Osnova sekce

    • 1) Jakou roli hraje étos ve vztahu k přirozenosti a k výchově?

      2) Z jaké proměny ve způsobu bytí a sebeudržování řecké polis se rodí vědomí nutnosti péče o polis, čili výchovy?

    • 1) Pokuste se identifikovat ohled, v němž Aristoteles určuje, co je to živé.

      2) Jak se tento ohled liší od přístupu moderní (přírodo)vědy?

      3) Jakou roli hraje v textu motiv přirozenosti?

      4) Jakou roli hraje v textu motiv techné?

    • 1) Pokuste se vyzdvihnout základní charaktery a diference ve vztahu k přírodě a tvoření v antické a biblické tradici.

    • 1) Pokuste se postihnout základní proměny pojmu přírody a přirozenosti uvnitř evropské tradice.

      2) Na jaké filosofické půdě se pohybuje rozumění přírodě v našem, novověkém světě?

      3) Jak rozumí Jaroslava Pešková "jednotě člověka s přírodou"?

    • V jednom ze seminářů z Le Thor (1966) říká Martin Heidegger (GA 14, s. 283):

      "Dnes vládne svět, v němž rozhodující otázka zní: jak si mám představit přírodu ve sledu jejích jevů, abych byl s to, činit o všem a o každém zajištěné předpovědi? A odpověď na tuto otázku zní, že je nutné, představovat si přírodu jako celek složený z existujících mas částic energie, jejichž vzájemné pohyby mají být matematicky počitatelné."

      (překlad pouze pro účely semináře!!! - D.R.)

    • 1) Jaká je podle P. Feyerabenda role expertů při "řešení" společenských, ekologických a dalších problémů?

      2) Jakou povahu má potom takové řešení? Jak je taková situace našeho společenského bytí možná, jaké jsou její předpoklady?