Osnova sekce

  • Cíl předmětu: Studenti si osvojí didaktické postupy vedoucí k rozvoji komunikační kompetence žáka základní a střední školy na základě uvědomělého osvojení jazykových jevů a za zohlednění žákovy prekonceptuální výbavy. Obsahem budou jednotlivé jazykové kompetence, usouvztažněné v komplexní řečové činnosti, na něž bude kladen prvořadý důraz, stejně jako na didaktickou zručnost rozvíjet u žáků schopnost funkční komunikace v jednotlivých komunikačních sférách. Metodicky se bude vycházet z poznatků činnostního učení, prvků konstruktivismu a kognitivně-komunikačního přístupu, výuka bude využívat i současných trendů didaktických kazuistik a východisek transdisciplinární didaktiky.

    • Zde si můžete vyzkoušet, zda dokážete v pořádku nahrát soubory s úkolem. Na pozdější omluvy typu "nešlo mi nahrát" nebude brán zřetel. Případné problémy s vkládáním řešte včas, tj. do 30. 10. 2022. Můžete vložit jakýkoliv materiál, jeho obsah nehraje roli.

  • Základní studjiní literatura:

    ČECHOVÁ, M.: Komunikační a slohová výchova. Praha : ISV, 1998.

    ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.

    HAUSER, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994.

    PACOVSKÁ, J., NEBESKÁ, I., RÖHRICH, A., VAŇKOVÁ, I. Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce. Praha : Akropolis, 2021. 

    Slavík, J. et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017.

    SVOBODOVÁ, J., HÖFLEROVÁ, E., KULDANOVÁ, P., SEKEROVÁ, K., SVOBODOVÁ, D., VAVŘÍKOVÁ, P. Čeština v edukaci : Lingvistika a didaktika. Ostrava, OU 2021. 212 s. [Podle ČJLit 2021-22, s. 257 a NK ČR.] https://dokumenty.osu.cz/pdf/materialy/2021-cestina-v-edukaci-sazba.pdf

    ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 2005.

    ŠMEJKALOVÁ, M.: Teorie didaktických situací – nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie, roč. 4, č. 1, 2012, s. 40-61.

    ŠMEJKALOVÁ, M. Didaktika českého jazyka. In Stuchlíková, I. a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova Universita, 2015, s. 17–40.

    ŠMEJKALOVÁ, M., CHVÁL, M. Řešení úloh z morfologie češtiny žáky 4.–9. ročníku základních škol. Studia Paedagogica. 25/1, 2020, s. 127-154.  

    ŠMEJKALOVÁ, M., SLAVÍK, J. K pojetí didaktiky českého jazyka jako vědecké disciplíny. Studie z aplikované lingvistiky 7/1. 2015, s. 111–120.

    ŠTĚPÁNÍK, S. a kol.: Školní výpravy do krajiny češtiny. Didaktika českého jazyka pro základní školy. Praha : Fraus, 2020.

    ŠTĚPÁNÍK, S. O nutnosti obsahově zaměřeného přístupu v didaktice češtiny. Didaktické studie, 11(1), 2019, s. 13–25.

    ŠTĚPÁNÍK, S.: Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi. Pedagogická orientace, roč. 24, č. 1, 2014, s. 111–127.

    ŠTĚPÁNÍK, S. Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura, 69(5), 2018/2019, s. 214–223.

    ŠTĚPÁNÍK, S.; ŠMEJKALOVÁ, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017.

    ŠTĚPÁNÍK, S., CHVÁL, M. Konstruktivismus jako cesta ke zlepšování výsledků vzdělávání v českém jazyce? Studia paedagogica: časopis Ústavu pedagogických věd FF MU Brno, 2016, roč. 21, č. 1, s. 35-56.

    ŠTĚPÁNÍK, S., SLAVÍK, J. Žákovské prekoncepty jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka. Pedagogická orientace: vědecký časopis České pedagogické společnosti, 2017, roč. 27, č. 1, s. 58-80.

    ŠKODA, J.; DOULÍK, P.: Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011.

    Výběrově zahraniční literatura:

    CLARKE, S. R.; DICKINSON, P.; WESTBROOK, J. The Complete Guide to Becoming an English Teacher. London : SAGE Publications Ltd, 2010. .Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.

    LOCKE, T. (Ed.) Beyond the Grammar Wars. Oxon: Routledge.

    LIPTÁKOVÁ, ľ. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita. 

