Osnova sekce

  • Cílem předmětu je seznámit studenty se současnou výukou ruského jazyka v českém školním prostředí na základě náslechů vybraných hodin ruského jazyka, při nichž jsou reflektovány jednotlivé aspekty výuky ruštiny, jsou vyhodnocovány způsoby práce s jazykovými prostředky, techniky formování jednotlivých řečových dovedností, uplatňování zřetele k mateřštině žáků, způsoby práce s učebními materiály, specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, využití informačních a komunikačních technologií ve výuce ruštiny, jakož i mnohé další obecně didaktické poznatky a principy. Předmět svým obsahem navazuje na již absolvované lingvodidakticky orientované kurzy. Kurz je realizován jako kombinace náslechů ve vybraných školách, při nichž student sleduje vybrané aspekty výuky, a přípravy mikrovýstupů a jejich realizace ve výuce. Veškeré činnosti student reflektuje s provázejícím učitelem a na následných reflektivních seminářích.

  • Každý student provede hospitační činnost nejméně na 6 vyučovacích hodinách, přičemž vyučovací hodina nesmí být monotematická (psaní souhrnného testu, sledování filmu po dobu celé hodiny apod.), proto je doporučováno si všechny hospitace vyučovacích hodin předem domluvit s příslušným vyučujícím.

    V průběhu (či bezprostředně po) každé náslechové hodině student vyplní list s hlavičkou a celkovým hodnocením a zároveň hospitační záznam dle jednotlivých sledovaných aspektů. Student musí mít mezi jednotlivými  náslechovými hodinami minimálně hodinu pauzu, aby měl dostatek času na důkladné zaznamenání reflexe sledované hodiny (povrchní vyplnění realizované během přestávky je nedostatečné a nebude uznáno).

    Vyučující odsouhlasí svým podpisem náslechovou hodinu do přehledu hospitační činnosti studenta.

    Všechny řádně vyplněné hospitační formuláře odevzdá student bezprostředně po skončení praxe, nejpozději však do termínu, stanoveného v SISu.

    Dále student připravuje v součinnosti s provázejícím učitelem minimálně 4 mikrovýstupy, které pak realizuje ve výuce. Mikrovýstupy reflektuje jak s provázejícím učitelem, tak i na semináři. Ke každému mikrovýstupu zprocovává písemnou reflexi, kterou rovněž vkládá do svého portfolia.

    Portfolio k náslechové praxi bude obsahovat:

    1. Osvědčení o absolvování moodle kurzu Bezpečnostní proškolení před praxí
    2. Má očekávání k praxi a učitelská filozofie
    3. Přehled hospitační činnosti a mikrovýstupů
    4. Všechny hospitační záznamy (min. 6) - vždy obecný a specifický  + reflexe hospitované hodiny dle instrukcí v rozsahu cca 1/2 stránky
    5. Všechny reflektivní záznamy mikrovýstupů, případně doplňkové materiály k nim.
    6. Celková reflexe náslechové praxe v rozsahu cca 1-1,5 stránky

  • AKIŠINA, А. А., КAGAN, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

    FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

    HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

    CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

    JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

    Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8.

    RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

    ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1.

    ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.

    ROZBOUDOVÁ, L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: rečevyje umenija. Praha: Karolinum, 2020.

    ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

    VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.