Osnova témat

  • Seminář pro studenty 1. ročníku magisterského studia (letní semestr)

    V tomto semináři budou studenti pracovat společně s pedagogy v rámci jednorázových   seminářů na vybraných tématech vztahujících se k HERECTVÍ. 

    Kurz je koncipován jako semestrální cyklus několika pracovních/diskusních seminářů (obvykle na základě předem prostudovaných studijních materiálů).

    Výuka probíhá vždy dle aktualizovaného harmonogramu na daný semestr.

  • Harmonogram cyklu pro letní semestr 2021/2022

    Herectví

    Pokud není uvedeno, popř. pokud dotyčný pedagog neurčí jinak, probíhá seminář  vždy v příslušný čtvrtek od 9:10 do 12:25 na KDV v místnosti č. 408.

    Texty, které je třeba prostudovat předem  k jednotlivým seminárním tématům, jsou  některé  dostupné  níže na moodlu u jednotlivých témat, některé si naleznete v knihovně sami.

     

     21. dubna -  dr. Barbara Topolová

    Maximální význam v minimu času“ (Otomar Krejča režíruje herce)

    28. dubna a 5. května dr. Alena Sarkissian

    POZOR: 2x a JINÝ ČAS: vždy od 12:30 - 14:05

    Dostalovi herci

    12. května. prof. Vladimír Just

    Ďábel jako herecký úkol

    19. května 2021  - doc. Martin Pšenička

    Edwin Forrest – herec jako delegát a kulturní fenomén

  • Barbara Topolová: „Maximální význam v minimu času“ (Otomar Krejča režíruje herce)

    V rámci semináře se pokusíme společně sledovat, jak o  herectví uvažoval  Otomar Krejča, režisér  cíleně experimentující s možnostmi hereckého výrazu tzv. psychologické školy.  Pozornost bude věnována  jak  Krejčovým obecným náhledům na herectví, tak též  jeho  interpretacím situací a připomínkám, dávaným hercům v konkrétních  inscenacích Čechovových, rsp. Topolových  her.

    Studijní materiál:

    • Otomar Krejča. Divadlo jsou herci. AMU, Praha 2011. (vybrané kapitoly)
    • Z Krejčových režijních poznámek a doporučení hercům při zkouškách na Hodinu lásky. In: Josef Topol a Divadlo za branou. Čs. spisovatel, Praha 1993.

    Studijní texty budou nejpozději dva týdny před příslušným seminářem umístěny na moodlu předmětu, aby je všichni mohli prostudovat.

    Texty je potřeba mít na semináři k dispozici.  

  • Herci Karla Dostala

  • Vladimír Just: Ďábel jako herecký úkol (I., II.) (Od středověkých, renesančních a barokních čertů k Mefistovi jako Goethovu Hanswurstovi až po ďábly 20.a 21.století).

    Sledovat budeme postavu ďábla ve středověké i novověké smíchové kultuře na divadle a v dramatu ve vazbě na hereckou interpretaci. Jevištní tragika, komika a prézentnost zla.      

    Orientační literatura:

    KOLÁR, Jaroslav: Česká Hra veselé Magdalény a středověké divadlo. Divadelní

    revue, 3, 1992, č.3. - POKORNÝ,Jindřich: Český Faust a komická postava,

    Divadelní revue, 4, 1993, č.4. - České humanistické drama (ed.M.Kopecký),

    Praha: 1986. -MARLOWE, Christopher: Tragická historie o doktoru Faustovi.

    In: Alžbětinské divadlo I. Praha: 1978. - Johanes doktor Faust. In: J.dr.F. -

    Jenovéfa – Don Šajn. Praha: 1976. - VODÁK, Jindřich: Naše divadelní komika.

    In: Tváře českých herců. Praha: 1967. - HAVEL, Václav: Pokoušení. In: Spisy 2.

    Praha:  1999. - JUST, Vladimír: Místo úvodu. Kabaret jako mefistofelské poku

    šení. Druhá ouvertura a povaha ďábla. In: Faust jako stav zadlužení. Desetkrát o

    Faustovi, pokaždé jinak, Praha: 2014.

  • Martin Pšenička: Edwin Forrest - herec Nového světa

    V semináři se budeme zabývat americkým (first-born American) hercem Edwinem Forrestem (1806–1872). Podíváme se jednak na jeho celoživotní roli indiánského náčelníka Metamory, jednak na společensko-politické procesy, jichž byl Forrest katalyzátorem. Text Metamory  níže na moodlu.