Rezoluce k procesu s Miladou Horákovou (Národní archiv Praha)
Jaký byl průběh akce?
Jak staré byly děti?
Jak rezoluce vznikla?
Jak k tomu došlo?
Vážení,
do neděle bychom měli mít zhruba představu o tom, čeho se mám náš výzkum tejkat. Po organizační stránce navrhuji mít paralelní konverzaci na fejsbůku. Nejsem zrovna výkvět AJTÝ, neumím teda moc tuhle onlajn konverzaci a klidně bych se k tomu projektu tak trochu sešel fejs tů fejs. Myslím, že je to lidštější.
Mnoho těch podepsaných žáků ještě žije, zajímalo by mne, jestli existují nějaké přímé svědectví z první ruky o tomto nebo podobném dokumentu. Předpokládám, že nechcete řešit problematiku psacích strojů v minulém století. Za mne se nabízí buď obecné téma reakcí na soudní procesy a justiční vraždy, nebo, což nás asi všechny zajímá, zkusit najít další prameny a pokusit se poodhalit a rekonstruovat v jaké atmosféře asi byly tyto rezoluce psány a podepisovány. Asi to ale bude nelehké...
Nějaké nápady, co konkrétně zkoumat?
k.
Tak jsem si říkal směřovat to na propagandistickou kampaň v souvislosti s procesem JUDr. Milady Horákové.
Myslím, že tady: (https://www.ustrcr.cz/data/pdf/pamet-dejiny/0701-20-41.pdf), by mohlo být pár pěkných informací a odkazů na prameny. Dostupné ze stránek ústavu pro studii totalitních režimů.
K.
Ahoj! Souhlasím, že bychom se mohli zabývat propagandistickou kampaní s tím, že se zaměříme hlavně na dětské rezoluce. Asi by bylo dobré zkusit zjistit, jak vlastně vznikaly, kdo je sepisoval, kolika škol/tříd se to týkalo, jakým způsobem byly děti ještě do kampaně zapojovány...
Zkusila bych sehnat i tuhle knihu, tam by mohlo být něco užitečného: https://www.ustrcr.cz/publikace/pavlina-formankova-petr-koura-zadame-trest-smrti-propagandisticka-kampan-provazejici-proces-s-miladou-horakovou-a-spol/ (nejspíš to teda bude dost podobné tomu článku, na který jsi dával odkaz).
Ahoj lidi,
To, co jste našli, je super materiál. Hodně zajímavá mi přijde i událost z gymnázia v Českém Brodě popisovaná ve studii Pavlíny Formánkové (viz. Kubův odkaz). To bychom taky mohli zmínit, i když to přímo nesouvisí s tématem propagandy, jinak ale souhlasím s tím zaměřením se na dětské rezoluce a obecně na ten nátlak, který byl vyvíjen na veřejnost (všichni museli zaujmout stanovisko, v dětech byla pěstována nenávist proti „nepřátelům vlasti,“ apod.)
Ahoj,
já abych se tedy taky přidala, ani nevím, co mám napsat víc, než už bylo zmíněno, ale jsem stejného názoru asi jako Iva, že bychom se mohli především zaměřit na ty dětské rezoluce jako takové, jak vznikaly atd. v souvislosti s tím nátlakem a propagandou. Určitě by bylo super zjistit něco přímo o těchto dětech, lidech, kteří dnes ještě žijí, pokud to bude možné.
Jinak jsem si četla Kubův článek a určitě jsou tam informace, které bychom mohli použít:) Pokusím se také něco najít.
Ahoj lidi,
Původně jsme chtěli naši otázku směřovat k propagandě okolo procesu s Miladou Horákovou. Teď vzhledem k tomu textu mě napadlo posunout to o kousek dál a zaměřit se třeba na průběh politických procesů, udávání, zatýkaní a obecně tlaku na společnost v dobách nejtvrdší totality a na to, co k němu vedlo. Věnovat se tomu, jak to ovlivnilo vztahy mezi kolegy, přáteli i rodinou. Je také možné se ptát kdo nebo co spustilo vlnu udávaní a zatýkání, kdo udával a proč. Co myslíte? A jestli jo, dá se k tomu najít nějaký pramen?
