Kronika česká z let 1533-1539
Kronika česká: výbor historického čtení, Praha, 1981.
Kronika česká z let 1533-1539
Kronika česká: výbor historického čtení, Praha, 1981.
Do jaké míry Hájkova kronika zaznamenané události zkresluje?
Jaké osobnosti v rámci své kroniky Hájek vyzdvihuje a jaké naopak zavrhuje?
Úryvek z Hájkovy kroniky vyznívá protiutrakvisticky a prokatolicky, i když sám autor část svého života utrakvistou byl. Je Hájkova kronika opravdu takto laděná? Jak se autor staví například k osobě Jana Husa a událostem Kostnického koncilu, které předchází text ukázky?
Kdo první zpochybnil práci Václava Hájka z Libočan a na základě čeho?
Jaký význam klade Hájek opuštění Sezimova Ústí ve srovnání s dnešní historiografií.
"Prvním, kdo se postavil ke kronice kriticky, byl kněz, historik, první český dějezpytec a spoluzakladatel Královské české společnosti nauk Gelasius Dobner, který se dostal k latinskému překladu piaristy Viktorina od sv. Kříže k připravovanému vydání kroniky (pravděpodobně pod patronátem Františka Antonína Berky z Dubé)." (zdroj:wikipedie)
Kdy se narodil Václav Hájek z Libočan?
Zajímá mě, kdy přibližně se začalo místo Vácslav psát Václav. (Ani nevím, jestli to patří do historiografie, ale zaujalo mě to jako první.)
Návrh na badatelskou otázku - podepsal se pozitivní/negativní vztah Václava Hájka z Libočan na popisu událostí v kronice? Jak?
Ahoj,
zajímavý nápad :) co jsem pochopil, když jsem pročítal ostatní vlákna měli by jsme do dneška tedy vybrat společnou badatelskou otázku? Někdo se spojil přes fejs (třeba zde: https://dl1.cuni.cz/mod/forum/discuss.php?d=37614#p84013 ), nemáte zájem vytvořit skupinovou konverzace a probrat to tam? (jsem tam Josef Stanislav Kubát).
Myslím, že jo, dneska bychom se měli předběžně dohodnout na otázce a později to budeme vymezovat ještě konkrétněji. Skupinovou konverzaci určitě vytvořit můžem :)
Možné e-zdoje k čerpání:
neodborné zdroje:
http://druidova-mysteria.cz/HISTORIE/Hajek_z_libocan.htm - je zde text o cenzuře a kritice Palackého
https://www.stoplusjednicka.cz/krasne-smyslene-dejiny-hajkova-kronika-ceska-je-plna-vymyslu
odborné zdroje:
ŠIMÁK, Josef Vítězslav. Prameny a pomůcky Hájkovy. In: Gustav Friedrich; Kamil Krofta; Jaroslav Bidlo. Sborník prací historických : k šedesátým narozeninám dvor. rady prof. dra Jaroslava Golla.
online: http://kramerius4.nkp.cz/search/i.jsp?pid=uuid:eedbd0d0-428e-11e4-bf02-5ef3fc9ae867
LINKA, Jan (ed.). Studia Hageciana 1: Na okraj Kroniky české. Praha: Ústav pro českou literaturu; Academia, 2015
Zajímaly by mě okolnosti vzniku Hájkovy kroniky. Dočetl jsem se, že byla vytvořena na popud šlechticů, přičemž byla poté ještě dána ke kontrole královským úředníkům. Tím se nám jeví minimálně tři faktory, které ovlivnily fokalizaci a vyznění zobrazených událostí, a sice osoby šlechticů, státní moc a autor samotný. Zdali svou roli v (auto)censuře sehrála i moc duchovní ponechám následující badatelské činnosti, ale jistě se její vliv také ukáže - jednak byl Hájek z Libočan sám duchovním, dále se pohybujeme v době a prostoru, kde jsou církev a stát v symbiose.
(Dodatečně upravil/-a: Tereza Balcárková; čas vložení původního příspěvku: Neděle, 17. listopad 2019, 15.51)
Sledovat okolnosti vzniku, popřípadě i publikace kroniky by mohlo být zajímavé. V souvislosti s tím mě napadá otázka, čím byla způsobena úspěšnost této kroniky ve své době. V téže době u nás vznikly další kroniky (mám na mysli dvě díla- Kroniku českou Bohuslava Bílejovského a Kroniku o založení země České od Martina Kuthena ze Šprinsberku), ale jejich znalost do obecného povědomí tak jako Hájkova kronika nepřešla.
