Osnova témat

  • Původní obyvatelé severní Evropy a Grónska

     ZS 2013

    výuka začíná od 8. října úterý 17.30 – 19.00,

    FF UK nám. J. Palacha, Oddělení Skandinavistiky, 3. patro, místnost 319

    Volitelný kurz tvoří cyklus přednášek o původních obyvatelích severní Evropy a Grónska. Přednášky představí jednotlivá témata z politických a sociálních dějin, literatury a kultury původních národů, především sámského a grónského etnika. Přednášky povedou čeští vyučující PhDr. Vendula Hingarová, PhD. a PhDr. Ing. Zdeněk Lyčka. V jednání jsou zahraniční hosté. Kurz je zacílený na studenty skandinavistiky, finštiny, etnologie. Je otevřen jako volitelný kurz všem studentům UK.

  • 1. (8/10) Úvodní hodina: Původní obyvatelé Severu

  • ZMĚNA V PROGRAMU

    2. (15/10) Přístup k původním obyvatelům: politická, kulturní a jazyková práva

      Gróňané – historie a kultura

    Z důvodu nemoci V. Hingarové, budeednáška Přístup k původním obyvatelům: politická, kulturní a jazyková práva esunuta na jindy. Budeednášet Z. Lyčka a začne první přednáškou z gronského bloku. (Četba zůstává stejná dle plánu.)

    četba na přednášku:

    - 3 časopisecké populárněvědné články k původním obyvatelům Arktidy (můžete čerpat z internetu, z česky psaných textů – viz seznam literatury v sylabu či v knize Sámové, jazyk, literatura a společnost)

    - Lyčka, Zdeněk: Grónsko na prahu nové éry, in: Mezinárodní politika 08/2008, str. 12-16

  • 3. (22/10) Přístup k původním obyvatelům: politická, kulturní a jazyková práva

    V druhé části přednášky bude promítán americký film Nanook.

    .

    četba na přednášku:

    Jensen, Ole G.: Střípky grónské kultury, Triton, Praha 2010, 79 s.

    .

    Podívejte se na krátký dokument o emancipaci norských Sámů:

    - From Norwegianisation to Sami movement - Recent history

  • 4. (29/10) Grónské mýty a pověsti, Knud Rasmussen (host z Grónska: Hivshu)

    četba na přednášku:

    Rasmussen, Knud: Grónské mýty a pověsti, Argo, Praha 2007, 306 s.

           - Úvod (8 s.), kap. Inuitská mytologie a Představy o životě (s. 239 – 296),

            - mýty a pověsti v rozsahu min. 100 s.)

  • 5. (5/11) Grónština (kalaallisut) a kanadský inuktitut – nejtěžší jazyky na světě

    četba na přednášku:

    Pelly, David F.: Inuktitut – A Remarkable Heritage, un Uncertain Future; in: Above & Beyond, Canada‘s Arctic Journal, May/June 2006, s. 29-33

  • 6. (12/11) Klimatické, geopolitické a bezpečnostní souvislosti budoucího vývoje v Arktidě

    četba na přednášku:

    Význam arktické oblasti v mezinárodních vztazích pro zájmy ČR. Vědecký projekt Ministerstva zahraničních věcí ČR, 2010 Zkrácená verze. T. Hořejšová, B. Janský, V. Hingarová, Jan Šír. Dostupné na stránkách MZV, celá verze projektu v knihovně MZV

  • 7. (19/11) Grónská samospráva; zahraniční host

    Tove Søvndahl Gant- vedoucí Grónského zastoupení v Kodani

    přednáška v angličtině: Greenland - A Self-governed Country in the Arctic

    četba na přednášku: Denmark, Greenland and the Faroe Islands: Kingdom of Denmark Strategy for the Arctic 2011-2020, Copenhagen, Nuuk, Tórshavn 2011, 60 s.

  • 8. (26/11) Expedice do Grónska a kultura grónské mládeže; host z Dánska – Jakub M. Christensen,

    Jakub M. Christensen, dvě přednášky v angličtině:

    Denmark-Expedition to North-East Greenland 1906-1908 and Greenlands connection to Denmark; - Arctic HipHop (rap/graffiti/breakdance): origins & present day cross-culture

    četba na přednášku:

    Rasmussen, Knud: Cesta bílým tichem, Orbis, Praha 1965, 204 s. - úvod a doslov

    Thisted, Kirsten + Langgård, Karen: From Oral Tradition to Rap - prolistovat

    Trondhjem, Jørgen: 100 Years of Greenlandic Art, Turbine 2011, 135 s. - prolistovat

  • 9. (3/12) Sámové – historie

    četba na přednášku:

    - prozkoumat stránky: www.galdu.org

    - Minde, Henrik: Assimilation of the Sámi – Implementation and Consequenses. In: Gáldu Čála, Journal of Indigenous Rights No: 3/ 2005

    - Kvist, Roger, Swedish Saami policy 1550-1990. In Readings in Saami history, culture and language III. Umeå University.

    - Jernsletten. 2002. Development of a Sámi elite in Norden. In: K. Karppi & J. Érikson (eds.) Conflict and cooperation in the North. Umeå University.

