Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty
Podívejte se nejdřív na to, jaká témata jsou již zpracovaná a neduplikujte pojmy (stane se, že nevíte o tom, že už někdo jiný na tématu pracuje/ještě není zveřejněné, ale pokud už je vidět pro všechny, tak ho znovu nedělejte).
Zadání:
Projděte si znovu dnešní přednášku vyberte si zajímavý pojem/osobnost a zpracujte krátký slovníkový vstup (definice, další důležité informace, souvislosti - rozsah cca půl strany, může být v bodech).
U zpracovaného hesla vždy uveďte všechny využité zdroje, čerpejte primárně z odborných zdrojů (knihy, recenzované časopisy, nevhodné wikipedie a neověřené webové stránky). Můžete čerpat ze zdrojů, ze kterých čerpám v přípravě přednášky.
Po vložení se váš příspěvek zařadí "do fronty" a čeká na schválení z mé strany.
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
P |
---|
Předškolní obdobíStřední dětství neboli Childhood neboli též předškolní věk trvá přibližně od 3. do 6. roku života (někdy uváděno do 7. roku života). Je typické mírným růstovým tempem, ale zároveň prvním růstovým spurtem, závislostí na dospělých, prořezáváním trvalých zubů a ukončením růstu mozku. Střednímu dětství předchází rané dětství a navazuje na něj dětství pozdní. Je to období velmi typické pro člověka (Králík a Čuta, 2015). Z hlediska růstu a tělesné stavby je pro toto období typická dětská stavba těla, kdy tělu dominuje hlava a při uvolněném postoji břicho vyčnívá dopředu. V tomto období se velmi rozvíjí jemná i hrubá motorika a zlepšuje se pohybová koordinace (Králík a Čuta, 2015). V tomto období se též hodně rozvíjí komunikace a socializace. Dítě si osvojuje čím dál více mluvenou řeč a díky ní začíná interagovat s vrstevníky převážně verbálně. S rozvíjející se komunikací se zároveň učí sociálním dovednostem a postupně dochází k fázi přesahu rodiny a přípravy na život ve společnosti (Králík a Čuta, 2015; Vágnerová, 2012). Je zde obzvláště důležitá hra, dítě si již hraje s ostatními, nejen vedle nich a pomocí hry, kresby či vyprávění vyjadřuje svůj názor na svět. Hodně se rozvíjí uvědomování sebe sama a sebehodnotící emoce. (Vágnerová, 2012). Začínají se projevovat i první pohlavní rozdíly, chlapci bývají agresivnější a divočejší než dívky (Králík a Čuta, 2015). Pro konec tohoto období je především specifická stabilizace vlastní pozice ve světě a diferenciace vztahu ke světu (Váhnerová, 2012).
Zdroje: Králík, Miroslav a Čuta, Martin, 2015. Individuální vývoj člověka (texty k přednáškám). Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1431/podzim2015/Bi6868/um/IVC_18_Texty_k_prednaskam.pdf VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vydání, doplněné a přepracované. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1. | |||
PředsudekPŘEDSUDEK emočně nabitý a kriticky nezhodnocený úsudek
Zdroje:
Yee, M., Brown, R.: (1994). The development of gender differentiation in young children. British Journal of Social Psychology, 33(2), 183-196. | |||