I. 2 - Historie supervize

O historii supervize si můžete přečíst zpravidla u autorů, kteří podávají přehled vývoje v rámci určitého odborného kontextu. Proto je důležité seznámit se s původem autora a podívat se na datum vydání jeho publikace. V češtině se historií supervize mnoho autorů nezabývá. Doporučujeme, abyste existující zdroje četli vždy kriticky a vytvářeli si sami názor jejich porovnáváním. Vždy se podívejte na obor a kontext, z nějž autor vychází.

Úkol:

Prostudujte důkladně tři texty, které jsou k historii supervize dostupné v češtině a najdete je v hypertextu. Případně si vyhledejte i další texty v jiném jazyce. Zaměřte se v nich na rozpoznání následujících proudů, z nichž se podle Havrdové (2005) vyvíjela supervize:

  • Mentoring - učení nápodobou - model mistra a učně
  • Personální práce – kontrola a podpora pracovníků - vztah nadřízeného a podřízeného
  • Metody klinické praxe - léčivý (terapeutický) vztah 
  • Sdílení mezi kolegy a interprofesní dialog - týmové učení a soc. podpora 
  • Organizační rozvoj – coaching, poradenství pro manažery, mechanismy rozvoje organizace, učící se organizace

Doplňující otázky pro přemýšlivé:

Vidíte ještě nějaké další proudy (paradigmata), v nichž se supervize vyvíjela? Jak byste je charakterizoval(a)? Jaké mají rysy? Co mají tyto proudy podle Vás společného? Čím se liší?

€ Kontrolní otázky ke zkoušce:

  1. Jaké různé proudy (paradigmata) měly vliv na vývoj supervize v sociální práci od vzniku této profese do 60. let minulého století?
  2. K jakým významným posunům ve vývoji supervize v Evropě došlo od 70. let minulého století dodneška?
  3. Jaké významné aktivity přispěly k rozvoji supervize v ČR? Spojte pohledy autorů Šimka a Havrdové, příp. čerpejte z dalších zdrojů, které objevíte.

Tahák:

Etapy vývoje supervize ve světě

  • konec 19. století → vznik pomáhajících profesí - součástí je supervize „mimochodem“
  • 20. léta 20. století → týmová spolupráce praktická výuka - „supervize“ praxí psychoanalýza + supervize
  • 60. léta → výuka supervize v Evropě, námitky proti tzv. „nekonečné supervize“
  • 70. léta → finanční restrikce, vyhoření znovuoživení zájmu o supervizi, supervize jako samostatná profese
  • 80. léta → časopisy „Supervision“ a „Supervisie“ 1976 – „Svaz pro supervizi a poradenskou praxi“ další svazy v evropských zemích přichází téma organizačního rozvoje, coaching
  • 90. léta → výuka supervize na vysokých školách, Evropské svazy supervize ANSE, EAS

Vývoj u nás:

  • Od 50.let – součást psychoanalýzy
  • 1967 – SUR – supervize vedoucího komunity
  • 1981 – výcvik ve vedení bálintovských skupin (Skála)
  • Druhá polovina 90.let – kursy supervize, požadavek na supervizi v drogové oblasti 1997- dotační programy MPSV vyžadují supervizi, 2 systematické výcviky v supervizi (Hewson, McDerment) 2000 - první VŠ program v supervizi UK FHS 2002 – založení ČIS

předchozí x následující

Naposledy změněno: sobota, 3. března 2012, 10.12