Themen für jede Woche

  • Allgemeines

    • PS: průběžné úkoly zadané na seminářích, mariály k výuce níž v tématech

      KS:  V 1.den výuky je zásadní účast, další setkání je určeno ke společným konzultacím k seminárce.

    • POZOR: MATERIÁLY JSOU SPOLEČNÉ PRO PREZENČNÍ I KOMBINOVANÉ STUDIUM, ALE ČASOVÉ NASTAVENÍ BUDE ODLIŠNÉ PODLE ROZVRHU!  SLEDUJTE  V ZÁHLAVÍ KURZU VÝŠ, AKTUÁLNÍ POKYNY POD ZKRATKAMI: PS a KS

      SEMINÁRNÍ PRÁCI JE TŘEBA VYPRACOVAT AŽ PO DIDAKTICKÉ VÝUCE A VLOŽIT DO APLIKACE PRO ODEVZDÁVÁNÍ ÚKOLŮ  POUZE V JEDNOM SOUHRNNÉM SOUBORU:  DV_jmena

      Ostatní úkoly, anketu budete vypracovávat podle pokynů.

      Nebojte se využít telefonické konzultace na tel. 604 256 451 vždy úterý a čtvrtky 9-11 (v případě zaneprázdnění zkuste jindy), POZOR - připravte si tedy zcela konkrétní dotaz K ŘEŠENÍ.

  • APLIKACE PRO ODEVZDÁNÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE

    KS: Návrh práce vložte do této aplikace (níž)

    Spojení na ZOOM ve čtvrtek 18.11. (pozor -seminárku si připravte u sebe v PC ke sdílení do ZOOM):

    v 16:30

    Topic: DV_VZ_Zdenka Hankova's Zoom Meeting
    Time: Nov 18, 2021 04:30 PM Budapest

    Join Zoom Meeting
    https://cuni-cz.zoom.us/j/99481642529?pwd=L0ptOUNSaWlEc3Vya05vVmtWQUJRdz09

    Meeting ID: 994 8164 2529
    Passcode: 774488

    v 18:30:

    Topic: DV_VZ_Zdenka Hankova's Zoom Meeting
    Time: Nov 18, 2021 06:30 PM Budapest

    Join Zoom Meeting
    https://cuni-cz.zoom.us/j/96577244038?pwd=dFFPQUZEaU11WDRkWmtzcUZTaVNzQT09

    Meeting ID: 965 7724 4038
    Passcode: 585799

    Seminární práci vypracujte až po didaktické fázi výuky, dodržujte zadání v dané struktuře:

  • Základní terminologie DV

     K výuce vypracujte úkoly pod tématy Terminologie DV (včetně ankety) a Kurikulum DV (úkol nevkládejte do SIS, ale mějte připraven pro výuku).

    • Porovnejte následující definice dramatické výchovy z předcházejícího materiálu. Vaším úkolem je rozhodnout správnost tvrzení v anketě.

        Dramatická výchova užívá jako základní metody nástroje dramatické a inscenační tvorby, osobnostní a sociální výchova vedle toho užívá i tréninkové postupy sociálně psychologické povahy, které nemají divadelní podstatu (RVP ZV, 2013).

        Dramatická výchova je systém řízeného, aktivního sociálně uměleckého učení dětí či dospělých založený na využití základních principů a postupu dramatu a divadla, limitovaných primárně výchovnými či formativními a sekundárně specificky uměleckými požadavky na straně jedné a individuálními i společenskými možnostmi dalšího rozvoje zúčastněných osobností na straně druhé (Valenta, 1997 str.27).

        …. využívá některých prostředků a postupů divadelního umění, … umožňuje vytvářet fiktivní svět –dramatické postavy, děje a prostředí  - a vědomě s ním pracovat; učení především přímým prožitkem a vlastní zkušeností v jednání; nabývání životní zkušenosti tím, že hledáme řešení nastoleného problému (situace) nejen intelektem, ale i se zapojením těla a emocí (Provazník, 2015, s. 1);

        …. za uplatnění roviny reflektivní a její ústrojné propojení s rovinou exprese a otevření se kontextům (Marušák, 2010, s. 41; podobně Valenta, 1997)

       

  • Kurikulum DV

    Nastudujte kurikulum DV, výchovy ke zdraví a osobnostní a sociální výchovy. Najdete jako kapitoly v rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy - RVP ZV:

    http://www.nuv.cz/t/aktualne-platne-zneni-rvp-zv

    Úkol si připravte si jen k ruce pro výuku.

  • Didaktika DV: cíl, příběh, hrav roli, reflexe

    • u všech 3 příběhů si vyznačit ohnisko (kde příběh vrcholí a děti v roli jej improvizovaně dokončí)
    • u všech 3 příběhů formulovat cíle (potenciální využití příběhu a hry v rolích postav příběhu pro rozvoj dětí či dospělých)
    • poznamenat si své úvahy k příběhům i provedení hry v roli
  • Možnosti exprese DV a Arte: způsoby vedení - výchova/prevence/intervence/terapie

  • Psychická rizika v DV

  • LITERATURA

    K prostudování doporučuji:

    Honsnejmanová, I. Realizace průřezových témat dramaticko-výchovnými metodami. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013. 157 s. ISBN 978-80-7372-980-6.

    BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: ARTAMA, 1996.

    MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011. 156 s. ISBN 978-80-7068-250-0.

    MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: ARTAMA-STD, 1998.

    MACHKOVÁ, E. (ed.). Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Praha: Portál, 2012. 152 s. ISBN 978-80-262-0093-2.

    Machková, E. ed. Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 150 s. ISBN 978-80-262-0504-3.

    KOŤÁTKOVÁ, S., PROVAZNÍK, J., BLÁHOVÁ, K. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998.

    Rychecký, S. Dramatická výchova nejen pro školu. Vyd. 1. Brno: Lužánky - středisko volného času, 2012. ISBN 978-80-85038-01-9.

    VALENTA, J., Metody a techniky dramatické výchovy, Strom, Praha 1997

    Way, B. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Překlad Eva Machková. 2., rev. a aktualiz. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2014. 232 s. ISBN 978-80-903901-4-0.

     

    Doporučená:

    MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80--7367472-4.



    Navrhuji pracovat s elektronickými publikacemi na odkazu:

    https://ezdroje.cuni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=856