budeme pokračovat kolem kostela sv. Martina ve zdi, kde byla v roce 1414 údajně poprvé podávána svátost oltářní laikům pod obojí způsobou. Od nedalekého klášterního kostela Panny Marie Sněžné pak vyrazíme ve stopách husitského procesí, které směřovala 30. července 1419 k farnímu kostelu sv. Štěpána Většího a k Novoměstské radnici. Na závěr se zastavíme na místě zbořené kaple Těla a krve Páně, na které byl umístěn text kompaktát a u připomínky doby lucemburské a husitství na pozoruhodných mozaikách ve vestibulu metra Karlovo náměstí.
P. S. Při paraleních exkurzích budou zčásti akcentovány odlišné události a osobnosti. Detailněji budeme tudíž procházet zčásti odlišné objekty z doby vrcholné a pozdní gotiky. Ujasníme si přitom zároveň některé architektonické termíny, např.: bazilikální a síňové trojlodí; křížová, síťová a sklípková klenba; kněžiště (presbytář) a sanktusník; lomové a řádkové zdivo; ostění a kružba apod.
-
Přestože má model Prahy vytvořený s pomocí "Age of Empires 2" řadu nedostatků, základní představu o prostorovém rozložení města v době, kterou se při exkurzi budeme zabývat, rámcově poskytuje: https://preview.redd.it/mdvddu2azqm61.jpg?width=11435&format=pjpg&auto=webp&s=1f69dae84598868659f2de96b4819a95b1c7b459. Budeme se pohybovat přibližně po trase označené: St. Martin church and gate – Our Lady of the Snows – St. Stephen – New Town Hall – Corpus Christi Chapel and Cattle market. Pro získání přesnější představy o procházených místech a objektech ovšem využijeme mimo jiné dobové veduty a kresebné a 3D rekonstrukce.
-
-
Pevnost Praha
Veřejné parky pevnostním okruhu
Levý břeh: Zahrada Kinských; Sad Nebozízek; Růžový sad, dříve Švehlův; Petřínské sady; Velká strahovská zahrada; Park Maxe van der Stoela; Park Marie Terezie; Park Charlotty Garrigue Masarykové; Chotkovy sady, Letenské sady
Pravý břeh: Park Těšnov (hradby zbořeny), Vrchlického sady (hradby zbořeny), Čelakovského sady (hradby zbořeny), Park Na Karlově, Zahrada Ztracenka, Park Folimanka, Vyšehradské sady, Štulcovy sady, Karlachovy sady