Osnova témat

  • Úvod

    • Kurz bude zahájen ve čtvrtek 3. března 2022 (v prvním týdnu letního semestru se nekoná).
  • 3. 3. 2022

    Úvod

    Seznámení s obsahem semináře, diskuse nad sylabem a možnostmi forem závěrečné písemné práce.

    Zadání na seminář 10. 3. 2022 - viz tam:

    1) Motto semináře

    2) Onomaziologie

  • 10. 3. 2022

    1) Interpretace motta semináře - jak souvisí s tématem semináře?
    2) Onomaziologický popis lexikálních jednotek (onomaziologie)
    Jako podklad k diskusi si prosím přečtěte text: 
    MATHESIUS, V.:  Jazyk, kultura a slovesnost. Praha 1982, s. 94–105. (viz příloha)
    3) Aktuality týdne

    Zadání na seminář 17. 3. 2022 - viz tam.



    • Motto

      „Když vytvořil Hospodin Bůh ze země všechnu polní zvěř a všechno nebeské ptactvo, přivedl je k člověku, aby viděl, jak je nazve. Každý živý tvor se měl jmenovat podle toho, jak jej nazve. Člověk tedy pojmenoval všechna zvířata a nebeské ptactvo i všechnu polní zvěř.“ (Genesis 2, 19-20)  


      K diskusi o mottu k semináři využijeme i jeho překladů do jazyků, které znáte - viz rozdělení při semináři.  Prosím, vložte jednotlivé překlady motta sem do fóra. Uveďte rok vydání překladu, příp. jméno jeho autora.



    • V tomto fóru můžete komentovat obsah semináře a vznášet své dotazy. 

  • 17. 3. 2022

    1) Motivační a kreativní úkol

    Jaká pojmenování se používají v češtině pro  latinský název Homo interneticus označující kohokoli, kdo pracuje s internetem, má k němu jakýkoli (i profesní) vztah? Zkuste najít názvy s různou pojmenovací strukturou, tvořené různými slovotvornými způsoby a postupy (zahrňte i pojmenování víceslovná). Hlavním zdrojem nechť je vám internet... Zajímavé doklady (s kontextem) vkládejte do fóra.

    2) Aktuality týdne

    Vkládejte sem své aktuality, uznáte-li za přínosné, abychom je měli k dispozici v psané podobě, příp. i s dalšími odkazy či referencemi. Komentujte je navzájem.

    Zadání na seminář 24. 3. 2022 - viz tam.

  • 24. 3. 2022

    Aktuální (a nové) pojmenovací struktury

    Zadání na seminář 31. 3. 2022 - viz tam.

    • KUCHAŘ, J.: Základní rysy struktur pojmenování. SaS, 24, 1963, s. 105–114.

      Na základě četby této studie budeme diskutovat o tématu semináře. Prosím promyslete si následující úkoly:

      1. Porovnejte onomaziologický motiv a lexikální a slovotvorný význam (paralelních) pojmenování: sirka - zápalka, prachovka - utěrka

      2. Porovnejte obsahovou a slovotvornou strukturu pojmenovacích jednotek: bílý den - sobota a neděle - velkoměsto - vidlička a nůž - louskáček - metropole - skok daleký - červenomodrobílý - kůň

      3. Objasněte sémantické obměny pojmenovacích jednotek motivované (= polysémie) a nemotivované (= homonymie) na vlastních příkladech

      4. K jaké sémantické obměně dochází u pojmenování: mrtvý brouk (dělat m. b.)  - mrtvý jazyk

      5. Uveďte příklady sémantické radiace jmen (primárně) dějových ve jména: výsledku činnosti - místa děje (činnosti) - činitele/prostředku činnosti

  • 31. 3. 2022

    Neologismy a adaptace cizích slov v češtině:

    K diskusi v semináři prostudujte prosím:
    1) Heslo Adaptace výpůjček v NESČ:

    https://www.czechency.org/slovnik/ADAPTACE%20V%C3%9DP%C5%AEJ%C4%8CEK

    2) Mravinacová, J.: Přejímání cizích lexémů. In: O. Martincová – A. Rangelova – J. Světlá (eds.), Neologizmy v dnešní češtině. Praha: Ústav pro jazyk český AV ČR, s. 187–211. 

    dobrovolně: 

    Rusínová, Z.:  Slovotvorná adaptace přejatých slov a její povaha. ČDS, 10, 2002, s. 311–322.

    https://sites.ff.cuni.cz/ucjtk/wp-content/uploads/sites/57/2015/11/CDS2002-4.pdf


    Zadání na seminář 7. 4. 2022 - viz tam.
  • 7. 4. 2022

    Konkurence slovotvorných prostředků

    Diskuse a interpretace textu (přečtěte si prosím doma): 

    Martincová, O.: Na okraj konkurence slovotvorných prostředků. SaS 58, 1997, č. 3, s. 161-164.


    Zadání na seminář 21. 4. 2022 
    1) Promyslete volbu tématu své seminární práce, zadání viz tam v souboru Seminární práce - náměty. Do fóra tam zapisujte vlastní náměty, vzájemně je komentujte.
    2) Přečtěte si prosím studii F. Štíchy o slovotvorné produktivitě - příloha v semináři 14. 4. 2022. Připravte si vlastní komentář.

  • 14. 4. 2022

    DĚKANSKÉ VOLNO

    Seminář se nekoná.

    Přečtěte si prosím přiloženou studii:

    Štícha F.: K Dokulilovu pojmu slovotvorné produktivity (z hlediska korpusové analýzy)ČDS 4/2002, s. 302–310.


  • 21. 4. 2022

    Seminární práce - diskuse o námětech, metodologii, zdrojích 

    Zadání na seminář 28. 4.:

    Vložte sem do fóra námět(y) pro svou seminární práci, budeme o nich diskutovat v příštím semináři. Začneme první informace o zpracování tématu. Promyslete prosím zároveň termín semináře, ve kterém budete chtít postup svého zpracování prezentovat, a zapište se do tabulky sdíleného souboru na: 

    Harmonogram prezentací .docx

    Děkuji!




  • 28. 4. 2022

    Neologismy, hybridy, kalky

  • 5. 5. 2022

    Aktuální slovotvorné typy a prostředky nových názvů 

    Slovotvorná adaptace přejímek

    Prezentace pracovní verze seminární práce 

  • 12. 5., 19. 5. 2022

    Prezentace pracovní verze seminární práce 

  • Téma 12

  • Téma 13

  • Téma 14

  • Téma 15