Digitální technologie ve výuce cizích jazyků
Section outline
-
Cíl kurzu - prezentace nových metod a způsobů učení prostřednictvím digitálních technologií, zlepšení kompetence budoucích učítelů v oblasti práce s informacemi a digitálními technologiemi, rovněž podpoření inovační postupy vzdělavání a integrace digitálních technologií do výuky cizích jazyků.
Výuka cizích jazyků je jednou z oblastí, kde se aktivně využívají různé moderní digitalní technologie (ICT). Během realizaci kurzu studenti získají soubor praktických dovedností, které jim pomohou při jejich pedagogickém působení na středních školach a v dalším profesním rozvoji. Účastníci kurzu budou vytvářet moderní výukové materiály a použivat různé digitálni technologií.
Každý seminář se skládá z teoretické i praktické části: v první části student získává přehled o ICT požívaných ve výuce cizích jazyků, praktická část se zaměřuje na vytváření a prezentace moderních výukových materiálů.
Na seminářich se očekává aktivní účast a zapojování do řešení a plnění různých praktických úkolů, sdílení a šíření výukových aktivit a dovedností mezi studenty.
Klíčová slova: digital technology; digital technologies; ICT; information and communication technology; digital literacy; computer literacy; information literacy; digital competence.
Požadavky ke zápočtu:
- pravidelná a aktivní účast ve výuce (max. 3 absence),
- vytvoření a předvedení vlastních prezentací a výukových materiálů (min. 3),
- prezentace aktuálního výzkumu k vybranému tématu,
- vedení učitelského portfolia (Mahara),
- průběžná evaluace kurzu dle zadání vyučujícího.
-
Sylabus:
Téma 1 (seminář 1) – Úvod. Strategie digitálního vzdělávání v České republice a ve světě. Role a cíle informačních technologií ve výuce cizího jazyka. ICT - typy, vlastnosti, klasifikace.
Téma 2 (seminář 2) – Praktické využití ICT ve výuce cizích jazyků na českých školách. Role ICT v přípravě učebních materiálů pro výuku cizích jazyků. Sociální sítě a počítačové hry ve výuce cizích jazyků.
Téma 3 (seminář 3) – Podpora distanční výuky. Distanční vzdělávání. Kombinované formy vzdělávání.
Téma 4 (seminář 4) – Prezentace a procvičování fonetických jevů. Poslech. Tvorba pracovních listů.
Téma 5 (seminář 5-6) – Prezentace a procvičování slovní zásoby. Tvorba pracovních listů.
Téma 6 (seminář 7-8) – Prezentace a procvičování gramatických jevů. Tvorba pracovních listů.
Téma 7 (seminář 9) – Mluvení a psaní. Tvorba pracovních listů.
Téma 8 (seminář 10) – Čtení. “Trenéry” čtení. Tvorba interaktivního čtenářského deníku.
Téma 9 (seminář 11) – Hodnocení. Druhy aplikací pro hodnocení.
Téma 10 (seminář 12-13) – Tvorba výukových filmů.
____
Sylabus je vytvářen v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV.
-
Téma 1 (seminář 1) – Úvod. Strategie digitálního vzdělávání v České republice a ve světě. Role a cíle informačních technologií ve výuce cizího jazyka. ICT - typy, vlastnosti, klasifikace.
Cílem tohoto semináře je seznámit účastníky s tendencemi v oblasti digitálního vzdělávání v České republice a ve světě.
Obsah:
Strategie digitálního vzdělávání MŠMT*.
Rámec digitálních kompetencí učitele.
Moderní trendy ve vzdělávání budoucích pedagogických pracovníků.
Využití digitálních technologií ve výuce cizích jazyků.
Vedení týmu lidí a organizaci práce na projektu.
Plánování kurzu a úkolů, sdílení různě strukturovaných informací.
Podpora distanční výuky.
Využití digitálních technologií** ve výuce v České republice i na zahraničních školách.* Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 se zaměřuje na vytvoření vhodných podmínek a nastavení procesů, které povedou k cílům, metodám a formám vzdělávání odpovídajícím současnému stavu poznání, požadavkům společenského života i trhu práce, ovlivněným rozvojem digitálních technologií a informační společnosti.