    MYHILL, D. Grammar as a meaning-making resource for improving writing. L1-Educational Studies in Language and Literature, 18, 2018, s. 1-21.

    MYHILL, D. a WATSON, A. The role of grammar in the writing curriculum: A review of the literature. Child Language Teaching and Therapy, 30(1), 2014, s. 41-62.

    MYHILL, D. Ways of knowing: Writing with grammar in mind. English Teaching: Practice and Critique, 4(3), 2005, s. 77-96.

    PALENČÁROVÁ, J., KESSELOVÁ, J., KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN - Mladé letá.

    PELECH, J.; PIEPER, G. The Comprehensive Handbook of Constructivist Teaching : From. Theory to Practice. Charlotte : Information Age Publishing, 2010. Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.

     

    Kurikulární materiály:

     

    Edukační materiály:

    Učebnice českého jazyka pro základní a střední školy, tištené i elektronické.

    - každý student prokáže kompetentní znalost alespoň dvou učebnicových řad pro základní a alespoň dvou učebnicových řad pro střední školy

    - každý student prokáže schopnost pracovat s elektronickými učebnicemi a moderní projekční technikou.

     

    Soustavné sledování aktuálních diskusí a dění v oboru:

    - odborná periodika, např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie ad., webové portály, oborová média, konference

     

    Literatura obsažená v kurzu v moodle

    Didaktika českého jazyka III (Evaluační a autoevaluační strategie v práci budoucího učitele): Kurz: Didaktika českého jazyka III (Evaluační a autoevaluační strategie v práci budoucího učitele) (cuni.cz)

  • Náplní kurzů budou následující témata + související výukové situace (viz https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html)

    1. Komunikačně-funkční přístup a konstruktivismus ve výuce mateřského jazyka

    2. Obecné výklady o jazyce (výukové situace č. 81–90)

    3. Pravopisná kompetence (výukové situace č. 72–80)

    4. Foneticko-fonologická kompetence (výukové situace č. 1–5)

    5. Morfologická kompetence (výukové situace č. 21–40)

    6. Lexikální kompetence (výukové situace č. 6–14)

    7. Slovotvorná kompetence (výukové situace č. 15–20)

    8. Syntaktická kompetence (výukové situace č. 41–60)

    9. Stylistická kompetence (výukové situace č. 61–71)

    10. Komplexní receptivní jazykové činnosti

    11. Komplexní produktivní jazykové činnosti

    12. Hodnocení ve výuce českého jazyka

  • Zpracujte jednu výukovou situaci z otázek č. 81–90 a vložte ji do moodle. Situace vkládejte v jednom souboru do tématu Úkol.

  • Zpracujte jednu výukovou situaci z otázek č. 72-80 a vložte ji do moodle. Situace vkládejte v jednom souboru do tématu Úkol.

    • V krátkém videu je prezentována didaktická pomůcka pro výuku vyjmenovaných slov. Přemýšlejte o její funkci a o tom, zda byste ji jako učitelé ve svém vyučovací praxi (ne)využili.

    • V krátkém videu je prezenováno cvičení, jehož cílem má být procvičování vyjmenovaných slov. Poslechněte si ukázku a zhodnoťte funkčnost této aktivity v konceptu komunikačně pojaté didaktiky českého jazyka. Navrhněte alternativní způsob realizace této aktivity (s komunikačním přesahem).

    • Ve výukovém videu praktikující učitelky je žákům 8. třídy nabízen k procvičování a opakování vyjmenovaných slov diktát. Zhodnoťte jeho náročnost ve vztahu k cílové skupině (tj. žákům 8. třídy), způsob podání (např. tempo diktování apod.), obsahovou vhodnost a celkovou funkci takového diktátu v jazykovém vyučování 8. ročníku ZŠ. Navrhněte alternativní způsob procvičování pravopisu vyjmenovaných slov (či jiných pravopisných jevů) v 8. třídě ZŠ, a to v souladu s komunikačním pojetím výuky.

  • Zpracujte jednu výukovou situaci z otázek č. 1-5 a vložte ji do moodle. Situace vkládejte v jednom souboru do tématu Úkol.

    • Prohlédněte si běžně materiál DUM (digitální učební materiál), který je nabízen jednou školou pro potřeby výuky ostatním vyučujícím ČJ. Zhodnoťte jednotlivé úkoly, formy práce, cíle, funkce, typy cvičení a uvažujte nad způsobem didaktického zpracování učiva vzhledem ke komunikačním potřebám žáka. Navrhněte alternativní způsoby didaktické transformace zpracovaných témat s přesahem do komunikační praxe.

