Lze identifikovat spolehlivě nadprůměrného v M?

Lze identifikovat spolehlivě nadprůměrného v M?

autor Klára Michalová -
Počet odpovědí: 7

Dobrý den,

nadprůměrného v matematice v mnoha případech nelze spolehlivě identifikovat. Taková identifikace vyžaduje dlouhodobé a komplexní pozorování.

Je velmi důležité, aby lidé, kteří dítě identifikují byli vůči tomu kompetentní. To, že je dítě hodnoceno pracovníky pedagogicko-psychologické poradny mnohdy nemusí stačit, vzhledem k jejich vzdělání, které v oboru nemusí být dostatečné. Myslím, že by bylo lepší, kdyby součástí celého procesu byl i další člověk, který má alespoň matematické vzdělání či je dokonce v matematice též nadprůměrný. Také je třeba, aby všechny složky mezi sebou komunikovaly a poskytovaly si informace navzájem.

Je důležité, aby si rodiče všímali chování svého dítěte a případné známky nadprůměrnosti nepodceňovali, ale měli by si uvědomit, že v této problematice nejsou odborníky. Rodiče by jinak mohli nadělat více škody než užitku, například přeskakováním látky, kterou si myslí, že dítě již ovládá a nepotřebuje. To, že si dítě dokáže dlouho hrát s kalkulačkou nemusí nutně znamenat nějakou nadprůměrnost v M, ale třeba jen to, že se mu líbí, že když zmáčkne nějaké tlačítko, tak se stane jistá věc, ani nemusí chápat, co se na kalkulačce vlastně děje.

Jsou děti, které se mohou zdát nadprůměrné, ale ve skutečnosti nejsou. U některých může jít jen o mechanické zapamatování bez pochopení věci. Dokáží tak vyjmenovat řadu čísel, ale nerozumí jí. Naopak lze nalézat děti, které vypadají, že jsou líné a nic nedělají, přitom jsou nadprůměrné. Problém je však v tom, že příliš lehké úlohy je mohou nudit.

Pro všechny je důležité hlavně sebevzdělávání, aby se všichni více přiblížili možnosti této identifikace. 

Michalová Klára

V odpovědi na Klára Michalová

Re: Lze identifikovat spolehlivě nadprůměrného v M?

autor Jana Holzerová -

Ze článku vyplývá, že identifikace nadprůměrného žáka není tak snadná, jak se mnoha lidem může na první pohled zdát. K identifikaci je potřeba dlouhodobé sledování jedince a kompetentní osoba, která se v nejlepším případě zabývá přímo diagnostikou mimořádně nadaných žáků v matematice. Mnohým pracovníkům PPP totiž chybí hlubší matematické vzdělání.

Zároveň se domnívám, že by nebylo od věci udělat osvětu pro rodiče, aby byli v diagnostice svého žáka střízlivější, protože jsou často nekritičtí a ovlivnění emocemi. Mnoho ambiciózních rodičů si neuvědomuje, že bystrý žák není totéž, co žák nadprůměrný. Dále jsou tu učitelé, kteří mají sice možnost porovnávat žáky mezi sebou a jsou pedagogicky vzdělaní, ale často nejsou seznámeni s touto problematikou. Myslím si, že hlubší vzdělávání učitelů MŠ a ZŠ by mohlo v mnohém žákům pomoci a usnadnit nadaným snazší průchod školní docházkou.

Souhlasím s Klárou, že sebevzdělávání by celé této situaci mohlo napomoci. Právě proto je důležité, aby byla na toto téma dostupná kvalitní literatura.

V odpovědi na Jana Holzerová

Re: Lze identifikovat spolehlivě nadprůměrného v M?

autor Michaela Kaslová -

Z dosavadní diskuse nevyplynulo, že vy osobně jste měli či neměli problémy s identifikací nadprůměrného, či byli pod tlakem rodičů, kteří vám výjimečnost potomka podsouvali.

V době karantény jsem se setkala s 12 příklady (diskuse v obchodě) zcela opačných názorů, které člením do tří hlavních skupin:

a) moje dítě nemůže být génius, my jsme z vesnice;

b) moje dítě je blbec, když ho vidím nad úkoly (pozor, mohlo jít klidně o génia, kterého to nudí, nebo je líný);

c) moje dítě je normální, vyřeší (školní úkoly) to stejně jako já.

nové podmínky pro zkoumání terénu

Jak vidíte, karanténa přináší.

 

V odpovědi na Klára Michalová

Re: Lze identifikovat spolehlivě nadprůměrného v M?

autor Adéla Fidrmucová -

Dobrý den,

spolehlivě poznat nadprůměrného žáka v matematice, si myslím, nelze ve všech případech.