Ahoj,
souhlasím, akorát bych to ještě zúžila a zaměřila se na zapojování dětí do propagandy (možná tedy ne jenom v souvislosti s Miladou Horákovou). Třeba by mě zajímalo, jestli na děti působila nejvíc rodina, nebo je spíš do kampaní zapojoval někdo zvenčí - ve škole a tak.
Napadala by vás k tomu nějaká konkrétní badatelská otázka, nebo byste případně chtěli zkoumat něco úplně jiného?
Jestli půjdou sehnat prameny, to nevím. :D
Mne v tom textu zaujal posun od té řízené vlny zatýkání k vzájemnému udávání mezi lidmi. Nakonec bych se třeba zaměřil úžeji na něco s tím souvisejícího. Takže souhlasím s Ivou ohledně zaměření se na působení autorit a rodin na děti. Myslím, že oba ty prameny se protínají hlavně v tom, že se ty totalitní praktiky dostali do běžného života. Čili bych to viděl jako vliv toho všudypřítomného strachu a i stranického fanatismu na tehdejší omladinu.
Celkem odvážný návrh:
Jaký vliv měly důsledky totalitního režimu v rodinách, mezi lidmi a zejména pak mezi učiteli na výchovu dětí; nakolik měly šanci kriticky pohlížet na dění v jejich nejbližších kruzích a na činy jež samy konaly, jako byla např. Dětská resoluce žáků nár. školy v Újezdě?
Ale ty zdroje by byly problémem...............
Jaký vliv měla komunistická propaganda na vztahy mezi lidmi, zvláště potom na výchovu dětí?
Tohle je naše badatelská otázka, souhlas?
Ok.
Beru to jako 100% konečnou otázku.
Během dne, pokud budou všichni pro, doplním i zdroje.
Souhlasím.
K této otázce jsem našla dvě knihy. První se jmenuje Mezi pionýrským šátkem a mopedem a pojednává o ní článek a reportáž na webových stránkách ČT24, kde je i odkaz na ukázku z knihy. Tato kniha se věnuje tomu, jak komunistický režim formoval a vychovával děti ke svému obrazu.
Odkaz na článek a reportáž: https://ct24.ceskatelevize.cz/kultura/2697584-jak-se-buduji-deti-publikace-popisuje-vychovu-za-socialismu
Odkaz na ukázku z knihy: https://www.academia.cz/uploads/media/preview/0001/06/5d40cb9f5e657df05dfb632d73eb53c571d91b69.pdf
Druhá publikace se jmenuje Informační boj o Československo (1945-1989) a věnuje se primárně komunistické propagandě, ale obsahuje i dvě kapitoly zaměřené na využití propagandy ve výuce. Kapitoly jsem v obsahu knihy vyznačila červeně. Obsah je v příloze.
Odkaz na knihu: https://www.ustrcr.cz/publikace/jaroslav-pazout-ed-informacni-boj-o-ceskoslovensko-v-ceskoslovensku-1945-1989/
Taky souhlasím.
Jedním z pramenů by mohla být, věřím, i tahle bakalářská práce (viz. příloha), která se zabývá propagandou zaměřenou na děti.
V úvodu je stručné shrnutí historických souvislostí. Pak autorka komentuje činitele (např. rodina, škola, pionýr), kteří dle jejího názoru ovlivňují výchovu dětí. Zvláštní důraz je tu kladen na pár časopiseckých pramenů. V příloze č. 3 v závěru práce je vcelku zajímavý vánoční projev Antonína Zápotockého.
Celkově vzato bych tu bakalářku pokládal spíše než jako samostatný plnohodnotný zdroj jako výtažek z relevantích zdrojů. Nicméně jistý základní přehled o dané problematice myslím vytváří.
Já jsem našla edici příruček Na pomoc propagandistům, která vycházela od 50. let:
V edici jsou i příručky zaměřené na mládež, konkrétně bych vybrala Komunisté a mládež: ke 40. výročí založení KSČ (1961):
https://sclib.svkk.sk/sck01/Record/000580899
Myslím, že pokud se chceme dozvědět něco o tom, jak probíhala propaganda na školách, v mládežnických spolcích a podobně, bylo by zajímavé do těchto příruček nahlédnout.
Já jsem tedy našla tři prameny, které by se mohly týkat naší otázky.
