Teorie mezinárodních vztahů II (léto 2020)
Section outline
-
Konspekty se hodnotí čtyřmi stupni:
A - výrazně inspirativní, ohromující text (dává se spíše výjimečně, větší počet hodnocení A může pomoct v případě nerozhodnosti u zkoušky)
B - skvěle zpracovaný text
C - text, který je v pořádku
D - text, který není v pořádku, není akceptovatelný a je třeba jej vypracovat znovu (D = F).
-
Z textů tentokrát nepíšeme konspekt, ale očekává se, že si je přečtete a budete připraveni o nich diskutovat.
-
Z Allisonovy knihy čteme s. 11-68, plus k ní tyto texty (především recenze):
https://supchina.com/2017/06/12/no-thucydides-trap/
https://www.newyorker.com/magazine/2017/06/19/are-china-and-the-united-states-headed-for-war
https://www.lowyinstitute.org/the-interpreter/book-review-graham-allison-s-destined-war
https://www.straitstimes.com/opinion/there-is-no-thucydides-trap
-
Příští hodina (10. 3.) odpadá, na tu další čtete dva texty o příčinách první světové války, jednak čtvrtou kapitolu z Allisonovy Osudové pasti (s. 114-170, celá kniha je vložená k předchozí hodině) a sedmou a osmou kapitolu Kissingerova Umění diplomacie (s. 175-228). V konspektu oba texty (a případně další přístupy k příčinám první světové války, které znáte) srovnejte.
-
Čteme opět Kissingera, tentokrát s. 229-278 (kapitoly Nová tvář diplomacie a Dilemata vítězů)
-
Čteme Allisona, Osudová past, s. 203-242 (viz celá kniha výše) a Ringen, Perfektní diktatura, s. 9-74.
-
Setkáme se 14. 4. v 9 hodin.
V první části hodiny budeme diskutovat o koronakrizi na základě těchto textů:
https://strelkamag.com/en/article/18-lessons-from-quarantine-urbanism
https://denikreferendum.cz/clanek/31003-sedm-predbeznych-pouceni-z-koronavirove-krize
https://www.advojka.cz/archiv/2020/7/virokracie
Je to samozřejmě velmi osobní výběr textů, které subjektivně zaujaly mě. Budu vděčný, když mi napíšete, co zaujalo vás.
Ve druhé části hodiny budeme diskutovat o současné Číně na základě minulé četby. Hlubším zájemcům jako nepovinnou četbu nahrávám další části Ringena.
-
Příště se sejdeme ve stejném čase, tentokrát nebudeme psát konspekt, ale poprosím vás, abyste si 1) přečetli Agambenův a Žižkův článek ke koronakrizi a 2) připomněli si četbu k příčinám první světové války (Allison a Kissinger) ze svých konspektů.
Texty Agambena a Žižka:
http://thephilosophicalsalon.com/monitor-and-punish-yes-please/
https://medium.com/@ddean3000/clarifications-giorgio-agamben-3f97dc7ed67c
-
Otázky ke eseji:
1. Jaké jsou podobnosti a rozdíly východoevropských a západoevropských nacionalismů?
2.V čem se podle Bibóa shodují a v čem liší nacionalismy Čechů, Poláků a Maďarů?
3. Jaká řešení Bibó navrhuje?
4. V čem podle vás je a v čem není Bibóova analýzy přesvědčivá? Jaké její body jsou podle vás už neaktuální a jaké stále aktuální?
-
Ideální bude, když ši přečtete celou krátkou knihu Bruna Latoura, je krátká, ale minimálně si prosím přečtěte kapitoly 1-10 a 18-20.
Esej je tentokrát volná, nemusí shrnovat Latoura, spíše se zamýšlet nad otázkou, co plyne z klimatické krize pro mezinárodní politiku a v čem vám přijdou inspirativní a v čem naopak problematická Latourova hodnocení.