Techniky sdílení profesních zkušeností
Osnova sekce
-
I když se zdá, že učitelství se odehrává za zavřenými dveřmi ve třídách, je to ve skutečnosti povolání, kde jsme závislí na druhých osobách. Pracovat ve škole znamená pracovat v týmu. Škola je organismus a nemůžeme jako učitelé a učitelky uspět, pokud to budeme ignorovat. Kolegové a kolegyně jsou pro nás zdrojem inspirace, nových informací, ale také sebereflexe a podpory. Je ovšem důležité s nimi správně komunikovat.
V tomto předmětu se seznámíte s možnostmi kolegiální podpory a sdílení profesních zkušeností mezi vyučujícími, a to buď v rámci konkrétní školy, nebo napříč školami. V předmětu budou představeny existující techniky sdílení a reflexe profesních zkušeností a kolegiální podpory a specificky pak ty, které jsou aktuálně využívány v českých školách. V kurzu budou diskutovány individuální i týmové přínosy těchto technik, ale také psychologické a organizační překážky jejich zavádění.
Důraz budeme klást na praktické vyzkoušení těchto technik. Předmět bude obsahovat teoretické bloky doplněné praktickými cvičeními.
Kurz zahrnuje tyto tematické bloky: 1. Význam reflexe a sebereflexe profesních zkušeností mezi vyučujícími; 2. Techniky sdílení zkušeností a kolegiální podpory pro profesní rozvoj školy a jednotlivců; 3. Specifika individuálních, dyadických a skupinových technik; 4. Supervize, intervize, mentoring, Balintovské skupiny, koučink aj.; 5. Organizace a pravidla vybraných technik; 6. Překážky pro zavádění a realizaci technik sdílení zkušeností a kolegiální podpory – překážky na úrovni jednotlivců a na úrovni školy; 7. Praktické ukázky vybraných technik.
Doufáme, že pro vás kurz bude zajímavou příležitostí k osobnímu a profesnímu rozvoji.
-
John Dewey (1938): reflexe = "pohlédnutí se zpět přes to, co se stalo, tak aby byla extrahována síť významů, která je základním kapitálem inteligentního jednání pro další zkušenosti"
Základní pojmy
- Reflexe, reflexivita
- Sebereflexe, sebeuvědomění
- Profesionalita
- Pomáhající profeseHlavní sdělení:
Aby byli vyučující skutečnými profesionály, musí být schopni plánovat a analyzovat pedagogické aktivity, a to své i cizí. k tomu nutně potřebují být schopni strukturovaného pohledu a odstupu. Schopnost reflexe a sebereflexe je tedy jednou ze základních profesních kompetencí.
-
Hlavní témata:
- užitečnost kolegiální podpory a sdílení
- hlavní modely profesního rozvoje
- specifický a nespecifický profesní rozvoj
- význam kolegiálního sdílení profesních zkušeností v profesním rozvoji vyučujících
Otázky:
- Je kolegiální sdílení víc než popovídání?
- Jaké jsou účinky kolegiálního sdílení profesních zkušeností?
- Jaká je role kolegiálního sdílení v rámci učitelského profesního rozvoje (vedle ostatních forem a metod)?
-
Témata:
- charakteristika dyadického vztahu
- charakteristika sociální skupiny
- sdílení v dyadě a ve skupině
- sdílení vedené osobami interními versus externími
- téma hranic a bezpečí
Otázky:
- Jak se liší sdílení zkušeností ve vztahu 1:1 a ve skupině?
- Co je zdrojem pocitu bezpečí při kolegiálním sdílení?
- Jaký je rozdíl mezi kolegiálním sdílením uvnitř a vně školy?
- Jaký je rozdíl mezi kolegiálním sdílením s vedením od interní či externí osoby?
-
Témata:
- verbalizace a strukturace
- reflexe
- bezpečí
- emoce
- hranice
Otázky:
- Jaké principy musí uplatňovat efektivní kolegiální sdílení?
- Co je zdrojem pocitu bezpečí při kolegiálním sdílení?
- Jaký je rozdíl mezi kolegiálním sdílením s vedením od interní či externí osoby?
- Má být na kolegiálním sdílení přítomno vedení školy?
- Má být účast na kolegiálním sdílení povinná, nebo dobrovolná?
-
Témata:
- supervize
- intervize
- mentoring
- balintovská skupina
- Wanda
- rozhodovací proces a jeho kritéria
- přínosy, výhody
- rizika, překážky
Otázky:
- Jaké jsou cíle a průběh jednotlivých modelů?
- Jaký je cíl a průběh jednotlivých technik?
- Pro jaká témata jsou jednotlivé modely a techniky vhodné?
- Jaké faktory je nutné zvažovat při výběru modelu/techniky kolegiálního sdílení?
- Jaká rizika hrozí? Jaké přínosy lze očekávat?
- Jaký je optimální postup zavádění kolegiálního sdílení ve školách?