Velmi mne zaujalo, co psala paní doktorka. Z jejích slov i z článku vyplývá, že rodiče mají o nadprůměrnosti velmi zkreslenou představu často vázanou na chování dítěte (lenost -> je hloupý, snaživost -> je nadprůměrný, ...). Souhlasím tedy s holkama, že by bylo dobré představit rodičům, jak pracuje nadprůměrné dítě a jaký je rozdíl mezi nadprůměrností a pouhou snaživostí a naučením se vědomostem. Samozřejmě rodiče nejsou těmi, kdo by měl spolehlivě poznat nadprůměrného žáka, ale pokud by o této problematice věděli více, mohlo by to určitě jeho identifikaci přispět.

Řekla bych, že ani poradna není tím, kdo bezpečně takového žáka pozná. Protože to jsou většinou odborníci v psychologii a obecné pedagogice, poznají nejspíš žáka, který je celkově nadprůměrný. Ale pokud se jedná o žáka nadprůměrného pouze v jedné oblasti, nemají moc možnost to poznat, protože sami nejsou na tak dobré úrovni v daném oboru.

Kdo, podle mě, může asi nejlépe takového žáka identifikovat je jeho učitel matematiky, ideálně spolu s učitelem, který se žáky nadprůměrnými v matematice zabývá. Pokud by si tedy učitel myslel, že je některý žák nadprůměrný, měl by pozvat na hodinu matematiky jiného učitele matematiky (možná z vyššího ročníku) a nebo právě někoho, kdo se nadprůměrnými v matematice zabývá a společně diskutovat o schopnostech žáka a o další práci s ním. Ovšem označit žáka jako nadprůměrného musí, myslím, stejně poradna, takže pokud ta to neuzná, tak mezi nadprůměrné řazen nebude. To však neznamená, že by jeho paní učitelka nemohla správnými úlohami přispět k jeho rozvoji.

Avšak povědomí o nadprůměrnosti je i mezi učiteli velmi malé. Všichni se spíše zabývají žáky s poruchami učení a na nadprůměrné se zapomíná, proto mnoho nadprůměrných žáků zůstává neidentifikovaných.

Sama jsem se s nadprůměrným žákem ještě nesetkala (nebo aspoň jsem o žádném takto nepřemýšlela), takže nedokážu říci, jestli bych ho zvládla správně identifikovat. Ale určitě si teď, když už o tom něco vím, začnu žáků z tohoto pohledu více všímat a více se na to zaměřovat.

Adéla Fidrmucová

V odpovědi na Adéla Fidrmucová

Re: Lze identifikovat spolehlivě nadprůměrného v M?

autor Michaela Kaslová -

 Milé kolegyně,

péče o talenty stojí nejen více námahy, ale i peněz. Systémová opatření jsou zčásti nastavena, ale nedotažena. Uvedu příklady ze zahraničí (Kanada, Belgie): dítě (nejen nadprůměrné, ale každé pravděpodobně se specifickými potřebami) jde do poradny, kde po dialogu a testech jsou přizvání rodiče i učitel/učitelé  a  společně domlouvají strategii rozvoje včetně výchovných opatření. Po třech měsících nejpozději je nová schůzka, kde se hodnotí účinnost strategie, dítě se k tomu vyjadřuje - pocity, návrhy a pod., strategie se upravuje a je závazná pro všechny (žák, rodiče i učitel). Klade se důraz na všestrannost, ale nikoli na maximum ve všech složkách výchovy.

Co je třeba zdůraznit, že hloupá či nepřesná otázka dospělého (rodič, učitel, pracovník poradny) může nadprůměrného odradit od komunikace, někdy se i urazí, cítí se podceňováni, takže již necítí potřebu něco někomu dokazovat, dokonce se na test mohou "vykašlat". Proto se na odborné matematické úrovni (nevím, zda i u psychologů) diskutuje o tom, co vše by v poradně měli před vyšetřením znát.

 

Úlohy, které jste zjednodušovali, se mohou zdát obtížné, ale věřte, že nadprůměrným nikoli. Někdy je štve, že úloha s malými čísly není tak jednoduchá (často jako dospělí spojují míru obtížnosti s velikostí použitých čísel) a podceňují ji.

Literatura k nadprůměrným v matematice u nás je trojího typu:

a) soubory tak zvaných zajímavých a obtížnějších matematických úloh (bez gradace) - jsou i na ministerském portálu

b) články ve sbornících od didaktiků matematiky

c) knížky od pedagogů, kteří s matematicky nadanými dětmi často nemají zkušenosti nebo jen dílčí, a unikají jim matematické obsahy jako celek.

V zahraničí je to někde podobné, avšak tam (např. ve Francii) existuje docela otevřená diskuse až polemika mezi oběma tábory, což podporuje vydávání různých publikací.

Rodiče, podobně jako čistí pedagogové mají problém matematického nadhledu, který může vést k analýze, objektivnějšímu posouzení a přiměřené zátěži.  Co je mnohdy přehlíženo, to je manipulace rodiči nadaným, a tak co se nadanému nechce, to označí za špatně zvolené.

Znovu doporučuji Š. POrtešovou, E. Vondrákovou a ze zahraničí např. Rizuliho.