Naše závěrečná badatelská otázka se týká četných scén boření kostelů ze strany husitů. Chtěli bychom se věnovat míře realističnosti jejich vyobrazení v Hájkově kronice a dále pak samotným důvodem, proč tak husité činili.
Pramen:
ŠIMÁK, Josef Vítězslav. Prameny a pomůcky Hájkovy. In: Gustav Friedrich; Kamil Krofta; Jaroslav Bidlo. Sborník prací historických : k šedesátým narozeninám dvor. rady prof. dra Jaroslava Golla.
online: http://kramerius4.nkp.cz/search/i.jsp?pid=uuid:eedbd0d0-428e-11e4-bf02-5ef3fc9ae867
-Tato publikace by nám mohla pomoci seznámit se rámcově s kulturním polem, ve kterém Hájkova kronika vznikla - s českým humanismem jako takovým.
-Studie v publikaci Návraty bez konce by nám mohla déle lépe objasnit Hájkův styl práce:
-Detailní historický přehled a srovnání realističnosti popisovaných událostí bychom mohli získat ze Šmahelovy tetralogie o husitství publikované v letech 1995-6.
Tato práce by měla objasnit vliv narace, jakou Hájek použil ve vztahu k míře realističnosti, na kterou se ptáme. Především pak autorčin teoretický rozbor současného bádání fikčního narativu předvědeckého kontextu kroniky, jeho fikční konstrukci a nefikční rekonstrukci.
Česká, J. 2014: Fabula et historia: Václav Hájek z Libočan a fikční strategie historiografie.
TONZAROVÁ, Hana; ŠÍMA, Radek: Za co husité bojovali a proč bořili kláštery? in: Budějovické listy, roč. 12.
O vztahu Hájka k postavě Jana Husa viz. PODLEŠÁK, Jan: Jan Hus a Jeroným pražský v Kronice české Václava Hájka z Libočan in: Zlatá stezka: sborník Prachatického muzea
Badatelská otázka je komplikovaná z toho důvodu, že je velmi těžké najít referenční rámec pro "skutečnost" toho boření. Jinými slovy, jak lze zjistit "jak skutečně to boření vypadalo"? Ale budiž, s tím by se dalo nějak pracovat. Co je ovšem větší problém je fakt, že Vám uvedené prameny nejsou prameny v pravém slova smyslu (primární pozůstatky minulosti) ale sekundární literatura. Zkuste v té literatuře nebo jinde najít "prameny" a doplnit je. Zajisté jich tam bude uvedeno hodně.
Možný pramen vhodný k řešení badatelské otázky by mohla být Husitská kronika Vavřince z Březové, ze které čerpal i Hájek ve své kronice. (Zdroj: http://kramerius4.nkp.cz/search/i.jsp?pid=uuid:eedbd0d0-428e-11e4-bf02-5ef3fc9ae867#monograph-page_uuid:f09b5b20-428e-11e4-bf02-5ef3fc9ae867 str. 210) Dle výše uvedeného zdroje se pouze v těchto dvou kronikách objevuje incident posekání štěpů husity v zahradě arcibiskupské. Je zde tedy možná shoda pohledu obou autorů na husitskou otázku.
Sledovat onu "skutečnost" boření kostelů husity by bylo možné vysledovat snad tou cestou, kdy bychom se pokusili Hájkovu výpověď srovnat s popisem těchto událostí v jiných kronikách, a to nejlépe v těch, které vznikly v době blízké událostem husitské revoluce. Vysledovali bychom, zda kronikáři působící před Hájkem již popisovali boření kostelů, a pokud ano, tak jak a do jaké míry se jejich výpověď s Hájkem shoduje či nikoliv. Jistě je tu ale několik komplikací, museli bychom brát v potaz, že kroniky byly ze své podstaty nějak "standardizovány" a obraz popsaných událostí tak rozhodně nemusel odpovídat skutečnosti, doplněno tím, že bychom museli mít na paměti, jestli pracujeme s pramenem od autora husitského či katolického (který by spíše mohl agresivitu takových činů husitů zdůrazňovat, ale zároveň i zveličovat). Přesto by nám toto porovnání mohlo podat jistou odpověď.
