Osnova sekce

  • I když se zdá, že učitelství se odehrává za zavřenými dveřmi ve třídách, je to ve skutečnosti povolání, kde jsme závislí na druhých osobách. Pracovat ve škole znamená pracovat v týmu. Škola je organismus a nemůžeme jako učitelé a učitelky uspět, pokud to budeme ignorovat. Kolegové a kolegyně jsou pro nás zdrojem inspirace, nových informací, ale také sebereflexe a podpory. Je ovšem důležité s nimi správně komunikovat.

    V tomto předmětu se seznámíte s možnostmi kolegiální podpory a sdílení profesních zkušeností mezi vyučujícími, a to buď v rámci konkrétní školy, nebo napříč školami. V předmětu budou představeny existující techniky sdílení a reflexe profesních zkušeností a kolegiální podpory a specificky pak ty, které jsou aktuálně využívány v českých školách. V kurzu budou diskutovány individuální i týmové přínosy těchto technik, ale také psychologické a organizační překážky jejich zavádění.

    Důraz budeme klást na praktické vyzkoušení těchto technik. Předmět bude obsahovat teoretické bloky doplněné praktickými cvičeními.

    Kurz zahrnuje tyto tematické bloky: 1. Význam reflexe a sebereflexe profesních zkušeností mezi vyučujícími; 2. Techniky sdílení zkušeností a kolegiální podpory pro profesní rozvoj školy a jednotlivců; 3. Specifika individuálních, dyadických a skupinových technik; 4. Supervize, intervize, mentoring, Balintovské skupiny, koučink aj.; 5. Organizace a pravidla vybraných technik; 6. Překážky pro zavádění a realizaci technik sdílení zkušeností a kolegiální podpory – překážky na úrovni jednotlivců a na úrovni školy; 7. Praktické ukázky vybraných technik.

    Doufáme, že pro vás kurz bude zajímavou příležitostí k osobnímu a profesnímu rozvoji.

  • John Dewey (1938): reflexe = "pohlédnutí se zpět přes to, co se stalo, tak aby byla extrahována síť významů, která je základním kapitálem inteligentního jednání pro další zkušenosti"

    Základní pojmy

    - Reflexe, reflexivita
    - Sebereflexe, sebeuvědomění
    - Profesionalita
    - Pomáhající profese

    Hlavní sdělení:

    Aby byli vyučující skutečnými profesionály, musí být schopni plánovat a analyzovat pedagogické aktivity, a to své i cizí. k tomu nutně potřebují být schopni strukturovaného pohledu a odstupu. Schopnost reflexe a sebereflexe je tedy jednou ze základních profesních kompetencí.

  • Hlavní témata:

    • užitečnost kolegiální podpory a sdílení
    • hlavní modely profesního rozvoje
    • specifický a nespecifický profesní rozvoj
    • význam kolegiálního sdílení profesních zkušeností v profesním rozvoji vyučujících

    Otázky:

    • Je kolegiální sdílení víc než popovídání?
    • Jaké jsou účinky kolegiálního sdílení profesních zkušeností?
    • Jaká je role kolegiálního sdílení v rámci učitelského profesního rozvoje (vedle ostatních forem a metod)?
  • Témata:

    • charakteristika dyadického vztahu
    • charakteristika sociální skupiny
    • sdílení v dyadě a ve skupině
    • sdílení vedené osobami interními versus externími
    • téma hranic a bezpečí

    Otázky:

    • Jak se liší sdílení zkušeností ve vztahu 1:1 a ve skupině? 
    • Co je zdrojem pocitu bezpečí při kolegiálním sdílení?
    • Jaký je rozdíl mezi kolegiálním sdílením uvnitř a vně školy?
    • Jaký je rozdíl mezi kolegiálním sdílením s vedením od interní či externí osoby?
  • Témata:

    • verbalizace a strukturace
    • reflexe
    • bezpečí
    • emoce
    • hranice

    Otázky:

    • Jaké principy musí uplatňovat efektivní kolegiální sdílení? 
    • Co je zdrojem pocitu bezpečí při kolegiálním sdílení?
    • Jaký je rozdíl mezi kolegiálním sdílením s vedením od interní či externí osoby?
    • Má být na kolegiálním sdílení přítomno vedení školy?
    • Má být účast na kolegiálním sdílení povinná, nebo dobrovolná?
  • Témata:

    • supervize
    • intervize
    • mentoring
    • balintovská skupina
    • Wanda
    • rozhodovací proces a jeho kritéria
    • přínosy, výhody
    • rizika, překážky

    Otázky:

    • Jaké jsou cíle a průběh jednotlivých modelů?
    • Jaký je cíl a průběh jednotlivých technik?
    • Pro jaká témata jsou jednotlivé modely a techniky vhodné?
    • Jaké faktory je nutné zvažovat při výběru modelu/techniky kolegiálního sdílení?
    • Jaká rizika hrozí? Jaké přínosy lze očekávat?
    • Jaký je optimální postup zavádění kolegiálního sdílení ve školách?