Návod (vodítko) pro melodickou transkripci textu.
Pro správnou realizaci melodické transkripce (označení základních typů změny melodie v každém taktu/syntagmatu) je důležité určit koncové a nekoncové takty - tj. takty, které jsou ukončené (z hlediska významu) a neukončené - otevřené (z hlediska významu). V rámci každého taktu pak dochází ke změně melodie, která může mít čtyři základní podoby:
1. klesavá melodie - typická pro koncové (významově ukončené) takty, oznamovací výpovědi,
2. stoupavá melodie - typická pro nekoncové (významově neukončené) takty, zvolací a tázací výpovědi.
Vzájemným propojením dvou výše uvedených typů vznikají dvě varianty melodie:
3. stoupavě-klesavá, která je typická například pro výčet, otázku bez tázacího slova, významově neukončené takty - jedná se o takové případy, kdy melodie nejprve stoupá a následně klesá (tj. pokud nedochází ke změně melodie na poslední slabice posledního slova taktu, lze předpokládat, že je zřejmý pokles melodie na úroveň pod průměrným tónem),
4. klesavě-stoupavá, která je typická pro výčet, oficiální výpovědi, významově neukončené takty - jde o případy, kdy se melodie "zhoupne", tedy nejprve klesne a následně stoupne. Používá se poměrně specificky, v poezii spíše výjimečně, stejné významy plní i stoupavě-klesavá melodie.
Při melodické transkripci tedy:
1. najděte všechny koncové takty (významově ukončené) - na nejdůležitějším slovu každého taktu (slovu s logickým/syntagmatickým přízvukem) lze identifikovat klesavou melodii,
2. určete ve všech nekoncových taktech (významově neukončených) slovo s logickým/syntagmatickým přízvukem (záleží do jisté míry na recitátorovi/mluvčím), najděte přízvučnou slabiku tohoto slova a vyznačte změnu melodie: ta bude stoupavá v případě, že v rámci taktu již není prostor pro pokles tónu (tj. logický přízvuk je na posledním slově taktu a slovní přízvuk na jeho poslední slabice; neexistuje část IK po centru) nebo stoupavě-klesavá v případě, že existuje část nacházející se za centrem IK, tj. změna melodie neprobíhá na poslední slabice posledního slova taktu. V posledním případě může být také pouze stoupavá - melodie stoupá od místa změny až do konce taktu - výrazný emocionální náboj.