Osnova témat

  • Úvod

    • Kurz Nerovnosti ve vzdělávání se realizuje formou tří prezenčních setkání 16.2., 5.3., 23.4., vždy od 9,30 do 12,30 hod distančně v prostředí zoom: https://cuni-cz.zoom.us/j/92328034364

      Prezentace ze setkání jsou uloženy ve složce Prezentace. Požadavky na udělení zápočtu jsou uvedeny níže.

  • Požadavky k udělení zápočtu

    • Přečtěte si text Přehled teorií týkajících se spravedlivosti ve vzdělávání.

      Vyberte si jedno z následujících témat: vzdělávání Romů, inkluze, víceletá gymnázia nebo distanční vzdělávání. K tématu napište esej o rozsahu 2-3 strany (cca 7000 znaků včetně mezer) na základě četby a studia materiálů k vybranému tématu, které jsou k dispozici níže v příslušné složce.

      Esej můžete napsat i na některé jiné téma, které souvisí s nerovnostmi ve vzdělávání. Musíte však uvést minimálně dva zdroje, z kterých jste při zpracování eseje vycházeli.

      Esej odevzdejte v Moodle do 15. dubna 2021. V eseji odpovězte na následující otázky: 

      1. Patří Vámi zvolené téma k prioritám, kterým je třeba ve vzdělávání věnovat pozornost? Proč ano? Proč ne?

      2. Proč je podle Vašeho názoru tato oblast kontroverzní?

      3. Jaká by byla Vaše doporučení v této oblasti tvůrcům vzdělávacích strategií?

      4. Jaká by byla Vaše doporučení v této oblasti rodičům, kterých se téma nějakým způsobem dotýká? 

      5. Váš komentář k poskytnutým zdrojům, k vybranému tématu a obecně k problematice vzdělanostních nerovností.

  • Přehled teorií týkajících se spravedlivosti ve vzdělávání

  • Vzdělávání romských žáků

  • Inkluze

  • Víceletá gymnázia

  • Distanční vzdělávání

  • Prezentace

  • Kritéria České školní inspekce

    Podívejte se na přiložená kritéria České školní inspekce k posuzování "rovných příležitostí" v základní škole a zamyslete se nad následujícími otázkami: 

    1. Připadá Vám vhodné a užitečné, aby ČŠI hodnotila základní školy podle těchto kritérií? Proč ano? Proč ne?

    2. Je nějaké kritérium, které byste vypustili, neboť Vám připadá příliš přísné, obtížně splnitelné nebo pro školy příliš omezující? Vysvětlete.

    3. Je nějaké kritérium, které chybí? Napadá Vás něco, co by bylo užitečné přidat? Vysvětlete.

    Oceníme, když se ti z Vás, kteří mají volnou kapacitu k otázkám vyjádří písemně emailem na adresu jana.strakova@pedf.cuni.cz.

  • Přehled legislativy týkající se rovných příležitostí

    Přehled legislativy upravující oblast rovných příležitostí ve vzdělávání