    • V textu profesorky Krčmářové najdete i přehled literatury vhodné pro vyučovací praxi.

    • Prostudujte si teoreticko praktický text autorů Jany Vlčkové-Melvajdové a Stanislava Štěpáníka. Cvičebnice obsahuje stručné teoretické výklady, upozorňuje na problémová místa české výslovnosti a na příkladech ukazuje správnou i chybnou výslovnost. Jde o první publikaci tohoto typu, která je učitelům přínosná především díky svému praktickému pojetí.

      Vlčková-Melvajdová, J.; Štěpáník, S. Cvičebnice výslovnosti češtiny nejen pro školní výuku. Praha: Fraus, 2018.

  • Zpracujte jednu výukovou situaci z otázek č. 21–40 a vložte ji do moodle. Situace vkládejte v jednom souboru do tématu Úkol.

    • Prohlédněte si úlohy z učebnice pro 8. třídu ZŠ, které se vztahují k učivu o citoslovcích. Jednotlivá cvičení reflektujte v souladu s typologií cvičení a rozhodněte, která byste ve výuce využili (a která nikoli). Vždy si stanovte cíl a funkčnost cvičení v kontextu komunikačně orientované jazykové výuky.

    • Na videu praktikující učitelky si můžete poslechnout její výklad o zvratných slovesech. Poslechněte si výklad a zhodnoťte jeho věcnou správnost. Dále uvažujte o prezentovaném didaktickém pojetí didaktické transfomace učiva o zvratných slovesech. Pokuste se navrhnout cvičení, aktivitu, úkol v souladu s komunikačním pojetím didaktiky českého jazyka, kdy žákům problematiku přiblížíte jinak.

    • Vypracujte jednotlivá cvičení připravená pro žáky 9. tříd ZŠ k tématu stavby slova a tvoření nových slov. Ověřte si tímto způsobem, do jaké míry problematice rozumíte.

    • Poslechněte si dvě videa, jejichž prostřednictvím praktikující učitelka vysvětluje žákům učivo o druzích přísudku, konkrétně o přísudku slovesném jednoduchém a složeném a přísudku jmenném se sponou. Uvažujte o tom, do jaké míry jsou nabízené výklady a procvičovací úkoly k nim pro žáky srozumitelné. Navrhněte posléze jiný způsob didaktické transformace, tedy v konceptu komunikačně orientované didaktiky.

  • Zpracujte jednu výukovou situaci z otázek č. 6-14 a vložte ji do moodle. Situace vkládejte v jednom souboru do tématu Úkol.

    • Prostudujte si DUM, který je učitelům středních technických škol předkládán jako příklad dobré praxe a je volně dostupný k využití do vyučovacích hodin. kriticky zhodnoťte jeho odbornou kvalitu, didaktické pojetí včetně navrhovaného způsobu ověřování získaných znalostí na konci DUMu a rovněž jeho funkci ve vztahu k RVP odborných škol technického zaměření. Využili byste takový výukový materiál ve vlastní vyučovací praxi? Proč ano, proč ne? Pokuste se navrhnout - při zohlednění všech výše uvedených principů (cílová skupina, složení žáků, obsah učiva apod.) - vlastní způsob didaktické transformace některé části učiva a vložte jej.

    • V rámci nabídky didaktických pomůcek pro předmět český jazyk je nabízena sada k procvičování slovní zásoby. Prohlédněte si způsob práce s pomůckou. Uvažujte, do jaké míry dle vašeho názoru může práce s touto pomůckou skutečně napomáhat žákům v rozvoji jejich aktivní slovní zásoby.

  • Zpracujte jednu výukovou situaci z otázek č. 15–20 a vložte ji do moodle. Situace vkládejte v jednom souboru do tématu Úkol.

    • K výchozímu textu připravte úkoly pro žáky tak, aby se vztahovaly k výstupům z učiva slovotvorby a respektovaly komunikační přesah.