**informační a komunikační technologie (dále ICT)
-
Seminář 1 - Digitální technologie ve výuce cizích jazyků Fichier
-
- Vytvořit vlastní kurz v Google Učebně (viz návod v príloze — Google Classroom) a pozvat mě do kurzu rychevae@gmail.com
- Vyplnit tabulku «Sebehodnocení» na základě Rámce digitálních kompetencí učitele (viz VZOR v příloze).
- Poslat mi vyplněnou tabulku «Sebehodnocení» mailem na kontrolu do 12.10.
- Vyplnit dotazník «Evaluace - seminář 1» v Moodlu do 12.10.
-
Téma 2 (seminář 2) – Praktické využití ICT ve výuce cizích jazyků na českých školách. Role ICT v přípravě učebních materiálů pro výuku cizích jazyků. Sociální sítě a počítačové hry ve výuce cizích jazyků.
Cílem seminářů je poskytnout budoucím učitelům přehled ICT požívaných ve výuce cizích jazyků na českých školach.
Obsah:
Výukové portály pro školy - Škola online, Bakaláři.
Využití mobilních technologií ve výuce.
Google Classroom.
Goohgle Meet. Microsoft Teams. Zoom-
Seminář 2 - Digitální technologie ve výuce cizích jazyků Fichier
-
-
Cílem seminářů je poskytnout budoucím učitelům přehled ICT požívaných pro distanční výuku na českých školach.
Obsah:
E-learning (Moodle) - studijní materiály (prezentace, studijní texty, úlohy)
Microsoft Teams
Cloudová podpora výuky Google Classroom
Adobe Connect
Apple Classroom
Skype ve výuce cizích jazyků. Hra Mystery Skype.
Tvorba digitálního obsahu.-
Prezentace - Téma 3 (seminář 3) Fichier
-
Cílem semináře je seznámit se s metodami prezentace a procvičování fonetických jevů a poslechu.
Obsah:
Nácvik výslovnosti.
Náprava správné výslovnosti.
Využití videí ve výuce výslovnosti v hodinách cizího jazyka.
Porozumění a důležité dovednosti při poslechu (úloha rýmu, identifikace klíčových výrazů, detailů, pochopení písní, říkánek).
Cvičení či náprava poslechu.
Mobilní aplikace pro poslech a nácvik výslovnosti.-
Prezentace a procvičování fonetických jevů. Poslech - anotace ke stažení Fichier
-
Prezentace a procvičování fonetických jevů. Poslech
1) Tvorba pracovních listů
2) Práce v Google Classroom
Příští seminář budeme věnovat praktickým dovednostem a vzájemné výměně zkušeností, každý z vás bude prezentovat svou práci na procvičování fonetických jevů.
-
Cílem semináře je práce s interaktivními pomůckami pro procvičování fonetických jevů, vytváření a prezentace moderních výukových materiálů.
Obsah:
Tvorba digitálního obsahu.
Porozumění a důležité dovednosti při poslechu (úloha rýmu, identifikace klíčových výrazů, detailů, pochopení písní, říkánek).
Cvičení či náprava poslechu.
Mobilní aplikace pro procvičování fonetických jevů.-
Prezentace a procvičování fonetických jevů - Prezentace s hyperlinky Fichier
-
Cílem semináře je seznámit účastníky s novými trendy a přístupy v prezentaci a procvičování slovní zásoby pomoci ICT.
Obsah:
Perceptivní a produktivní slovní zásoba.
Správné návyky využití internetu při vzdělávání.
Projektové vyučování. Týmová práce žáků.
Tablety pro prezentaci a procvičování slovní zásoby (pro prezentaci učiva v podobě textu, audio/video ukázek, animací, vizualizací, žákovských projektů, digitálních učebních materiálů (tzv. DUMy) apod., práce s elektronickými učebnicemi). Tablet jako nástroj pro rozšířenou realitu (augmentovanou realitu).
Mobilní aplikace pro výuku cizích jazyků.
Využití internetových zdrojů pro osvojování, procvičování a sdílení slovní zásoby.
Duolingo, Quizlet, Busuu a jiné - možnosti zapojení blended learning modelu.-
Prezentace - Téma 5 Fichier
-
Pracovali jsme na hodině 16.11. v aplikacích Wordwall, Quizlet, Learning apps. Nemusíte nic kupovat, abyste udělali domácí úkol (existuje bezplatná verze).Domací úkol:Vytvořit 6 úkolů v aplikacích Wordwall, Quizlet, Learning apps.Vložit úkoly po jednom do své Google Učebny (viz příklad v príloze) k novému tématu Prezentace a procvičování slovní zásoby.Ke každému úkolu, prosím, napište pokyny pro žáky (popis úkolu).Wordwall
- Označený diagram — Táhněte a pusťte špendlíky na správné místo na obrázku.