  • 10. (10/12) Současní Sámové – kulturní specifika, jazyková politika a postoje k menšinovým jazykům, revitalizace jazyka

    DOMÁCÍ  ÚKOL Z MINULÉ HODINY:

    z textů z minulé hodiny najít příklady: asimilace, segregace, integrace Sámů

    četba na přednášku:

    - Todal, Jon 2009 „On sociolingvistiscs in Sámi contexts“ IN Sámové, jazyk, literatura a společnost.

    - Hingarová 2009. Vitalita sámštiny napříč generacemi. IN Sámové, jazyk a společnost.

    - Šatava, Leoš 2001. Jazyk a identita etnických menšin : možnosti zachování a revitalizace. Praha: Cargo (vybrané kapitoly)

  • 11. (17/12) Součásné sámské jazyky a sámská literární tvorba

    Termín na odezvdání návrhu písemné práce. Instrukce dole  v sekci Referáty.

    .

    četba na přednášku: 3 odborné články a 4 ukázky beletrie:

    - Kovář, Michal 2009 „Stručný přehled rysů severosámské gramatiky“ IN Sámové, jazyk, literatura a společnost

    - Harald Gaski (2009) „Obrazy v textech. Stručný přehled starší a současné sámské literatury“ IN Hingarová – Hubáčková – Kovář : Sámové, jazyk, literatura a společnost. Červený Kostelec, Mervart.

    - Kovář, Michal 2006. Zpráva o sámské literatuře a jejích specifikách. In Suomi a my. Opera Academiae Paedagogicae Liberecensis. Liberec, Technická univerzita v Liberci, s. 106–111

    úryvky beletrie: (viz Sámové, jazyk, literatura a společnost)

    Valkeapää, Nils-Aslak 1992: Dvě básně ze sbírky Beaivi, áhčažan. Přel. Markéta Hejkalová. Světová literatura 37, 4, s. 62–63

  • 12. (7/1) Sámský film a referáty

    Presentace referátů.Každý student v 5-10 minutách shrne cíl a téma PP, z čeho bude čerpat aj. Můžete si připravit i presentaci na počítači. Nutnost přinést si ji na flešce.

    NA KONCI HODINĚ BUDÉ 20 min znalostní test. V testu bude 20 otázek, 10 ze sámských a 10 z grónských reálií. Otázky budou vycházet z přednášek, textů povinné četby (viz sylabus).

     

  • Referáty a témata PP

    Zvýrazněno

     Zadané referáty (k 10.12.2013.):

    Sápmi:

    Sámské artefakty ve sbírkách Náprstkova muzea v Praze  - Adéla Šímová
    Vzťah ľudí a zvierat v pôvodnom sámskom náboženstve - N. Fungáčová
    Sámské bubínky  Petra Kolláriková
    Revitalizace jazyka na příkladu sámštiny a dalších ohrožených jazyků - Martin Veľký
    Grónsko:

    Daniel Freitinger: Ochranovské misie v GL

    Kateřina Dudková: Informace o Grónsku v současném českém tisku nespecializujícím se na tuto oblast

    Daria Polishchuk: Původní významy grónských slov, přejaté výrazy z angličtiny a dánštiny, vlastní jména

    Barbora Truksová: Tetování u původních obyvatel

    Jan Hladík: Právo na lov v Arktidě a trvale udržitelný rozvoj

    Jana Michalíková: Strategie Dánského království pro oblast Arktidy v letech 2011-2020

    Anna Nedělčevová: Představení grónsko-dánského polárníka a spisovatele K. Rasmussena

    Anna Štanclová: Dánský experiment na grónských dětech

    POŽADAVKY k referátu a písemná práci:

    1) Téma referátu odevzdat do 17.12.  Název, abstrakt (do 500 znaků), bibliografie (minimálně 5 monografií/ odborných článků)

     - odevzdá se písemně vyučujícím (max 1 strana)

    Ref. přednesete na poslední lednové hodině – 5-10 minut ( shrnout cíle a teze práce, proč jsem si téma vybral/a, bibliografie, co mě zaujalo)

    2) PP odevzdat do  30.1.2014 (na Moodlu) ve verzi openoffice/word

    Do týdne dostanete vyjádření - většinou návrhy na doplnění/ dopracování (upravená práce se odevzdá do 7.2.2014 ve verzi openoffice/word a pdf)

    Kdo potřebuje atestaci dříve, nechť odevzdá práci před termínem.

    Práce budou pak nahrány na tutu stránku, abychom si je mohli všichni přěčíst a inspirovat se.

    .

    Normy pro psaní PP:

    - minimálně 6 NS (mimo bibliografie), velikost písma 12, řádkování 1,5, fond: Times, paginace.

    - abstakt v češtině a v angličtině (do 500 znaků) - za bibliografii

    - vnitřní dělení: úvod- nástin problematiky a cíl PP; hlavní část: představení problému s argumentací - citace aspon 5 citací (citujeme bud  myšlenku přímo do textu takto: (Hingarová 2009, s. 68), nebo citujeme text (pokud je to více než dva řádky, je citaci nutno dát na nový řádek v kurzívě a v uvozovkách a uvézt zdroj. Závěr: shrnutí PP a vize do budoucna, bibliografie: používejte citační normu dle publikace Sámové - jazyk kultura a společnost.)

    - poznámky pod čarou možné 

    - doporučeno dělení do kapitol - podkapitol

    - nechte si text kriticky přečíst a opravit jazyk a stylistiku od kolegy/ně