    • Cvičení ve volně dostupném výukovém materiálu by měla pomoci žákům chápat vztahy mezi příbuznými slovy. Toto cvičení pro žáky si prostudujte a řekněte, zda umožňuje žákům nastavený cíl naplnit. Autorka Linda Doleží předkládá pro ilustraci cvičení se slovem bydlet a odvozeninami a uvádí, že je možné tento způsob cvičení aplikovat i na další jevy, nejen na vyjmenovaná slova. Součástí materiálu je také nácvik cvičení v didaktickém testu. Cvičení je koncipováno pro žáky s odlišným mateřským jazykem. Navrhněte alternativní způsob cvičení, které pomůže žákům s uchopením problematiky vztahů mezi příbuznými slovy, ovšem v konceptu komunikančně pojaté didaktiky mateřského jazyka.

      Úkol nahrajte.

  • Zpracujte jednu výukovou situaci z otázek č. 41–60 a vložte ji do moodle. Situace vkládejte v jednom souboru do tématu Úkol.

    • PRO AKADEMICKÝ ROK 2022/2023 SE ÚKOL NEVKLÁDÁ! Na základě autentického zápisu ze školního sešitu uvažujte o funkcích tradičních zápisů do školního sešitu a jejich přínosů pro žáka.

    • PRO AKADEMICKÝ ROK 2022/2023 SE ÚKOL NEVKLÁDÁ! V souladu s komunikačním pojetím výuky mateřského jazyka je žádoucí, aby vyučovací hodina byla založena na práci s písemným či mluveným komunikátem a opírala se o reálné situace. Níže jsou k nahlédnutí dva ilustrativní autentické texty z internetu, na nichž lze žákům představit některé syntaktické chyby. Prohlédněte si je a přidejte další podobné texty, které jsou pro žáky střední školy běžně dostupné. Poté navrhněte struktruru vyučovací hodiny tak, abyste prostřednictvím autentických textů ozřejmili žákům danou problematiku.

    • Níže jsou k dispozi oba výchozí texty.

    • Poslechněte si výukové materiály a zhodnoťte jejich didaktické zpracování. V souladu s komunikačním pojetí didaktiky českého jazyka navrhněte jiné způsoby didaktické transformace těchto oblastí učiva.

  • Zpracujte jednu výukovou situaci z otázek č. 61-70 a vložte ji do moodle. Situace vkládejte v jednom souboru do tématu Úkol.

    • Prohlédněte si učitelkou vytvořenou elektronickou učebnici k tématu slohotvorných činitelů. Uvažujte nad tím, zda byste takovou učebnici sami využívali, co se vám z hlediska komunikačně poajté výuky líbí, a co nikoli.

    • V tematickém čísle časopisu Didaktické studie se dozvíte četné informace o pojetí stylistického učiva ve škole.

    • Níže jsou dva ilustrativní příklady didaktického zpracování učiva o popisu pracovního postupu. Oba si prostudujte a uvažujte o tom, který je pro žáky vhodnější, přínosnější a více akceptuje reálnou komunikační potřebu žáků.

  • Komplexní receptivní a produktivní jazykové činnosti

    • Využijte toto video k přípravě výukové situace dle modelu E-U-R.

    • Žáci 4. ročníku gymnázia měli za úkol v průběhu dvou vyučovacích hodin napsat esej na zadané téma. Přečtěte si tři různé práce, které žáci napsali, a proveďte:

      a) hodnocení jednotlivých slohových prací tak, jak byste ho realizovali jako praktikující učitelé

      b) ke každému hodnocení (navržené známce) napište klady a zápory slohové práce a vaši klasifikaci podrobně odborně (didakticky i lingvistiky) komentujete (např. ve známce zohledňujete syntaktické kvality textu, proto nedostatky vypíšete a okomentujete apod.)

      Výsledná hodnocení PŘIPOJTE ZA VÝUKOVÉ SITUACE A NAHRAJTE V JEDNOM SOUBORU SPOLU S NIMI.

    • Sem vložte v jednom souboru výukové situace, vždy jednu situaci z následujích témat: Obecné výklady o jazyce (výukové situace č. 81–90), Pravopisná kompetence (výukové situace č. 72–80), Foneticko-fonologická kompetence (výukové situace č. 1–5), Morfologická kompetence (výukové situace č. 21–40), Lexikální kompetence (výukové situace č. 6–14), Slovotvorná kompetence (výukové situace č. 15–20), Syntaktická kompetence (výukové situace č. 41–60) a Stylistická kompetence (výukové situace č. 61–71).

      Za situace připojte v tomtéž souboru hodnocení písemných prací.

      Na pozdní odevzdání prací nebude brán zřetel.