Osnova témat

  • Úvod

  • Úvodní hodina (21. února 2024)

    • důležité termíny, požadavky ke splnění předmětu apod.

  • Interpretace a text (6. března 2024)

    • Uveďte příklad reklamy využívající intertextualitu a doplňte krátkým (cca 1–3 věty) komentářem – co je to za reklamu, proč právě tento příklad, jak pracuje s intertextualitou apod.

    • Dohodnete se v ramci skupiny alespon na peti tematech, ktera jsou pro vas v soucasne dobe dulezita. Vzdy jeden ze skupiny odevzda zde dokument s tematy a jmeny vsech clenu skupiny.

  • Nastolování agendy a framing (13. března 2024)

    • 1. Najděte jakýkoliv příklad toho, jak je jedna událost rozdílně rámcována ve dvou různých mainstreamových médiích, českých nebo i zahraničních. Stačí zkopírovat dvě části online novinového článku, poslat dvě fotky reprezentující stejnou událost apod. Forma je zcela na Vás, jen prosím o odevzdání ve formátu pdf.

      2. Rozdíly v rámcích stručně (v několika větách) interpretujte a snažte se pracovat s pojmy diskutovanými na přednášce.

      Termín odevzdání: 20. března do půlnoci

    • agenda setting a framing

  • Framing + stereotypy (20. března 2024)

  • Gender v reklamě (27. března 2024)

    • Najděte jakoukoliv reklamu, která je v rozporu s některou z kategorií stereotypní reklamy dle E. Goffmana (viz přednáška nebo prezentace). Reklamu nahrajte zde a napište, jednou větou, o kterou kategorii se jedná (relative size apod.)

  • Stereotypy + Sémiotická analýza I. (10. dubna 2024)

    • Krátké video, ve kterém je vysvětlen rozdíl mezi ikonem, indexem a symbolem

    • Rozhodněte o následujících znacích, zda se jedná o ikony, indexy nebo symboly.

  • Kvantitativní obsahová analýza (17. dubna 2024)

    • Vyberte si libovolný reklamní text (snazší je samozřejmě analýza statického materiálu) a proveďte jeho sémiotickou analýzu v následujících krocích:

      1. Identifikace textu

      2. Analýza prvního stupně označování

      3. Analýza druhého stupně označování (konotace, mýty apod.). Proveďte také komutační test.

      Snažte se v rámci analýzy pracovat s pojmy, které jsme si nadefinovali (znaky, kódy, paradigma, syntagma apod.).

      Změna termínu odevzdání: 15. května 2024 (do půlnoci) 

    • Ukázka reálné kódovací knihy z výzkumu, který se zabýval vztahem mezi obsahem článků o evropské migrační krizi a obsahem diskusí pod těmito články

    • Ukázka reálné kódovací knihy z celoevropského výzkumu volebních kampaní před volbami do Evropského parlamentu v roce 2019. Na kódování obsahů se podíleli i někteří studenti MKPR