První publikace se jmenuje Žádáme trest smrti!: Propagandistická kampaň provázející proces s Miladou Horákovou a spol., ve které můžeme najít i tu naši rezoluci, krom jiného. I když se naše badatelská otázka netýká přímo procesů, tak si myslím, že i tak může tento pramen poskytnout nějaké informace ohledně toho, jak fungovala propaganda v té době nebo jaké byly její následky. Informace o této knize jsou dostupné na: https://www.ustrcr.cz/publikace/pavlina-formankova-petr-koura-zadame-trest-smrti-propagandisticka-kampan-provazejici-proces-s-miladou-horakovou-a-spol/
Také je v pfd např. zde: http://www.prazskamuzea1918-2018.cz/147932-GQCUPUVIYZ-zadame-trest-smrti.html
Jako druhou publikaci jsem vybrala Metodiku organizace výchovného procesu od Antona Semenoviče Makarenka, která se zabývá tím, jak by měla vypadat správná kolektivní výchova dětí v socialismu. Tuto publikaci jsem nemohla najít v pfd, ani ukázku, ale našla jsem text, který alespoň velice krátce pojednává o Makarenkově ideji: file:///C:/Users/karcu/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/Pedag_1988_3_05_A-S-Makarenko_287_297.pdf - str. 289
Jako třetí pramen jsem vybrala tento článek od Jiřího Knapíka - Socialistické školství a tzv. mimoškolní výchova v Československu v 50. a 60. letech, který je dostupný zde: file:///C:/Users/karcu/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/Knapik%20Jiri%20-%20Socialisticke%20skolstvi%20a%20tzv.%20mimoskolni%20vychova.pdf
Článek ukazuje, jak vypadalo školství pod politickým nátlakem v té době.
Jako pramen zde tedy uvádím toho Makarenka - Metodika organizace výchovného procesu z roku 1953, i když jsem nemohla sehnat ukázku.
A jako další pramen jsem našla zákon z roku 1960, který pojednává mimo jiné o tom, že úlohou školy je výchova žáků v socialistickém duchu. Odkaz zde:http://www.psp.cz/eknih/1960ns/tisky/t0022_01.htm
Otázka i některé prameny jsou velmi pozoruhodné. Jen někteří členové týmu nedodali dle zadání pramen (primární pozůstatek minulosti), ale nabídli sekundární literaturu případně dokumenty. PRosím, aby tedy na základě této nalezené sekundární literatury uvedli aspoň jeden konkrétní pramen, který pomohl zodpovědět výchozí otázku.
Tak přidávám (snad už relevantní) pramen:
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10116288585-archiv-ct24/210452801350007
Ačkoli jde o sestříhanou verzi z roku 2010. Je zde vidět jakým způsobem byla do každodenního života vpravována propaganda. Obzvláště omílaný je případ mandelinky bramborové, které se týká televizní kampaň začínající časem 17:30 ve videu pod odkazem.
Ještě připojuji stenografický zápis ze schůze Národního shromáždění Československé socialistické republiky 18. 4. 1961: (http://www.psp.cz/eknih/1960ns/stenprot/007schuz/s007020.htm)
Pojednává o významu tzv. místních lidových soudů.
Veselé Vánoce
Mně by ještě přišlo dobré prozkoumat dětské časopisy, které v té době vycházely. Zajímalo by mě třeba, jak se v nich měnil poměr propagandistických a "normálních" příspěvků v průběhu času. Tady se dá najít pár ukázek z ročníků Mateřídoušky ze začátku 50. let:
http://www.detske-casopisy.cz/materidouska-7-rocnik-1950-51/
http://www.detske-casopisy.cz/materidouska-8-rocnik-1951-52/


Já přidávám vánoční projev Antonína Zápotockého z roku 1952, který cílí na děti a ukazuje, jak je možné přeformovat biblický příběh v účelovou propagandu.
Odkaz na video:
Odkaz na přepis projevu: http://www.moderni-dejiny.cz/clanek/antonin-zapotocky-a-jeziskovi-a-dedovi-mrazovi/?fbclid=IwAR378wU767zLnk4aTxkEHxZ0qWJLMwyr1aDoWcUvvl-dWetC4MTgow-j-NI