Environmentální etika
Osnova sekce
-
-
1) Jakou roli hraje étos ve vztahu k přirozenosti a k výchově?
2) Z jaké proměny ve způsobu bytí a sebeudržování řecké polis se rodí vědomí nutnosti péče o polis, čili výchovy?
-
-
1) Pokuste se identifikovat ohled, v němž Aristoteles určuje, co je to živé.
2) Jak se tento ohled liší od přístupu moderní (přírodo)vědy?
3) Jakou roli hraje v textu motiv přirozenosti?
4) Jakou roli hraje v textu motiv techné?
-
-
1) Pokuste se vyzdvihnout základní charaktery a diference ve vztahu k přírodě a tvoření v antické a biblické tradici.
-
-
1) Pokuste se postihnout základní proměny pojmu přírody a přirozenosti uvnitř evropské tradice.
2) Na jaké filosofické půdě se pohybuje rozumění přírodě v našem, novověkém světě?
3) Jak rozumí Jaroslava Pešková "jednotě člověka s přírodou"?
-
-
V jednom ze seminářů z Le Thor (1966) říká Martin Heidegger (GA 14, s. 283):
"Dnes vládne svět, v němž rozhodující otázka zní: jak si mám představit přírodu ve sledu jejích jevů, abych byl s to, činit o všem a o každém zajištěné předpovědi? A odpověď na tuto otázku zní, že je nutné, představovat si přírodu jako celek složený z existujících mas částic energie, jejichž vzájemné pohyby mají být matematicky počitatelné."
(překlad pouze pro účely semináře!!! - D.R.)
-
-
-
1) Jaká je podle P. Feyerabenda role expertů při "řešení" společenských, ekologických a dalších problémů?
2) Jakou povahu má potom takové řešení? Jak je taková situace našeho společenského bytí možná, jaké jsou její předpoklady?