Dobrý den,
nadprůměrného v matematice v mnoha případech nelze spolehlivě identifikovat. Taková identifikace vyžaduje dlouhodobé a komplexní pozorování.
Je velmi důležité, aby lidé, kteří dítě identifikují byli vůči tomu kompetentní. To, že je dítě hodnoceno pracovníky pedagogicko-psychologické poradny mnohdy nemusí stačit, vzhledem k jejich vzdělání, které v oboru nemusí být dostatečné. Myslím, že by bylo lepší, kdyby součástí celého procesu byl i další člověk, který má alespoň matematické vzdělání či je dokonce v matematice též nadprůměrný. Také je třeba, aby všechny složky mezi sebou komunikovaly a poskytovaly si informace navzájem.
Je důležité, aby si rodiče všímali chování svého dítěte a případné známky nadprůměrnosti nepodceňovali, ale měli by si uvědomit, že v této problematice nejsou odborníky. Rodiče by jinak mohli nadělat více škody než užitku, například přeskakováním látky, kterou si myslí, že dítě již ovládá a nepotřebuje. To, že si dítě dokáže dlouho hrát s kalkulačkou nemusí nutně znamenat nějakou nadprůměrnost v M, ale třeba jen to, že se mu líbí, že když zmáčkne nějaké tlačítko, tak se stane jistá věc, ani nemusí chápat, co se na kalkulačce vlastně děje.
Jsou děti, které se mohou zdát nadprůměrné, ale ve skutečnosti nejsou. U některých může jít jen o mechanické zapamatování bez pochopení věci. Dokáží tak vyjmenovat řadu čísel, ale nerozumí jí. Naopak lze nalézat děti, které vypadají, že jsou líné a nic nedělají, přitom jsou nadprůměrné. Problém je však v tom, že příliš lehké úlohy je mohou nudit.
Pro všechny je důležité hlavně sebevzdělávání, aby se všichni více přiblížili možnosti této identifikace.
Michalová Klára