Themen dieses Kurses

  • Allgemeines

  • Úvodní hodina (21. února 2024)

    • důležité termíny, požadavky ke splnění předmětu apod.

  • Interpretace a text (6. března 2024)

    • Uveďte příklad reklamy využívající intertextualitu a doplňte krátkým (cca 1–3 věty) komentářem – co je to za reklamu, proč právě tento příklad, jak pracuje s intertextualitou apod.

    • Dohodnete se v ramci skupiny alespon na peti tematech, ktera jsou pro vas v soucasne dobe dulezita. Vzdy jeden ze skupiny odevzda zde dokument s tematy a jmeny vsech clenu skupiny.

  • Nastolování agendy a framing (13. března 2024)

    • 1. Najděte jakýkoliv příklad toho, jak je jedna událost rozdílně rámcována ve dvou různých mainstreamových médiích, českých nebo i zahraničních. Stačí zkopírovat dvě části online novinového článku, poslat dvě fotky reprezentující stejnou událost apod. Forma je zcela na Vás, jen prosím o odevzdání ve formátu pdf.

      2. Rozdíly v rámcích stručně (v několika větách) interpretujte a snažte se pracovat s pojmy diskutovanými na přednášce.

      Termín odevzdání: 20. března do půlnoci

    • agenda setting a framing

  • Framing + stereotypy (20. března 2024)

  • Gender v reklamě (27. března 2024)

    • Najděte jakoukoliv reklamu, která je v rozporu s některou z kategorií stereotypní reklamy dle E. Goffmana (viz přednáška nebo prezentace). Reklamu nahrajte zde a napište, jednou větou, o kterou kategorii se jedná (relative size apod.)

  • Stereotypy + Sémiotická analýza I. (10. dubna 2024)

  • Kvantitativní obsahová analýza (17. dubna 2024)

    • Nadesignujte a proveďte jednoduchou kvantitativní obsahovou analýzu. 

      Postup: 

      1. Vyberte si jednoduchý výzkumný problém, který se týká marketingové komunikace. Jen pro ilustraci: můžete analyzovat, jak se používání emocí liší v reklamních kampaních různých značek, jaké genderové role jsou prezentovány v televizních reklamách, nebo jak se v průběhu času mění použití ekologických a udržitelných hesel v reklamách.

      2. Zvolte si specifický typ obsahu, ve kterém budete provádět analýzu. Můžete zvolit televizní reklamy, rádiové spoty, tiskové reklamy, online marketingové kampaně, sociální média, atd. Vyberte si vzorek minimálně 30 jednotek obsahu, které budou reprezentativní pro vaši studii.


      3. Definujte si tři proměnné, které budete kódovat. Nakódujte zvolené obsahy a prezentujte (v libovolné formě) závěry Vaší analýzy.


      Váš finální report by měl obsahovat: vymezení výzkumného problému, popis vzorku, popis kódovacího procesu, Vaše zjištění.

      Délka práce 1–3 normostrany.

      Termín odevzdání: 15. května 2024)

    • Vyberte si libovolný reklamní text (snazší je samozřejmě analýza statického materiálu) a proveďte jeho sémiotickou analýzu v následujících krocích:

      1. Identifikace textu

      2. Analýza prvního stupně označování

      3. Analýza druhého stupně označování (konotace, mýty apod.). Proveďte také komutační test.

      Snažte se v rámci analýzy pracovat s pojmy, které jsme si nadefinovali (znaky, kódy, paradigma, syntagma apod.).

      Změna termínu odevzdání: 15. května 2024 (do půlnoci) 

    • Ukázka reálné kódovací knihy z výzkumu, který se zabýval vztahem mezi obsahem článků o evropské migrační krizi a obsahem diskusí pod těmito články

    • Ukázka reálné kódovací knihy z celoevropského výzkumu volebních kampaní před volbami do Evropského parlamentu v roce 2019. Na kódování obsahů se podíleli i někteří studenti MKPR

  • Sémiotická analýza (samostudium)

    • Krátké video se základy semiotické analýzy

    • Příklad sémiotické analýzy, jak ji realizoval R. Barthes v jedné z esejí ve své knize Mytologie. Zjednodušenou verzi analýzy si buď můžete přečíst v tomto souboru nebo si ji poslechnout (v AJ) v následujícím videu.

    • Analýza Panzani - alternativa k textu výše

    • Vysvětlení prvního (detonace) a druhého (konotace, mýtus) stupně označování při sémiotické analýze. Jedná se o poměrně složitý text (v češtině), ale s většinou pojmů jsme již pracovali při minulé hodině. 

  • 4. dobrovolný úkol (1. květen 2024)

    • Zkuste najít příklad české reklamy, která by nemusela být stejně interpretována v jiné kultuře (nebo naopak příklad zaharniční reklamy, která by nemusela být stejně interpretována u nás) a velmi stručně zdůvodněte.