Předčasné uzavření identity

Předčasné uzavření identity

Předčasné uzavření identity, neboli „foreclosure“ či také status náhradní identity, je stav, který se může vyskytnout u jedince v průběhu adolescence. Toto stádium definoval James E. Marcia spolu s dalšími třemi stavy identity:

  1. difuzní, rozptýlená – před vyvíjením identity, zmatenost,
  2. přejatá, uzavřená – převzaté hodnoty, nereálné cíle
  3. odložená identita, moratorium – zkoumání alternativ, úzkost, nejistota,
  4. autentická identita – stabilní systém závazků, jistota.                                          (1)

Pokud mluvíme u jedince o předčasném uzavření identity znamená to, že hodnoty a postoje, které jedinec zastává, převzal od jiných jedinců, nejčastěji od rodičů, pedagogů, nebo od nejbližších přátel. (2) Jedinec tak napodobuje svůj vzor, který považuje za ideální, důvěřuje mu a necítí nutnost ho jakkoli měnit. Nepovažuje za zásadní objevování nových vlastních zkušeností a nevytváří si iluze. (3)

Tento trend se často vyskytuje u osob, které jsou součástí kulturních skupin a společenství, ve které převládají takzvaná dědičná povolání a identita rodičů je velmi vysoce uznávána. Jedince pak přejímá stejné povolání i stejný životní styl, jakým žijí jeho rodiče. (4)  Je tak odkázaný a závislý na autoritě, má nízké sebevědomí, je spokojeni se svým životem, s výběrem školy i se zaměstnáním. Mohou se však u něj vyskytnout konfliktní vztahy s ostatními lidmi, potíže s intimitou ve vztazích, v závažnějších případech sklony k patologickému chování (extremismus, závislosti na návykových látkách aj.). (5) Jak uvádí Vágnerová (3), jediné zklamání, které může adolescenta zastihnout, je stereotypní způsob života, založený na tradicích.

 

 

 

(1) THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.

(2) VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1428-8.

(3) VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.

(4) HILL, Grahame. Moderní psychologie: hlavní oblasti současného studia lidské psychiky. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-641-1.

(5) MACEK, Petr. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-x.

 

» Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty