Section outline

  • Cíl kurzuprezentace nových metod a způsobů učení prostřednictvím digitálních technologií, zlepšení kompetence budoucích učítelů v oblasti práce s informacemi a digitálními technologiemi, rovněž podpoření inovační postupy vzdělavání a integrace digitálních technologií do výuky cizích jazyků.

    Výuka cizích jazyků je jednou z oblastí, kde se aktivně využívají různé moderní digitalní technologie (ICT). Během realizaci kurzu studenti získají soubor praktických dovedností, které jim pomohou při jejich pedagogickém působení na středních školach a v dalším profesním rozvoji. Účastníci kurzu budou vytvářet moderní výukové materiály a použivat různé digitálni technologií.

    Každý seminář se skládá z teoretické i praktické části: v první části student získává přehled o ICT požívaných ve výuce cizích jazyků, praktická část se zaměřuje na vytváření a prezentace moderních výukových materiálů.

    Na seminářich se očekává aktivní účast a zapojování do řešení a plnění různých praktických úkolů, sdílení a šíření výukových aktivit a dovedností mezi studenty.

    Klíčová slova: digital technology; digital technologies; ICT; information and communication technology; digital literacy; computer literacy; information literacy; digital competence.

    Požadavky ke zápočtu:

    - pravidelná a aktivní účast ve výuce (max. 3 absence),

    - vytvoření a předvedení vlastních prezentací a výukových materiálů (min. 3),

    - prezentace aktuálního výzkumu k vybranému tématu,

    - vedení učitelského portfolia (Mahara),

    - průběžná evaluace kurzu dle zadání vyučujícího.

    • Sylabus:

      Téma 1 (seminář 1) – Úvod. Strategie digitálního vzdělávání v České republice a ve světě. Role a cíle informačních technologií ve výuce cizího jazyka. ICT - typy, vlastnosti, klasifikace.

      Téma 2 (seminář 2) – Praktické využití ICT ve výuce cizích jazyků na českých školách. Role ICT v přípravě učebních materiálů pro výuku cizích jazyků. Sociální sítě a počítačové hry ve výuce cizích jazyků.

      Téma 3 (seminář 3) – Podpora distanční výuky. Distanční vzdělávání. Kombinované formy vzdělávání.

      Téma 4 (seminář 4) – Prezentace a procvičování fonetických jevů. Poslech. Tvorba pracovních listů.

      Téma 5 (seminář 5-6) – Prezentace a procvičování slovní zásoby. Tvorba pracovních listů.

      Téma 6 (seminář 7-8) – Prezentace a procvičování gramatických jevů. Tvorba pracovních listů.

      Téma 7 (seminář 9) – Mluvení a psaní. Tvorba pracovních listů.

      Téma 8 (seminář 10) – Čtení. “Trenéry” čtení. Tvorba interaktivního čtenářského deníku.

      Téma 9 (seminář 11) – Hodnocení. Druhy aplikací pro hodnocení.

      Téma 10 (seminář 12-13) – Tvorba výukových filmů.

      ____

      Sylabus je vytvářen v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV. 

      https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

  • Cílem tohoto semináře je seznámit účastníky s tendencemi v oblasti digitálního vzdělávání v České republice a ve světě.

    Obsah:

    Strategie digitálního vzdělávání MŠMT*.
    Rámec digitálních kompetencí učitele.
    Moderní trendy ve vzdělávání budoucích pedagogických pracovníků.
    Využití digitálních technologií ve výuce cizích jazyků.
    Vedení týmu lidí a organizaci práce na projektu.
    Plánování kurzu a úkolů, sdílení různě strukturovaných informací.
    Podpora distanční výuky.
    Využití digitálních technologií** ve výuce v České republice i na zahraničních školách.

    * Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 se zaměřuje na vytvoření vhodných podmínek a nastavení procesů, které povedou k cílům, metodám a formám vzdělávání odpovídajícím současnému stavu poznání, požadavkům  společenského života i trhu práce, ovlivněným rozvojem digitálních technologií a informační společnosti.

    **informační a komunikační technologie (dále ICT)

    1. Vytvořit vlastní kurz v Google Učebně (viz návod v príloze — Google Classroom) a pozvat mě do kurzu rychevae@gmail.com
    2. Vyplnit tabulku «Sebehodnocení» na základě Rámce digitálních kompetencí učitele (viz VZOR v příloze).
    3. Poslat mi vyplněnou tabulku «Sebehodnocení» mailem na kontrolu do 12.10.
    4. Vyplnit dotazník «Evaluace - seminář 1» v Moodlu do 12.10.
  • Cílem seminářů je poskytnout budoucím učitelům přehled ICT požívaných ve výuce cizích jazyků na českých školach.

    Obsah:

    Výukové portály pro školy - Škola online, Bakaláři.
    Využití mobilních technologií ve výuce.
    Google Classroom. 
    Goohgle Meet. Microsoft Teams. Zoom

  • Vytvořit 2 videokonference v Google Učebně (viz návod v príloze — Google Classroom) — viz příloha.
    Google Meet, Zoom

    Vyplnit dotazník «Evaluace - seminář 2 (ak. rok 2021/22)» v Moodlu do 19.10. 

  • Cílem seminářů je poskytnout budoucím učitelům přehled ICT požívaných pro distanční výuku na českých školach.

    Obsah:

    E-learning (Moodle) - studijní materiály (prezentace, studijní texty, úlohy)
    Microsoft Teams
    Cloudová podpora výuky Google Classroom
    Adobe Connect
    Apple Classroom
    Skype ve výuce cizích jazyků. Hra Mystery Skype.
    Tvorba digitálního obsahu.

    • Prezentace - Téma 3 (seminář 3) Fichier
  • Cílem semináře je seznámit se s metodami prezentace a procvičování fonetických jevů a poslechu.

    Obsah:

    Nácvik výslovnosti.
    Náprava správné výslovnosti.
    Využití videí ve výuce výslovnosti v hodinách cizího jazyka.
    Porozumění a důležité dovednosti při poslechu (úloha rýmu, identifikace klíčových výrazů, detailů, pochopení písní, říkánek).
    Cvičení či náprava poslechu.
    Mobilní aplikace pro poslech a nácvik výslovnosti.

    • Prezentace a procvičování fonetických jevů. Poslech - anotace ke stažení Fichier
  • Prezentace a procvičování fonetických jevů. Poslech

    1) Tvorba pracovních listů

    2) Práce v Google Classroom

    Příští seminář budeme věnovat praktickým dovednostem a vzájemné výměně zkušeností, každý z vás bude prezentovat svou práci na procvičování fonetických jevů.

  • Cílem semináře je práce s interaktivními pomůckami pro procvičování fonetických jevů, vytváření a prezentace moderních výukových materiálů.

    Obsah:

    Tvorba digitálního obsahu.
    Porozumění a důležité dovednosti při poslechu (úloha rýmu, identifikace klíčových výrazů, detailů, pochopení písní, říkánek).
    Cvičení či náprava poslechu.
    Mobilní aplikace pro procvičování fonetických jevů.

    • Prezentace a procvičování fonetických jevů - Prezentace s hyperlinky Fichier
  • Cílem semináře je seznámit účastníky s novými trendy a přístupy v prezentaci a procvičování slovní zásoby pomoci ICT.

    Obsah:

    Perceptivní a produktivní slovní zásoba.
    Správné návyky využití internetu při vzdělávání.
    Projektové vyučování. Týmová práce žáků.
    Tablety pro prezentaci a procvičování slovní zásoby (pro prezentaci učiva v podobě textu, audio/video ukázek, animací, vizualizací, žákovských projektů, digitálních učebních materiálů (tzv. DUMy) apod., práce s elektronickými učebnicemi). Tablet jako nástroj pro rozšířenou realitu (augmentovanou realitu).
    Mobilní aplikace pro výuku cizích jazyků. 
    Využití internetových zdrojů pro osvojování, procvičování a sdílení slovní zásoby.
    Duolingo, Quizlet, Busuu a jiné - možnosti zapojení blended learning modelu.

  • Pracovali jsme na hodině 16.11. v aplikacích Wordwall, Quizlet, Learning apps. Nemusíte nic kupovat, abyste udělali domácí úkol (existuje bezplatná verze).
    Domací úkol:
    Vytvořit 6 úkolů v aplikacích Wordwall, Quizlet, Learning apps. 
    Vložit úkoly po jednom do své Google Učebny (viz příklad v príloze) k novému tématu Prezentace a procvičování slovní zásoby.
    Ke každému úkolu, prosím, napište pokyny pro žáky (popis úkolu).
    Wordwall
    1. Označený diagram —  Táhněte a pusťte špendlíky na správné místo na obrázku.
      Příklad: https://wordwall.net/play/25123/117/902
    2. Hledání slov
      Příklad https://wordwall.net/play/25123/266/254
    3. Kolo s náhodnými otázkami
      Príklad https://wordwall.net/resource/25123486/answer-the-questions
    Quizlet
    1. Flashcards — procvičování slovní zásoby pomocí kartiček
      Příklad https://quizlet.com/641669831/transport-flash-cards/?x=1jqt
    Learning apps
    1. Hra — Kde se co nachází? (Označený diagram)
      Příklad https://learningapps.org/watch?v=pkfrzuspt21
    2. Hledání párů (můžete spárovat nové slovo s textem, se zvukem, s obrázkem)
      Příklad https://learningapps.org/watch?v=psy6ud2qn21
    Nápady pro tvorbu úkolů (můžete použit něco z nabídky nebo vymyšlet něco sami):
    1. Rodina
    2. Počasí
    3. Nábytek
    4. Zvířata, ptáci, rostliny...
    5. Části těla
    6. Synonyma
    7. Antonyma
    8. Potraviny​​​​​​​
    9. Dopravní prosředky
    • Prezentace a procvičování slovní zásoby Fichier
  • Cílem semináře je seznámit účastníky s novými trendy a přístupy v prezentaci a procvičování gramatických jevů pomoci ICT.

    Obsah:

    Gramatika v textu.
    ´Řízené objevování´ (guided discovery).
    Techniky drilu. Nahrazování - substituce.
    Mobilní aplikace pro procvičování gramatických jevů.

    • Prezentace - Téma 6 Fichier
  • Obsah (viz dokument v mailu):
    1) Práce v Learning Apps

    2) Práce v Google Učebně

    3) Vyplnit dotazník "Evaluace"

    Vytvořit 4 úkoly v aplikaci Learning apps. 
    Vložit úkoly po jednom do své Google Učebny (viz příklad v príloze) k novému tématu Prezentace a procvičování slovní zásoby.
    Ke každému úkolu, prosím, napište pokyny pro žáky (popis úkolu).
     
    1. Hledaní párů — «Časování sloves»
      Příklad — https://learningapps.org/watch?v=pcsuhezd221
    1. Volné odpovědi - procvičování slovesa - otázky a odpovědi
      Příklad — https://learningapps.org/watch?v=pxp1obad321
    1. Doplňovačka - Doplň text správnými tvary
      Příklad — https://learningapps.org/watch?v=pkm60giwt21
    1. Vlastní úkol — vyberte si, prosím, jeden týp úkolu z nabídky Learning apps a vytvořte cvičení na procvičování jakéhokoliv gramaického jevu.

  • Cílem semináře je seznámit účastníky s novými trendy a přístupy v nácviku mluvení a psaní pomoci ICT.

    Obsah:

    Nácvik mluvení – opakování, drilování, řetězení atd. Krátké dialogy s nahrazováním. Integrovaná promluva.
    Dialog, monolog, polylog.
    Animované prezentace.
    Tvorba digitálního obsahu.
    Mobilní aplikace pro výuku psaní.
    Nahrazování, řízené psaní, kreativní psaní.
    Tvorba digitálního obsahu.

    • Prezentace - Téma 7 Fichier
  • Cílem semináře je posílení praktických dovedností zaměřených na využívání ICT při hodnocení a testování.

    Obsah:

    Vytváření a opravování testů a písemek.
    Aplikace Socrative.
    Aplikace Kahoot.
    Tvorba digitálního obsahu.
    Možnosti videotréninku interakcí (VTI).

    • Prezentace - Téma 9 Fichier
  • Cílem semináře je seznámit účastníky s novými trendy a přístupy v nácviku čtení pomoci ICT.

    Obsah:

    Elementární čtení, náhrada textu obrázkem
    Čtení krátkých textů pro rychlé porozumění.
    Rozvoj čtenářské gramotnosti žáků.

    Skládankové učení za použití tabletů.
    Portfolio dílny čtení.
    Mobilní aplikace pro výuku cizích jazyků.

    1. Porovnání Duolingo, Memrise a Mondly
    2. Čtěnářský deník v Google Prezentacích (viz Google Učebna a email)
    3. Evaluace
  • Cílem semináře je seznámit účastníky s novými trendy a přístupy ve tvorbě vlastního obsahu (prezentací, animací a video- ukázek) pro výuku cizích jazyků. 

    Obsah:

    Tvorba digitálního obsahu: YouTube. Microsoft Stream. Aplikace Green Screen. iMovie. Videozoom.
    Video v Power Point.
    VTI.

    1. Tvorba filmu v Google Slides
    2. ​​​​​​​Tvorba filmu v Zoomu
    3. Vyplnit dotazník «Evaluace - seminář 12» pro studenty, které se zúšastnili hodiny 14. prosince). Děkuji moc! v Moodlu do 21.12
    1. Video — Práce v LearningApps.
    2. Video — Práce v Canvě.
    3. Vyplnit tabulku «Sebeevaluace na konci kurzu — Rámec digitálních kompetencí učitele»
    4. Prosím o vyplnění Evaluaci 13 v Moodlu - pro studenty, které se zúšastnili hodiny 21.12.
  • Povinná literatura:

    Choděra, R. Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006.

    Kalhous, Z. a Obst, O. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 178 s.

    Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 380 s.

    Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007. 

    Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. 

    Skalková, J. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s

    Stanley, G. Language Learning with Technology: Ideas for Integrating Technology in the Classroom (Cambridge Handbooks for Language Teachers). Cambridge University Press. 2013.

    Vrba, J., Všetulová, M. Multimediální technologie ve vzdělávání. Olomouc: Vydavatelství UP, 2003.

    Zounek, J., Šeďová, K. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009.

    Zounek, J., Sudický, P. E-learning: učení (se) s online technologiemi. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012.

    Doporučená literatura:

    Bejček, M. Podpora výuky pomocí ICT nástrojů. Praha: Vysoká škola manaţerské informatiky a ekonomiky, 2007. 

    Brdička, B. Jaká je budoucnost technologií ve vzdělávání? Učitelské noviny, 1997, č. 4, s. 19.

    Bušová, L. Interaktivní tabule ve vyučování. Český jazyk a literatura, 2009-2010, r. 60, č. 1, s. 32–35.

    Dostál, J. Výukový software a počítačové hry – nástroje moderního vzdělávání. Časopis pro technickou a informační výchovu. 2009, roč. 1, č. 1.

    Drotár, P. Využívání informačních technologií ve výuce. Praha, 2008.

    Klement, M., Chráska, M., Dostál, J., Marešová, H. E- lerning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: agentura GEVAK, 2012. 

    Kučerová, H. Organizace znalostí: klíčová témata. Praha: Karolinum, 2017.

    Marešová, H. ICT vzdělávání učitelů základních a středních škol. E-pedagogium, roč. 2010, č. 3, s. 73–88.

    Mcluhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota. 2000.

    Mičienka, M. Základy mediální výchovy. Praha: Portal 2007.

    Navrátil, P. S počítačem nejen k maturitě, 1. a 2. díl.. Kralice na Hané. 2013.

    Pokorný, M. Digitální technologie ve výuce 1.díl. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media. 2009.

    Schlebbe, K, 2018. Selecting digital children’s books: an interview study. Information Research 23(2). [online] http://www.informationr.net/ir/23-2/paper794.htm

    Uhlířová, M. Edukační přínos informačních a komunikačních technologií. In Bártek, K., Dofková, R., et al. Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje, 216-240, 2017.

     

    Digitální informační zdroje:

    Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku-2020

    Rámec digitálních kompetencí učitele [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/ramec-digitalnich-kompetenci-ucitele

    Kompetenční model učitele pracujícího s ICT [online] https://publi.cz/books/220/files/KMU.pdf

    Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů [online] https://spomocnik.rvp.cz/clanek/21855/evropsky-ramec-digitalnich-kompetenci-pedagogu-digcompedu.html

    Strategie 2030+ (Strategie vzdělávací vzdělávací politiky ČR) [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

    The Digital Competence Framework 2.0 [online] https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework

    Deklarace digitálního občanství [online]https://digikoalice.cz/deklarace-digitalniho-obcanstvi/

    Učitel 21 - přehled digitálních kompetencí [online] https://ucitel21.rvp.cz

    Učitelství na FF UK [online] https://ucitelstvi.ff.cuni.cz/ffuk