Příklad: https://wordwall.net/play/25123/117/902 - Hledání slov
Příklad https://wordwall.net/play/25123/266/254 - Kolo s náhodnými otázkami
Príklad https://wordwall.net/resource/25123486/answer-the-questions
Quizlet- Flashcards — procvičování slovní zásoby pomocí kartiček
Příklad https://quizlet.com/641669831/transport-flash-cards/?x=1jqt
Learning apps- Hra — Kde se co nachází? (Označený diagram)
Příklad https://learningapps.org/watch?v=pkfrzuspt21 - Hledání párů (můžete spárovat nové slovo s textem, se zvukem, s obrázkem)
Příklad https://learningapps.org/watch?v=psy6ud2qn21
Nápady pro tvorbu úkolů (můžete použit něco z nabídky nebo vymyšlet něco sami):- Rodina
- Počasí
- Nábytek
- Zvířata, ptáci, rostliny...
- Části těla
- Synonyma
- Antonyma
- Potraviny
- Dopravní prosředky
-
Prezentace a procvičování slovní zásoby Fichier
- Označený diagram — Táhněte a pusťte špendlíky na správné místo na obrázku.
-
Cílem semináře je seznámit účastníky s novými trendy a přístupy v prezentaci a procvičování gramatických jevů pomoci ICT.
Obsah:
Gramatika v textu.
´Řízené objevování´ (guided discovery).
Techniky drilu. Nahrazování - substituce.
Mobilní aplikace pro procvičování gramatických jevů.-
Prezentace - Téma 6 Fichier
-
Obsah (viz dokument v mailu):1) Práce v Learning Apps
2) Práce v Google Učebně
3) Vyplnit dotazník "Evaluace"
Vytvořit 4 úkoly v aplikaci Learning apps.Vložit úkoly po jednom do své Google Učebny (viz příklad v príloze) k novému tématu Prezentace a procvičování slovní zásoby.Ke každému úkolu, prosím, napište pokyny pro žáky (popis úkolu).- Hledaní párů — «Časování sloves»
Příklad — https://learningapps.org/watch?v=pcsuhezd221
- Volné odpovědi - procvičování slovesa - otázky a odpovědi
Příklad — https://learningapps.org/watch?v=pxp1obad321
- Doplňovačka - Doplň text správnými tvary
Příklad — https://learningapps.org/watch?v=pkm60giwt21
- Vlastní úkol — vyberte si, prosím, jeden týp úkolu z nabídky Learning apps a vytvořte cvičení na procvičování jakéhokoliv gramaického jevu.
- Hledaní párů — «Časování sloves»
-
Cílem semináře je seznámit účastníky s novými trendy a přístupy v nácviku mluvení a psaní pomoci ICT.
Obsah:
Nácvik mluvení – opakování, drilování, řetězení atd. Krátké dialogy s nahrazováním. Integrovaná promluva.
Dialog, monolog, polylog.
Animované prezentace.
Tvorba digitálního obsahu.
Mobilní aplikace pro výuku psaní.
Nahrazování, řízené psaní, kreativní psaní.
Tvorba digitálního obsahu.-
Prezentace - Téma 7 Fichier
-
Cílem semináře je posílení praktických dovedností zaměřených na využívání ICT při hodnocení a testování.
Obsah:
Vytváření a opravování testů a písemek.
Aplikace Socrative.
Aplikace Kahoot.
Tvorba digitálního obsahu.
Možnosti videotréninku interakcí (VTI).-
Prezentace - Téma 9 Fichier
-
Cílem semináře je seznámit účastníky s novými trendy a přístupy v nácviku čtení pomoci ICT.
Obsah:
Elementární čtení, náhrada textu obrázkem
Čtení krátkých textů pro rychlé porozumění.
Rozvoj čtenářské gramotnosti žáků.
Skládankové učení za použití tabletů.
Portfolio dílny čtení.
