Autor článku varuje před neadekvátní a nadměrně zatěžující environmentální výchovou u dětí mladšího školního věku. Děti v tomto věku mohou jak ve škole od učitelů, tak doma od rodičů a někdy i z různých naučných pořadů získávat informace o správném chování k životnímu prostředí, našem podíle na tomto chování a odpovědnosti k přírodě. Tyto informace jsou často pravdivé a užitečné. Nicméně odpovědnost samotného dítěte v této oblasti je značně limitována, protože většinou to není ono, kdo takováto rozhodnutí činí, jsou to dospělí kolem něj, popř. celý systém, ve kterém žije.
Několik týdnů před tím, než jsem si přečetla článek, na který nyní reaguji, jsem dostala přednášku o ekologickém chování od své neteře (1. třída). Koukala na tetrapak obal od mléka, který stál na stole, a vysvětlovala mi, že se dívala na pořad o třídění. Tetrapaky se dávají do oranžových kontejnerů. Pokud oranžový kontejner nemáme, je možné to hodit do žlutého kontejneru na plasty, pokud tento má na sobě oranžovou nálepku, že se tam můžou dávat i tetrapaky. Další možnost pak je, že je touto oranžovou nálepkou označen modrý kontejner na papír. Následovala otázka, zda to vím. Přiznala jsem po pravdě, že to s tou oranžovou nálepkou jsem nevěděla, i když vím, že v některých městech je povoleno házet tetrapaky do kontejnerů na plasty. A pak jsem dostala obligátní otázku: „A děláš to tak?“ Musela jsem říct, že nedělám. Na celém našem sídlišti prostě nejsou kontejnery na tetrapaky, ani označené ostatní. Proto musím tetrapak házet do směsi. Malá slečna odvětila, že to tedy není moje vina, ale že je divné, že to nezařídili ti, co se o odpad starají…
V takovýchto situacích pak dítě zažívá zklamání, že něco, o čem je vyučováno, že je to správné, je nesplnitelné, protože se vyskytují různé překážky, které to splnit neumožní. Autor upozorňuje, že pokud takovéhle protichůdné názory přicházejí od pro dítě významných autorit, může se dostat do nebezpečného vnitřního konfliktu. Je tedy na průvodcích dítěte, aby, pokud se o takovémto konfliktu dozví, pomohli sejmout toto břemeno, které dítě není schopno nést. A ještě důležitější je, aby sami na dítě v tomto věku nekladli nepřiměřené nároky. I environmentální výchova musí postupovat úměrně jeho schopnostem s těmito informacemi nakládat.