Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty
Podívejte se nejdřív na to, jaká témata jsou již zpracovaná a neduplikujte pojmy (stane se, že nevíte o tom, že už někdo jiný na tématu pracuje/ještě není zveřejněné, ale pokud už je vidět pro všechny, tak ho znovu nedělejte).
Zadání:
Projděte si znovu dnešní přednášku vyberte si zajímavý pojem/osobnost a zpracujte krátký slovníkový vstup (definice, další důležité informace, souvislosti - rozsah cca půl strany, může být v bodech).
U zpracovaného hesla vždy uveďte všechny využité zdroje, čerpejte primárně z odborných zdrojů (knihy, recenzované časopisy, nevhodné wikipedie a neověřené webové stránky). Můžete čerpat ze zdrojů, ze kterých čerpám v přípravě přednášky.
Po vložení se váš příspěvek zařadí "do fronty" a čeká na schválení z mé strany.
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
I |
---|
IdentitaJe jedincem prožívaná vlastní jedinečnost – obraz sebe sama. Identita je výsledkem osobnostního rozvoje jedince. Identita se utváří i od vlivem kultury a společnosti. Některé charakteristiky jsou dané (pohlaví, rasa) a jiné získané (osvojení si role, členství ve skupině) Tři roviny identity: 1) Intrapersonální – uvědomování si vlastní jedinečnosti a co nás odlišuje od druhých. - "Jaký jsem a čím se liším od jiných?" 2) Interpersonální – uvědomování si svých sociálních rolí. - "Kdo jsem ve vztahu k jiným lidem?" 3) Sociální – je určena příslušností k určité sociální skupině. - "Jakých skupin jsem členem?" | |||
IdentitaIdentita pochází z latinského identitas od idem – týž. V doslovném překladu znamená totožný, stejný. V psychologii mluvíme o vědomí trvalé totožnosti, což bychom si mohli vysvětlit, že i když se měníme jsme stále stejným člověkem. S pojmem identita se můžeme setkat v psychologii osobnosti, vývojové psychologii, sociální psychologii apod. Identita se utváří celoživotně, její podstatou jsou aktivní procesy sebedefinování se, hledání, uvědomování, rozhodování a vybírání si toho, kým jedinec ve světě je nebo bude (Bačová, 1996 b).
| |||
identitaE. H. Erikson – „Teorie osmi věků člověka“ Erik Homburger Erikson (narodil sa 15.2.1902 vo Frankfurte nad Mohanom a zomrel 12.5.1994 v Harwich, Massachusetts v USA). Bol nemecko – americký vývinový psychológ a psychoanalytik rakúskeho pôvodu známy svojou teóriou psychosociálneho vývoa človeka a svojím pojmom „KRÍZA IDENTITY“. Narodil sa ko dieťa židovskej matky, ako dôsledok jejho momomanželského vzťahu. Od ranného detstva prežíval krízu identiky, ktorá veľmi ovplyvnila jeho myslenie a stala sa znakom jeho teórie osobnosti Bol 12. najcitovanejším psychológom v 20. storočí. Preslávil sa najmä epigenetickým diagramom. Vývoj osobnosti je podľa Eriksona viazaný na biologické, spoločeské, kulturne a historické faktory ovplyvňujúce vývoj človeka. Na každom stupni vývoja musí jedinec vyriešiť základnný psychologický rozpor. Po jeho vyšetrení získava cnosť a pokračuje v rozvoji osobnosti. Etapy ľudského života podľa Eriksona
| |||
IdentitaIDENTITA
Genderová identita - vlastní identifikace člověka k maskulinitě, feminitě, různé kombinaci obou nebo k žádnému z uvedených genderů.[1] Standardně se tak pojem „gender“ nepřekládá. Sociologický přístup - pohlaví je biologickou charakteristikou, kdežto gender je společenskou konstrukcí. [2]. Sociální konstruktivismus tvrdí, že sociální realita není dána jako fakt, ale je neustále znovu konstruována v procesu sociální interakce a komunikace.[3] Core gender identity - do třetího roku života.[4] Děti jsou pak schopné se ustáleně vyjadřovat o svém genderu a vybírat si k němu příslušné aktivity a hračky,[5] přestože ještě zcela nerozumí genderovému dosahu. Očekávání spojená s pohlavní rolí se předávají verbálně i neverbálně: rodiče navlékají děti do odlišného oblečení, chlapci dostávají hračky v podobě aut, letadel, zbraní, dívky jsou vybaveny kuchyňkami a převlékacími panenkami.[6] - Od dívek se očekává, že budou méně fyzicky silné, budou více oplývat emocemi[7] a už od útlého mládí budou připravovány na roli hospodyně pečující o domácnost. Muži mají být fyzicky silnější a agresivnější. - genderová socializace - založena na učení genderových rolí prostřednictvím sociálních faktorů, jimiž jsou například škola, média či rodina.[8] Gender tedy vyjadřuje myšlenku, že pokud jde o sociální chování, lidé se jako muži a ženy nerodí, ale musí se – přinejmenším do značné míry – naučit jako muži a ženy jednat.[9]
| |||