Mobilní aplikace pro výuku cizích jazyků.-
Prezentace - Téma 8 Fichier
-
- Porovnání Duolingo, Memrise a Mondly
- Čtěnářský deník v Google Prezentacích (viz Google Učebna a email)
- Evaluace
-
Cílem semináře je seznámit účastníky s novými trendy a přístupy ve tvorbě vlastního obsahu (prezentací, animací a video- ukázek) pro výuku cizích jazyků.
Obsah:
Tvorba digitálního obsahu: YouTube. Microsoft Stream. Aplikace Green Screen. iMovie. Videozoom.
Video v Power Point.
VTI.-
Prezentace - Téma 10 Fichier
-
- Tvorba filmu v Google Slides
- Tvorba filmu v Zoomu
- Vyplnit dotazník «Evaluace - seminář 12» pro studenty, které se zúšastnili hodiny 14. prosince). Děkuji moc! v Moodlu do 21.12
-
- Video — Práce v LearningApps.
- Video — Práce v Canvě.
- Vyplnit tabulku «Sebeevaluace na konci kurzu — Rámec digitálních kompetencí učitele»
- Prosím o vyplnění Evaluaci 13 v Moodlu - pro studenty, které se zúšastnili hodiny 21.12.
-
Povinná literatura:
Choděra, R. Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006.
Kalhous, Z. a Obst, O. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 178 s.
Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 380 s.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004.
Skalková, J. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s
Stanley, G. Language Learning with Technology: Ideas for Integrating Technology in the Classroom (Cambridge Handbooks for Language Teachers). Cambridge University Press. 2013.
Vrba, J., Všetulová, M. Multimediální technologie ve vzdělávání. Olomouc: Vydavatelství UP, 2003.
Zounek, J., Šeďová, K. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009.
Zounek, J., Sudický, P. E-learning: učení (se) s online technologiemi. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012.
Doporučená literatura:
Bejček, M. Podpora výuky pomocí ICT nástrojů. Praha: Vysoká škola manaţerské informatiky a ekonomiky, 2007.
Brdička, B. Jaká je budoucnost technologií ve vzdělávání? Učitelské noviny, 1997, č. 4, s. 19.
Bušová, L. Interaktivní tabule ve vyučování. Český jazyk a literatura, 2009-2010, r. 60, č. 1, s. 32–35.
Dostál, J. Výukový software a počítačové hry – nástroje moderního vzdělávání. Časopis pro technickou a informační výchovu. 2009, roč. 1, č. 1.
Drotár, P. Využívání informačních technologií ve výuce. Praha, 2008.
Klement, M., Chráska, M., Dostál, J., Marešová, H. E- lerning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: agentura GEVAK, 2012.
Kučerová, H. Organizace znalostí: klíčová témata. Praha: Karolinum, 2017.
Marešová, H. ICT vzdělávání učitelů základních a středních škol. E-pedagogium, roč. 2010, č. 3, s. 73–88.
Mcluhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota. 2000.
Mičienka, M. Základy mediální výchovy. Praha: Portal 2007.
Navrátil, P. S počítačem nejen k maturitě, 1. a 2. díl.. Kralice na Hané. 2013.
Pokorný, M. Digitální technologie ve výuce 1.díl. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media. 2009.
Schlebbe, K, 2018. Selecting digital children’s books: an interview study. Information Research 23(2). [online] http://www.informationr.net/ir/23-2/paper794.htm
Uhlířová, M. Edukační přínos informačních a komunikačních technologií. In Bártek, K., Dofková, R., et al. Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje, 216-240, 2017.
Digitální informační zdroje:
Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku-2020
Rámec digitálních kompetencí učitele [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/ramec-digitalnich-kompetenci-ucitele
Kompetenční model učitele pracujícího s ICT [online] https://publi.cz/books/220/files/KMU.pdf
Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů [online] https://spomocnik.rvp.cz/clanek/21855/evropsky-ramec-digitalnich-kompetenci-pedagogu-digcompedu.html
Strategie 2030+ (Strategie vzdělávací vzdělávací politiky ČR) [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030
The Digital Competence Framework 2.0 [online] https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework
Deklarace digitálního občanství [online]https://digikoalice.cz/deklarace-digitalniho-obcanstvi/
Učitel 21 - přehled digitálních kompetencí [online] https://ucitel21.rvp.cz
Učitelství na FF UK [online] https://ucitelstvi.ff.cuni.cz/ffuk