 

V odpovědi na Adéla Fidrmucová

Re: Lze identifikovat spolehlivě nadprůměrného v M?

autor Barbora Olivová -

Rozhodně souhlasím s tím, že nadprůměrného žáka nelze jednoznačně identifikovat. Chce to dlouhodobější pozorování průvodních jevů, které by mohly takového žáka identifikovat. Rozhodně záleží na rodině, zda si projevů bude všímat či ne. Sama vím o pár rodičích, kteří brali to, že je jejich dítě nadprůměrné (ať už v jakémkoliv předmětu), spíše negativně nebo si to nechtěli vůbec přiznat. Báli se, že to bude pro dítě spíše postižení a dojde například k vyloučení ze skupiny dětí.

Kromě rodičů, kteří by měli pozorovat prvotní projevy, by si jich měl všímat i učitel na daný předmět. Ten by poté měl po konzultaci s rodiči volit další postup. Rodiče by měli s učitelem spolupracovat, aby zajistili dítěti co nejlepší prostředí pro jeho další rozvíjení. Také bych jako učitel doporučila návštěvu pedagogicko-psychologické poradny. Tam nastává další problém a to, že poradny dávají přednost spíše dětem s nějakým problémem. Tudíž čekací doba na vyšetření nadprůměrných dětí je mnohem delší a spoustě rodičů se nechce čekat, jelikož dítě ve škole zvládá a nepotřebují papír na to, že je "výjimečné".

Sama jsem se již setkala s nadprůměrně nadaným chlapce, a to nejen na matematiku, a po chvilce pozorování jsem ho dokázala velmi dobře identifikovat a to i přes fakt, že chlapcem kromě toho, že je nadprůměrně inteligentní tak trpí i aspergerovým syndromem.

V odpovědi na Barbora Olivová

Re: Lze identifikovat spolehlivě nadprůměrného v M?

autor Jan Gabriel -

Také souhlasím s tím, že většinu nadprůměrně inteligentních dětí nelze jednoznačně identifikovat a je potřeba je sledovat dlouhodoběji a co možná nejvíce odborně - na což nemá kvalifikaci ani rodič ani učitel. Ti jsou však prvními, kteří si mohou všímat neobvyklých zvláštností a větších, či menších rozdílů od ostatních vrstevníků. A jsou tak prvními, kteří na tuto problematiku mohou upozornit a doporučit návštěvu specialisty. Dle mého názoru však existují skupiny dětí viz vyjádření kolegyně Barbory Olivové, které májí většinou nějaký druh autistické poruchy a Ti jsou svým chováním, jednáním a často matematickými schopnostmi velmi výrazní a dá se u nich s velkou pravděpodobností předpokládat, že budou matematicky nadprůměrní.

Osobně ve škole pozoruji žáky mezi kterými jsou i velmi šikovní jedinci, nikdy jsem však neměl pocit, že by dané dítě bylo nadprůměrně matematicky nadané. Je pravda, že díky tomuto semináři nad tím mohu začít více přemýšlet.

Co se týká, rodičů a jejich často zkresleného pohledu na vlastní děti - zažil jsem situaci, kdy rodič přišel s žádostí o přeskočení svého dítěte o ročník. Nejednalo se však v žádném případě o nadprůměrně inteligentní dítě. Co se týkalo školních výsledků, šlo spíše o dítě velmi průměrné až podprůměrné. Po konzultaci s rodiči a doporučení o diagnostiku dítěte v poradně, rodiče nesouhlasili a dítě v zůstalo v ročníku.

V odpovědi na Jan Gabriel

Re: Lze identifikovat spolehlivě nadprůměrného v M?

autor Šárka Strnadová -

Dobrý den,
Určitě souhlasím s tím, že nadaného žáka nejde v každém přípravě identifikovat. Dle mého názoru je potřeba dlouhodobého pozorování, abychom mohli s jistotou zjistit, zda se jedná o nadprůměrného žáka. Myslím si, že my jako učitelé nemáme dostatečnou kvalifikaci na posouzení, zda je žák nadprůměrný. 
Sama mám velmi málo pedagogických zkušeností, abych mohla přesně říci, že jsem nadaného žáka rozpoznala. Pokud mám pocit, že mám ve třídě velmi nadaného žáka, doporučila bych psychologicko-pedagogickou poradnu, kde danému žákovi mohou pomoci více, než já jako učitel. Sama jako paní učitelka bych měla umět, nebo se naučit postupem svých pracovních zkušeností, právě tyto žáky rozpoznat.
Dokážu si představit rodiče, některé dokonce ve svém okolí mám, kteří se upnou na představu,, že jejich syn/dcera, je chytřejší než ostatní děti ve třídě, je nadanější, šikovnější a nejchytřejší z celé třídy. Opravdu si myslím, že toto je na posouzení odborníků, kteří jsou vystudovaní odborníci a mohou si dovolit takové posouzení.
Šárka Strnadová