charakter stereotypu, ze kterého následně plyne postoj
týká se jednotlivé osoby i sociální skupiny
rozvoj především v dětství
tvoření nejsilnějších předsudků v 4. - 5. roce života (Aboud, 1993)
výzkum Hraba a Granta - předškolní děti si vybírají panenku barvy své kůže
studie Yee a Browna - zvýhodňování skupin stejného pohlaví
výzkum Rutlanda - tvorba národnostních předsudků od 10ti let
v teorii spojen s otevřenou nebo uzavřenou strukturou osobnosti
tolerance/dogmatismus
autoritářská osobnost
sociální mobilita
frustrace
plnění speciálních iracionálních funkcí
boj proti předsudkům:
větší informovanost
tolerance
Zdroje:
Aboud, F., E.: (1993). The developmental psychology of racial prejudice. Transcultural Psychiatric Research Review.
Čáp, J.: (2001). Psychologie pro učitele. (Vyd. 1., 655 s.) Praha: Portál.
Geist, B.: (1993). Sociologický slovník. Praha: Victoria Publishing. ISBN 80-85605-28-7.
Hartl, P., Hartlová, H.: (2010). Velký psychologický slovník. (Vyd. 4., V Portálu 1., 797 s.) Praha: Portál.
Hraba, J., Grant, G.: (1970). Black is beautiful: A reexamination of racial preference and identification. Journal of personality and social psychology, 16(3), 398.
Rutland, A.: (1999). The development of national prejudice, in‐group favouritism and self‐stereotypes in British children. British Journal of Social Psychology, 38(1), 55-70.
Yee, M., Brown, R.: (1994). The development of gender differentiation in young children. British Journal of Social Psychology, 33(2), 183-196.