Ideálním pramenem by byla jistě kronika Vavřince, kterou již zmínila kolegyně, a která by nám podala onen pohled z "husitské strany". Opačný pohled ze strany katolické by nám mohla podat latinská kronika Enea Silvia Piccolominiho - Historia Bohemica ( SILVIO, Enea, Jiří MATL, Dana MARTÍNKOVÁ a Alena HADRAVOVÁ. Historia Bohemica. Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 1998. Clavis monumentorum litterarum (Regnum Bohemiae). Fontes rerum Regni Bohemiae. ,dostupné v knihovně FF UK).
Náponocnými by nám dozajista byly i dva zdroje spíše laické. Prvním z nich je Kronika Bartoška z Drahonic, který sám husitské války prožil jako voják na straně katolické. Jeho kronika je ovšem prosta v té době tak častého zabarvení protihusitského. Popisované události mezi lety 1419 a 1442 by se tak mohli pravdě blížit více než velké kroniky vzdělanců a to z toho důvodu, že Bartoškovi chyběl rozhled vzdělance a tudíž absentuje i jasnější politicko-náboženské stanovisko. Druhý pramen je tímto ovlivněn také. Jedná se o tzv. Staré letopisy české. Jde o soubor drobných kronik, které vznikali v průběhu sto padesáti let - od nástupu Václava IV. (1378) na český trůn až po převzetí moci Habsbkurky (1526) a které jsou psány množstvím autorů, vesměs prohusitských. V kontextu Hájkovi Kroniky je zde příhodno také udat, že byly Hájkovi podstatným zdrojem při psaní vlastní kroniky. Ježto se jedná o dílo kolektivní, chybí zde systematické líčení daných událostí a také jasné ideologické stanovisko je zde zastřeno, neboť jsou zde zastoupeni jak příslučníci husitů radikálních, tak umírněných. Pisately byli navíc pamětníci, což nám samo o sobě dává jistou záruku věrohodnosti, byť ne úplnou. Přesnost zachycení může být také ovlivněna častým přepisováním rukopisů (je jich známo více jak třicet). Našel jsem dále ještě třetí kroniku, která se obou výše zmíněným podobá. Jedná se o Kroniku starého pražského kolegiáta. Na rozdíl od Letopisů psaných česky je toto dílo napsáno latinou a právě proto k nim není řazeno. Popisují se zde události mezi lety 1419 a 1441, takže se zde nabízí srovnání s Bartoškem z Drahonic. Blízkost s tímto autorem je také v tom, že oba byli účastni v husitských válkách. Rozdíl naopak v církevní příslušnosti - narozdíl od Bartoška totiž tento kolegiát bojoval na straně husitů.1
1http://www.ucl.cas.cz/edicee/data//antologie/zliteratury/VZCL2/VZCL2.pdf
Jako pramen můžeme předložit i "Píseň o Srlínovi". Tato píseň přináší dobovou interpretaci toho, proč husité bořili kostely.
Podle této písně husité kostely bořili proto, že neuznávali dosavadní křesťanský obyčej v kostele chválu bohu vzdávat a boha vyznávat.
Skladba zapsána na rubu papírového listu, uloženého v SA v Třeboni. Na líci listu datum 20, 8. 1442, takže její autor/autoři pravděpodobně byli přímými pamětníky husitských válek, píseň však především pojednává o události z roku 1441.
Uvedená píseň se týkala události v podstatě jen místního významu, přesto je svědectvím o tom, jak dlouho byly některé časové písně v oběhu a jak se šířily po značné zeměpisné rozloze.
Píseň je katolická a časová, proto rázu agitačního a stranické stanovisko je v ní vyhroceno. Je třeba ji brát se značným nadhledem
(PÍSEŇ O SRLÍNOVI)
Táboři zúfalí
Srlína sú jali
den božieho zkřiešenie,
připravivše se v oděnie jako na Ježíše.
Připadli o pól noci,
když jest on neměl moci,
neb jest jim'mnoho věřil
a do sebe nic nečil,
proč by měl utéci.
Dočkal jich na posteli,
neb zbořili kostely,
kdež bohu chválu vzdávati
a jeho vyznávati
obyčej jest křesťanský.
Z domu jej na Tábor vedli
na cestě jím trhali, mazance, jablka jedli,
požehnánie nedočkali
jako lakotníci.
Havránek, B. - Hrabák, J. - Daňhelka, J. 1964: Výbor z české literatury doby husitské, Praha.